Paard kopen in Duitsland

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Shinedown

Paard kopen in Duitsland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : Vandaag, 08:18

Hallo,

Over dit onderwerp kan ik alleen oude topics vinden. Gezien er in de tussentijd mogelijk het e.e.a. veranderd is, en ik geen idee heb hoe dit werkt, leek het me waardevol een nieuw topic te openen.

Ik ga vanmiddag kijken naar een paard in Duitsland. Stel je voor, dit is hem en ik wil hem kopen. Hoe werkt dit dan? Hij staat relatief dicht bij de grens. Online lees ik dat je een gezondsheidsverklaring moet hebben, en iets over dat je een melding moet doen in het systeem voor identificatie en registratie (I&R). Ik heb ook wel eens gehoord dat mensen zomaar de grens over rijden, maar kun je hem hier in NL dan wel registreren (bij het UBN)? Of is een professioneel transportbedrijf aan te raden die dingen voor je regelt?

En op voorhand zou ik hem natuurlijk ook graag willen laten keuren. Haal je er dan een NL of DE dierenarts bij (maakt dit uit?), en worden röntgenlogisch keuren ook op locatie gedaan of moet de verkoper met het paard dan naar de kliniek?

Zoals je hoort heb ik al ontzettend lang geen paard gekocht, en al helemaal niet in Duitsland. :') Ik hoop dat iemand me in simpele taal kan vertellen hoe dit in zijn werk gaat. Tips/ervaringsverhalen welkom :).

Dankjewel!

Popstra

Re: Paard kopen in Duitsland

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 09:05

Je kunt hem gewoon naar hier rijden en hier overschrijven als het zo kort op de grens is.
Keuren zou ik door een duitse arts laten doen. Die zijn doorgaans wat strenger. Laat de verkopers er een paar voor je zoeken en kies dan zelf een uit. Op locatie of naar kliniek kan beiden.
Je kunt de fotos evt ook nog een arts in nederland laten beoordelen. Of een nederlandse naar daar laten komen om te keuren..

hagelslag

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 09:55

Waar in duitsland?
Hier bij de grens van bellingwolde kan ik je wel een dierenarts aanbevelen voor de aankoopkeuring(of juist niet als het bij 1 van zijn klanten is _O- )

mooney

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 11:06

Ik heb in 2024 een veulen uit Duitsland gehaald en dat was inderdaad wel meer gedoe dan het Duitse veulen wat ik 3 jaar daarvoor had gekocht. Die uit 2021 kon ik gewoon via mijn UBN importeren, dit kan nu niet meer.

Dus die van 2024 moest via het officiele papierwerk, ik heb via het NRPS geimporteert. Wellicht zijn er andere stamboeken die het minder nauw nemen met de regels. Wat ik extra moest doen (ik heb voornamelijk betaald en informatie aangeleverd, mijn veulen komt van een vrij grote fokkerij dus de fokker heeft het papierwerk verder voor me gedaan):
- gezondheidscertificaat van de dierenarts die aan TRACES gelinkt moest worden
- de UBN van de verkoper en de houder waar hij terrecht komt moeten in TRACES, wij hadden al wel een UBN nummer maar dat was nog niet gekoppeld aan TRACES. Was even een zoektocht waar je aan de bel moest trekken om dat te regelen (het regelen zelf was verder kosteloos en vrij vlot).
- transporteur moet een nummer hebben voor in TRACES.
- Bij aankomst heb ik het paspoort en de bijhorende papieren opgestuurd naar NRPS om de importmelding te kunnen doen, dat kost dan wel geld. Met een week of twee had ik het paspoort weer terug en stond het allemaal juist in de systemen.

Zonder importmelding kan je ze niet inschrijven op het UBN, dus dat is in mijn ogen wel belangrijk. Stamboeken die het doen zoals het hoort kunnen dit alleen doen als je de juiste papieren aanlevert, dus mocht je het 'gewoon' gaan proberen heb je mogelijk wel een probleem omdat je dan die papieren niet hebt.
Ik heb het er niet op gegokt, wellicht is het makkelijker dan ik denk om het niet volgens de procedure te doen. Maar ik had geen zin in gedoe later.

Dit staat trouwens los van eventuele aankoopkeuringen, dat gezondheidscertificaat is puur of ze de grens over mogen (los van administratie zegt dat eigenlijk geen drol).

Shinedown

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : Vandaag, 12:26

Popstra schreef:
Je kunt hem gewoon naar hier rijden en hier overschrijven als het zo kort op de grens is.
Keuren zou ik door een duitse arts laten doen. Die zijn doorgaans wat strenger. Laat de verkopers er een paar voor je zoeken en kies dan zelf een uit. Op locatie of naar kliniek kan beiden.
Je kunt de fotos evt ook nog een arts in nederland laten beoordelen. Of een nederlandse naar daar laten komen om te keuren..

Ik heb even gekeken, het adres is letterlijk een kilometer van de Nederlandse grens. Stel je rijdt hem gewoon zo de grens over, dan kun je hem met z'n chipnummer bij UBN registreren? Of gaat er toch nog wat aan vooraf.

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 12:41

Je kunt hem op je UBN zetten. Wellicht moet je wel het paspoort laten veranderen als deze duits is. Dit kan bij een Nederlands stamboek vereniging. Dan kan het paard op de stal lijst en krijg je ook geen probleem mocht je eens de nvwa nodig hebben om over de grens te gaan.

