Veilige en comfortabele helm gezocht om lang te dragen

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

sevenofnine

Veilige en comfortabele helm gezocht om lang te dragen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-01-26 15:38

Op youtube volg ik voornamelijk Britse influencers met hun paardjes en ik merk op dat het lijkt dat er daar veel vaker een helm gedragen wordt dan wat ik in de Benelux zie. Het ziet ernaar uit dat ze daar al een helm opzetten bij het halen van een paard in de wei, borstelen, longeren en dus niet enkel wanneer er iemand gaat rijden. Meestal zijn dat dan ook zo'n dikke crosshelmen met een hatsilk over.

Ik wil dat nadoen... Niet omdat ik be-influenced ben, maar ik heb ondertussen wel al wat meegemaakt. Ik heb al hoeven rakelings voorbij iemands neus zien passeren, vriendinnen hebben al eens een stoot tegen hun hoofd gekregen. En voor mezelf, ik werk regelmatig met een paard met een kramppoot die bij het hoeven uitkrabben wel eens heeeel plotse, snelle uithalen kan doen. Helemaal onbedoeld, maar het gebeurde dus wel.

Nu zet ik vaker mijn helm op buiten het rijden, maar da's een redelijk goedkope cap en eigenlijk is die ver van comfortabel. Welk merk heeft nu echt comfortabele helmen die ik liefst kan gaan passen in een winkel in de Benelux? Vroeger had ik eens een Lamicell crosshelm die super comfortabel was, maar dat model of iets soortgelijk maken ze niet meer. Wat ik nu zie van dat merk lijkt me niet per se comfortabel. De Britten lopen meestal met Champion helmen rond, maar ik ken geen fysieke winkels waar ze die in stock hebben om te passen. Ik hoop ook dat ik niet naar een helm moet kijken van meer dan 500 euro.

Welke ruitersport winkels hebben dus een goed assortiment cross/comfortabele helmen te koop om te passen? Of raden jullie nog merken aan? Liefst goed voor een ovalen hoofd.

CharleyT

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-26 16:23

sevenofnine schreef:
Op youtube volg ik voornamelijk Britse influencers met hun paardjes en ik merk op dat het lijkt dat er daar veel vaker een helm gedragen wordt dan wat ik in de Benelux zie. Het ziet ernaar uit dat ze daar al een helm opzetten bij het halen van een paard in de wei, borstelen, longeren en dus niet enkel wanneer er iemand gaat rijden. Meestal zijn dat dan ook zo'n dikke crosshelmen met een hatsilk over.

Ik wil dat nadoen... Niet omdat ik be-influenced ben, maar ik heb ondertussen wel al wat meegemaakt. Ik heb al hoeven rakelings voorbij iemands neus zien passeren, vriendinnen hebben al eens een stoot tegen hun hoofd gekregen. En voor mezelf, ik werk regelmatig met een paard met een kramppoot die bij het hoeven uitkrabben wel eens heeeel plotse, snelle uithalen kan doen. Helemaal onbedoeld, maar het gebeurde dus wel.

Nu zet ik vaker mijn helm op buiten het rijden, maar da's een redelijk goedkope cap en eigenlijk is die ver van comfortabel. Welk merk heeft nu echt comfortabele helmen die ik liefst kan gaan passen in een winkel in de Benelux? Vroeger had ik eens een Lamicell crosshelm die super comfortabel was, maar dat model of iets soortgelijk maken ze niet meer. Wat ik nu zie van dat merk lijkt me niet per se comfortabel. De Britten lopen meestal met Champion helmen rond, maar ik ken geen fysieke winkels waar ze die in stock hebben om te passen. Ik hoop ook dat ik niet naar een helm moet kijken van meer dan 500 euro.

Welke ruitersport winkels hebben dus een goed assortiment cross/comfortabele helmen te koop om te passen? Of raden jullie nog merken aan? Liefst goed voor een ovalen hoofd.

Even google gebruiken: ruitersportzaken met collectie helmen/caps . Geeft veel info :o

sevenofnine

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-01-26 16:27

Ah nee vond ik niet veel uitkomen. Daarom dat ik het vraag ;)
Waar ik op kom is telkens hetzelfde dat ik ook online zie, vrij oncomfortabele caps. Kan wel winkels vinden die in bling doen met Kep italia & heel blinkende Samshields, maar da's niet waar ik naar zoek.

puppy1128

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-26 16:53

Ik zou echt gaan passen. Ik draag mijn cap 1-10 uur ivm kilometers maken. Maar ook kwa vallen moet ie goed passen om zo goed mogelijk te beschermen. Ik heb een Harry horse en hiervoor ook, maar een andere Harry horse cap pas ik absoluut niet in mijn maat. Dus dat werd toch echt passen toen ik erachter kwam dat de mijne niet meer gemaakt werd. Gelukkig geslaagd voor een zeer leuke prijs. :j

sevenofnine

Re: Veilige en comfortabele helm gezocht om lang te dragen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-01-26 17:00

Harry's horse heeft heel wat leuke prijzen. Ik had eigenlijk niet gedacht dat ik daar moest zoeken, maar ik zal ze (als ik ze zie) uitproberen. Bedankt!

siskeh

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-26 17:02

Passen is gewoon het antwoord, op een foto kan je echt niet zien of een cap oncomfortabel zit, of hoe je hoofd er uit ziet met die specifieke cap.
Charles owen heeft inmiddels hele basic betaalbare caps, zelf ben ik erg fan van Uvex, die hebben met "fancy" caps maar ook meer luchtige caps die minder op standaard caps lijken, die vond ik zelf het meest comfortabel.
Op dit moment heb ik een Harry's Horse Cap, ook comfortabel, maar vind hem wel warm voor zomers weer.

