Cap vervangen of niet?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

EmmaXP

Cap vervangen of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-01-26 16:16

Hallo allemaal,

Ik heb een tijdje geleden mijn cap uit mijn handen laten vallen op de grond. Nu heb ik destijds heel erg getwijfeld om een nieuwe te kopen, omdat ik toch erg voorzichtig ben, want ik heb maar één hoofd en één stel hersenen. Dit uiteindelijk niet gedaan na aanleiding van een aantal eerdere forums gelezen te hebben.

Nu zie ik een instagram story van de Epplejeck waarin staat dat een cap na een val van een stoel al interne schade kan oplopen, en dat je je cap nooit moet laten vallen. Dit brengt mij toch weer aan het twijfelen of ik toch niet een nieuwe cap moet aanschaffen.

Nu ben ik benieuwd wat jullie mening daarover is. Is het écht nodig om een nieuwe cap aan te schaffen als je met één keertje hebt laten vallen? :')

Sheran

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-26 17:21

Tsja, bij mij is de afweging altijd: hoe hard is hij gevallen? Is het logisch dat hij kapot zou zijn?
En ik neem hem altijd tussen mijn handen en duw hem dan heel hard in. Kijken of ik raar gekraak hoor, of dat hij gek beweegt. Als hij nog gewoon goed voelt dan hou ik hem.

Reggledoos

Re: Cap vervangen of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-26 17:22

Dan zou ik zeker maandelijks een nieuwe moeten aanschaffen

Cioccolato

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-26 17:46

Ik schaf niet snel een nieuwe aan.

Kidde

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-26 18:07

Reggledoos schreef:

Je kan beter ook wel voorzichtig met je cap zijn natuurlijk.

Hoe oud is je cap TS?

LieZ_Horses

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-26 18:11

Je cap kan bij een kleine val al kleine haarscheurtjes oplopen in de schaal die je vanuit de buitenkant niet ziet en voelt. Hetzelfde geldt bij tig jaren dezelfde cap gebruiken.

Ik vind dat veel mensen hier echt te laks mee omgaan.

tengeltje11

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-26 18:25

Ik geloof er niets van dat een cap van een stoel valt en bv al haarscheurtjes heeft.

Een cap is gevuld met spul die je kan vergelijken met isolatie spul, veert licht en daarom zo veilig.
Dus dat kan echt wel een klein stootje hebben zonder gevolgen.

Wie twijfelt, koop eender waar eens een oude cap voor bv enkel euro’s op een rommelmarkt(die vind je zo, die oude zwarte van vroeger bv), breek ze half af en laat ze vallen, daar is echt niets van barsten aan de vulling te vinden.
Enige wat een barst kan vertonen is de harde buitenkant, maar dat is niet het deel die je hoofd veilig houdt.

BarbaLala

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-26 18:27

Ik zou niet al teveel waarde hechten aan het commerciële praatje.
Een beetje common sense is niks mis mee :D

EmmaXP

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-01-26 19:02

Kidde schreef:
Reggledoos schreef:

Je kan beter ook wel voorzichtig met je cap zijn natuurlijk.

Hoe oud is je cap TS?

Ik heb mijn cap afgelopen november gekocht. Verder nog niet mee gevallen, alleen die ene keer uit mijn handen gegleden.

Reggledoos

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 22:42

Lijkt mij geen enkel probleem

Dorine92

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 03:05

Ik geloof ook dat het best een mooi verkooptrucje is. Als een cap al schade oploopt van zijn eigen gewicht (wat zal het zijn, een halve kilo?) icm de zwaartekracht kan hij echt met geen enkele mogelijkheid een val van een paard of hoef op je hoofd aan

wortel115
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 07:16

Tja ik denk dat iedereen wel eens iets uit zn handen laat vallen. En beetje common sense lijkt mij kijk naar de manier waarop hij is gevallen. Grote hoogte? Tapijt? Zacht diep zand? Beton?

Bellatrix
Lid Nieuwsredactie
The Scarlet Witch 

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 07:29

Ik zou nu geen nieuwe kopen hoor.
Als je nou van je paard op je hoofd was gevallen had ik gezegd ja koop een nieuwe.

