Trektocht ervaringen gevraagd

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Christel1

Trektocht ervaringen gevraagd

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-01-26 22:10

Al lange tijd denk ik er over om een trektocht te paard te maken maar tot nu toe is dat er nog niet van gekomen.
Als ik online kijk zie ik heel wat opties en ook heel veel verschillende aanbieders maar ik ben vooral benieuwd naar de ervaringen van anderen.
Sommige bedrijven bieden ook tochten aan met een vaste standplaats, ik ben ook wel benieuwd naar deze ervaringen.

Mijn voorkeur gaat nu uit naar een tocht in (west)Europa zoals bijvoorbeeld Duitsland, Frankrijk, Engeland maar andere opties sta ik ook voor open.
Ik zou graag een lang weekend of korte week in mei, juni, juli of augustus weg willen en als het bevalt in de toekomst wellicht een langere trektocht maken.
Eind dit jaar ga ik als alles goed gaat naar Tanzania dus mijn budget is beperkt. Ik zou het ook niet erg vinden om te helpen met bijvoorbeeld de verzorging van de paarden. Ik vind het uiteraard ook belangrijk dat er goed met de paarden wordt omgegaan en dat het harnachement passend is.
Verder is mijn enige eis dat het voor 'gevordende' groepen is met veel rij ervaring (Engels of western maakt mij niet uit). Engels of Nederlandstalig, Duits kan ik enigszins verstaan haha.

Heb je een goede aanbeveling/ervaring dat hierop aansluit dan hoor ik het graag!

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-26 22:51

Plat door de bocht: hoe goedkoper de reis, des te minder is er oog voor de paarden.
Dat is natuurlijk geen wet maar wel iets om erbij te houden als de prijzen echt laag worden. Oost is meestal goedkoper dan west.

Als het een beetje off the beaten track mag zijn: https://www.cumbrianheavyhorses.com/
Niet goedkoop (paardrijden in GB is gewoon veel duurder dan hier in NL) maar wel een hele mooie omgeving en hele stoere paarden.

Maar wat is er mis aan zelf doen? Gewoon de bagage op je paard en vertrekken.
Nederland ziet er vanaf een paardenrug toch anders uit en over het algemeen krijg je positieve reacties.

tjaakje

Re: Trektocht ervaringen gevraagd

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-26 23:41

Ik ga ieder jaar met een vriendin. In Nederland, met onze eigen paarden, zelf georganiseerd. Wij gaan meestal 4 dagen en plannen alles ruim van tevoren. Ik stippel routes uit via ruiteren & mennen en zoek vervolgens slaapplekken voor ons en voor onze paarden. Dat is altijd een hele puzzel, maar wel ontzettend leuk om te doen. We doen het altijd rustig aan: zo'n 15 a 20km per dag. Zadeltassen mee en gaan!

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-26 11:24

Ik heb dit 25 jaar terug gedaan in het Deggenhausertal in Duitsland. Viel toen wat tegen vond ik. Je ziet net zo veel als je gaat wandelen. Maar het was wel omdat je gewoon de hele dag in het zadel zit. Dat doe je thuis niet.
Ook heb ik bij Les Olivettes gereden. Daar zat 1 persoon toen in de groep die ervaren was, tenminste dat beweerde de persoon zelf en die hield dus iedereen op. Zijn paard was continu van bomen aan het eten. Ja, de gangen kon hij wel uitzitten, maar had dus 0 overwicht op een dier.

Als ik zoiets weer zou doen, dan zou ik het op eigen houtje willen doen, dus paard huren, overnachtingen worden geregeld, maar je kunt zelf rijden zonder anderen in een groep. Of het moet heel duidelijk zijn dat als iemand de rest ophoudt dat die er gewoon uitgezet wordt.

Christel1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-01-26 21:43

ikke schreef:
Plat door de bocht: hoe goedkoper de reis, des te minder is er oog voor de paarden.
Dat is natuurlijk geen wet maar wel iets om erbij te houden als de prijzen echt laag worden. Oost is meestal goedkoper dan west.

Als het een beetje off the beaten track mag zijn: https://www.cumbrianheavyhorses.com/
Niet goedkoop (paardrijden in GB is gewoon veel duurder dan hier in NL) maar wel een hele mooie omgeving en hele stoere paarden.

