Storm Goretti

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Romero14

Storm Goretti

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-01-26 16:42

Hallo!

Ik zit een beetje ergens mee..
Mijn paard staat dus nu 24/7 buiten, en heeft nu met de sneeuw lekker een deken op zodat hij het niet te koud heeft (ik heb hem tijdje terug geschoren). Maar nu hoor ik dat er donderdagavond/vrijdag een storm aan komt, ik weet niet hoe heftig de storm is en hoelang het duurt, maar ik ben toch een beetje bang dat het misschien niet veilig is voor mijn paardje. Hij staat wel met een schuilstal maar ik zie hem daar echt nooit gebruik van maken.

Iemand tips oid zodat ik mijzelf gerust kan stellen?
Ik weet namelijk nu niet wat ik kan doen.. :(

Cioccolato

Re: Storm Goretti

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-26 16:44

Het is gewenning. Ik ben extreem blij dat ik ze lekker op stal heb. Z zijn het gewend dus zelf minstens zo blij. Paarden die gewend zijn 24 7 buiten te leven kennen het grapje wel, er zijn eerdere stormen geweest toch?
Ik zoi extra in de gaten houden. Regelmatig kijken, voelen. Dan komt t vast wel goed want mocht het nodig zijn kun je ingrijpen.

Romero14

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-01-26 16:47

Cioccolato schreef:
Het is gewenning. Ik ben extreem blij dat ik ze lekker op stal heb. Z zijn het gewend dus zelf minstens zo blij. Paarden die gewend zijn 24 7 buiten te leven kennen het grapje wel, er zijn eerdere stormen geweest toch?
Ik zoi extra in de gaten houden. Regelmatig kijken, voelen. Dan komt t vast wel goed want mocht het nodig zijn kun je ingrijpen.

Klopt helemaal, alleen is deze winter de eerste winter dat hij 24/7 buiten staat als het goed is. Ik heb hem nog maar 2 jaar en hij is al 17, dat maakt het dus extra spannend omdat ik nog niet weet wat hij al heeft meegemaakt, oud en nieuw vond hij dit jaar ook spannend (eerste keer buiten).

Lieser

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-26 16:53

Mijn paard staat nu ook voor het eerst 24/7 buiten (met een schuilstal) en dat is inderdaad best spannend (vind ik). Er zitten wat dominante merries in de kudde, dus ik hoop vooral dat ze de andere paarden de schuilstal in laten als die dat willen.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-26 16:58

Als je een schuilstal hebt zou je daar ook hooi in kunnen voeren, dan gaat ie er vanzelf wel instaan.
Of je moet net de pech hebben als ik dat de ingang op de wind is en dan ligt ie alsnog vol met sneeuw ;(

Romero14

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-01-26 17:05

Lieser schreef:
Mijn paard staat nu ook voor het eerst 24/7 buiten (met een schuilstal) en dat is inderdaad best spannend (vind ik). Er zitten wat dominante merries in de kudde, dus ik hoop vooral dat ze de andere paarden de schuilstal in laten als die dat willen.

Ja precies! Ik vind het dus ook best spannend omdat hij hiervoor dus een dichte stal is gewendt voor nood en in de nacht. Maar ik denk dat ik de tip van @DubbelFun ga gebruiken, en dus voor de zekerheid hooi in de schuilstal ga gooien, dan kan ik mijn paard een beetje “lokken” om erin te staan, omdat hij dat eigenlijk nooit uit zichzelf erin gaat staan.. :=
Heb inderdaad geluk dat de ingang tegen de wind is en er geen sneeuw in zit.

Verder doe ik nog een extra dekentje boven op voor warmte en regen bescherming.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-26 17:12

Wanneer het stormt kan je paard minder goed horen wat er om hem heen gebeurt. Voor een prooidier is dat eng. Als hij dan ook nog in een schuilstal gaat staan is hij ook nog qua zicht beperkt in wat er in de omgeving gebeurt. Nogal logisch dus dat hij daar niet gaat staan wanneer het hard waait.

Ik zou voor onbeperkt hooi zorgen in netten, en dan niet in die schuilstal maar buiten, waar hij zicht heeft. Echt zo dat het niet op kan raken. Je paard heeft veel energie nodig bij winterse stormen. Ruwvoer helpt hem ook om warm te blijven. Warmte komt bij een paard uit de buik.

En weet je, verder kun je niet zo veel veranderen. Je kunt hem moeilijk ineens ergens anders neerzetten, toch? Ga regelmatig kijken wanneer het lukt. Staat hij met paarden die gewend zijn aan de locatie waar ze staan? Dieren die daar al eerder dit soort weer hebben meegemaakt? Is er iets van beschutting tegen de wind, een houtwal oid?

GDG

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-26 19:05

Hier zie ik niet echt storm in de voorspellingen, hooguit windkracht 4, wel met neerslag/sneeuw.

Mijn oudje zal ik wel een halsdeken omdoen, die kan wel even wat extra's gebruiken met zulke aanhoudende neerslag maar verder maak ik me er helemaal niet druk over. Maar bij mij eten ze onder dak en schuilen ze ook in de schuilstal (maar liever nog tegen de schuilstal, ze willen toch het liefst om zich heen kunnen kijken).

Romero14 schreef:
Lieser schreef:

Ja precies! Ik vind het dus ook best spannend omdat hij hiervoor dus een dichte stal is gewendt voor nood en in de nacht. Maar ik denk dat ik de tip van @DubbelFun ga gebruiken, en dus voor de zekerheid hooi in de schuilstal ga gooien, dan kan ik mijn paard een beetje “lokken” om erin te staan, omdat hij dat eigenlijk nooit uit zichzelf erin gaat staan.. :=
Heb inderdaad geluk dat de ingang tegen de wind is en er geen sneeuw in zit.

Verder doe ik nog een extra dekentje boven op voor warmte en regen bescherming.

Alleen doen als er meer dan genoeg ruimte is en/of de paarden heel goed met elkaar door één deur kunnen. Anders heb je straks meer problemen.

Flubberboot

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-26 21:02

Hier ook een paardje wat dit jaar voor het eerst buiten staat! Heb hem al 5 jaar dus weet redelijk hoe en wat. Hij is sinds dit jaar met pensioen en staat lekker zonder deken buiten! Voorheen altijd met deken gestaan en elke winter geschoren. Was toen een meeega koukleum, nu in de sneeuwstormen nergens last van! Lekkere warme neus en oren en hij staat niet te trillen.

Ik zou ervoor zorgen dat ze altijd kunnen schuilen mochten ze dat willen en ervoor zorgen dat ze enorm veel hooi tot hun beschikking hebben! Dan komt het vaak wel goed!

Sterrebell

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-26 22:13

Die van mij heb ik sinds een jaar en is 23. Staat voor het eerst 24/7 buiten en doet het super!
Zorg dat er overal voldoende hooi is zowel binnen als buiten, dan kunnen ze kiezen.
Het klopt vaak wel dat ze met storm liever buiten blijven ivm overzicht. Komt vast goed!