Tazzey

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 08:24

BarbaLala schreef:
Ik zou niet al teveel waarde hechten aan het commerciële praatje.
Een beetje common sense is niks mis mee :D

Ja kan het een commercieel plaatje noemen maar op basis van welke technische kennis doe je deze uitspraak?
Ik heb mijn cap ooit eens laten vallen en toch voor de zekerheid laten controleren, dat was dus niet goed. Allemaal kleine haarscheurtjes in de schaal. Toen toch maar een nieuwe gekocht. Overigens wel heel fijn, want een maand nadat ik de nieuwe kocht heb ik een zwaar ongeluk gehad waarbij die cap wel mijn leven gered heeft. Ik wil er niet over nadenken wat het resultaat was als ik die cap niet vervangen zou hebben.

Valt hij nu van 30cm op een hoogpolig tapijt dan zal er niet veel aan de hand zijn, maar als hij op een harde ondergrond valt dan iets hoger dan zou ik zeker geen risico nemen. Maar dat lijkt wel een beetje een trent tegenwoordig, we weten alles altijd maar beter dan de mensen die ervoor geleerd hebben, alles wordt weggezet als graaien en commercie. Als we het zelf niet begrijpen dan is het niet waar.

koend

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 08:33

De mensen onzeker maken en vervolgens zelfverklaarde "zekerheid" verkopen. Een vaak gebruikte verkoopsstrategie.
Laat je niet gek maken.

Je paard kan morgen dood liggen in de stal als je geen kurkuma voert ( en als je het wel doet ook)
Je kunt straks een verkeersongeval krijgen.
Je kunt je enkel omslaan en er levenslang kreupel op lopen.
Enz.

Sommige mensen worden daarom zo bang dat ze iets ergs gaan voor hebben dat ze niet meer durven leven.

Geen nieuwe ca0. Hou je geld in je zak of doe er iets leuks mee.

Evercreek

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 08:37

Dorine92 schreef:
Ik geloof ook dat het best een mooi verkooptrucje is. Als een cap al schade oploopt van zijn eigen gewicht (wat zal het zijn, een halve kilo?) icm de zwaartekracht kan hij echt met geen enkele mogelijkheid een val van een paard of hoef op je hoofd aan

Dit dus!

No way dat ik een nieuwe cap koop omdat die uit mijn handen glipt. Als die dat al niet kan hebben dan kan het mijn hoofd bij een daadwerkelijke val ook niet beschermen.

tengeltje11

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 09:43

Idd en de buitenkant is voor de mooi, die kan en gaat vlug beschadigingen hebben, maar die buitenste laag is echt niet wat je hoofd beschermd, het is de binnenkant die belangrijk is en die raakt echt niet in haarscheurtjes door een klein valletje

Cinnepin

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 09:47

Kan je hem niet ergens laten controleren? Dan weet je het zeker.

Tazzey

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 10:38

tengeltje11 schreef:
Idd en de buitenkant is voor de mooi, die kan en gaat vlug beschadigingen hebben, maar die buitenste laag is echt niet wat je hoofd beschermd, het is de binnenkant die belangrijk is en die raakt echt niet in haarscheurtjes door een klein valletje

Dat is pertinent onjuist! Mijn cap is wel degelijk aan de binnenkant beschadigd door een relatief kleine val. Hij viel uit mijn zadelkast van nog geen meter hoogte op een betonnen vloer. De buitenkant had krassen maar dat is enkel uiterlijk. Ik heb hem laten controleren bij GPA destijds en daar kwam uit dat de binnenschaal haarscheurtjes vertoonde die ontstaan zijn door die, toch kleine val.
Het is dus absoluut wél mogelijk dat die haarscheurtjes aan de binnenkant ontstaan na een kleine val.

Maar ook aan jou, Tengeltje, de vraag: op welke technische kennis baseer jij zo stellig dat het onmogelijk is. Of is dit op basis van een onderbuik gevoel dat het toch niet moet kunnen dat die haarscheuren na zo'n kleine val kunnen ontstaan.
Ik vind het persoonlijk vrij gevaarlijk om zo stellig een advies te geven zonder écht te weten waar je het over hebt.