Nederland ziet er vanaf een paardenrug toch anders uit en over het algemeen krijg je positieve reacties.

Ja dat snap ik inderdaad vandaar dat ik er nu voor kies om te zoeken naar een kortere tocht. En voor een mooie tocht met goede ervaringen heb ik ook zeker iets over. Ik ga eens kijken naar je tip, heb je hier zelf ook een trektocht gedaan? Hoeveel dagen had je toen gedaan?

Ik wil juist graag een keer een andere omgeving dan Nederland zien. Vanuit de kop van Noord-Holland zijn de opties ook niet heel groot met je eigen paard :') wij gaan wel regelmatig naar de Veluwe of oosten van het land voor een weekend met de eigen paarden

Christel1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-01-26 21:46

tjaakje schreef:
Ik ga ieder jaar met een vriendin. In Nederland, met onze eigen paarden, zelf georganiseerd. Wij gaan meestal 4 dagen en plannen alles ruim van tevoren. Ik stippel routes uit via ruiteren & mennen en zoek vervolgens slaapplekken voor ons en voor onze paarden. Dat is altijd een hele puzzel, maar wel ontzettend leuk om te doen. We doen het altijd rustig aan: zo'n 15 a 20km per dag. Zadeltassen mee en gaan!

Ook super leuk! Wij gaan ook altijd wel 1 of 2 keer per jaar een weekend weg in Nederland maar dan altijd met een vaste accommodatie voor het hele weekend, ik ga het onthouden wie weet kunnen we dit ook een keer proberen. Hoe doe je dat dan met je auto en trailer? Of laat je die op punt 1 staan?

Christel1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-01-26 21:50

germie schreef:
Ik heb dit 25 jaar terug gedaan in het Deggenhausertal in Duitsland. Viel toen wat tegen vond ik. Je ziet net zo veel als je gaat wandelen. Maar het was wel omdat je gewoon de hele dag in het zadel zit. Dat doe je thuis niet.
Ook heb ik bij Les Olivettes gereden. Daar zat 1 persoon toen in de groep die ervaren was, tenminste dat beweerde de persoon zelf en die hield dus iedereen op. Zijn paard was continu van bomen aan het eten. Ja, de gangen kon hij wel uitzitten, maar had dus 0 overwicht op een dier.

Als ik zoiets weer zou doen, dan zou ik het op eigen houtje willen doen, dus paard huren, overnachtingen worden geregeld, maar je kunt zelf rijden zonder anderen in een groep. Of het moet heel duidelijk zijn dat als iemand de rest ophoudt dat die er gewoon uitgezet wordt.

Oo wat jammer dat je dan een slechte ervaring hebt! Als ik sites bekijk zie je inderdaad niveaus staan en dan hoop je dat iedereen gevorderd is anders moet je daar constant rekening mee houden… ik zal dat wel gaan navragen wat ze doen als iemand niet goed mee kan komen met de groep. Mij lijkt het ook juist weer gezellig om met een groep te gaan maar dan moeten dit inderdaad wel mensen zijn die het bij kunnen houden haha

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-26 21:56

Christel1 schreef:
ikke schreef:

Ja dat snap ik inderdaad vandaar dat ik er nu voor kies om te zoeken naar een kortere tocht. En voor een mooie tocht met goede ervaringen heb ik ook zeker iets over. Ik ga eens kijken naar je tip, heb je hier zelf ook een trektocht gedaan? Hoeveel dagen had je toen gedaan?

Ik wil juist graag een keer een andere omgeving dan Nederland zien. Vanuit de kop van Noord-Holland zijn de opties ook niet heel groot met je eigen paard :') wij gaan wel regelmatig naar de Veluwe of oosten van het land voor een weekend met de eigen paarden

Nee, ik ben er nog nooit geweest, helaas. Ze staan al enige jaren op de to-do-list. De eigenaar is zo'n typische Brit, inkl humor en daar kan ik wat mee dus ik maak me geen zorgen over hoe leuk dat is.
Het zijn ervaren mensen die al de nodige, grotere, tochten gereden hebben en weten wat erbij komt kijken.

maar als je de Veluwe al een beetje kent, wat let je om daar een rondje te rijden? Je hebt echt de wereld aan opties, van luxe tot simpel. Lang, kort, zeg het maar, is te regelen.

