Mijn pony is inmiddels 23 jaar, steeds vaker bekruipt mij het idee dat namate hij ouder word, er ook een moment komt dat we niet meer kunnen rijden. Ik vermoed dat ik hierna (tijdelijk) geen paardje meer wil. In de toekomst hoop ik op een gezinnetje en met mijn werk heb ik het aardig druk. Wel denk ik dat ik het rijden ga missen. Dus ik dacht wellicht is een bij rij paard dan een optie? Maar hoe vind je zo iets? Vaak vragen ze klusjes te doen of een flinke vergoeding die dusdanig bij een eigen paard komt dat dat dan weer aanlokkelijk is.
Hebben bakkers dit gedaan? Hoe is het bevallen na een eigen paard? Groetjes Yenni
Ik heb mijn bijrijder gevonden via een Facebookpagina (in dit geval paardenhulp noord Nederland). Ze bood zichzelf aan middels een advertentie waar ik op gereageerd heb en is komen kennismaken. Tot nu toe bevalt het goed en het geheel gebeurt met gesloten beurzen.
Dus dat zou je kunnen doen, zelf een advertentie plaatsen met een oproep in een Facebookgroep. Of de groepen afspeuren naar een bijrijdpaard.
Tilmar
Geplaatst: Gisteren, 19:30
Ik ben ook benieuwd, maar dan als bijrijder zoeker Voor nu nog niet, maar wellicht heb ik in de toekomst hulp nodig. Ik ben lid geworden van een Facebook groep voor bijrijder gezocht/aangeboden. Je hebt ook nog Horsify, is dat wat?
Daar zie ik vooral zoekertjes van ruiters die een bomproof paard zoeken waar ze 2x per week lekker op kunnen rijden (liefst in het bos) en niet hoeven betalen en geen klusjes hoeven doen..
Mijn paard staat op een heerlijke stal voor haar, maar wel met klusjes. Ik rij zelf maar 4x per week, dus dan vind ik 2x per week best veel. Ze kan misschien wel 5x per week rijden ok. Maar 1x rijden en een keer grondwerk of longeren zou ik prettiger vinden. Af en toe een les geven zou ik ook leuk vinden.
Betalen zou van mij niet hoeven (ondanks de hoge kosten van tegenwoordig), maar in ruil een keer mee naar een wedstrijd zou ik wel heel fijn vinden.
Dus bekijk het ook eens van de andere kant, het is niet niks om je paard aan een ander toe te vertrouwen! En de ene eigenaar zoekt een bijrijder om meer tijd te hebben en de andere misschien wel om de kosten omlaag te brengen.
Ik ben benieuwd naar tips van anderen.
Firelight
Hoofd Nieuwsredactie Moderator Over Paarden & Markt
Inderdaad: marktplaats, facebook. Heb je vrienden/familie met paarden? Kom je wel eens bij de plaatselijke manege of rijvereniging? Vaak is er viavia heel wat mogelijk. Misschien ook wel goed om van tevoren alvast te bedenken wat jij zoekt in een bijrijdpaard/eigenaar/accomodatie/tak van sport/bijdrage/klusjes/afstand/ed…
Soms lastig, ik heb toen mijn kinderen jonger waren, tijdelijk een bijrijdpaard gehad. Op zich lagen de eigenaar en ik redelijk op 1 lijn, maar er zijn altijd dingen die je zelf anders zou doen als het jouw paard was. Dat moet je wel kunnen loslaten.
senna21
Geplaatst: Gisteren, 22:11
Yenni schreef:
Hoe hebben jullie het ervaren om van een eigen paard over te stappen op een bijrij paard?
Die stap was voor mij 'te groot'. De vrijheid die ik had om dingen te doen op mijn manier en tijd, vind ik - logischerwijs - nooit meer. Ik heb mij erbij neergelegd dat ik de vele rijke herinneringen die ik heb aan mijn 'actieve paardenleven' koester. Een tijd lang ben ik nog op een manege geweest waar ik fijn heb kunnen rijden. (leuke groep, goede instructeur, paarden prima verzorgd). Maar die stal is overgegaan in andere handen; en toen was het klaar voor mij. Soms kriebelt het wel weer even, maar ik betwijfel of het nog serieus wat wordt.
noviceh
Geplaatst: Gisteren, 22:14
Desi_2409 schreef:
Soms lastig, ik heb toen mijn kinderen jonger waren, tijdelijk een bijrijdpaard gehad. Op zich lagen de eigenaar en ik redelijk op 1 lijn, maar er zijn altijd dingen die je zelf anders zou doen als het jouw paard was. Dat moet je wel kunnen loslaten.
Ik ben ook overgegaan van eigen paard naar bijrijdpaard en het is heel lastig. Je moet veel kunnen loslaten en ook dromen kunnen opgeven. Ik heb vooral moeite met het feit dat je 0 zeggenschap hebt - als het paard wordt verkocht of verhuist is het weg. Dat heb ik de afgelopen jaren constant gehad, en dat is elke keer weer teleurstelling en maakt hechten lastig.