Hypostore heeft in ieder geval online onwijs veel caps, en ik verwacht in de winkel ook.

Wat betreft veiligheid, elke 5 jaar een cap vervangen, en na elke val of stevige tik op de cap.
Alle in Nl verkochte caps zullen relatief veilig zijn door onze regelgeving.
Wil je "next level" veilig, dan kan je kijken naar caps met Mips systeem.
Waarbij ik niet zeker weet of dat extra veiligheid bied voor het werken op de grond, met name voor valllen dacht ik.

Mooblie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-26 17:18

Ik heb een moeilijke maat (52) envanuit daar ook moeite met het vinden van een cap. Per toeval tijdens een event de cap van Freejump gevonden en daar heel erg blij mee.

Helaas geen vriendelijke prijs :(

sevenofnine

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-01-26 17:36

Oei nee, Freejump ziet er niet vriendelijk uit qua prijs :( Zo'n prijzen kan ik niet uitgeven, helaas pindakaas.

@siskeh Ik ben al een keer of 3 naar een winkel gereden die zogezegd Charles Owen in mijn maat (ongeveer) in stock had. Ik had er nog voor gebeld. Bleken ze bij aankomst 2 exemplaren te hebben om te passen. -O- vandaar mijn wantrouwen. Het Mips systeem ziet mij er wel fijn uit. Volgens mij had mijn oude Lami-cell ook iets in die aard.

callippo

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-26 17:41

Voor ovaal hoofd (wat ik zelf heb) vind ik Uvex een aanrader. Wel passen, want de modellen onderling verschillen wel een beetje. De ene Uvex vond ik niets, de andere zat direct als gegoten op mijn hoofd.

Als je ze niet in een winkel kunt vinden, is een bezoek aan een grotere paardenbeurs misschien een optie.

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 09:33

Waar woon je? Want ik kan wel winkels aanraden, maar als je in Zuid Limburg of Noord Groningen zit, gaat je dat niet helpen.

sevenofnine

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : Gisteren, 09:58

Winkels rond de Belgische grens zijn goed. Ik heb vaak iets te combineren in Zeeland, Brabant en Limburg. In Holland rij ik niet graag :+ . Anders is in België Limburg, provincie Antwerpen & Vlaams Brabant best te doen.
Gezien hoeveel last ik al gehad heb met mijn zoektocht wil ik gerust wat rijden voor zekerheid dat ze genoeg stock hebben.

Keell94

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 10:32

Ik heb een kask, en dat is tot nu toe de enige cap waar ik geen afdruk/hoofdpijn van krijg na het rijden :')
Ook erg licht in gewicht, zeker als je hem langer op hebt erg fijn, vergeet soms dat ik hem op heb.

Deze zijn ook met glitters en helemaal over the top verkrijgbaar maar ook in gewoon simpel zwart, bruin, donkerblauw als je dus niet van glitters houd en ook geen €1000 voor een cap wilt betalen :')
oa hypostore verkoopt ze, maar er zijn denk ik wel meer winkels in de benelux die ze aanbieden

MissNienke1

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 11:32

Ik zou inderdaad een winkel zoeken die veel caps op voorraad heeft. Wat voor jou comfortabel is, hoeft dat voor mij niet te zijn en andersom omdat we misschien een verschillende hoofdvorm hebben. Zelf draag ik het liefste lichte verstelbare caps. Ik heb nu een casco, hiervoor een BR viper, maar ik heb ook caps van Uvex gepast die goed zaten.
Ik weet niet of er een epplejeck of Divosa in de buurt zit? Dit zijn grote winkels met zowel dure als goedkope caps om te passen. Maar er zijn ook zat andere grote winkels. Het Drunens ruiterhuis heeft denk ik ook veel.

Waidida

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 11:34

Ook hier een kask, wel het budgetmodel (de kooki) maar die is echt heerlijk licht en was voor mij ook de enige die paste. Ik heb hem bij cloots vandaan in willebroek (is vlaams brabant denk ik?) daar hebben ze vooral kask en samshield maar wel veel modellen om te passen. Je kan hun ook altijd even bellen om te horen of jouw specifieke maat in pasmodel er is.

Bij mij vallen goedkope caps vaak al af omdat ze verstelbaar zijn met een wieltje, en dat irriteerde me mateloos in mijn nek.

Kidde

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 11:48