Is het reëel een bijrijdersvergoeding te vragen? -casus-

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

s6801881

Is het reëel een bijrijdersvergoeding te vragen? -casus-

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-01-26 18:42

Ik lig in de clinch met mijn verzorgadres. Tot heden was het voor mij gratis ernaartoe te gaan, maar nu vindt de persoon in kwestie dat ik toch financieel moet gaan bijdragen in de vorm van zakken voer, paardensnoepjes en aanschaffen zoals halsters. Dat vind ik jammer, want ik kan dat eigenlijk niet betalen (arbeidsongeschikt).

Wat de deal voorheen was, is dat ik een dagdeel kom helpen met alle klussen rondom haar 5 paarden, zodat zij een ochtend vrij heeft om te rijden. Als er tijd over is, mag ik een paard poetsen of gaan wandelen of vergelijkbaar. Meestal is er geen tijd over. Recent heb ik een MS diagnose gekregen, ik ben hierdoor beperkt belastbaar. Meestal vraagt ze de vaste klussen plus 2/3 extra dingen zoals paddocks onkruidvrij maken.

Nu had ik het op zich best naar mijn zin. Ik vond het prima om de handen flink uit de mouwen te steken, als ik zo in ieder geval nog iets met paarden kon doen. Mijn eigen paarden heb ik al een paar jaar geleden weg moeten doen toen ik arbeidsongeschikt werd. Maar nu slaat voor mij de balans door en krijg ik het gevoel dat ze misbruik maakt van de situatie. Ik heb uitgelegd dat 4 uur van mijn tijd plus reiskosten voor mij ook een tegenprestatie is. Helemaal omdat er zelden tijd is voor mij om wat met de paarden zelf te doen. Zie ik dat verkeerd?

PSvanLot

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-26 18:44

s6801881 schreef:
Ik lig in de clinch met mijn verzorgadres. Tot heden was het voor mij gratis ernaartoe te gaan, maar nu vindt de persoon in kwestie dat ik toch financieel moet gaan bijdragen in de vorm van zakken voer, paardensnoepjes en aanschaffen zoals halsters. Dat vind ik jammer, want ik kan dat eigenlijk niet betalen (arbeidsongeschikt).

Wat de deal voorheen was, is dat ik een dagdeel kom helpen met alle klussen rondom haar 5 paarden, zodat zij een ochtend vrij heeft om te rijden. Als er tijd over is, mag ik een paard poetsen of gaan wandelen of vergelijkbaar. Meestal is er geen tijd over. Recent heb ik een MS diagnose gekregen, ik ben hierdoor beperkt belastbaar. Meestal vraagt ze de vaste klussen plus 2/3 extra dingen zoals paddocks onkruidvrij maken.

Nu had ik het op zich best naar mijn zin. Ik vond het prima om de handen flink uit de mouwen te steken, als ik zo in ieder geval nog iets met paarden kon doen. Mijn eigen paarden heb ik al een paar jaar geleden weg moeten doen toen ik arbeidsongeschikt werd. Maar nu slaat voor mij de balans door en krijg ik het gevoel dat ze misbruik maakt van de situatie. Ik heb uitgelegd dat 4 uur van mijn tijd plus reiskosten voor mij ook een tegenprestatie is. Helemaal omdat er zelden tijd is voor mij om wat met de paarden zelf te doen. Zie ik dat verkeerd?

Wat een vreemd verhaal! Je doet klusjes rondom de paarden om ervoor te zorgen dat zij kan rijden, de paarden zijn eigenlij bijzaak, en dan wil ze ook nog dat je dingen koopt?

s6801881

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-01-26 18:46

PSvanLot schreef:
s6801881 schreef:

Wat een vreemd verhaal! Je doet klusjes rondom de paarden om ervoor te zorgen dat zij kan rijden, de paarden zijn eigenlij bijzaak, en dan wil ze ook nog dat je dingen koopt?

Haar idee is dat ik ook geniet van de paarden, en dat daar wat tegenover moet staan.

Sosha

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-26 18:47

Dus als ik het goed begrijp, moet jij nu gaan betalen om voor haar te werken?
Ik vind een paard poetsen of er mee wandelen geen redelijke compensatie voor jouw werk.
Ik zou gauw een ander adres zoeken. Jammer dat je niet bij mij in de buurt woont, want mijn paard mag je gratis poetsen en mee wandelen en dan hoef je er helemaal niks voor te doen. Het zou alleen maar leuk zijn voor mijn paard (en dus voor mij).

