Bang voor zweep?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

0llie

Bang voor zweep?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-01-26 19:20

Ik heb sinds kort een nieuw leasepaard. Hij is super lief en eigenlijk niet bang voor de zweep, tenzij die zweep beweegt. Ik mag hem overal aanraken met een zweep, ik kan er ook prima mee rijden dan is er ook niks aan de hand. Maar zodra de zweep een beetje zwiepert, of als ik hem wil longeren met een longeerzweep dan rent hij er vandoor. Hij is dan wel weer rustig als ik naar hem toe loop, ook als ik de zweep nog in mijn hand houd.
Ik ben er al wel mee bezig en ik merk ook wel al wat verschil want het was eerst veel erger, maar zijn er nog tips hoe ik hem verder kan desensibliseren? Ik vind namelijk dat hij een zweep gewoon moet zien als een verlengde van mijn arm, en niet als iets wat eng of spannend is.
Ik vind het helemaal niet belangrijk om een zweep te gebruiken als het niet nodig is, maar ik wil niet dat hij er bang voor is want dat is niet nodig.

D__S

Re: Bang voor zweep?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-26 19:55

Ik mis in dit verhaal wat de eigenaar hiervan zegt?

0llie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-01-26 19:57

D__S schreef:
Ik mis in dit verhaal wat de eigenaar hiervan zegt?

Zij zegt dat ze dan maar geen zweep gebruikt, ze is er zelf 1 max 2 keer in de week en de rest ben ik er. Ze wil dat hij met het rijden naar dr been luistert en niet naar de zweep. "Als ze bang zijn voor de zweep is het niet erg want je gebruikt hem nooit"
Heb tegen haar gezegd dat ik er wel mee aan de slag ga en dat is prima.

koend

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-26 20:01

Als ik dat zo lees, zie ik eigenlijk het probleem niet.
Hou de zweep gewoon stil en als het paard begint te luieren, even mee wiebelen en hop, weer vooruit.

Als het paard jou nog beter leert vertrouwen, zal die reactie wel nog wat minder heftig worden. Komt vanzelf goed zou ik zeggen.

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-26 10:52

Als het diertje braaf loopt zonder zweep, zou ik dat ding weglaten. Je weet nooit wat het paard vroeger met de zweep heeft meegemaakt en zolang de eigenaar niet vindt dat je actief aan dat probleem moet werken, vind ik dat je je daar als bijrijder aan moet aanpassen.

pateeke

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-26 11:25

Ik zie ook niet zozeer het probleem. Als het niet nodig is een zweep te gebruiken dan zou ik de zweep gewoon weg laten - zeker als eigenaresse aangeeft dat zij het zo ziet.
Mijn pony reageerde ook fel op een zweep, gewoon als ik die vast had. Ik heb dat ding gewoon aan de kant laten liggen en heb in die bijna 20 jaar zeer zelden een zweep gebruikt (heel soms bij het longeren, maar ook dat was uitzonderlijk). Het was niet nodig bij hem, het had geen toegevoegde waarde. Dus waarom zou je hem dan gebruiken? Je kan veel paarden prima rijden zonder zweep. Uiteindelijk levert dat jou ook meer op qua vertrouwen, band opbouwen etc.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-26 13:25

Ik zou hier niks aan veranderen. Paard moet respect hebben voor de zweep. Zweep stilhouden dus en als je hem nodig hebt is het fijn als het paard al reageert als je de zweep iets beweegt. Perfect eigenlijk.

DDDara

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-26 13:59

Ik zie het probleem wel........
Ik vind dat je ieder paard gewoon met zweep moet kunnen rijden al heb je hem niet nodig.

Op buitenrit heb de de zweep wel is nodig voor andere dingen dan je paard slaan. Stel je paard schrtikt terwijl jij met lange teugel rijd, je moet je teugels snel oppakken daardoor wiebelt je zweep, je paard gaat dan nog harder..... super onhandig.

Ik heb ook een paard gehad dat heel bang was van de zweep dit heb ik eerst op de grond getraind en later in het zadel met aan beide kanten een zweep en ze dus iedere keer iets meer bewegen en over pakken er er van alles mee doen tot ze er helemaal relaxt mee zijn.....
Een goede reden om je paard te trainen is altijd fijn toch.

