Paardentrailer en auto... tips gevraagd

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

rideordie

Paardentrailer en auto... tips gevraagd

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : Gisteren, 00:18

Hi, nieuw hier en heb een vraag over het trekken van een paardentrailer. Geen idee of dit het juiste subforum is daarvoor... maar hierbij mijn vraag. Momenteel heb ik een kleine auto en ben aan het oriënteren naar een auto die eventueel (volgend jaar) ook geschikt is om een trailer mee te trekken. Budget is beperkt (< €10.000). Heeft er iemand tips of ervaringen?

Tilmar

Re: Paardentrailer en auto... tips gevraagd

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 05:47

Dat zal niet meevallen.. Ik keek even in de verkooplijst van Bovag, daar is de goedkoopste auto, die meer dan 1250 kilo kan trekken, al bijna 13.000.
En dan heb je er een uit 2015.
Misschien dat je particulier goedkoper uit kan zijn, maar dan zit je wel met garantie. Dat lijkt me voor een oudere auto toch prettiger om te hebben.

callippo

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 07:17

Op Marktplaats staan er nog genoeg voor je budget.

Mijn (toen nog niet) man had 15 jaar terug een Ford focus waar soms de trailer achter ging. Zuinig voor dagelijks gebruik en sterk genoeg om een 1,5 paards trailer door Frankrijk te trekken.
Maar of de focus van 15+ jaar later nog steeds zo goed is, weet ik niet.

Roodvos

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 07:32

Heb je E achter B rijbewijs?
Zo niet, dan zul je niet alleen moeten kijken naar wat de auto mag trekken. Maar ook naar de Maximaal Toegelaten Massa (MTM) van auto en aanhanger. Die 2 opgeteld mogen dan niet boven de 3500 kg komen.

Kabayo

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 07:33

Een betrouwbare Volvo V70 met 3 ton op de teller kan nog prima jaren mee, niet duur en mag wel een trailer trekken

Wbt je wensenlijst , hangt er vanaf wat je wil. Of je BE rijbewijs hebt en een 1 of 2 paards trailer .
Maar voor 10.000 euro moet je makkelijk slagen voor een leuke auto

beestenfreak

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 07:35

Je kunt op marktplaats zoeken op minimaal trekgewicht, budget, km stand, wel/geen trekhaak en nog veel meer. Kijk welke modellen je aanspreken en ga vanuit daar op zoek naar ervaringen. Als je weet wat je paard weegt en wat de trailer weegt die je wilt gaan huren/kopen/lenen dan weet je welke trekkracht minimaal nodig is maar tel er altijd een paar 100kg bij op, dat rijdt een stuk prettiger. Let ook op de maximale kogeldruk, met 80kg zit je wel veilig.

Freyr

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 07:35

Ga in ieder geval niet voor een Ford Kuga uit de periode 2013-2020, die daarvoor weet ik niet zeker. De lading is zeer bekend met motorproblemen en een maand geleden stond ik daardoor stil :S

Verder lees ik even mee, al heb ik het geluk een hoger budget te hebben.

ual_95

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 08:55

Je hebt er vast al aan gedacht, maar verkijk je niet op de extra brandstofkosten die je kwijt bent met een grotere/zwaardere auto die je ook gebruikt voor bijvoorbeeld woon- en werkverkeer. Met de stijgende benzineprijzen voel je dat echt wel. Het is natuurlijk afhankelijk van hoevaak je hem gebruikt.

Wij hebben een IX35 (2.0, Hyundai) gehad. Die trok de trailer fantastisch. Ik was ook echt verliefd op die auto, maar hij zoop meer dan heel carnaval bij elkaar. :+ We hebben ook een BMW-1 serie gehad (1.6), wat ook kon met een lichte trailer en een licht paard (E-pony), maar een grotere auto is wel prettiger. Voor een grotere auto heb je meestal wel een BE nodig.

DenieesB

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 08:58

Ik heb altijd mijn trailer getrokken met mijn Honda Civic uit 2008. Mag 1400kg trekken en deed alles met gemak.

Als iemand anders met de combinatie reed kreeg ik altijd positief verbaasde blikken hoe fijn het reed. Is wel een auto die wat hoger in toeren een fijne koppel heeft. Op de snelweg rijd je dan het fijnste in zijn 5 ipv 6.

Reden dat ik voor deze koos was omdat hij behoorlijk zuinig is, zelfs met trailer er achter. Ik moest er namelijk woon-werk verkeer ook nog best wat km mee rijden dus wilde niet meteen een auto waar ik veel benzine aan kwijt was. Ook is Honda zeer betrouwbaar. Nooit problemen gehad met de auto.

Afbeelding

rideordie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : Gisteren, 11:30

bedankt voor alle reacties, de keuze is reuze :D mn hoofd tolt nu al, ik ga rustig even rondkijken

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 11:45

Ik heb jaren met een Renault Megane een 1,5 trailer getrokken. Die mag 1300kg trekken, dus beter niet met een heel groot/zwaar paard. Maar ik had een haflinger en vriendin van mij een KWPN'er van 1.65 en dat ging prima. Eerst LPG bi-fuel 2.0 (kon ook op benzine rijden), later een diesel 1.9. Dat ging prima en zijn er goed in je budget te vinden. Zorg dat je een auto vind met genoeg vermogen/pk. Dat is wel fijn als je eens in wat heuvelachtig gebied moet rijden of regelmatig door een tunnel moet of een dijk op moet.

