Ervaringen trektocht

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

chamion
Huisheks

Ervaringen trektocht

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-01-26 22:33

Ja, de trektochten zijn populair dit jaar :+
Ik wil al jaren op trektocht, maar omdat nu alleen te doen trok mij tot heden niet aan. Nu echter wat vriendinnen gevonden met hun eigen paarden, waar ik vaak mee afspreek en waarmee het goed klikt. Dus nu staat er een trektocht op de planning.

Datum is ergens tussen 21 en 27 september. Zeg max 4 dagen, elke dag rond de 15 a 20 km. Meer of minder mag. Vertrek locatie is mijn eigen stalling Rijnstone Ranch, en daar willen we de laatste dag ook weer uitkomen. Mijn vriendinnen komen hier dan heen. 2 ruiters, 1 menner, met groom is tot nu toe de lijst

Alleen wat nu? Gaan we dit zelf helemaal uitzetten en verblijven voor ons regelen. Of gaan we dit uitbesteden, en aan wie dan? Wat kunnen we gemiddeld aan kosten verwachten (al is dat vooral even uitzoeken) en wat namen jullie mee op de trektocht zelf en wat lieten jullie "meerijden" of reed er niemand met een auto achteraan voor de spullen en hadden jullie alles mee?

Kunnen jullie ons een beetje op weg helpen???

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-26 22:37

chamion
Huisheks

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-01-26 22:42

ikke schreef:
Ik zou zeggen, begin hier mee te lezen, scheelt de helft aan tijd en typewerk: [VMR] Trektocht ervaringen gevraagd
:D

Ja, die had ik al gevonden maar dat topic richt zich vooral op het buitenland tot nu toe, en wij willen echt op de veluwe blijven met onze eigen dieren

Hingarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-26 23:20

In september is altijd de paarden vierdaagse in Zorgvlied, super leuk en gezellig.
Misschien niet helemaal wat je zoekt naar, de ritten worden uitgezet dus je volgt gewoon de pijlen.
Je slaapt wel steeds op dezelfde plek, dus in dat opzicht niet echt een trektocht.
Maar super gaaf om te doen en geschikt voor zowel ruiters als menners.

Op deze manier heb je geen stress om elke dag een overnachtingsplek te vinden.
En je rijdt toch elke dag tussen de 20 en 28 kilometer.

callippo

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-26 07:17

Dat kun je vanaf die locatie prima zelf regelen, genoeg overnachtingen te vinden in die regio (maar wel op tijd boeken, paardenhotel putten is bijvoorbeeld nu al bijna vol in september)

Routes kun je uitstippelen via https://www.ruiterenenmennen.nl/

Overnachtingen kosten ons 5 jaar geleden ongeveer 25 euro per paard en 50 per persoon, zal nu iets meer zijn.

Wij hadden wel eens krachtvoer vooruit gebracht (voor vertrek rondje met de auto naar de verschillende adressen) maar verder gewoon heel beperkt spullen meenemen, zodat het in je zadeltassen past. Bij overnachting in huisjes is toch alles al aanwezig.

Veel plezier met de voorpret!

boedjang

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-26 07:30

Ik heb bij Kootwijk en omgeving zo iets gedaan met paardjes .
We hebben ons toen af laten zetten bij locatie 1. Elke locatie lag hemelsbreed 5 km van elkaar af, maar je kon, en dat deden wij ook, met grote lus daar 15 tot 20 km van maken.
Op 1e locatie hadden wij omdat we daar met auto naar toe gingen onze voorraad mee genomen.
Een deel daarvan hebben wij de 2e dag wandelend naar 3e locatie gebracht.
We hebben niks gemist. Bij 2e locatie zaten we 5 km van een campingwinkel af dus ook weer proviand kunnen scoren
Overigens hadden we in die locatie, pipo wagen, geen koelkast haha.
Qua paarden , tja 20 km is niet echt de wereld om te wandelen, wij reden niet. Dus om het uur laten grazen.
En op volgende locatie stonden ze weer lekker op de wei. Of paddock met hooi.
Ik vond het super leuk om te doen

Afbeelding
Thuis oefenen

Afbeelding
Bij de pipowagen in de ochtend klaar maken Afbeelding
Kootwijk aangekomen

chamion
Huisheks

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-01-26 18:14

Prachtig. Ik zit nu inderdaad te kijken naar wat er in de buurt mogelijk is qua overnachtingen (tips zijn welkom!) en ruiterenmennen ken ik al en ben ik ookal het 1 en ander aan het uitzetten. Mede ook omdat die overnachting tips geven.

Voordeel van de menwagen dat daar wel het 1 en ander op kan dus kan je wat qua eten en drinken meenemen. Spullen willen we of vooruit brengen en achter ons aan.

Ook heb ik nu contact met buitenritgids om het uit te laten besteden.

