Bescherming kind paardrijden.

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Linnie050

Bescherming kind paardrijden.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-01-26 21:24

Hallo allemaal,

Sinds kort zit mijn dochter op paardrijden.
Na de vakantie mag zij meerijden in de groepsles.
Nu zag ik kinderen met bodyprotectors
lopen.

In mijn paardentijd had je dit soort dingen niet :')

Nu zag ik in een ander topic Airbagvest (Airjacket) had ik zelf nog nooit van gehoord.

Is dit echt aan te raden of is het meer een hype. Wat zijn de voor en nadelen van bodyprotectors en een airbagvest.

Kind 8 jaar.

Bedankt alvast voor de reacties.

Henkje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-26 22:17

Mijn dochters (8 en 9 jaar) rijden bij de manegelessen ook zonder bodyprotector.
Alleen tijdens crossen of wanneer het bij een springwedstrijd verplicht is.
Ze vinden het allebei ook niet echt fijn zitten, maar ze zijn het ook niet echt gewend natuurlijk.
Ik heb ook altijd zonder gereden.

Nienkje_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-26 22:24

Ook ik heb zonder BP leren rijden. Maar ook zonder cap. Dat was totaal niet aan de orde. Er is in een generatie veel veranderd, en niet altijd, of zelfs maar vaak, zonder reden.

Paarden zijn lieve, maar soms onberekenbare dieren waar een ongeluk bij een onervaren ruitertje heeeel snel kan gebeuren.

Als ouders het fijn vinden om rug en buik van hun kind te beschermen lijkt me daar weinig tegen pleiten.

Liselot

Re: Bescherming kind paardrijden.

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-26 23:31

Mijn dochter van 6 rijdt uiteraard met cap en het liefst ook met haar bodyprotector. Ze vindt het niet vervelend zitten. Heb wel een goed passende airowear

noviceh

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-26 23:54

Mijn dochters reden altijd met cap en bodyprotector. Veiligheid boven alles. Ik raad wel aan om in goed passend materiaal te investeren, het moet voor hun zo comfortabel mogelijk zitten.

Hutcherson

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-26 00:11

Ik heb altijd leren rijden met een cap, die MOEST ik echt op van mn moeder anders was mn paardenhobby voorbij. Dat was het.

Later moest ik een bodyprotector aan vanwege cross en ik vond het echt belemmerend in het rijden. Bovendien viel mijn rijmaatje van zijn paard en had juist door de bodyprotector een darmbloeding. Achteraf maar goed want bleek na een scan ook een tumor te hebben die nooit op tijd aan het licht zou zijn gekomen.

Inmiddels zou ik het liefst een ijshockeytenue aantrekken te paard, zo weinig lef heb ik nog.. Maar ik zou mn kind gewoon een goede cap geven en een paar handschoenen.

Poekkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-26 00:15

Ik heb als kind altijd leren rijden met bodyprotector en cap. Was dat ding zo gewoon dat ik het vaak in de auto nog steeds aanhad. Is echt een gewoonte denk ik.
Met mijn eigen paarden heb ik ook heel lang met bp gereden, ook al heb ik nooit nare ervaringen opgedaan met hen. Na een kapotte rits echter niet meer vervangen - ik rij nu altijd zonder. Maar moest ik op een nieuw paard stappen zou ik wel terug een bp aandoen. ‘T geeft mijzelf een veilig gevoel, waarom dan niet?

Diddykong

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-26 01:20

Bij ons in de les hebben een paar kinderen een bodyprotector, maar de meesten niet. Het voordeel is dat met name de ruggengraat beter beschermd wordt bij een val. Dus het kan veiliger zijn. Het grote nadeel vind ik zelf dat het ook de beweegvrijheid beperkt, hard en stug is en niet altijd lekker zit. Hierdoor kun je ook weer eerder uit balans raken en daardoor juist sneller vallen en soms val je ook lomper omdat je niet natuurlijk meebeweegt. Hoewel dat laatste misschien meer voor kinderen opgaat dan voor volwassenen, wij vallen volgens mij altijd lomp :').
Een airbagvest zit dan weer niet in de weg met rijden en is niet hard en stug. Dat rijdt zeker fijner. Alleen vind ik hem voor kinderen niet geschikt. Je moet het vest namelijk met een touwtje aan je zadel vast maken en als je valt, dan blaast hij op. Alleen als je afstapt en je vergeet dat touwtje dan gaat je vest ook af. En dat geeft een plof waar je paard ook weer van kan schrikken met alle gevolgen van dien. En de kinderen die ik ken, zouden beslist van tijd tot tijd dat touwtje vergeten....

