Friese paarden keurig

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Bezono88

Friese paarden keurig

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : Gisteren, 10:42

Hoi allemaal,

Ik heb een mooie 4-jarige Friese hengst op het oog. Hij staat ingeschreven in het veulenboek, maar heeft verder geen predicaten.

Nu vraag ik mij af hoe dat precies zit:
Betekent dit dat hij nooit ter keuring is aangeboden, of kan het ook zo zijn dat hij wel is aangeboden maar dat je dit ergens niet (meer) terugziet? In het systeem kan ik in ieder geval niets anders vinden dan veulenboek. En zo ja, waarom doen ze dit dan niet bijvoorbeeld?

Het plan is dat hij ruin wordt, maar het lijkt mij (en ook voor de fokkers/ouderdieren) leuk om te kijken of er alsnog iets met een keuring mogelijk is.

Mijn vraag is daarom:
– Kan je met een ruin die alleen veulenboek is later nog naar een keuring?
– En klopt het dat je dan via IBOP + exterieur eventueel nog voor Ster kunt gaan?
– Hoe werkt dit praktisch qua leeftijd, volgorde en eisen?

Het paard is verder volledig gezond, röntgenologisch goedgekeurd en klinisch ook nog door mij gekeurd.
Ik ben vooral benieuwd naar ervaringen van mensen die dit traject (of iets vergelijkbaars) hebben doorlopen, en of het in de praktijk ook echt haalbaar/leuk is om te doen.

Alvast dank!

Kabayo

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 10:51

Hoe heet het paard? Mag via pb, dan kan ik zien of die op een keuring is geweest
Als je het zelf kan zien op mijnKFPS dan gewoon even bij ‘keuringen’ kijken. Daar moet het staan waar hij is geweest

Hij kan zeker op welke leeftijd dan ook nog aangeboden worden op een stamboek keuring voor ster. Zowel als hengst als ruin. Ibop is niet verplicht, alleen als hij ‘voorlopig’ ster wordt. Het sport predikaat volstaat ook ipv een ibop
Met een ibop kunnen ze nog wel een A (tm 77 punten) , AA (77 t/m 81,5 punten) of AAA (82 of meer) predikaat behalen

Ik zou zelf rond 5 a 6 jarige leeftijd naar de keuring gaan. Dan zijn ze net wat mooier uitgegroeid, vooral na een castratie die nog gedaan moet worden.

Ik vind het zelf altijd hardstikke leuk om naar een keuring te gaan. Ik zet ze wel altijd in training. Ze vragen bij een ouder dier die al wat kent vaak 4 a 6 weken training. Maar je kan altijd overleggen

FriesWytske

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 13:58

Bezono88 schreef:
Hoi allemaal,

Mijn vraag is daarom:
– Kan je met een ruin die alleen veulenboek is later nog naar een keuring?
– En klopt het dat je dan via IBOP + exterieur eventueel nog voor Ster kunt gaan?
– Hoe werkt dit praktisch qua leeftijd, volgorde en eisen?

Alvast dank!

- Ja je kunt met je ruin gewoon naar de keuring gaan.
- Nee, dat hoeft niet. Is alleen als hij voorlopig ster zou worden. Maar denk dat ze dat alleen bij de merries doen.
- Vanaf hun 3de kun je ze voor de ster keuring doen. Om te zien of hij echt ster kan worden, zou ik iemand die ze traint voor de keuring vragen of hij er kans op heeft. Zo niet, scheelt je dat weer veel verdriet en geld.