Wat doet een mens met oude paardenzadels/materiaal?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Waidida

Wat doet een mens met oude paardenzadels/materiaal?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-01-26 11:30

Hoi allemaal!

Ik ben een beetje aan het ontspullen in onze kast omdat er een hoop dingen zijn die ik niet meer gebruik, maar toch wel nog steeds bijhield want "je weet maar nooit wanneer je ze nog eens kan gebruiken". Sommige van deze spullen liggen dus al 5 jaar in de kast te liggen en het "je weet maar nooit" moment komt niet.

Nu vraag ik me dus af, wat doe je daar in godsnaam mee. Dekens kan je bv nog wel eens ergens gratis weggeven (hoewel de onze zo lelijk zijn dat ik eraan twijfel dat ze nog zouden worden opgehaald). Maar bijvoorbeeld een oud zadel?

Ik heb nog altijd mijn allereerste zadel (was een hkm, denk aan de wintec suede zadels) dat ik zeer zeker nooit meer ga gebruiken. Het had een verwisselbaar kopijzer maar die zijn nergens meer te vinden. Waar kan je met zo'n zadel heen? Een tijd terug heb ik wel wat dekjes in een restafval container gegooid, maar het voelt zo vreemd om er een zadel in te gooien.

Ben benieuwd wat jullie misschien gedaan hebben met oude zadels en materialen?

boemel

Re: Wat doet een mens met oude paardenzadels/materiaal?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-26 11:33

Indien decoratief mooi dan kan je de singelstoten afknippen om te voorkomen dat hij gebruikt wordt en weggeven.

Niet mooi en niet bruikbaar zou ik persoonlijk weggooien.

Sting

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-26 11:39

Ik lees mee, heb ook nog een prima stubben spring/vzh zadel, maar echt al een oudje en dus denk ik dat alleen een liefhebber er nog blij van zou kunnen worden. Hem gratis op mp zetten vind ik teveel risico dat een pennymeisje hem toch nog gewoon wil gebruiken. Heel veel gewone paarden spullen heb ik naar soest gedaan, voor de grote verkoop daar.

Sky_As

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-26 11:41

Gewoon naar de stort?
Of singelstoten er af knippen en op een weg geef hoek op facebook of zo zetten?

Kookaburra

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-26 11:43

Toevallig een paardengek nichtje/neefje in je familie? Een stoel (paardenzadel vastgemaakt op een kruk) is dan vast een groot succes als cadeau!

Ik heb ter decoratie zadels geverfd. Idee was ooit om er barkrukken van te maken, maar dat past qua ruimte niet in mijn kleine huisje :=
Edit: [UK] [ART] Zadel verven, weer een nieuw project!
Laatst bijgewerkt door Kookaburra op 10-01-26 11:45, in het totaal 1 keer bewerkt

marleen_88

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-26 11:43

Ik heb mijn KN dressuurzadel aan Wendy15 gegeven, zij maakt er leuke tasjes van.

Paar weken terug heb ik 6 oude dekens naar de stort gebracht, in mijn omgeving was er niemand die ik er blij mee kon maken.

miepmier26

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-26 11:45

Als het nog bruikbaar is aan de Paardenkamp in Soest geven?

dierenfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-26 11:48

Hier op bokt is een leer bewerking topic. Bij leren zadels is daar vast interesse!

boemel

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-26 11:49

miepmier26 schreef:
Als het nog bruikbaar is aan de Paardenkamp in Soest geven?

Even nieuwsgierig, maar wat doen zij ermee?

Kookaburra

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-26 11:49

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-26 12:12

Ik heb mijn laatste zadel met pijn in mijn hart naar iemand doorgedaan. Halstertouwen worden hergebruikt als bv deuropenhouder of andere vastzet opties. Hoevenkrabber met borsteltje is in gebruik als pelletkachel schoonmaker en met de voerschep vul ik de pellet korrels aan. De voeremmers gebruik ik voor van alles en nogwat

Dekens hergebruik ik als isolatie materiaal of zo. Alleen voor halsters (sommigen nagenoeg nieuw die ik niet kwijt raak) heb ik nog geen goede bestemming.
Laatst bijgewerkt door karuna op 10-01-26 12:13, in het totaal 1 keer bewerkt

Majolen

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-26 12:13

Paardenkamp Soest kijkt alles na en verkoopt het dan op de jaarlijkse markt

Waidida

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-01-26 12:20

Bedankt voor jullie reacties, alleen zijn vele van deze opties enkel geschikt voor leren zadels. Mijne is een kunststof. Op zich is het nog in heel goede staat, alleen wordt het al lang niet meer verkocht

Youri123

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-26 12:30

Leren spullen kan je altijd wel kwijt aan mensen die aan leerbewerking doen. Ik ben altijd blij met oude mentuigen of onderdelen die ik dan weer weg geef als decoratie. Maar van andere spullen kom je ook nauwelijks af. Had een jaar geleden een stapel van 20 oude dekjes gekregen bij iets wat ik toen kocht. Waren nog netjes en bruikbaar moesten alleen even gewassen worden. Heeft lang geduurd voordat ik van alles af was. Uiteindelijk zijn de laatste opgehaald door iemand van een manege/stichting. De paardenkamp is vaak blij inderdaad met spullen.