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-26 14:07

De eigenaar van het paard ziet geen probleem en zegt zelfs redelijk expliciet dat ze liever niet heeft dat er met zweep gereden wordt. Daarmee is de kous af.
Een van de nadelen van werken met een paard dat niet van jou is, is dat niet altijd alles kan of mag.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-26 14:08

Echt heel bang voor de zweep is niet handig. Maar een flink respect vind ik wel fijn.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-26 14:12

Maar waarom rij je met zweep?
Want wat de eigenaresse zegt klopt wel. Paard moet aan het been zijn. Niet aan de zweep.

Mijn merrie reageert ook groot op een zweep met longeren.
Nooit wat meegemaakt maar toch.
Aaien kan overal.

Met rijden nog nooit bij gehad.
Ze is weg voor mijn been zoals het hoort

DDDara

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-26 14:13

Gini schreef:
De eigenaar van het paard ziet geen probleem en zegt zelfs redelijk expliciet dat ze liever niet heeft dat er met zweep gereden wordt. Daarmee is de kous af.
Een van de nadelen van werken met een paard dat niet van jou is, is dat niet altijd alles kan of mag.

waar lees jij dat de eigenaar expliciet zegt dat er liever niet met zweep gereden wordt. Er staat dat zij hem zelf niet gebruikt en TS zegt dat ze het prima vind dat TS er mee aan het werk gaat!

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-26 14:17

Als ik als bijrijder een gesprek aanga met de eigenaar van een paard en die zegt:
"Als hij bang is voor de zweep is het niet erg want je gebruikt hem nooit. Ik wil dat hij met rijden naar mijn been luistert en niet naar de zweep."
Dan vind ik dat - als bijrijder - een duidelijke boodschap. Ik heb niet meer woorden nodig laat ons zeggen. :D

pateeke

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-26 17:35

DDDara schreef:
Ik vind dat je ieder paard gewoon met zweep moet kunnen rijden al heb je hem niet nodig.

Op buitenrit heb de de zweep wel is nodig voor andere dingen dan je paard slaan. Stel je paard schrtikt terwijl jij met lange teugel rijd, je moet je teugels snel oppakken daardoor wiebelt je zweep, je paard gaat dan nog harder..... super onhandig.

Waarom moet je ieder paard met zweep kunnen rijden, ook al heb je geen zweep nodig?
Zoals DP zegt: paard moet aan het been staan, niet aan de zweep. Als het niet nodig is, is het niet nodig... Ik persoonlijk rijd veel liever op basis van vertrouwen in elkaar en in communicatie met elkaar dan o.b.v. gebruik van een zweep.
Ik heb véél buitenritten gemaakt met ponylief. Noch ik, noch andere ruiter(s) die mee waren hadden een zweep bij en die hebben we ook nooit gemist... Ook heel veel met lange teugel gereden op buitenrit (meestal), nooit problemen gehad... Draai het eens om: Je paard schrikt, je wil je teugels korter pakken en daardoor raak je onbedoeld je paard met de zweep. Je geeft hem dan een positieve straf (positief in de zin van: je voegt iets onaangenaam toe). Paard schiet daardoor nog meer naar voren... Ook heel onhandig. (Overigens: als het vertrouwen en de communicatie met je paard goed zit, kan je je paard bij schrikken vaak ook al kalmeren met je zit en/of stem, zonder dat je je teugels korter hoeft te pakken).

DDDara

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-26 17:56

pateeke schreef:
DDDara schreef:

Waarom moet je ieder paard met zweep kunnen rijden, ook al heb je geen zweep nodig?
Zoals DP zegt: paard moet aan het been staan, niet aan de zweep. Als het niet nodig is, is het niet nodig... Ik persoonlijk rijd veel liever op basis van vertrouwen in elkaar en in communicatie met elkaar dan o.b.v. gebruik van een zweep.
Ik heb véél buitenritten gemaakt met ponylief. Noch ik, noch andere ruiter(s) die mee waren hadden een zweep bij en die hebben we ook nooit gemist... Ook heel veel met lange teugel gereden op buitenrit (meestal), nooit problemen gehad... Draai het eens om: Je paard schrikt, je wil je teugels korter pakken en daardoor raak je onbedoeld je paard met de zweep. Je geeft hem dan een positieve straf (positief in de zin van: je voegt iets onaangenaam toe). Paard schiet daardoor nog meer naar voren... Ook heel onhandig. (Overigens: als het vertrouwen en de communicatie met je paard goed zit, kan je je paard bij schrikken vaak ook al kalmeren met je zit en/of stem, zonder dat je je teugels korter hoeft te pakken).

