Pony lijkt niet meer wie ze eerst was

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

bubblesx

Pony lijkt niet meer wie ze eerst was

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : Vandaag, 08:27

Ik heb een bijna 11 jarige merrie uit Bulgarije die alleen maar achteruit lijkt te gaan in gedrag.

Een paar maanden terug begon ze tijdens het rijden met haar hoofd te gooien, dit leek een teken van pijn en dus heb ik de dierenarts gebeld. Die had toen inderdaad iets gevonden in een gewricht wat we hebben opgelost, de dierenarts was na een maandje nog teruggekomen en heeft gezegd dat het goed genezen is.

Maar het gooien met haar hoofd bleef doorgaan en doordat ze niet veel mocht tijdens het genezen was ze nu heel erg opgefokt constant. Toen ben ik weer met haar gaan werken, maar heb ook de dierenarts nog meerdere keren terug laten komen want ze leek door te blijven gaan. Uiteindelijk is alles nagekeken geweest, en een kennis die rijles geeft zegt dat het gewoon verzet lijkt te zijn.

In de veronderstelling dat ze gelukkig dus geen pijn meer heeft durfde ik strenger te zijn op het corrigeren van haar gedrag en er met haar doorheen te werken, al snel leek het beter te gaan nu dat ze meer beweging kreeg en een duidelijkere taal vanuit mij. Aan de longeer lijn stopte ze met haar hoofd te gooien en tijdens het rijden deed ze het alleen nog in galop, hier was ik dus nog met haar mee aan het werken.

Maar nu de afgelopen weken lijkt haar gedrag weer achteruit te gaan en ik kan niet achterhalen waarom. Ze is bijna niet meer veilig te rijden in het bos want ze luistert naar niks meer zodra ik met haar buiten ben. En in de bak werkt ze ook weer meer tegen. Daarnaast doet ze bozer dan ik van haar gewend ben. Ze heeft zeker altijd duidelijke merrie trekjes gehad, maar ze is superlief en knuffelig en kan eigenlijk normaal met iedereen omgaan.

Maar nu probeert ze constant mensen te bijten. Als ik iets van haar vraag is ze meteen opgefokt en snaait ze naar je toe, zelfs als ik alleen met haar losjes aan het touw loop draait ze ineens zonder waarschuwing haar hoofd naar me toe met de oren plat om te bijten. Nou heeft ze me nog nooit echt te pakken gehad omdat ik haar langer ken als vandaag en het aanzie komen voordat ze het doet en ze weet zelf ook heel goed dat het niet mag dus ze kijkt alweer weg voordat ze volledig bijt. Maar ik kan niet achterhalen waarom ze dit blijft doen. Ook lijkt ze het niet meer leuk te vinden om te bewegen als eerst. Ik heb van alles geprobeerd, streng zijn, laten zien dat er niks aan de hand is, andere uitrustingen, omgevingen, iemand anders met haar laten werken, andere situaties, meer variatie, meer rust dagen minder rustdagen. Maar haar gedrag blijft doorgaan en het word alleen maar erger, ik weet niet goed wat ik nog kan proberen.

Ik sta samen op stal met mijn moeder die een eigen paard heeft en ze zegt zelf dat ze die van mij zou willen verkopen. Maar dit wil ik niet voordat ik écht alles geprobeerd heb. Ze heeft me erg geholpen toen ik een moeilijke tijd had en ze is alles voor me.

Elisa2

Re: Pony lijkt niet meer wie ze eerst was

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 08:31

Mijn eerste gedachte is: pijn, pijn, pijn!

Ik zou de dierenarts weer bellen en niet op een kennis af gaan, instructeurs kunnen niet IN een paard kijken.

In welk gewricht was er iets gevonden en is de pony ooit gekeurd geweest? Is de hals op de foto geweest?

juval

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 08:32

is er al naar de tanden/kiezen gekeken? wolfstandjes?

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 08:33

Ja denk ook pijn. Een paard gedraagt zich niet zomaar zo.

Is er op pssm getest?

bubblesx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : Vandaag, 08:36

juval schreef:
is er al naar de tanden/kiezen gekeken? wolfstandjes?

Ja, haar tanden zijn 2x nagekeken in de tussentijd, een keer door onze dierenarts en een keer door de tandarts zelf. Beide keren niks geks gevonden

juval

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 08:38

gedragsveranderingen kunnen ook hormonaal zijn. Of misschien maagproblemen/zweer?

bubblesx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : Vandaag, 08:39

Elisa2 schreef:

Ik zou de dierenarts weer bellen en niet op een kennis af gaan, instructeurs kunnen niet IN een paard kijken.

In welk gewricht was er iets gevonden en is de pony ooit gekeurd geweest? Is de hals op de foto geweest?

