Over dit onderwerp kan ik alleen oude topics vinden. Gezien er in de tussentijd mogelijk het e.e.a. veranderd is, en ik geen idee heb hoe dit werkt, leek het me waardevol een nieuw topic te openen.
Ik ga vanmiddag kijken naar een paard in Duitsland. Stel je voor, dit is hem en ik wil hem kopen. Hoe werkt dit dan? Hij staat relatief dicht bij de grens. Online lees ik dat je een gezondsheidsverklaring moet hebben, en iets over dat je een melding moet doen in het systeem voor identificatie en registratie (I&R). Ik heb ook wel eens gehoord dat mensen zomaar de grens over rijden, maar kun je hem hier in NL dan wel registreren (bij het UBN)? Of is een professioneel transportbedrijf aan te raden die dingen voor je regelt?
En op voorhand zou ik hem natuurlijk ook graag willen laten keuren. Haal je er dan een NL of DE dierenarts bij (maakt dit uit?), en worden röntgenlogisch keuren ook op locatie gedaan of moet de verkoper met het paard dan naar de kliniek?
Zoals je hoort heb ik al ontzettend lang geen paard gekocht, en al helemaal niet in Duitsland.
Ik hoop dat iemand me in simpele taal kan vertellen hoe dit in zijn werk gaat. Tips/ervaringsverhalen welkom
.Dankjewel!
)