Tuurlijk kan je je paard ook met lange teugel terug rijden. Maar als jij langs een drukke weg rijd ga jij niet zitten wachten of hij misschien al op je zit terug komt dan neem je gewoon voor de veiligheid je teugels korter.
Daarbij gebruik ik mijn zweep bijvoorbeeld om een lastige hond weg te jagen/ op afstand te houden misschien tegenwoordig wel een wolf :+ of een fietser die veelste dichtbij komt ik vind een zweep op buiten rit gewoon heel handig.
Mijn jonge paard is prima aan het been toch rij ik geregeld met 2 zweepjes om bijvoorbeeld de schouder wat bij te sturen en zomers met de dazen haal ik de zweep onder zijn buik door als hij last heeft.

Tuurlijk is een zweep geen MUST maar waarom zou je iets wat zo simpel te trainen is niet trainen zodat je paard die angst straks niet meer heeft.

Je kan ook een paard hebben dat bang is voor bruggetjes, dan kan je zeggen ik rij wel om hij hoeft van mij niet over het bruggetje heen maar als je dan iemand hebt die dat voor je wil trainen met jou paard is dat toch fijn. Hoe minder angsten je paard heeft hoe beter toch.
Waarom worden er anders zo veel schriktrainingen gegeven alles wat je je paard kan leren om niet bang voor te zijn is weer mooie mee genomen voor de toekomst.

Mocht TS uiteindelijk niet het gewenste doel bereiken met het trainen met de zweep kan ze altijd nog besluiten zonder zweep te blijven rijden.

En om terug te komen op het per ongeluk aanraken van het paard met de zweep wanneer je je teugels korter neemt, als je paard daar van zou schrikken of gaan rennen dan weet je dat je dus ergens in je training te kort geschoten bent. Mijn paard zou daar echt niet voor gaan rennen.

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-26 18:13

DDDara schreef:
Mocht TS uiteindelijk niet het gewenste doel bereiken met het trainen met de zweep kan ze altijd nog besluiten zonder zweep te blijven rijden.

Alleen zit je niet in een 'baat het niet, dan schaadt het niet'-situatie. Wanneer je onervaren bent in het oplossen van een probleem (waar ik wel vanuit ga want anders zou dit topic niet bestaan), dan kunnen pogingen tot resulteren in een verergering van het probleem. Bij een paard dat niet van jezelf is en zonder expliciete vraag van de eigenaar, is dat dus een extra reden om zeer voorzichtig te zijn en het eigenlijk gewoon niet te doen.

pateeke

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-26 09:32

Nee, je rijdt niet met lange teugel langs een drukke baan, maar dat is dan een andere situatie dan je aanvankelijk beschreef want je neemt je teugel dan kort voordat je op die baan bent, niet omdat je paard schrikt. En ja, ook daar rijd ik in eerste instantie terug op mijn zit. Aan je teugel lopen trekken om je paard tegen te houden heeft eerder een tegengesteld effect.

Dat je een zweep gebruikt om dazen weg te krijgen, snap ik. Om een hond van je paard af te houden kan ik ook nog begrijpen (al denk ik dat als de eigenaar van de hond dat ziet, je daar toch ook heftige reacties op kan krijgen). Om een fietser duidelijk te maken dat hij te dichtbij komt… afhankelijk van hoe je dat doet, zou ik dat niet doen maar goed, dat ben ik…

Mijn pony is altijd bang geweest van putdeksels, roosters, wegmarkeringen… we hebben daar nooit specifiek op getraind, kwamen het wel vaak tegen. We zijn nooit om gelopen, hij is er altijd wel op een of andere manier voorbij gegaan. De reden dat hij er bang voor was, is te begrijpen. Dat heeft te maken met het zicht van een paard (en extra factor bij hem dat hij voorzichtig was omdat ik zelf niet goed zie en hij dus ook voor mij keek). Ik heb dan ook nooit de noodzaak gevoeld erop te trainen. Uiteindelijk ging hij er wel altijd voorbij als het nodig was, vertrouwde daarbij dan op mij en was zijn voorzichtigheid tegelijkertijd voor mij ook een goede eigenschap. Bij mensen die wel gewoon zien, reageerde hij vaak ook anders, iets minder voorzichtig. Oftewel: het is ook een kwestie van elkaars mogelijkheden en beperkingen kennen en wederzijds vertrouwen. Als je je paard het vertrouwen kan geven dat het veilig is, dan zal die veel meer durven en rustiger reageren dan wanneer je dat niet doet.
Ik vind er wel een verschil op zitten tussen iets trainen wat je dagelijks / vaak tegenkomt of iets wat je enkel tegenkomt als je zelf besluit er gebruik van te maken.