Laat ik zo zeggen, ik heb mijn paarden vanuit Belgie en Duitsland zelf naar hier gehaald zonder keuring e.d en gewoon op de lijst gezet. Vorig jaar alle buitelandse paspoorten in gestuurd naar de aqha nl ( ik heb Quarters) en die zijn netjes geregistreerd nu.
Maar dat hoef je niet op stel en sprong te regelen hoor.
Ik ga voor wedstrijden geregeld over de grens en heb dan export keuring van de nvwa nodig. Dan moet je paard dus in Nederland geregistreerd staan.

Oehlala

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 12:46

Shinedown schreef:
Popstra schreef:

Ik heb even gekeken, het adres is letterlijk een kilometer van de Nederlandse grens. Stel je rijdt hem gewoon zo de grens over, dan kun je hem met z'n chipnummer bij UBN registreren? Of gaat er toch nog wat aan vooraf.

Grens is grens, al is het een meter. Staat dit dier in Duitsland geregistreerd of in NL in de I&R database? Via de I&R app van RVO, kun je zien of je welke melding je krijgt bij het levensnummer van het paard.

Je kunt met zo de grens over rijden geen aanvoermelding doen van een dier dat niet geregistreerd is in de Nederlandse database. Dat moet dan via de importmelding en daar heb je sinds kort een tracesnummer voor nodig. (dat was op zich altijd al, maar is nu weer aangezet).

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 13:14

Er zijn toch ook nog tig paarden geboren in Nederland die niet geregistreerd staan? Hoe doe je dat dan? En paarden uit het buitenland die hier al jaren zijn en nooit ergens aangemeld zijn. Of zou dat niet meer zo kunnen zijn?

mooney

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 13:45

germie schreef:
Er zijn toch ook nog tig paarden geboren in Nederland die niet geregistreerd staan? Hoe doe je dat dan? En paarden uit het buitenland die hier al jaren zijn en nooit ergens aangemeld zijn. Of zou dat niet meer zo kunnen zijn?

Alle paarden die in Nederland zijn geboren en een paspoort hebben, zijn automatisch aangemeld. Ik mag hopen dat er ondertussen weinig niet bejaarde paarden zijn die geen paspoort/chip hebben, want dat is al meer dan 25 jaar verplicht.

Voor de paarden die eerder geimporteerd zijn, hebben ze het in het begin heel makkelijk gemaakt om ze aan te melden. Dat is ondertussen ook al 5 jaar geleden. Toen kon je ze gewoon zelf in het systeem zetten.

Dus als je je achter dat soort uitzonderingen probeert te verschuilen, dan denk ik dat ze op zich wel terecht kunnen aangeven dat de coulance periode redelijk voorbij is en je beter je zaken op orde had moeten hebben. (even los van wat ik van het gehele syteem vind)

Ik denk dat het voor TS daarom wel handig is als je alleen vertelt hoe het gaat als jouw ervaring van de afgelopen 1 of 2 jaar is. Daarvoor was het inderdaad een stuk makkelijker/losser. Of zet er even bij in welk jaartal jouw ervaring was.

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 14:06

mooney schreef:
germie schreef:

Alle paarden die in Nederland zijn geboren en een paspoort hebben, zijn automatisch aangemeld. Ik mag hopen dat er ondertussen weinig niet bejaarde paarden zijn die geen paspoort/chip hebben, want dat is al meer dan 25 jaar verplicht.

Voor de paarden die eerder geimporteerd zijn, hebben ze het in het begin heel makkelijk gemaakt om ze aan te melden. Dat is ondertussen ook al 5 jaar geleden. Toen kon je ze gewoon zelf in het systeem zetten.

Dus als je je achter dat soort uitzonderingen probeert te verschuilen, dan denk ik dat ze op zich wel terecht kunnen aangeven dat de coulance periode redelijk voorbij is en je beter je zaken op orde had moeten hebben. (even los van wat ik van het gehele syteem vind)

Ik denk dat het voor TS daarom wel handig is als je alleen vertelt hoe het gaat als jouw ervaring van de afgelopen 1 of 2 jaar is. Daarvoor was het inderdaad een stuk makkelijker/losser. Of zet er even bij in welk jaartal jouw ervaring was.

Ik doel op die ubn registratie. Volgens mij is dit bij lang niet iedereen nog bekend hoor. Dus dat je gewoon kunt aanmelden zonder dat er een afmelding is. Want je kunt ook als bedrijf afmelden en bent niet verantwoordelijk voor een nieuwe aanmelding ergens anders. Dan zou je dus gewoon een paard met chip uit het buitenland kunnen halen en registreren toch?

Bowo

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 14:13

De chip moet wel bekend zijn in Nederland. Als er een Duitse chip in zit, moet je toch echt via een stamboek regelen dat die in de Nederlandse database komt. Als er een Nederlandse chip in zit, gaat het denk ik wel goed.

mooney

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 14:16

Je haalt twee dingen door elkaar. Zorgen dat het paard in I&R staat (dus in de UBN te vinden is) en het paard koppelen aan een UBN nummer.
Dat laatste is hoe jij het beschrijft, dat is vrij makkelijk. Maar een buitenlands paard staat niet zomaar in die lijst, daar moet eerst een Nederlandse paspoortuitgever een importmelding voor doen. En daar gaat het hier over.