Hoe ziet een stap en rengalopspoor eruit?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

reina

Hoe ziet een stap en rengalopspoor eruit?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-01-26 17:49

Dag allemaal,

Ik wil graag een spoor uittekenen van een paard in stap en een paard in rengalop. Nu vind ik overal "faseplaatjes" van de gangen, maar ik ben echt op zoek naar een spoor, waar zowel de afdruk van de voor- en achterhoeven te zien zijn. Het hoeft niet levensecht, het gaat echt om de plek van de afdrukken in de twee gangen. Wie helpt me verder?

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-26 18:03

Stap is meestal 2 hoefafdrukken vlak na elkaar (paard stapt 1 hoef over met de achterbenen, meestal)
Code
         xx            xx
                xx              xx

Soms net niet na elkaar, dus deels overlappend, soms wat verder na elkaar (als een paard ruim overstapt)

Rengalop is 4 afzonderlijke ver uit elkaar gelegen afdrukken:
Code
x                              x
                x                             x

Ik hoop dat dit op een ander beeldscherm / telefoon ook nog goed er uit ziet :=

reina

Re: Hoe ziet een stap en rengalopspoor eruit?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-01-26 18:12

Oh wat fijn zo'n snelle reactie! En de afstand tussen de afdrukken is dus steeds "gelijk"?

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-26 18:20

Bij rengalop wel.
Bij verzamelde galop zal het afzettende been neerkomen naast/net voorbij de afdruk van het landende been.
Dat geeft dus meer dit beeld (linkergalop):

Code
     x         x     x        x     x         x
x         x     x         x    x         x

Best lastig om het zo uit te mikken := :+

reina

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-01-26 18:26

Super, dank! (En weet je dit nou uit je hoofd?)

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-26 18:34

Ja :+
Ik heb een hoofd vol met nutteloze informatie :))
En soms nuttige :D

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-26 19:42

Eigenlijk is dit gewoon basiskennis als je paard rijdt, vind ik.
Als je de beenzetting van de gangen niet weet hoe weet je dan wanneer je been moet geven en of je in de juiste galop zit of op welk been je licht rijdt of moet rijden en waarom.
Of je moet echt een beginner zijn maar iedere ruiter zou dit moeten kunnen uittekenen.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-26 20:02

Afbeelding

Stap

Rengalop is ook een 4 takt in tegenstelling tot een gewone galop die een 3 takt is.
Rengalop is achterbeen links, achterbeen rechts, voorbeen links, voorbeen rechts (of spiegelbeeld) en een zweefmoment.

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-26 20:13

Het gaat om het spoor dat een paard achterlaat. En dat ziet er niet zo uit als de beenzetting :+

De voorbenen maken gewoon net als mensen twee even grote passen, en de achterbenen ook. En wat je in het zand ziet als een paard gepasseerd is, is die twee passen 'in duplo', met het spoor van de achterbenen in dat van de voorbenen, er half over, precies over of ruim over de afdrukken van de voorbenen - afhankelijk van hoe goed het paard overstapt.

Waarbij de achterhoeven 9 van de 10 keer goed herkenbaar zijn omdat die normaalgesproken ovaal zijn, en de voorhoeven rond.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-26 20:17

Ibbel: complimentje voor de schitterende ascii-art. Glashelder.

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-26 20:26

Shadow0 schreef:
Ibbel: complimentje voor de schitterende ascii-art. Glashelder.

Thanks! :D

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-26 20:27

Ibbel schreef:
Het gaat om het spoor dat een paard achterlaat. En dat ziet er niet zo uit als de beenzetting :+

De voorbenen maken gewoon net als mensen twee even grote passen, en de achterbenen ook. En wat je in het zand ziet als een paard gepasseerd is, is die twee passen 'in duplo', met het spoor van de achterbenen in dat van de voorbenen, er half over, precies over of ruim over de afdrukken van de voorbenen - afhankelijk van hoe goed het paard overstapt.

Waarbij de achterhoeven 9 van de 10 keer goed herkenbaar zijn omdat die normaalgesproken ovaal zijn, en de voorhoeven rond.

Ja je hebt gelijk. Knap getekend zo uit je hoofd.

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-26 20:41

Ik keek vroeger op het strand altijd naar mijn sporen. Dan reed ik dus echt terug langs waar ik gegaloppeerd had om te zien hoe het spoor er uit zag. Vond ik leuk :D

Conan Doyle liet in Hound of the Baskervilles een paard met 'koeienhoefijzers' (zodat het paard dus zogenaamd een koeienspoor zou maken) een galopspoor achterlaten waarvan Sherlock Holmes uiteraard opmerkte dat het een galopspoor was, waarbij hij uiteraard onmiddelijk deduceerde dat het geen koe kon zijn maar een paard. Waarbij het spoor er volgens Conan Doyle zó uitzag:

Code
x           x
x    x      x     x

Ja joh, paard op 3 benen, nou goed? :+
En alsof hoefijzers die quasi twee klauwen zouden vormen niet duidelijk te onderscheiden zouden zijn van gewone koeienpoten.

Ik heb me daar altijd aan geërgerd toen ik eenmaal op het strand met eigen ogen had gezien dat een galopspoor er heel anders uitziet :))

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-26 20:58

Zonder kennis vd beenzettimg kun je dat spoor ook niet beoordelen lijkt me.