Dat je tekortgeschoten bent in je training als je paard gaat rennen wanneer je hem onbedoeld raakt met de zweep, ben ik niet per definitie met je eens. Draai of keer het zoals je wil: het blijft een positieve straf voor je paard. Op die manier kan je gedrag in de hand werken dat je net niet wil (bv sneller gaan als je de teugels opneemt). Daarnaast is ieder paard uniek. Sommige paarden zijn gewoon heel gevoelig (in meerdere betekenissen van het woord). Persoonlijk vind ik dat je best kijkt naar je paard en je je training daarop afstemt en hem dus niet “minder gevoelig” moet maken.

Ik kan mij uiteraard vergissen, maar ik denk ook niet dat het paard waar TS het over heeft nog zo jong is als het jouwe. En als dat wel zo is, dan vind ik het persoonlijk nog belangrijker dat TS op eenzelfde manier met het paard omgaat / traint dan de eigenaresse, kwestie van verwarring te voorkomen en elkaars training niet teniet te doen.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-26 09:43

0llie schreef:
Ik heb sinds kort een nieuw leasepaard. Hij is super lief en eigenlijk niet bang voor de zweep, tenzij die zweep beweegt. Ik mag hem overal aanraken met een zweep, ik kan er ook prima mee rijden dan is er ook niks aan de hand. Maar zodra de zweep een beetje zwiepert, of als ik hem wil longeren met een longeerzweep dan rent hij er vandoor. Hij is dan wel weer rustig als ik naar hem toe loop, ook als ik de zweep nog in mijn hand houd.
Ik ben er al wel mee bezig en ik merk ook wel al wat verschil want het was eerst veel erger, maar zijn er nog tips hoe ik hem verder kan desensibliseren? Ik vind namelijk dat hij een zweep gewoon moet zien als een verlengde van mijn arm, en niet als iets wat eng of spannend is.
Ik vind het helemaal niet belangrijk om een zweep te gebruiken als het niet nodig is, maar ik wil niet dat hij er bang voor is want dat is niet nodig.

Het heeft tijd en vertrouwen nodig, vaak hebben paarden die zo reageren slechte ervaringen met de zweep gehad of ze zijn erg sensibel. Gewoon vanuit rust blijven aanraken zonder te forceren (dus niet doorgaan tot zijn reactie te groot wordt) kleine stapjes vooruit.

Heb ook weleens paarden gehad die begonnen te rennen zodra de longeerzweep opgepakt werd, allemaal angst. Is altijd goedgekomen, ik zou de zweep gewoon standaard bij je houden zodat het iets normaals wordt en hij leert dat het geen straf of slaan is.

pateeke

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-26 10:48

Elisa2 schreef:
Het heeft tijd en vertrouwen nodig

Gewoon een oprechte bedenking... Het heeft inderdaad vertrouwen nodig, maar in hoeverre kan je een paard leren dat hij er vertrouwen in moet hebben als de band en het basisvertrouwen er nog niet zijn omdat TS en paard nog niet lang samenwerken? Ga je nu al trainen op het "vertrouwen" van de zweep, ontstaat desensitisatie dan wel echt uit vertrouwen? En wat met het onderlinge vertrouwen tussen TS en het paard, de zweep buiten beschouwing gelaten? Als paard de zweep niet gewend is van bij eigenaresse en er komt dan iemand nieuw met telkens een zweep bij zich, iemand die het paard nog niet kent, nog niet vertrouwt, dan betwijfel ik toch dat het paard TS snel gaat vertrouwen.
Stel dat iemand die jij nog niet (goed) kent steeds met een mes bij naar jou toekomt om een praatje te maken, een vriendschap op te bouwen, dan ga je die persoon toch ook niet zo snel vertrouwen als iemand die hetzelfde doet zonder mes bij zich? Je zal uiteindelijk waarschijnlijk wel wennen aan die persoon en dat mes (als er zich geen incidenten voordoen met dat mes), maar je hebt wellicht toch meer tijd en overtuiging nodig om die persoon te leren kennen en te gaan vertrouwen en mogelijk blijft het gegeven dat de persoon een mes bij zich heeft, een potentieel wapen, toch ergens in je achterhoofd spelen. Met een paard is dat net zo.
Wil je het "niet meer bang zijn voor de zweep" opbouwen vanuit vertrouwen, dan moet je imo eerst zorgen dat het paard zich veilig bij je voelt en jou vertrouwt.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-26 12:40

Ja maar als jij altijd zorgt dat je dat paard nooit steekt met dat mes dan groeit het vertrouwen vanzelf. :)

Dan wordt het gewoon een normaal iets.