wortel115
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-26 03:14

Wat je ook beslist. Zorg dat je een goed passende hebt als je er een koopt en probeer evt meerdere modellen. Wbt het airbag vest mijn paard zou zich te pletter schrikken als dat ding op blaast dus dat zou in mijn geval niet veiliger zijn. Je kunt ook altijd met je manege/ instructeur overleggen.

Lithya

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-26 06:00

Er is een jonge man die heeft een rugbeschermer op de markt gebracht. In eerste instantie voor skiën, maar het wordt ook steeds meer gedragen met paardrijden (spines).

Een airjacket zou ik echt niet doen voor jonge kinderen. Die moet echt goed passen en ze zijn nog zo enorm in de groei.

LiannePuthzy

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-26 08:25

Op de stal waar ik sta rijden heel veel kids met een bodyprotector in de manegeles. Maar de meeste kids dragen te grote of te kleine bodyprotectors
Ikzelf vind een bodyprotector (beschermingslevel 3) ook eerder belemmerend zitten.
Je zou ook kunnen kijken naar een rugprotector, bijvoorbeeld die van horken die ook aan de voorkant bescherming bied

Cioccolato

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-26 08:31

Ik zou zeker gaan voor een bodyprotector. Alleen dan voor een kwalitatief goede en goed passende waardoor het best een dure grap kan worden door steeds nieuwe te moeten kopen. Ik zou ze zeker ook passen, persoonlijke smaak is ook een ding. En het is even wennen.
De duurdere zitten beter, dat is bijna een feit.

PandorJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-26 08:40

Heb als kind ook altijd leren rijden met cap én bodyprotector.

Nu dat laatste heeft me zeker wel beschermd bij mijn laatste x paardrijden: ik ben toen heel lelijk gevallen & op een dikke houten afrastering terecht gekomen waardoor mijn S3 en L1 (stabiel) gebroken is. Ik ben goed hersteld en geen uitval gelukkig.

Ik raad idd een bodyprotector aan maar tegenwoordig zijn er veel verschillende. Ik had er ene van soort piepschuim die ouderwetse. Je hebt ook rugbeschermers voor het skiën, sommigen ruiters gebruiken dat na een val.

Zo’n opblaasbaar vest bestaat de kans dat die niet opent :-(

nimbletje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-26 08:47

Mijn dochter heeft alleen een bodyprotector aan met crossles dan is het verplicht. Een cap moet ze wel op. Maar ze rijdt al vanaf haar 4de en is nu 16 jaar. En ze vindt een bodyprotector niet fijn zitten.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-26 08:58

Ik zou zeker niet beknibbelen op een goede cap en bodyprotector, er zijn er heus te vinden die de juiste maat en flexibiliteit te bieden hebben zodat ze niet al te vervelend zijn, maar toch de risico's significant verkleinen.

Cinnepin

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-26 09:55

Ik heb geen kinderen, maar als ik die wel had en ze gingen echt los rijden ( dus dat ik het paard niet meer vasthoud ) zouden ze van mij een bp om moeten.
Ik reed vroeger zelf ook zonder en geregeld zonder cap. Tot ik in 2016 zwaar gewond in het ziekenhuis belandde met een doorboorde grote klaplong met gebroken rib. ( val van paard ). Ik heb 4 dagen aan een drain gelegen en oh wat een pijn. Dat wil ik nooit meer voelen. Sinds dien draag ik braaf een bp en natuurlijk een cap.
Ik ben daarna nog wel eens gevallen ( en afgevoerd met de ambu ) maar de verpleegkundige dan de ambu zei dat ik toen geluk had met de bp, dit deed toen waarschijnlijk erger doen voorkomen.

