Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola
Ineke2 schreef:Het is toch echt aan de fokker en daarna de volgende eigenaar om zijn of haar paard op te voeden en de basismanieren bij te brengen.
Wat is de reden dat je er een jong paard bij wilt en geen net wat ouder jong paard?
Cioccolato schreef:Het is net wat je wil, koopt, doet.
Er zijn zat paarden die vanaf geboorte tot 3 jaar gewoon staan en amper naar wordt omgekeken. Opfokken regelen in principe alles. Maar dat kan ook zijn dat ze in een fuik worden gedreven, verdoofd en bekapt. Dus nee. Een opfok voed je paard niet op.
Ik neem alleen veulens met veulen abc aan en bekappen doen we gewoon aan de hand bijvoorbeeld.
De 1 komt regelmatig op bezoek en borstelt in de groep, doet n halster op en af. De ander doet niks, klmt af en toe eens kijken.
Ee komt zoceel meer kijkem bij gewoon een jong paard kopen. Vooral keuzes. En veel geld.
Het is ook geen gegeven dat een fokker een veulen alles leert overigens. Je kan kiezen om dat als eis te hebben bij een veulen kopen. Net als dat je eisen/keuzes hebt voor een opfok.
) nine1987 schreef:Ik persoonlijk vind een opfok helemaal niks..
Onze tink heeft in een opfok gestaan, daar heb ik 'm na een half jaar uit gehaald en ik heb 'm op de wei gegooid met een gemengde kudde.. Merries, ruinen, veulens en alle leeftijden door elkaar..
Op die plek kon ik 'm ook gewoon uit de kudde halen, wat in de opfok niet mocht en zo heb ik 'm alle basis aangeleerd.. Netjes meelopen, stukje schriktraining, wennen aan verkeer, vaststaan etc etc.
Dit heeft heel veel voordelen opgeleverd tijdens het beleren onder het zadel en voor de wagen..
Ik zou zelf nooit meer een paard naar de opfok brengen..

heb mijn eigen hengst zelfs zadelmak gemaakt in de kudde. 
dus ze leerden bij ons gewoon echt een basis waar ze iets aan hadden bij de overgang naar ‘rijpaard’ maar aan de prijs die men wilde geven kon ik dat echt niet blijven doen.