Hieper89

Re: Ervaringen trektocht

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-26 23:01

Ik lees mee!

scooby09

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-26 23:04

Zelf regelen is echt wel te doen ook leuk om te doen de voorpret
Maar niet te lang wachten met Boeken is echt zo vol allemaal.

Jessica007

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-26 07:47

Kijk ook eens bij Veluwe te Paard. Zij heeft veel ervaring en zit zelf ook op de Veluwe dus kent het gebied goed. Wellicht kan zij het een en ander voor jullie regelen.

chamion
Huisheks

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-01-26 09:00

De voorpret is inderdaad de helft van de ervaring. Ik ben alleen bang dat ik dingen ga vergeten :+ Maar goed, genoeg vrienden in de buurt die ik kan bellen dan :')

Ik heb nu al 2 routes uitgezet, alleen moet ik kijken of ik ze iets kan inkorten, omdat mijn gezelschap waarschijnlijk niet zulke lange route doen. Die zitten op max 15 km per dag. Zij hebben ook liever naar 1 locatie rijden met de trailers en dan daar diverse ritten te doen, maar pony laad een beetje moeilijk en zonder eigen trailer is het ook lastig trainen _-:( Dus ik zal ze moeten gaan overtuigen }:)

chamion
Huisheks

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-03-26 17:03

Nou, we zijn ondertussen enkele weken verder (ahum maanden) maar de trektocht staat vast.

We hebben gekozen om bij buitenritgids te boeken. Mooie verzorgde en uitgezette gps ritten, onze spullen worden achter ons aan gereden. We gaan eind september. Officieel met 1 ruiter en 1 menner en een groom. Alleen die groom moeten we nog vinden :+
Dus binnenkort maar even een oproepje doen, ik heb al diverse mensen gevraagd maar de meeste kunnen of willen niet mee. We vinden het gewoon een beetje veiliger om met groom op stap te gaan.

We gaan van Rijnstone Ranch vertrekken naar Camping Meerveld in Uddel (lunchen bij boshuis Drie)
Dag 2 gaat van Uddel naar Klein Koestapel in Putten. 3de dag weer terug naar de startlocatie. Dit zijn ritten van pakweg 20 km per dag. Dus 60 km in 3 dagen. Normaal rond deze tijd leg ik 60 km af in 2 dagen tijd dus conditie training ga ik niet heel anders doen qua opbouwen dan anders.

Wel al wat tips en trick gekregen. Toevallig net 2 zadeltassen heel goedkoop kunnen scoren. Dus 1tje op de menwagen er extra erbij (hangt er standaard al 1) en 1tje voor mijn vriendin aan haar zadel.

Wel nog even overleggen wat we gaan doen qua avondeten. Meenemen of bij de 2de locatie 20 minuutjes lopen naar een restaurantje of laten bezorgen.

Wat namen jullie mee op een trektocht? (halster, touw, harde borstel en hoevenkrabber liggen al standaard op de menwagen)

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-26 20:58

Zo, dat klinkt, verstandig, doordacht en leuk! Geniet ervan! Aan de adressen ligt het alvast niet.

Maar het belangrijkste stukje bagage noem je niet: strotouwtjes! Zorg dat je iets bij je hebt waarmee je de ene sh*t aan de andere kunt knopen. Je zal altijd zien dat zoiets stoms gebeurt als je geen touwtjes bij je hebt :j

Qua eten zou ik gewoon naar het dorp lopen en daar wat eten maar bezorgen kan ook. Maak het jezelf vooral niet te moeilijk!

De tochten die wij reden (in verschillende samenstellingen) was eten geregeld door de organisatie of we stopten onderweg bij een supermarkt voor inkopen. Dat laatst ligt voor jullie wat lastiger gegeven de omgeving.

Checkvraag: paard van je vriendin kent zadeltassen? Zo niet, even oefenen zodat ze die "klapperende onzin" gewend is.

Goede reis, geniet ervan!

Griffioen

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-26 21:46

Ja hier hele leuke ervaringen met trektochten. Vooral de Veluwe is echt aan te bevelen. Ons groepje stippelde alles zelf uit en reden met een ouderwetse kaart. De locaties reden onze spullen naar de volgende locatie.

Onderweg profiant, wc papier, jasje, muggenspray, ehbo, lekkers voor de paarden, extra touw, schaar en taystrips mee. Op het paard een label met onze gegevens en voor die tijd het paard intrainen en op ijzers zetten.

chamion
Huisheks

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-03-26 10:23

Ja, zadeltassen is die gewend. Rijdt ze wel vaker mee met langere ritten.
Er gaan 4 hooinetten mee. 2 gevuld, hebben de paarden onderweg op de pauze plekken wat te knabbelen. Die andere 2 kunnen we als tassen gebruiken (is nu het idee) want dat is makkelijk aan de wagen te knopen. Al zat ik laatst op temu te snuffelen en daar hebben ze dit soort tassen voor in de auto. Dat is natuurlijk ook mogelijk om vast te maken aan de menwagen.
Zo iets dus: KLIK voorbeeld

Muze

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-26 10:38

Oh wat leuk, je zou zeggen dat een groom zo te vinden is in die prachtige omgeving!

chamion
Huisheks

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-03-26 07:46

Nou, dat zal je tegenvallen. In mijn directe vrienden club kan er niemand mee. Of ze hebben net vakantie gehad, of ze hebben al iets voor die periode geboekt staan. De vriendin die te paard mee gaat heeft ook nog niet iemand gevonden.