Christel1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-01-26 23:41

ikke schreef:
Christel1 schreef:

Nee, ik ben er nog nooit geweest, helaas. Ze staan al enige jaren op de to-do-list. De eigenaar is zo'n typische Brit, inkl humor en daar kan ik wat mee dus ik maak me geen zorgen over hoe leuk dat is.
Het zijn ervaren mensen die al de nodige, grotere, tochten gereden hebben en weten wat erbij komt kijken.

maar als je de Veluwe al een beetje kent, wat let je om daar een rondje te rijden? Je hebt echt de wereld aan opties, van luxe tot simpel. Lang, kort, zeg het maar, is te regelen.

Dat klinkt inderdaad erg goed! Hopelijk kan je het binnenkort afstrepen van je lijst! Juist naar het buitenland in een andere omgeving met prachtige landschappen lijkt me geweldig. Maar je hebt veel sites die als een soort reisbureau paardrij vakanties aanbieden, zoals centaur trails of trailfinders, er zijn veel opties maar ik ben benieuwd naar ervaringen hiermee of een tip voor een specifieke reis of land/streek.

Ik ben nu ook al een paar keer Equi Sud tegengekomen, trektocht door de Franse Pyreneeën en deze blijft steeds in mijn hoofd hangen, misschien toch maar eens contact opnemen :D

tjaakje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-26 09:33

We laten auto en trailer op het eerste punt achter en regelen op de laatste dag een lift of taxi naar het eerste punt. Dat is wel heel ontnuchterend... 5 dagen door de veluwe trekken, het gevoel hebben dat je de halve wereld over bent gereisd en vervolgens in 20 minuten met de auto weer terug bij de trailer :+ Maar het gaat om die 5 dagen vrijheid. Het voelt echt heel anders als je van plek naar plek gaat dan wanneer je een weekend op 1 accomodatie zit.

SjonnieZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-26 09:39

De nVVR organiseert regelmatig trektochten. Volgens mij is de volgende in mei.
Als je lid bent kun je mee. Anders even op hun site kijken.

Dorine92

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-26 09:48

Ik heb veel in het buitenland gereden en ik kom er eigenlijk bijna altijd toch op uit om dagtochten te rijden ipv trektochten. Het is vaak zo ontzettend veel goedkoper.. omdat ze het meeste geld rekenen voor de overnachtingen en het eten. Bijvoorbeeld je betaalt gemiddeld €250 per dag voor een trektocht en €90 voor een dagtocht met picknicklunch. Ja dan boek ik voor 20/25 euro een overnachting en dan kan 2 dagen rijden voor de prijs van 1. En dan zijn er vaak vanaf een stal 3 tot 5 verschillende ritten, waarvan er dan soms 2 op elkaar lijken en de andere wel echt verschillende kanten op gaan. Nouja dat geven de eigenaren dan zelf wel aan als je erom vraagt. En als ik dan alle 2/3/4 ritten gedaan heb, ga ik naar een nieuwe locatie in een ander gebied. Zo zie je heel veel, maak je afstanden, maar is het goedkoper en ook nog eens vaak privé, dus niet in een groep. Alleen maar voordelen dus

Trektochten heb ik volgens mij alleen met kameel gedaan in Jordanië. Toen had ik trouwens ook te paard kunnen gaan, maar kameel was én goedkoper, én ik vond het meer bij het land passen. Was wel heel leuk. Ook privé, en dan kwam er een chauffeur met de spullen aangereden, en hij had ook een kok mee die dan op een vuurtje ging koken.

Ik denk dat als je met een groep gaat, de ervaring niet hetzelfde is. Er is er altijd wel eentje die niet kan rijden, of die tegen je aan blijft kletsen terwijl je daar geen zin in hebt.

Ipsilonka

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-26 09:51

Als je Noorwegen leuk vind. Op FB Bulia Hest zoeken. Pagina is in het noors, maar ze is nederlands dus je kunt een bericht in het nederlands sturen.

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-26 10:07

Trektochten zijn leuk om te doen, maar net als wat hier gezegd wordt: ook als er duidelijk in de omschrijving staat 'voor gevorderde ruiters' dan zit er altijd wel eentje tussen die toch niet zo gevorderd is.

