Nieuwe bodem trailer

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Licor

Nieuwe bodem trailer

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-02-26 18:50

Mijn trailer heeft binnenkort een keer een nieuwe bodem nodig. Nu twijfel ik wat ik ga doen.

Optie 1 is om er gewoon weer een houten bodem in te leggen. Bij de trailerboer kost dat zo'n 600 euro, maar dat zouden we eventueel ook zelf kunnen doen, heb een handige vriend, en dan is t nog iets goedkoper.
Gaat zo'n 10 jaar mee verwacht ik, maar je kan de staat wel goed in de gaten houden omdat de slijtage op hout goed te zien is.

Optie 2 is aluminum. Dat heeft de voorkeur van de trailerboer. Hij zegt dan ben je er in 1x vanaf. Kost zo'n 1000 euro. Ik vind dat de investering wel waard, maar wat ik spannend vind bij aluminum is dat je de staat ervan moeilijker in de gaten kan houden. Metaalmoeheid zie je niet zo makkelijk en dan ben ik bang dat mn paard er uiteindelijk zo doorheen zakt. Maar wellicht is deze angst onterecht.

Wat is het advies van Bokt in deze?

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-26 19:16

Als je het zelf en goed doet, gaat een trailerbodem 20+ jaren mee.
Die trailerboer doet dat niet goed, enerzijds omdat het dan zo duur wordt dat de gemiddelde klant het niet wil betalen, anderzijds levert het minder werk op }>

Als je begint met een goede plaat watervast verlijmde multiplex van buitenkwaliteit en die eerst op maat zaagt. Vervolgens maak je de plaat passend voor je trailer, inkl alle gaten die nodig zijn.
Laat de plaat een week of drie, vier met rust in een droge, liefst iets verwarmde ruimte. Zorg voor goede ondersteuning zodat de plaat niet krom trekt!

Dan zet je de plaat in de lak. Minimaal 4 lagen, hufterproof autolak; watergedragen zooi is voor de mindere goden.
Hierbij is het vooral van belang dat je de gaten en kopse randen goed raakt. Loop gewoon een keer of zes al schilderend rond de plaat. Voordat je terug bent, is dat begin al erin getrokken en hoe meer erin trekt, hoe beter de vloer zich houdt.

Doe je dit goed, gaat zo'n vloer gewoon 25 jaar mee, been there done that.....

cissy

Re: Nieuwe bodem trailer

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-26 21:20

En er dan niet alsnog een gietvloer op maken maar een mat nemen en die óf goed kitten met amoniak bestendige kit óf los laten liggen en weghalen en laten luchten na gebruik.

Licor

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-02-26 21:50

Er ligt nu een mat in. Volgens de trailerboer is die goed los te maken en opnieuw te gebruiken. Dus dat was ik sws van plan.

Maar jullie zijn dus pro houten vloer..

Padoertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-26 22:30

Hier ook met timmerman schoonvader een nieuwe betonplex plaat erin gemaakt. Hadden wel alles uit elkaar gehaald en ook gelijk de zijwanden en klep vervangen. Vervang ook echt je schroeven en bouten en wat Ikke al zegt bespaar niet op goede lak en kit die tegen urine etc kan.

Ik had uiteindelijk een losse mat. Als er dan een keer in de wagen gepiest was, dan kon ik alles lekker uitspuiten en laten drogen. Anders houd je toch natte plekken onder de mat.

Nado

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-26 22:39

cissy schreef:
En er dan niet alsnog een gietvloer op maken maar een mat nemen en die óf goed kitten met amoniak bestendige kit óf los laten liggen en weghalen en laten luchten na gebruik.

Waarom geen gietvloer op een alu-bodem?

Bowo

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-26 22:55

Ik heb wel voor Alu gekozen. Ik heb nog niet eerder gehoord dat Alu faalt, maar genoeg verhalend van houten vloeren

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-26 07:31

Ik ging voor alu. Paarden die door een alu vloer zakken heb ik nog niet van gehoord. En dit is ook de reden dat ik nu een geheel alu trailer heb. Geen onderhoud, maar wel veilig. Want als je bodem nu verrot is, reken maar dat dan de zijwanden ook gaan. Been there done that. Ik had een Hotra Salinero. Weggedaaan toen wegens beginnend rot (nog wel veilig) in de bodem en 1 zijwand. Trailerboer heeft deze trailer overigens als veilig verkocht want 2.5 jaar later kwam ik mijn oude trailer weer tegen. Degene die hem gekocht had reed nog met dezelfde bodem en wand. Dus an sich had ik dus nog helemaal geen onderhoud hoeven doen, maar voor mij voelt het ook nu toch beter dat ik toen voor relatief weinig geld van een Hotra naar een XXtrail alu kon gaan.
Overigens zegt Bovag gekeurd niets, dat gaat alleen over banden en remmen.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-26 08:32

Licor schreef:
Er ligt nu een mat in. Volgens de trailerboer is die goed los te maken en opnieuw te gebruiken. Dus dat was ik sws van plan.

Nee, maar als jouw keuze hout of alu is èn zelf doen, is hout de betere keuze.
Bij-de-weg, Géén betonplex nemen! Dat gaat minder lang mee....