Baal ik wel van, want ik vind het nu eenmaal een stuk veiliger. We komen op nieuwe paden, geen idee welke wegen we oversteken en of we daar vrij zicht hebben of dat iemand even het verkeer stil moet zetten voor een momentje. Te paard is dat iets makkelijker dan met de menwagen. En mijn vriendin die te paard mee gaat is minder mobiel, dus het kan. Maar niet soepel (al kan ze de menwagen als opstap kruk gebruiken, dat zal niet de 1ste keer wezen :+ )

Maar het is nog geen september en oproepje hier of op FB is zo gedaan.

LoveBodin

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-26 09:15

Wbt meenemen: ik neem voor mezelf altijd so min mogelijk mee, en voor mn paard naast borstels enzo, ook wat ehbo dingetjes (Betadine, talk poeder, vetwrap etc.)

chamion
Huisheks

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-03-26 19:38

Genoteerd qua de ehbo dingen. Ik heb daar al een krat voor in mijn kluis, maar als we een geschikte kofferbak organisator vinden dan kan daar inderdaad 1 vak voor gebruikt worden (ook voor onszelf, mij kennende)

Qua kleding is het inderdaad simpel voor mezelf. 1 set kleding is gewoon aan. En 2 andere sets voor de andere dagen. Elke set in zijn eigen kleine tas (lees die kleine katoenen tassen van de aldi) Normaal ben ik van de huispakken enz. Maar dat geloof ik wel even voor die dagen.

En ben sowieso nooit van 100x verkleden geweest op vakantie ofzo. Vroeger moesten zelfs mijn ouders roepen dat een spijkerbroek niet 3 weken achter elkaar gedragen kon worden :+

Maandag gaan we waarschijnlijk een proefrit doen met de zadeltassen. Lekkere een dagtocht van pakweg 20 km (onze dieren hun conditie is prima, we zouden bij wijze van spreken vandaag al een trektocht kunnen rijden)

chamion
Huisheks

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : Vandaag, 07:57

Nou, de groom is waarschijnlijk geregeld. Deze persoon moet even kijken hoe het met werk valt maar heeft er heel veel zin in. Deze persoon gaat vaker mee met mij op de menwagen, en heeft ook ervaring met paarden dus kan eventueel een handje helpen daar waar het nodig is. En belangrijk, vind het ook leuk op de wagen. En bijkomende voordeel, ik was al een beetje begonnen deze persoon te leren mennen, dus sturen in het bos doet die al netjes. Mocht ik tijdens de trektocht knallende koppijn/migraine krijgen dan kan die het makkelijk overnemen terwijl ik wacht tot mijn medicatie is gaat doen

Beemsterkaas

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 09:20

Wij maakten vroeger vaak dagtochten en weleens een 2-daagse tocht. Het was voor de tijd van de smartphone dus we hadden een leider met een landkaart en dat was het, pret en avontuur verzekerd.

Er werd wel steeds met een auto gewerkt. 's Middags ging ergens de BBQ aan op een afgesproken punt. In geval van overnachting kwamen 's avonds meerdere mensen van de manege naar de accommodatie waar we sliepen. Hun auto's vol met onze spullen en heel veel eten en drank.

Tijdens het rijden werd eigenlijk nauwelijks tot niet gegeten of gedronken. Ik herinner me dat iedereen met strotouwtjes wel een jas aan het zadel had, maar dat was het ongeveer wel. Een flesje water kan ik me in ieder geval niet herinneren.

De leider van de groep had een zakmes bij en heeft dit ook nodig gehad.

Onder het hoofdstel ging een halster, halstertouw om de hals, en dan was je klaar voor vertrek :)

chamion
Huisheks

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : Vandaag, 09:49

Dagtochten maak ik al heel veel. Maandag de 1ste van dit jaar, later deze 2 weken komen er nog 2 bij. Heerlijk. En ik heb de mazzel dat hier op bepaalde punten pauze plekken zijn gerealiseerd, dus pony in de paddock en wij aan de picknick tafel. De luxe van de menwagen is dat een koeltas met alles voor een kaas/vlees plankje zo mee te nemen is.

Afbeelding

Beemsterkaas

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 09:54

Wat heerlijk. Ik mis dit wel!

chamion
Huisheks

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : Vandaag, 10:25

Je bent welkom om een keertje afspreken :D
Zoek altijd mensen die een rondje mee willen. Van een uurtje tot een hele dagtocht

Beemsterkaas

Link naar dit bericht Geplaatst: 28 min geleden

Zeg nooit nooit :)