Waidida

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-01-26 12:49

Heel herkenbaar, ik heb hier ook al enkele maanden een nagenoeg nieuwe micklem multi te koop staan. Komt gewoon nul reactie op.

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-26 12:52

Ik heb een nieuw in verpakking vliegenmasker wat ik gewoon niet kwijt raak. Ook niet voor een fractie van de nieuwprijs. Een enorme hooi/waterbak die hier staat te niksen enorm ding maar niemand wil hem hebben paar keer bijna kwijt maar dan op het laatste moment gaat het niet door. Nagenoeg nieuwe halsters met bontvoering. Nope. :n

Ik ga daarom langzaam aan alles maar gebruiken/ophangen als decoratie. De hooi/waterbak wordt desnoods een enorme kweekbak voor groentes.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-26 12:53

Ooit jaren terug een leren zadel van wie weet hoe oud bij de stort gegooid.
Ik had het gekocht toen ik 15 was en het was toen al niet meer nieuw zeg maar.

Ik heb er nog wel ooit een paard mee gelogeerd om aan een zadel te wennen. Maar smal tussen kanaal. Daar wil je niet opzitten.

Ondanks de leeftijd nog best mooi

En toen nog geen weet van mensen die het hergebruiken.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-26 12:54

Waidida schreef:
Heel herkenbaar, ik heb hier ook al enkele maanden een nagenoeg nieuwe micklem multi te koop staan. Komt gewoon nul reactie op.

Echt? Dacht dat die nog wel in zijn

Waidida

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-01-26 12:56

DuoPenotti schreef:
Waidida schreef:

Echt? Dacht dat die nog wel in zijn

Ik zie ze ook overal gebruikt worden maar blijkbaar toch niet zo veel interesse in :,)

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-26 13:03

Als het zadel oud is, maar wel echt nog gewoon goed is en gebruikt kan worden, zou ik eens proberen met een advertentie met lage vraagprijs of eventueel zelfs gratis. Ook maneges en beleerstallen vinden het nog wel eens leuk om extra zadeltjes te hebben liggen.
Indien het zadel niet meer goed is, weggooien.

Andere spullen, tja, dat is inderdaad een beetje de vraag van de markt. Merkbekendheid fluctueert zo erg binnen de paardenwereld en stiekem deint iedereen daar toch een beetje op mee. Ook daar zou ik maneges of stichtingen durven benaderen.

Maar helaas is veel paardenspul na een tijd doelloos liggen ook gewoon niet echt meer heel fijn te gebruiken: roestplekjes, wat vocht ingekropen, sprok geworden, stoffig/duf wat niet meer helemaal weggaat, ... zulke dingen zou ik gewoon weggooien als je ze niet meer van plan bent zelf te gebruiken.

Waidida

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-01-26 13:06

Gini schreef:
Als het zadel oud is, maar wel echt nog gewoon goed is en gebruikt kan worden, zou ik eens proberen met een advertentie met lage vraagprijs of eventueel zelfs gratis. Ook maneges en beleerstallen vinden het nog wel eens leuk om extra zadeltjes te hebben liggen.
Indien het zadel niet meer goed is, weggooien.

Andere spullen, tja, dat is inderdaad een beetje de vraag van de markt. Merkbekendheid fluctueert zo erg binnen de paardenwereld en stiekem deint iedereen daar toch een beetje op mee. Ook daar zou ik maneges of stichtingen durven benaderen.

Maar helaas is veel paardenspul na een tijd doelloos liggen ook gewoon niet echt meer heel fijn te gebruiken: roestplekjes, wat vocht ingekropen, sprok geworden, stoffig/duf wat niet meer helemaal weggaat, ... zulke dingen zou ik gewoon weggooien als je ze niet meer van plan bent zelf te gebruiken.

Ik heb het denk ik tien jaar geleden gekocht maar was een jaar of twee geleden nog wel gewoon in gebruik. Alleen zijn de kopijzers niet meer te krijgen. Het zadel zelf is eigenlijk niet slecht, nu ja je kan het niet vergelijken met een prestigezadel natuurlijk :+ maar ik denk niet dat het slechter is dan toen ik het aankocht. Ik heb een berichtje gestuurd naar onze manege, wie weet kunnen zij er nog wat mee

Amber_anne

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-26 17:45

Ik heb laatst een bruikbaar maar niet verkoopbaar zadel ingeleverd bij de plaatselijke ruitersport winkel, die worden dan naar Oostblok landen gebracht waar er geen geld is voor nieuwe zadels

kimmie261

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-26 17:53

Hier in Dld is er best vraag naar oude zadels, die gebruiken ze voor "Holzpferde" voor kindjes

Afbeelding

Sting

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-26 18:32

Amber_anne schreef:
Ik heb laatst een bruikbaar maar niet verkoopbaar zadel ingeleverd bij de plaatselijke ruitersport winkel, die worden dan naar Oostblok landen gebracht waar er geen geld is voor nieuwe zadels

Bij welke zaak was dat?

Amber_anne

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-26 21:06

Sting schreef:
Amber_anne schreef:

Bij welke zaak was dat?

Jan equestrian (Vrielink ruitersport) in Apeldoorn