PSvanLot

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-26 18:48

Maar je doet toch allerlei klusjes? En als er dan tijd over is mag je nog wat borstelen of wandelen?
Ik begrijp daar uit dat je niet altijd met de paarden zelf bezig bent.

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-26 18:48

Ik zou daar heel simpel in zijn: jij wilt geld? Prima (ja, ik heb gelezen dat het niet prima is, maar soms moet je even bluffen), dan doe ik geen klusjes meer en ga ik voor dat geld iets met je paarden doen.

Het is of/of. Dit is 'gebruik maken van'.
Je doet of klusjes (betaling in natura), of je betaalt een bijdrage, maar dan kun je ook rijden. Betalen om te 'mogen poetsen' is net zo goed uitbuiting, imo.

BrankaZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-26 18:49

Je helpt alleen met de verzorging en mag niet rijden? En dan vragen ze nu ook nog om bij te dragen in het voer etc. terwijl jij al helpt met poep scheppen en poetsen? Of begrijp ik het verkeerd?
Als je niet mag rijden klinkt dit als een gratis stalhulp en is van alles bijdragen niet nodig vind ik. En als je wel mag rijden dan betaal je m.i. met alle klusjes al.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-26 18:49

Dus jij rijd nooit?

En dan wil zij geld voor de kusjes die jij doet?
Dat lees ik toch goed?

Die is gek, echt niet netjes van dat persoon.
Zou eerder andersom moeten zijn.

Amber_anne

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-26 18:50

Ts ik denk dat er zat mensen heel blij zijn met jou en snappen wat je beperkingen zijn. Deze persoon maakt misbruik van de situatie en eerlijk, ik vind het gewoon onbeschoft hoe ze je behandelt

marleen_88

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-26 18:50

Je moet betalen om klusjes te doen? Daar zou ik zeker niet akkoord mee gaan, wat een vreemde situatie.

maj0

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-26 18:53

Amber_anne schreef:
Ts ik denk dat er zat mensen heel blij zijn met jou en snappen wat je beperkingen zijn. Deze persoon maakt misbruik van de situatie en eerlijk, ik vind het gewoon onbeschoft hoe ze je behandelt

Helemaal mee eens.

s6801881

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-01-26 18:54

Haar redenering is dat mijn dagbesteding ook geld krijgt om mij te laten werken. En dat ik bij haar dus het plezier met het verzorgen van de paarden heb. Maar ik voel mij nu wel gesteund in mijn gevoel.

En ik rijd inderdaad niet meer. Al jaren niet, ook niet met eigen paarden, ik werd te zwaar. Ik vind grondwerken en wandelen, als daar tijd voor is, ook heerlijk.

s6801881

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-01-26 18:56

Ibbel schreef:
Ik zou daar heel simpel in zijn: jij wilt geld? Prima (ja, ik heb gelezen dat het niet prima is, maar soms moet je even bluffen), dan doe ik geen klusjes meer en ga ik voor dat geld iets met je paarden doen.

Het is of/of. Dit is 'gebruik maken van'.
Je doet of klusjes (betaling in natura), of je betaalt een bijdrage, maar dan kun je ook rijden. Betalen om te 'mogen poetsen' is net zo goed uitbuiting, imo.

Dat gevoel had ik er ook bij. Dit is dubbelop. Zeker omdat tijd met de paarden geen garantie is.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-26 18:57

Bah wat een nare beredenering van de dagbesteding.

Wat jammer dat bij je woonplaats geen Limburg staat.
Vind maar eens iemand die lekker met de paarden aan de gang wil zonder rijden. Die zijn zeldzaam.
En dan ook nog trouw komen.
Je was hier meer dan welkom geweest, zonder klusjes, zonder betaling.
Gewoon lekker aandacht geven.

Saga

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-26 18:58

Ik kan niet eens onder woorden brengen wat ik hiervan vind. :x
Het is dat je niet hier in de buurt woont, anders had je zonder enige tegenprestatie mogen wandelen en poetsen zoveel je wilde. :(:)

Edit; zelfde als hierboven dus.
Laatst bijgewerkt door Saga op 05-01-26 19:00, in het totaal 1 keer bewerkt

s6801881

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-01-26 18:59

DuoPenotti schreef:

Vind maar eens iemand die lekker met de paarden aan de gang wil zonder rijden. Die zijn zeldzaam.

