Veulen/jaarling kopen wat komt erbij kijken?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Friezenkind

Veulen/jaarling kopen wat komt erbij kijken?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : Gisteren, 20:57

Ik had het er vanmiddag met een stal genoot over dat ik misschien een tweede paard erbij wil en dan jong jong max 2 jaar. Haar reactie was ooh lekker makkelijk tot drie jaar heb je er geen omkijken na.

Maar het lijkt mij niet zo makkelijk toch?

Ze moeten naar de opfok, aan een halster mee moeten kunnen lopen, leren bij de hoefsmid stil staan. Leren de mensen van een opfok dat?

Ik ben bekend met groene paarden (denk 3-4 net zadelmak), maar dit is voor mij een hele nieuwe wereld. En het klinkt mij te mooi om waar te zijn.

Ineke2

Re: Veulen/jaarling kopen wat komt erbij kijken?

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 21:02

Het is toch echt aan de fokker en daarna de volgende eigenaar om zijn of haar paard op te voeden en de basismanieren bij te brengen.

Wat is de reden dat je er een jong paard bij wilt en geen net wat ouder jong paard?

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 21:06

De fokker leert ze dingen als het goed is. De opfok in principe niet. Het verschilt enorm per paard. De ene kan als veulen al meelopen, naar de hoefsmid, geschoren worden, vaststaan en kan je handdoeken opleggen. Andere paard is als 3 jarige uit de opfok zo groen als gras en kan je niks mee.

Cioccolato

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 21:07

Het is net wat je wil, koopt, doet.

Er zijn zat paarden die vanaf geboorte tot 3 jaar gewoon staan en amper naar wordt omgekeken. Opfokken regelen in principe alles. Maar dat kan ook zijn dat ze in een fuik worden gedreven, verdoofd en bekapt. Dus nee. Een opfok voed je paard niet op.
Ik neem alleen veulens met veulen abc aan en bekappen doen we gewoon aan de hand bijvoorbeeld.
De 1 komt regelmatig op bezoek en borstelt in de groep, doet n halster op en af. De ander doet niks, klmt af en toe eens kijken.

Ee komt zoceel meer kijkem bij gewoon een jong paard kopen. Vooral keuzes. En veel geld.

Het is ook geen gegeven dat een fokker een veulen alles leert overigens. Je kan kiezen om dat als eis te hebben bij een veulen kopen. Net als dat je eisen/keuzes hebt voor een opfok.

Firelight
Hoofd Nieuwsredactie
Moderator Over Paarden & Markt

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 21:11

ED --> VMR

Flubberboot

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 21:15

Kleine tip, let heel erg goed op wormen! Daar had ik me nogal op verkeken toen ik mijn, destijds, veulen kocht. Nu schijnen er enorm veel plekken met een enorm wormprobleem te zitten dus verdiep je daar goed in! En als je paard symptomen blijft houden, vraag second opinions of ga ergens anders testen. Beste is een vast ontwormschema maar er zijn erg veel klinieken die dat nu niet meer veel doen/mogen bij particulieren.

boedjang

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 21:20

Als je het veulen in opfok zet heb je er waarschijnlijk minder omkijken naar
Ik heb de mijne met 1 1/2 naar huis gehaald maar genoeg te doen hoor
Nazorg van castratie, had nog geen ABC gehad dus veel oefenen. Super leuk maar ook de kosten waren er genoeg. En hier ook flink
Bloedworm besmetting.

Wonkeydonkey

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 21:22

Ik heb mijn Fjord altijd gewoon op pension gehad, zodat ik hem elke dag zelf in de hand had.
Hij stond in een gemengde kudde tot 2 jaar en nu als 4-jarige hengst staat hij met twee ruinen.
Opfok vind ik niks, maar dat is natuurlijk per persoon heel erg verschillend.

Friezenkind

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : Gisteren, 21:27

Ineke2 schreef:
Het is toch echt aan de fokker en daarna de volgende eigenaar om zijn of haar paard op te voeden en de basismanieren bij te brengen.

Wat is de reden dat je er een jong paard bij wilt en geen net wat ouder jong paard?

De belangrijkste reden is dat ik dan zelf de omstandigheden ‘onder controle’ heb. Ik kan kiezen waar hij/zij opgroeit, wie ik zadelmak laat maken, wanneer etc.

Friezenkind

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : Gisteren, 21:43

Cioccolato schreef:
Het is net wat je wil, koopt, doet.

Er zijn zat paarden die vanaf geboorte tot 3 jaar gewoon staan en amper naar wordt omgekeken. Opfokken regelen in principe alles. Maar dat kan ook zijn dat ze in een fuik worden gedreven, verdoofd en bekapt. Dus nee. Een opfok voed je paard niet op.
Ik neem alleen veulens met veulen abc aan en bekappen doen we gewoon aan de hand bijvoorbeeld.
De 1 komt regelmatig op bezoek en borstelt in de groep, doet n halster op en af. De ander doet niks, klmt af en toe eens kijken.

Ee komt zoceel meer kijkem bij gewoon een jong paard kopen. Vooral keuzes. En veel geld.

