Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola
D__S schreef:Ik mis in dit verhaal wat de eigenaar hiervan zegt?
Gini schreef:De eigenaar van het paard ziet geen probleem en zegt zelfs redelijk expliciet dat ze liever niet heeft dat er met zweep gereden wordt. Daarmee is de kous af.
Een van de nadelen van werken met een paard dat niet van jou is, is dat niet altijd alles kan of mag.
DDDara schreef:Ik vind dat je ieder paard gewoon met zweep moet kunnen rijden al heb je hem niet nodig.
Op buitenrit heb de de zweep wel is nodig voor andere dingen dan je paard slaan. Stel je paard schrtikt terwijl jij met lange teugel rijd, je moet je teugels snel oppakken daardoor wiebelt je zweep, je paard gaat dan nog harder..... super onhandig.
pateeke schreef:DDDara schreef:Ik vind dat je ieder paard gewoon met zweep moet kunnen rijden al heb je hem niet nodig.
Op buitenrit heb de de zweep wel is nodig voor andere dingen dan je paard slaan. Stel je paard schrtikt terwijl jij met lange teugel rijd, je moet je teugels snel oppakken daardoor wiebelt je zweep, je paard gaat dan nog harder..... super onhandig.
Waarom moet je ieder paard met zweep kunnen rijden, ook al heb je geen zweep nodig?
Zoals DP zegt: paard moet aan het been staan, niet aan de zweep. Als het niet nodig is, is het niet nodig... Ik persoonlijk rijd veel liever op basis van vertrouwen in elkaar en in communicatie met elkaar dan o.b.v. gebruik van een zweep.
Ik heb véél buitenritten gemaakt met ponylief. Noch ik, noch andere ruiter(s) die mee waren hadden een zweep bij en die hebben we ook nooit gemist... Ook heel veel met lange teugel gereden op buitenrit (meestal), nooit problemen gehad... Draai het eens om: Je paard schrikt, je wil je teugels korter pakken en daardoor raak je onbedoeld je paard met de zweep. Je geeft hem dan een positieve straf (positief in de zin van: je voegt iets onaangenaam toe). Paard schiet daardoor nog meer naar voren... Ook heel onhandig. (Overigens: als het vertrouwen en de communicatie met je paard goed zit, kan je je paard bij schrikken vaak ook al kalmeren met je zit en/of stem, zonder dat je je teugels korter hoeft te pakken).
of een fietser die veelste dichtbij komt ik vind een zweep op buiten rit gewoon heel handig.DDDara schreef:Mocht TS uiteindelijk niet het gewenste doel bereiken met het trainen met de zweep kan ze altijd nog besluiten zonder zweep te blijven rijden.
0llie schreef:Ik heb sinds kort een nieuw leasepaard. Hij is super lief en eigenlijk niet bang voor de zweep, tenzij die zweep beweegt. Ik mag hem overal aanraken met een zweep, ik kan er ook prima mee rijden dan is er ook niks aan de hand. Maar zodra de zweep een beetje zwiepert, of als ik hem wil longeren met een longeerzweep dan rent hij er vandoor. Hij is dan wel weer rustig als ik naar hem toe loop, ook als ik de zweep nog in mijn hand houd.
Ik ben er al wel mee bezig en ik merk ook wel al wat verschil want het was eerst veel erger, maar zijn er nog tips hoe ik hem verder kan desensibliseren? Ik vind namelijk dat hij een zweep gewoon moet zien als een verlengde van mijn arm, en niet als iets wat eng of spannend is.
Ik vind het helemaal niet belangrijk om een zweep te gebruiken als het niet nodig is, maar ik wil niet dat hij er bang voor is want dat is niet nodig.
Elisa2 schreef:Het heeft tijd en vertrouwen nodig