Firelight
Hoofd Nieuwsredactie
Moderator Over Paarden & Markt

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 13:48

ED --> VMR

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 19:24

Bowo

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 19:40

Ik zou eens beginnen met je eisen duidelijk maken, dan krijg je gerichtere opties.

- minimale trekgewicht (1,5 of 2 paardstrailer, rijbewijs)
- ook voor dagelijks gebruik of niet? En daarmee samen hangen, hoe zuinig in gebruik?
- hoe oud mag de auto zijn en hoeveel km mogen er op zitten?
- heb je nog specifieke andere eisen?

Ik wilde een 2paards trailer kunnen trekken, persoonlijke voorkeur voor een SUV en een wat oudere auto of iets meer km maakte me minder uit. Ik ben uitgekomen op een Volkswagen Tiguan met 4motion (4 wheel drive, ook een eis wegens wonen aan een onverharde weg en niet altijd verhard kunnen parkeren op wedstrijden en dergelijke) uit 2010 met 125.000 op de klok.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 20:34

Kabayo schreef:
Een betrouwbare Volvo V70 met 3 ton op de teller kan nog prima jaren mee, niet duur en mag wel een trailer trekken

Wbt je wensenlijst , hangt er vanaf wat je wil. Of je BE rijbewijs hebt en een 1 of 2 paards trailer .

Ja, die zijn er wel, maar dan moet je wel enig beeld hebben waar het over gaat. Ook een Volvo kun je kapot krijgen....
Daarnaast is V70 gewild, degelijk en ook nog eens geen goedkope auto om te rijden.

Hier al tien jaar zo'n slagschip voor de deur dus enig beeld heb ik daar wel bij.

Maar als je bereid bent om dat te betalen, doe het dan wel goed en ga voor een versie met Diesel of als dat te duur is, ga voor de 2521cc 5-pitter (met AWD?) en NIET voor de 2435 5-cilinder! De 6-pitters die later nog even gemaakt zijn, heb ik minder beeld bij.
Die 2.5 is maar tot 2011 gemaakt, dus jong zijn ze in ieder geval niet.

Wat er nu op gaspedaal.nl staat: https://www.gaspedaal.nl/volvo/v70/benz ... 0&srt=pr-a

welmoedz

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 21:29

Kabayo

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 21:41

ikke schreef:
Kabayo schreef:

Ja, die zijn er wel, maar dan moet je wel enig beeld hebben waar het over gaat. Ook een Volvo kun je kapot krijgen....
Daarnaast is V70 gewild, degelijk en ook nog eens geen goedkope auto om te rijden.

Hier al tien jaar zo'n slagschip voor de deur dus enig beeld heb ik daar wel bij.

Maar als je bereid bent om dat te betalen, doe het dan wel goed en ga voor een versie met Diesel of als dat te duur is, ga voor de 2521cc 5-pitter (met AWD?) en NIET voor de 2435 5-cilinder! De 6-pitters die later nog even gemaakt zijn, heb ik minder beeld bij.
Die 2.5 is maar tot 2011 gemaakt, dus jong zijn ze in ieder geval niet.

Wat er nu op gaspedaal.nl staat: https://www.gaspedaal.nl/volvo/v70/benz ... 0&srt=pr-a

Mee eens hoor. En vooral geen automaat kopen. Die zijn niet zo best

Ik had een turbo-loze 2435 170pk S60 uit 2002 voor de deur. Die had ik nooit moeten verkopen. Wat een auto, reed er zo mee weg. Zelfs met 2 dikke paarden in de trailer (oké oke dat mocht niet) maar hij deed het zo
Ook nooit problemen gehad met die auto
Ditzelfde blok mét turbo wordt niet als betrouwbaar bestempeld
We hebben nu een 2401cc diesel v70. Die doet het ook best. Mijn vader heeft een XC70 uit 2012 met 6 cilinders. Ook een fijne auto. Qua hoe duur ze zijn vond ik de wegenbelasting voor de S60 wel prima te doen (80,- pm)

maralyn

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 21:48

Hier een Ford focus 1.6 EcoBoost, die 1500 trekken mag.
Heel blij mee.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 21:51

Kabayo schreef:
Mee eens hoor. En vooral geen automaat kopen. Die zijn niet zo best

Ik had een turbo-loze 2435 170pk S60 uit 2002 voor de deur. Die had ik nooit moeten verkopen. Wat een auto, reed er zo mee weg. Zelfs met 2 dikke paarden in de trailer (oké oke dat mocht niet) maar hij deed het zo
Ook nooit problemen gehad met die auto
Ditzelfde blok mét turbo wordt niet als betrouwbaar bestempeld
We hebben nu een 2401cc diesel v70. Die doet het ook best. Mijn vader heeft een XC70 uit 2012 met 6 cilinders. Ook een fijne auto. Qua hoe duur ze zijn vond ik de wegenbelasting voor de S60 wel prima te doen (80,- pm)

De V70 doet hier 95 per maand maar er zit enig verschil tussen de provincies.
Daarbij is de AWD wat zwaarder waardoor je een klasse hoger zit.

Maar als je een goede kunt vinden, zou ik zeker de AWD prefereren. Afgelopen tijd ook weer allerlei mensen zien tobben op diverse plekken waar de mastodont gewoon weg reed zonder te verblikken of verblozen.

Oh, en auto's zonder open dak zijn geen auto's }>

Hutcherson

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 22:49

Zou je dan niet beter naar een vrachtwagentje kijken?

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 22:52

Die zijn niet zo leuk meer in de wegenbelasting