Dan staat er duidelijk in de omschrijving 'Engelse zadels' en degene die altijd alleen op western zadels gereden heeft valt er bijna vanaf bij het eerste drafje om vervolgens de rest van de rit de hele groep op te houden.

Om maar eens iets te noemen :+

Sintel

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-26 11:54

Ik kruip even onder mijn meelees-steen vandaan haha
Ik heb in 2023 een tocht gedaan in Slovenië via Centaurtrails, dit was ook meteen mijn 1e keer alleen naar het buitenland dus best spannend. Ik vond het echt super leuk en het smaakte naar meer! Afgelopen zomer in Noorwegen een tocht gedaan met mijn zusje en deze zomer ga ik met een vriendin een tocht in Albanië doen (ook via centaurtrails). Waar ik nu vooral op let is het niveau dat gevraagd wordt, ik ga het liefst alleen met (ver)gevorderde ruiters op pad. Ook moet je van te voren goed kijken naar de duur van de ritten en het tempo. Zeker als je naar gebergd gebied gaat zul je veel stappen en sommige stukken ook naast het paard moeten lopen.
Bij de tocht in Slovenië keerde je steeds terug naar stal, wel deden we elke dag een andere route. Dit vond ik best fijn, zo wist ik waar ik aan het eind van de dag aan toe was. Noorwegen deden we dit ook behalve op de laatste dag toen we met de paarden gingen kamperen. Dit beviel mij ook erg goed! Van te voren was er een auto naar de overnachtingsplek gereden met de tenten enz. Wel denk ik dat dit voor meerdere dagen wat oncomfortabel kan zijn, zeker met slecht weer.
Ik heb via centaurtrails geboekt omdat ze zelf hun reizen uittesten en goed letten op de verzorging van de paarden, vandaar dat ik voor Albanië weer heb gekozen om via hun te boeken. De reis in Noorwegen heb ik via de stal zelf geboekt, de eigenaresse is nederlands (volgens mij zit ze ook op bokt) dus dat was helemaal handig.
Overigens zou ik sterk aanraden een eigen cap mee te nemen als dit lukt, ik was telkens erg blij dat ik hem toch in de bagage had weten te proppen. :D
https://centaurtrails.com/reizen/kastel ... -slovenie/
https://www.hingardenstall.com/buitenritten/

Afbeelding

Afbeelding

HELder

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-26 12:31

Ik heb verschillende (semi-)trektochten gemaakt in Bulgarije, Marokko en Botswana en vond ze stuk voor stuk echt super leuk! Er werd wel direct bij de start gekeken naar het niveau van de ruiters, dus we hadden nergens iemand die de groep ophield. Wat ik leuk vond aan trektochten is toch het meer avontuurlijke gevoel tov losse buitenritten en ook dat je veel tijd doorbrengt met je eigen groep en de gidsen waardoor je elkaar beter leert kennen en iets opbouwt samen. In zuid Spanje hebben we nog gereden bij een stal die ook korte en langere trektochten aanbiedt en ik denk dat dat ook echt een hele leuke ervaring is. West Europa is wel een stuk duurder dan bv oosteuropa of Marokko.

cissi

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-26 21:19

Ik ben zo'n 25 jaar geleden bij Equisud geweest en dat was echt fantastisch. Superbrave paarden, hele leuke mensen en een prachtige omgeving. Hoop volgend jaar opnieuw te gaan. Wij deden de Capcir tocht, waanzinnig mooi. Je moet geen hoogtevrees hebben, op een gegeven moment klim je tot boven de wolken. De paarden zijn superbehendig in de bergen maar op sommige stukken moet je wel naast je paard lopen. Ik vind het echt een aanrader!

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-26 22:15

Christel1 schreef:
ikke schreef:

Dat klinkt inderdaad erg goed! Hopelijk kan je het binnenkort afstrepen van je lijst! Juist naar het buitenland in een andere omgeving met prachtige landschappen lijkt me geweldig. Maar je hebt veel sites die als een soort reisbureau paardrij vakanties aanbieden, zoals centaur trails of trailfinders, er zijn veel opties maar ik ben benieuwd naar ervaringen hiermee of een tip voor een specifieke reis of land/streek.

