Pijn afhankelijk van zadeltype

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Zeeuwsemeid

Pijn afhankelijk van zadeltype

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-02-26 22:04

Ik weet niet of dit hier goed staat haha

Ik heb sinds een maand of 2 weer een bijrijdpaard, een Breton merrie die ik of met veelzijdigheidszadel rijd of zonder zadel. In beide gevallen heb ik soms wat spierpijn als ik er af kom, maar eigenlijk geen gewrichtspijn.

Ik rijd daarnaast nog 1x per week op een manege, op manegepaarden met een dressuurzadel. En ik merk nu sinds ik dus mijn bijrijdpaard heb, ik iedere keer met pijn van de manegepaarden kom. En dan heb ik het niet over spierpijn, maar echt gewrichtspijn.

Ik vroeg me vooral af hoe dit komt, forceert een dressuurzadel mij in een verkeerde houding voor mijn lichaam of ben ik gewend geraakt aan de ''vrijheid'' van een veelzijdigheidszadel/zonder zadel.

Ik ben bekend met gewrichtspijn, heb een dubbele hernia en ik ben in het verleden ook aan een wervelkanaal stenose geopereerd. Maar dit is iets waar ik eigenlijk nog niet bekend mee was.

pinkie87

Re: Pijn afhankelijk van zadeltype

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-26 22:23

Ow heel herkenbaar!

Ik heb jaren een zadel gehad voor mijn paard waar ik zo pijn in mijn bekken gebied kreeg mijn liezen werden echt helemaal dik erdoor bizar gewoon.

Heb nu sinds 1.5jaar eindelijk zadel waar ik echt geen last meer mee heb

sevenofnine

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-26 22:23

Er zijn veel dressuurzadels met een 'gedwongen' zit. Dus misschien zijn het niet alle dressuurzadels maar wel momenteel de meeste... Een gedwongen zit zit voor veel mensen net gemakkelijk. Kan me voorstellen dat niet iedereen dat leuk zal vinden.
Een écht goed zadel moet ook voor de ruiter passen. Beugelophanging, zit, maat speelt allemaal een rol. Op manegepaarden gaat een zadel nooit op de ruiter afgestemd zijn, maar als het goed is hopelijk wel op het paard. Dus ik denk niet dat het zo ongewoon is dat je veelzijdigheidszadel beter zit. Die zijn meer vrij om te kunnen springen enz, dus die gedwongen zit is al minder een factor.

Jet

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 05:36

Het kan ook zo zijn dat het Bretonse paard vlakker zit en minder opgooit dan de manegepaarden. Dan is het niet alleen het type zadel, maar ook het type paard waardoor je andere klachten hebt op de verschillende paarden.

Celebi

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 08:36

Ik heb het hier vaak andersom. Van vzh zadels sneller pijn dan van dressuurzadels doordat je beugels van net wat korter zitten. Maar bij mij is de grootste factor de breedte van het paard. Brede paarden met brede zadels geven me enorme kniepijn. Echt van die diepe gewrichtspijn inderdaad. Zadels met een smalle twist zijn daarom het meest fijn voor me.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 09:00

Waren de paarden ongeveer even breed?
Ik heb flink brede paarden en ik kan niet mijn been lang maken terwijl ik zowat in spreidstand zit.
Een dressuurzadel doet mij dan pijn in de heupen. En ik rij dan ook met veelzijdigheidszadels.

Zeeuwsemeid

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : Gisteren, 17:09

Oh nee ze zijn niet even breed, mijn lespaard is een iele KWPN'er en mijn bijrijdpaard is een stuk ronder. Ook gooit ze inderdaad niet hoog op, vlakke gangen. Op haar kan ik doorzitten, op een KWPN lukt me dat niet vanwege mijn rugklachten

snorkel1986

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 20:08

Zeeuwsemeid schreef:
Oh nee ze zijn niet even breed, mijn lespaard is een iele KWPN'er en mijn bijrijdpaard is een stuk ronder. Ook gooit ze inderdaad niet hoog op, vlakke gangen. Op haar kan ik doorzitten, op een KWPN lukt me dat niet vanwege mijn rugklachten

Door het door zitten belast jij je knie ook minder zou ik denken.... ( of denk ik raar)