Ze heeft een ontsteking gehad in haar kniegewricht, dat is alles wat de dierenarts toen gevonden heeft. En ja, Haar hele hals en rug zijn op de foto geweest vorige maand en ze is gekeurd voordat ik haar gekocht heb

bubblesx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : Vandaag, 08:44

juval schreef:
gedragsveranderingen kunnen ook hormonaal zijn. Of misschien maagproblemen/zweer?

Ja dit is wel een van de weinige dingen die ik me nog kan bedenken. Hier is eerder naar gekeken maar dat is al weer een lange tijd geleden. Dus denk ik wel het eerste volgende om te proberen

callippo

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 08:50

Lijkt mij ook echt pijn, als ze voorheen wel vrolijk was.
Hoe lang heb je haar nu? Al meer dan een jaar? (alle seizoenen meegemaakt)

Pijn kan ook komen door iets wat de dierenarts niet makkelijk kan diagnostiseren (dieper intern, zachte weefsels/organen, denk aan endometriose of fibro bij mensen, waar het ook lang duurt voordat artsen dat serieus nemen).

Je zou de dierenarts kunnen vragen voor een week goede pijnstilling, om te zien of het gedrag verandert.
Metacam werkt trouwens niet bij alle pijn, dus het levert niet altijd 100% resultaat.

Huisvesting analyseren: ligt ze goed in de kudde? Voldoende vrije beweging, maar ook rust en ruwvoer?

En anders zou ik een meer holistisch therapeut erbij halen. Wel eentje met veterinaire opleiding (chiropractor/cranio sacraal/osteopaat).

Verkopen lijkt me zeer onwenselijk, gelukkig zie jij dat ook zo.

Ponytante

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 08:53

Ik zeg ook pijn.

Ook al kijken ze van alles na, niet alles is te zien / vinden. Ik had één met artrose in de nek, dat was na 6 maanden symptomen op de foto niet zichtbaar, na 12 maanden (uiteindelijk, want opluchting) wel. Zij werd ook gevaarlijk en onberekenbaar.

Overigens werd halverwege die 12 maanden maagzweren geconstateerd, maar dat bleek achteraf niet de reden maar een vervolg op de echte reden.

En idd, ook in deze waren er genoeg mensen die zeiden "verzet, zij heeft het aangeleerd dat ze dan niet hoeft te werken, aanpakken die hap ". :( Maar dat is allemaal achterhaald, paarden denken niet zo.

Wat Callippo zegt, eerste stap zou zijn met pijnstiller kijken of het verbetert.

Devic

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 08:59

bubblesx schreef:
juval schreef:

Ja dit is wel een van de weinige dingen die ik me nog kan bedenken. Hier is eerder naar gekeken maar dat is al weer een lange tijd geleden. Dus denk ik wel het eerste volgende om te proberen

Ik zou hormonen en alles wat daarmee te maken heeft ook zeker eens laten nakijken (eierstokken/baarmoeder).

bubblesx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : Vandaag, 09:05

Ponytante schreef:
Ik zeg ook pijn.

Ook al kijken ze van alles na, niet alles is te zien / vinden. Ik had één met artrose in de nek, dat was na 6 maanden symptomen op de foto niet zichtbaar, na 12 maanden (uiteindelijk, want opluchting) wel. Zij werd ook gevaarlijk en onberekenbaar.

Overigens werd halverwege die 12 maanden maagzweren geconstateerd, maar dat bleek achteraf niet de reden maar een vervolg op de echte reden.

En idd, ook in deze waren er genoeg mensen die zeiden "verzet, zij heeft het aangeleerd dat ze dan niet hoeft te werken, aanpakken die hap ". :( Maar dat is allemaal achterhaald, paarden denken niet zo.

Wat Callippo zegt, eerste stap zou zijn met pijnstiller kijken of het verbetert.

Toch apart dat dat zolang kan duren om te zien helaas.

Ik ben zelf ook niet snel van het zeggen of geloven dat het verzet is, maar ik vind het bij haar soms moeilijk in te schatten omdat ze wel iedere keer tijdens het rijden lijkt te willen galopperen zonder dat ik het van haar vraag, maar als ik haar dat dan laat doen gooit ze haar kop herhalend totdat ik bijna een kopstoot krijg terwijl ik niks forceer. (Dit doet ze ook als iemand anders haar wilt rijden) Dan denk ik pijn, maar waarom gaat ze uit zichzelf galoperen en sneller rennen als het pijn doet? Soms zou ik echt willen dat ze konden praten

De pijnstillers proberen klinkt wel inderdaad als een goed idee.

Amber_anne

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 09:29

Het hoeft ook geen acute pijn te zijn maar kan ook een pijn herinnering zijn. Zij linkt iets met jou doen aan de pijn en snapt oprecht niet dat de pijn echt over is.

Ik zou haar nog een keer na laten kijken door de dierenarts zodat je het zeker weet en als daar niks uit komt zou je kunnen kijken naar iets als ESDR, dat is emdr therapie voor paarden.