Ik ben nu ook al een paar keer Equi Sud tegengekomen, trektocht door de Franse Pyreneeën en deze blijft steeds in mijn hoofd hangen, misschien toch maar eens contact opnemen :D

Uit ervaring kan ik je zeggen dat GB een leuk maar heel ander land is om te rijden dan wij in NL gewend zijn. We hebben op best wat verschillende plekken gereden en het heeft allemaal z'n eigen charme en dat wordt nog wat leuker als de eigenaar je kent en iets uitdagendere paarden mee durft nemen op rit.
Ik heb er weleens bijna naast gelegen van het lachen om de stunts van andere paarden.

Equi Sud kun je wat verschillende verhalen van vinden. Ik krijg daar de indruk van dat het een beetje bij je moet passen en dan is het leuk maar ik ken ze niet persoonlijk.
Gewoon proberen en als het je aanspreekt, gewoon doen.

weet je, maak je geen illusies, er zijn meer paardenvakantieopties dan je in je leven kunt bezoeken }>

SjonnieZ schreef:
De nVVR organiseert regelmatig trektochten. Volgens mij is de volgende in mei.
Als je lid bent kun je mee. Anders even op hun site kijken.

De week na Hemelvaart (helaas want net daarvoor zit ik ook al in GB en ik vrees dat ik geen vijf weken vrij krijg van mijn werkgever)

LoveBodin

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-26 18:03

Wij hebben via Eiffel zi pferd een tocht gereden, wel met eigen paard. Kostte iets van 80€ per dag, incl eten en overnachtingen.
Gids en huurpaarden maakt het duurder, maar wordt ook aangeboden.
Wij hebben in elk geval een fantastische ervaring gehad

SandraWierda

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-26 21:50

LoveBodin schreef:
Wij hebben via Eiffel zi pferd een tocht gereden, wel met eigen paard. Kostte iets van 80€ per dag, incl eten en overnachtingen.
Gids en huurpaarden maakt het duurder, maar wordt ook aangeboden.
Wij hebben in elk geval een fantastische ervaring gehad

Krijg je dan van hun gps routes of zo? En rij je steeds vanaf zelfde locatie en daar weer heen of verschillende locaties en wordt bagage gebracht?

LoveBodin

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-26 20:26

Je krijgt van hun gps routes. Je kan vanaf dezelfde locatie rijden, maar van locatie naar locatie is veel leuker!
Je krijgt dan bij elke locatie dus ontbijt, avondeten en een lunchpakket, en je paard krijgt hooi, water en een paddock van minstens 10*10 geloof ik.
Als je van locatie naar locatie krijgt kan je tegen betaling je bagage laten brengen (deden wij niet). Je kan helemaal rond rijden, maar wij hebben bvb op de laatste dag de trailer gehaald met behulp van een lift van een van de reitstation houders.
Er is heel veel mogelijk op afspraak. Veel meer dan online staat ;)

Thincla

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-26 20:42

Ik heb hier ook een tijdje naar gezocht om samen ergens heen te gaan met mijn zus. Uiteindelijk hebben we geboekt bij Highlands Unbridled in Schotland. Dit is wel wat duurder, maar ik vond veel websites erg onduidelijk en lastig om veel informatie zoals over de paarden ed over te vinden. Op hun website en social media kon ik wel veel vinden, dus wellicht is dat wat :) Het kan wel zijn dat het in 2027 pas weer beschikbaar is..

Christel1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-02-26 19:30

Bedankt voor alle reacties! Na wat contact met verschillende bedrijven heb ik uiteindelijk samen met een vriendin een leuk arrangement van vier nachten geboekt in Zweden, we doen een trektocht van twee dagen en dan nog wat activiteiten daaromheen. Enorm veel zin in *\o/*

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-26 20:23

Christel1 schreef:
Bedankt voor alle reacties! Na wat contact met verschillende bedrijven heb ik uiteindelijk samen met een vriendin een leuk arrangement van vier nachten geboekt in Zweden, we doen een trektocht van twee dagen en dan nog wat activiteiten daaromheen. Enorm veel zin in *\o/*

Deel je ook je ervaring hier?

Zoals gewoonlijk kwamen ook hier weer een paar oude bekenden langs maar Zweden is niet de eerste bestemming die je in topics als deze tegen komt.

Veel plezier alvast.