Maar als je serieus gereedschap, ruimte, machines èn kennis hebt, kunststof.
https://www.tomsold.nl/product/celpanel ... at-panelen

Hier zou ik wel een alu plaat overheen zetten voor de mechanische sterkte.
30mm kunststof is sterker dan vergelijkbaar multiplex dus voldoet ruim aan de eisen maar het is minder goed bestand tegen slopende paarden, daarom alu plaat ( 3- 5mm).
Daar overheen kun je een rubber mat leggen, dan ben je helemaal goed bezig. Met mat kun je iets dunner alu nemen dan zonder mat.

Maar dat moet je dus allemaal wel kunnen bewerken...
Laatst bijgewerkt door ikke op 21-02-26 08:34, in het totaal 1 keer bewerkt

Nickeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-26 08:34

Mijn trailer had ook een houten bodem.
Toen die vervangen moest worden was het mij het extra geld waard voor een aluminium bodem met een gietvloer daar overheen. 750 euro en geen moment spijt van.

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-26 22:28

Nado schreef:
cissy schreef:

Op houten bodem niet doen. Alu heb ik geen ervaring mee.

Gietvloer gaat na een poosje uitdrogen en dan krijg je haarscheurtjes en luchtpockets waar de urine in gaat zitten. Je kunt je voorstellen dat je bodem dan langzaam onder je gietvloer weg rot.

Licor

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-02-26 22:37

ikke schreef:
Licor schreef:

30mm kunststof is sterker dan vergelijkbaar multiplex dus voldoet ruim aan de eisen maar het is minder goed bestand tegen slopende paarden, daarom alu plaat ( 3- 5mm).
Daar overheen kun je een rubber mat leggen, dan ben je helemaal goed bezig. Met mat kun je iets dunner alu nemen dan zonder mat.

Nee alu zou ik sws laten doen.
Bij hout zei mijn vriend, dat kan ook zelf dus dat scheelt dan in de kosten.
Maar eerlijk gezegd klinkt t als veel werk, wat nauwkeurig gedaan moet worden. En uiteindelijk is het maar de vraag of ik echt zoveel goedkoper uit ben.
Dan klinkt 1x wat meer investeren maar gewoon een goede bodem erin die de rest van het trailer leven mee kan, ook niet heel verkeerd.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-26 09:54

Licor schreef:
ikke schreef:

Maar eerlijk gezegd klinkt t als veel werk, wat nauwkeurig gedaan moet worden. En uiteindelijk is het maar de vraag of ik echt zoveel goedkoper uit ben.
Dan klinkt 1x wat meer investeren maar gewoon een goede bodem erin die de rest van het trailer leven mee kan, ook niet heel verkeerd.

Het gaat hier niet om de prijs maar om de kwaliteit.
Als je een houten bodem legt zoals ik omschrijf, gaat ie 25+ jaar mee. De vloer van de trailerboer haalt met moeite de helft. Daar zit het verschil.

Nado

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-26 09:57

cissy schreef:
Nado schreef:

Op houten bodem niet doen. Alu heb ik geen ervaring mee.

Gietvloer gaat na een poosje uitdrogen en dan krijg je haarscheurtjes en luchtpockets waar de urine in gaat zitten. Je kunt je voorstellen dat je bodem dan langzaam onder je gietvloer weg rot.

Dank je. Ik heb een gietvloer op een alu-bodem en dacht :=

Notch

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-26 11:00

Ik zou altijd voor aluminium gaan.
Nog nooit verhalen gehoord over paarden die door een aluminium bodem zakken. Hout daarentegen...

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-26 11:34

Notch schreef:
Ik zou altijd voor aluminium gaan.
Nog nooit verhalen gehoord over paarden die door een aluminium bodem zakken. Hout daarentegen...

Maar weet jij om te beginnen waar je op moet letten om een alu bodem te kunnen inspecteren en hoeveel bodems heb je bekeken?

Hout kondigt uitgebreid aan dat het het op gaat geven, aan wie z'n bodem controleert. Alu confronteert je met een gat.....
Van elektro-chemische corrosie hebben ze in de karosseriebouw nog nooit gehoord.

Licor

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-02-26 14:26

ikke schreef:
Licor schreef:

Het gaat hier niet om de prijs maar om de kwaliteit.
Als je een houten bodem legt zoals ik omschrijf, gaat ie 25+ jaar mee. De vloer van de trailerboer haalt met moeite de helft. Daar zit het verschil.

Kwaliteit is uiteraard het belangrijkste.
Maar een alu bodem gaat als het goed is ook 25+ jaar mee toch?

Een houten bodem zoals jij beschrijft, zou mijn vriend erin moeten kunnen leggen zegt ie.
Of heeft alu dan toch de voorkeur.
Even los van de kosten inderdaad.

Want hoe lang duurt het nou voordat alu een gat achter laat?

Mijn huidige bodem loopt op t einde en liet ik daarom ieder jaar controleren. Ik neem aan dat dat met een nieuwe bodem straks niet hoeft, in ieder geval niet ieder jaar. Maar als de bodem op t einde loopt breng ik hem weer ieder jaar weg. Ik wil echt niet voor een verrassing komen te staan namelijk.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-26 14:38

Hoe alu reageert op de omgeving is soms lastig voorspellen.
Ik ken Defenders van 5 jaar oud met problemen in de alu body en wagens van 25+ jaar oud met nauwelijks problemen.

één van de oorzaken is de kwaliteit van de lak. Als je een goede lak op je alu bodem smeert en daar een goede coating overheen zet, zal die alu bodem aanzienlijk langer mee gaan dan een blanke plaat...

Wat denk je dat wegenzout doet op de combi alu - zink - ijzer?
Ik heb wel een voorbeeld in de schuur staan......