Leuk he, haflingers :+

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-26 10:21

Ik heb het zelf als kind nooit gedaan. Ik kom uit de tijd van de plastic caps met elastiek dat je nooit in je kin droeg maar op de cap.
Bodyprotector kwam veel later pas.

Mijn kids rijden niet maar ik zou zeker wel een goede cap en BP aantrekken bij ze.

loulou

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-26 13:50

een airjacket lijkt mij veel fijner zitten dan een bodyprotector. Ik zie hier bij de vereniging steeds meer airjackets bij ponyruiters. Maar als ze er echt zo snel uitgroeien is het wel een duur grapje, ik zou dat eens navragen in de winkel, anders ging mijn voorkeur daar naar uit. Een bodyprotector beperkt je wel echt in je bewegingsvrijheid.

Cinnepin

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-26 13:53

loulou schreef:
een airjacket lijkt mij veel fijner zitten dan een bodyprotector. Ik zie hier bij de vereniging steeds meer airjackets bij ponyruiters. Maar als ze er echt zo snel uitgroeien is het wel een duur grapje, ik zou dat eens navragen in de winkel, anders ging mijn voorkeur daar naar uit. Een bodyprotector beperkt je wel echt in je bewegingsvrijheid.

Die ervaring heb ik totaal niet, dat het me beperkt. Ik vind het wel lekker stevig aanvoelen.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-26 15:09

Ik heb mijn dochter altijd laten rijden met bodyprotector. Bij ons op stal was het voor de kinderen ook verplicht net als de cap. Ik had er wel 1 van Tipparary, de ride light. Ik kocht m toen ik een keer in Engeland was en later toen mn dochter een nieuwe nodig had vond ik een dealer voor de EU in DL.
Een hele fijne protector, met klittenband verstelbaar. bestaat uit kevlar blokjes met grote bewegingsvrijheid en heel licht in gewicht. Want inderdaad moet een kind zich wel vrij kunnen bewegen op een paard.
https://www.tipperaryequestrian.com/sho ... 53,460,458

Lithya

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-26 15:09

loulou schreef:

Ze groeien er zeker snel uit, want een airjacket mag niet te los en niet te strak zitten. Daarbij moet de lengte ook kloppen.

Cioccolato

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-26 17:54

Als je belemmering in je beweging hebt dan moet je echt een betere kopen.
En er natuurlijk even aan wennen, maar een goede kwaliteit en goede pasvorm zijn key.

PowerPoef

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-26 18:04

Ik heb zelf als kind nooit met bp gereden, wel een klein aantal kinderen in mijn les die er mee reden. Een keer een bp gepast en ik vond het niks. Als je wel een bp wil kopen raad ik wel aan te zorgen dat je er eentje hebt met ritsen/klitteband aan de zijkant/schouders. Iemand in mijn les had er eentje met alleen een rits aan de voorkant en toen zij van haar pony viel en haar arm brak moesten ze die gebroken arm nog door die opening wurmen. Maar gelukkig zie ik die bijna nergens meer.

Linnie050

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-01-26 18:47

Dankjewel voor alle reacties en tips!

Cap is inderdaad verplicht.

Springen of cross is de komende tijd echt nog niet aan de orde.
Eerst de basis maar eens onder de knie krijgen 8-)

In de volgende vakantie gaan we maar eens op pad voor een goede bodyprotector.

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-26 19:05

Als je een body protector met van die blokjes koopt, dan zit dat best comfortabel. Onze dochter had er ook 1 voor springles. Zij vond het niet vervelend zitten. Op de manege waar zij reed was het met springles verplicht een body protector te dragen. Idd verschil met vroeger, ik heb idd ook nog zonder cap gereden en toen ik wel een cap kreeg was dat op de groei en gingen er kranten in om hem beter passend te maken := maar goed, die schalen van toen met zo'n elastiekje bij de kin boden ook lang zo veel bescherming als wat je nu kan kopen.