Ik zit in een zelfde soort traject met mijn merrie en ik zie duidelijke vooruitgang

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 09:38

bubblesx schreef:
maar waarom gaat ze uit zichzelf galoperen en sneller rennen als het pijn doet? Soms zou ik echt willen dat ze konden praten

Vluchtgedrag door pijn zou goed kunnen. Dat is ook verzet.
Wat was er nu precies gevonden in een gewricht en waar?
Is je paard ooit gekeurd geweest, bvb bij aankoop?
Ik zou ook terug gaan naar de dierenarts. Beste is naar een kliniek waar ze het paard goed kunnen bekijken.

anjali

Dat gooien met het hoofd heeft een pony van mij ook ooit gedaan ,dat bleek een reactie op een soort vliegjes te zijn. Maar dat was in de zomer in de buitenbak. Dus bij de jouwe zal het wat anders zijn nu. Wel heel vervelend ja, ik hoop dat je snel een oplossing vindt. Het lijkt inderdaad of ze ergens last van heeft en dat chagrijnige gedrag kan van pijn komen of iets mis met de hormonen?

Lieser

Ponytante schreef:
Ik zeg ook pijn.

Hier hetzelfde, inclusief de mensen die vonden dat we onze merrie 'gewoon' harder moesten aanpakken. Artrose op meerdere plekken, na een jaar van onderzoeken, medicijnen en opbouwtrajecten is ze nu vervroegd met pensioen.

Wesseltje

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 10:21

Maagzweren?

Roodvos

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 10:47

Kennis had een paard met verborgen wolfskiesjes. Die zaten dus nog onder tandvlees en daarom niet zichtbaar. Maar gaf erg veel ellende met het rijden. Het eerder zo brave paard ging van kwaad naar erger was op gegeven moment niet meer te rijden. Ongecontroleerd aan de ren, levensgevaarlijk.

Uiteindelijk, maar heeft wel 2 jaar ofzo geduurd, heeft een echte goede tand-/dierenarts die kiesjes gevonden en eruit gehaald.
Probleem opgelost.

rien10

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 10:54

Dit dier mankeert iets en dat te vinden kan een hele puzzel zijn. Helaas spreek ik met dit soort klachten uit ervaring. Mijn ruin had soortelijke klachten.
Hoe ligt het zadel. Is de rug op de foto geweest, zou het kissing spines kunnen zijn?

Jet

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 15:07

bubblesx schreef:
Ponytante schreef:
Ik zeg ook pijn.

Toch apart dat dat zolang kan duren om te zien helaas.

Ik ben zelf ook niet snel van het zeggen of geloven dat het verzet is, maar ik vind het bij haar soms moeilijk in te schatten omdat ze wel iedere keer tijdens het rijden lijkt te willen galopperen zonder dat ik het van haar vraag, maar als ik haar dat dan laat doen gooit ze haar kop herhalend totdat ik bijna een kopstoot krijg terwijl ik niks forceer. (Dit doet ze ook als iemand anders haar wilt rijden) Dan denk ik pijn, maar waarom gaat ze uit zichzelf galoperen en sneller rennen als het pijn doet? Soms zou ik echt willen dat ze konden praten

De pijnstillers proberen klinkt wel inderdaad als een goed idee.

Dat doen alsof ze aangaloppeert had de mijne jaren geleden ook. Ze liep moeilijk ontspannen met haar hoofd omlaag in die tijd, aan de longeerlijn ging ze vaak linksom overkruist. Bij een goede paardenkliniek bleek toen dat ze beginnende kissing spines had. Vermoedelijk al toen ik haar kocht ontstaan, toen was ze al lastig met galop. Haar lange rugspieren zijn toen ingespoten dmv mesotherapie met ontstekingsremmers en pijnstilling. Ik kreeg een heel schema mee van fysio-oefeningen en werk aan de hand met oefeningen. Al met al heeft het een aantal maanden geduurd, maar toen was ze wel goed te rijden en de KS heeft ze inmiddels totaal niet meer.

Kidde

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 15:16

Ik zou persoonlijk naar een goede kliniek gaan voor een kreupelheidsonderzoek. Aan huis blijft het soms toch aanmodderen

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 15:20

Elisa2 schreef:

Ik denk ook pijn, en zou een andere dierenarts er bij halen. Al is het maar omdat andere ogen weer andere dingen kunnen zien.

Zijn behalve de hals en rug ook de benen en atlas/schedel op de foto geweest? En de schoft, want hals en rug is mooi maar de schoft heb je dan overgeslagen. Kan ze gebroken ribben hebben gehad? Kliniek en dan de boel uitverdoven, kan dat met dit paard of lopen zij of de omgeving dan risico?

En klasse dat je je hiervoor aanmeldt op bokt, welkom en hopelijk roept er in dit topic iemand iets wat uiteindelijk je merrie helpt.

Hieper89

Link naar dit bericht Geplaatst: 3 min geleden

Ik zou ook denken aan pijn! Hopelijk kun je het snel vinden en oplossen!