Het is ook geen gegeven dat een fokker een veulen alles leert overigens. Je kan kiezen om dat als eis te hebben bij een veulen kopen. Net als dat je eisen/keuzes hebt voor een opfok.

Het lijkt mij ook dat er veel meer bij komt kijken, vandaar dat ik dacht tot 3 geen omkijken.
Als ik het al zou doen ga ik zeker naar de opfok met regelmaat poetsen etc.

Ik lees nu comments over verdoofd bekappen, wormen. Ik zou absoluut niet vies zijn om te helpen met veulen abc te helpen (maar heb je daar speciaal mensen voor) mag dat bij een opfok?

Ik zit aan zo veel dingen te denken die een paard moet leren. Ik heb me er nog niet al te veel in verdiept (zoals de meeste vast al door hebben _O- )

Cioccolato

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 21:49

Opfokken hebben verschillende regels dus het ligt er dan aan waar je voor kiest.

boedjang

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 22:19

Ligt inderdaad echt aan de regels van de opfok
Ik vond het leuk om zelf alles te leren maar kost echt veel tijd. Vooral de beentjes geven haha

nine1987

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 22:23

Ik persoonlijk vind een opfok helemaal niks..

Onze tink heeft in een opfok gestaan, daar heb ik 'm na een half jaar uit gehaald en ik heb 'm op de wei gegooid met een gemengde kudde.. Merries, ruinen, veulens en alle leeftijden door elkaar..

Op die plek kon ik 'm ook gewoon uit de kudde halen, wat in de opfok niet mocht en zo heb ik 'm alle basis aangeleerd.. Netjes meelopen, stukje schriktraining, wennen aan verkeer, vaststaan etc etc.

Dit heeft heel veel voordelen opgeleverd tijdens het beleren onder het zadel en voor de wagen..

Ik zou zelf nooit meer een paard naar de opfok brengen..

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 22:34

nine1987 schreef:
Ik persoonlijk vind een opfok helemaal niks..

Onze tink heeft in een opfok gestaan, daar heb ik 'm na een half jaar uit gehaald en ik heb 'm op de wei gegooid met een gemengde kudde.. Merries, ruinen, veulens en alle leeftijden door elkaar..

Op die plek kon ik 'm ook gewoon uit de kudde halen, wat in de opfok niet mocht en zo heb ik 'm alle basis aangeleerd.. Netjes meelopen, stukje schriktraining, wennen aan verkeer, vaststaan etc etc.

Dit heeft heel veel voordelen opgeleverd tijdens het beleren onder het zadel en voor de wagen..

Ik zou zelf nooit meer een paard naar de opfok brengen..

De ene opfok is de andere niet. Onze opfok was gemengde leeftijden en daar mochten ze ook uit de kudde gehaald worden. Dat ging ook gewoon want ze leerden meteen afstand houden/wachten als ze niet degene waren die mee moesten. Wij hadden hengsten overigens.

Wij vroegen eigenlijk alleen dat ze halstermak waren voor het geval dat een DA moest komen om te enten bv.
In praktijk heb ik ze op 1tje na zelf halstermak moeten maken. :+
Tegen dat ze vertrokken waren ze halstermak, liepen zo trailer/camion in en waren braaf bij de smid.
Dus het ligt er maar net aan waar je ze brengt.

Dat gezegd zijnde ben ik er mee gestopt omdat men voor een opfok eigenlijk niet wil betalen ‘want ze lopen toch maar op weide’ (dat ze hun paarden eigenlijk klaar voor het leven terug mee namen vergaten ze op een paar na. De tijd, energie en kosten VS de opbrengst en zelfs gewoon enig respect wogen niet tegen elkaar op. Dus toen de laatste klaar was om naar huis te gaan ben ik gestopt. Krijg nog steeds aanvragen. :+

Dus wat je je moet af vragen is vooral: is wat jij ‘verwacht’ van de opfok realistisch tov wat je wil betalen. Wil je drie jaar geen om kijken hebben kan dat goedkoop maar zit je waarschijnlijk met een puber die zich nipt herinnert wat een halster is. Wil je veel zelf doen zal je een plek moeten zoeken waar dat kan…. Genoeg plaatsen om ze te brengen maar je moet voor jezelf uit maken wat je wil terug krijgen na die periode.

In die tijd is er maar eentje licht verdoofd (roesje) met de 1e keer kappen maar de kanttekening was wel dat ze de nacht voor hij naar ons kwam bij hem hadden moeten waken omdat hij zich tegen de stalmuren gooide. :=
Na 1 keer licht sederen kon hij gewoon zonder. Al de rest kon zowel uit als in de kudde gekapt worden. Ze leerden wanneer het hun zaken waren en wanneer niet. :+ heb mijn eigen hengst zelfs zadelmak gemaakt in de kudde. :+

Eentje staat nu bij ons op pension en die stond vanaf de verhuis beter en rustiger op stal, op de poetsplaats enz dan menig ouder paard. :D dus ze leerden bij ons gewoon echt een basis waar ze iets aan hadden bij de overgang naar ‘rijpaard’ maar aan de prijs die men wilde geven kon ik dat echt niet blijven doen.