Dankje!

La_Lune

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-26 18:59

Oei, ik vind dit ook een beetje een omgekeerde wereld. Jij doet haar werk, krijgt daar niet standaard vitamine paard voor en dan moet je ook nog geld uit gaan geven voor haar? Begrijp ik het goed dat je niet rijdt maar enkel een extra stuk verzorging zoals wandelen en poetsen op je neemt? Want ook dáár heeft de eigenaresse baat bij.
Ik woon ook in omgeving Groningen en ik kan je vertellen dat hier ook paardenmensen zijn die mogelijk wat meer begrip hebben voor jou situatie. Ik zou rustig rondkijken naar een nieuw verzorgadres. Als je betrouwbaar bent en netjes met alles omgaat is er vast iemand die klusjes doen + met de paarden tutten wél als eerlijke verdeling ziet!

edit: Ik lees nu dat ze dit vergelijkt met jouw dagbesteding… Dat is helemaal van de zotte.
Laatst bijgewerkt door La_Lune op 05-01-26 19:02, in het totaal 1 keer bewerkt

sevenofnine

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-26 18:59

Dit is echt heel grof van die eigenares. Ik vind al langer dat er veel te hoge bijdragen gevraagd worden om bij te rijden, maar dit is toch wel echt waanzin. Zoals eerder al gezegd, jij zou dan gaan betalen om voor haar te werken? Ik begrijp uit je verhaal dat je veel randklussen doet, daar betaal je normaal iemand voor. Jij doet dat dan nog gratis en dan zou je nu gaan betalen.

Ik zou hier sowieso niet blijven, TS. Er gaan zeker en vast mensen in je buurt zijn die jou meer kunnen respecteren.

StonedRomy

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-26 19:01

Snel Facebook op gaan, een verzoekje plaatsen en ik denk dat je snel tussen 10 plekken kunt kiezen waar je of iets betaald krijgt of je niet de rot klusjes hoeft te doen maar gewoon lekker poetsen, wandelen, grondwerk etc mag doen!

Als je in Limburg had gewoond was je meer dan welkom om te poetsen ( heb daar zelf een enorme hekel aan ) en te wandelen. Zo vaak als je zelf aan zou kunnen/willen!

tones

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-26 19:01

Ik wilde dat ik iemand had zoals jij, en dan hoefde je geen klusjes te doen, alleen voor de aandacht van mijn paard.

Sansevieria

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-26 19:02

DuoPenotti schreef:

Mee eens, dit vind ik gewoon uitbuiting.

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-26 19:03

s6801881 schreef:
Haar redenering is dat mijn dagbesteding ook geld krijgt om mij te laten werken. En dat ik bij haar dus het plezier met het verzorgen van de paarden heb. Maar ik voel mij nu wel gesteund in mijn gevoel.

Wauw, die is lekker! Ze wil dus eigenlijk dubbelop van je profiteren dmv de klusjes die jij doet en ook nog eens geld krijgen.
TS, dit heet uitbuiting. Verder ga ik met Ibbel mee. Prima als ze een bijdrage vraagt, maar daar staat dan tegenover dat jij geen klusjes meer hoeft te doen en ook mag rijden.

DoretteK

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-26 19:08

Ik kan alleen maar mee gaan in alle meningen hier....

Misschien kan je iets specifieker aangeven waar je woont? Provincie Groningen of stad Groningen? Misschien dat er nog wel wat leuks kan worden bereikt met dit topic!

Konstantine

Re: Is het reëel een bijrijdersvergoeding te vragen? -casus-

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-26 19:10

Die ziet ze vliegen hoor :=
Ik begrijp dat paarden duur zijn, maar jij helpt haar al genoeg uit de brand zonder dat je haar ook nog geld hoeft toe te stoppen.

Celebi

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-26 19:11

Denk dat je binnen no time een plek zult vinden waar je én niets hoeft te betalen én minder klusjes hoeft te doen én meer tijd met een paard kunt doorbrengen.

Bij mij zou je zo gratis en voor niets mogen komen bij wijze van spreken en dan is juist de verzorging van het paard het belangrijkste en een beetje uitmesten de bijzaak.