Als ik mijn cap, met die haarscheurtjes gedragen had tijdens mijn zware ongeval zou ik dit nu niet hebben kunnen typen. Ik zou namelijk die val niet overleefd hebben. Dit is geen uitspraak die ik doe omdat het nu toevallig goed uitkomt, dit is een uitspraak van de trauma artsen in het ziekenhuis én na onderzoek van die cap na het ongeval.

Mijn advies is dus dat je die cap laat controleren en als dat niet mogelijk is dan gewoon een nieuwe te kopen.

Liebe

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 11:38

Als ze zo snel beschadigen, dan zou ik me zorgen maken om de fabricage. Je betaald je scheel aan zo'n cap, zou dan raar zijn als hij al stuk gaat bij passieve val van een meter.

Sky_As

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 11:46

Tazzey schreef:
tengeltje11 schreef:

Dat is pertinent onjuist! Mijn cap is wel degelijk aan de binnenkant beschadigd door een relatief kleine val. Hij viel uit mijn zadelkast van nog geen meter hoogte op een betonnen vloer. De buitenkant had krassen maar dat is enkel uiterlijk. Ik heb hem laten controleren bij GPA destijds en daar kwam uit dat de binnenschaal haarscheurtjes vertoonde die ontstaan zijn door die, toch kleine val.
Het is dus absoluut wél mogelijk dat die haarscheurtjes aan de binnenkant ontstaan na een kleine val.

Maar ook aan jou, Tengeltje, de vraag: op welke technische kennis baseer jij zo stellig dat het onmogelijk is. Of is dit op basis van een onderbuik gevoel dat het toch niet moet kunnen dat die haarscheuren na zo'n kleine val kunnen ontstaan.
Ik vind het persoonlijk vrij gevaarlijk om zo stellig een advies te geven zonder écht te weten waar je het over hebt.

Als ik mijn cap, met die haarscheurtjes gedragen had tijdens mijn zware ongeval zou ik dit nu niet hebben kunnen typen. Ik zou namelijk die val niet overleefd hebben. Dit is geen uitspraak die ik doe omdat het nu toevallig goed uitkomt, dit is een uitspraak van de trauma artsen in het ziekenhuis én na onderzoek van die cap na het ongeval.

Mijn advies is dus dat je die cap laat controleren en als dat niet mogelijk is dan gewoon een nieuwe te kopen.

Heb je hier ook fotos van? Of zeiden ze alleen tegen je dat er haarscheurtjes zaten?

Tazzey

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 11:53

Ik was bij het onderzoek en heb de scheurtjes zelf gezien en heb er ook een rapport van gekregen.

Het was overigens ook geen goedkope flut cap, het was een GPA die destijds best kostbaar was.

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 12:04

Wat voor merk is je cap @TS?
Veel merken kan je ze laten controleren.
Ik ben zelf vrij lomp met mijn cap, überhaupt erg onhandig. :+
Dus hij is weleens gevallen.
Maar na een val van mijn paard op mijn hoofd hem laten controleren (kep italia) en toen was er niks mis met de cap op wat krasjes aan de buitenkant na.
Dus van de val niet, maar ook door de keren dat ik hem uit mijn handen heb laten vallen daarvoor niet :')

Sky_As

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 12:07

Tazzey schreef:
Ik was bij het onderzoek en heb de scheurtjes zelf gezien en heb er ook een rapport van gekregen.

Het was overigens ook geen goedkope flut cap, het was een GPA die destijds best kostbaar was.

Dat is wel interessant dan.

Ik vind het altijd een beetje tricky om een cap op te sturen naar het buitenland om te laten testen.... Want waarom zouden ze zeggen dat de cap goed is. Als hij niet goed is kunnen ze een nieuwe verkopen.

Maar als je er zelf bij bent kun je het met eigen ogen zien, was dat gewoon hier in Nederland?

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 12:15

Wat bij de meeste mensen minder bekend is is dat je je cap iedere vijf tot zeven jaar sowieso moet vervangen, zelfs als je er niet mee gevallen bent! Het piepschuim in de cap, wat zorgt voor een groot deel van de bescherming, verliest na verloop van tijd zijn functie door onder andere uitdroging. Bij de helmen die gebruikt worden voor het motorrijden is dit al een bekend gegeven, maar bij de verkoop van paardrijcaps wordt dit minder vaak gezegd, terwijl het principe van de helmen toch echt hetzelfde is!