KNHS en LRV wie helpt?

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Ayasha
Blogger

KNHS en LRV wie helpt?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-12-25 21:13

Wegens het huidige bestuur overweeg ik om over te schakelen naar LRV of KNHS (we wonen in Belgisch Limburg tegen de grens.

KNHS site kom ik totaal niet aan uit. :=
Ik vind zelfs niet waar de wedstrijden zijn. :=
Zou iemand me op weg kunnen helpen met hoe ik daar een kalender vind en of er club-verplichtingen zijn?

LRV vraag ik me vooral af of het nog steeds zo is dat je verplichtingen hebt zoals mee werken op wedstrijden, viertal en inzamelingsacties voor de clubkas. Is verplichte clubles ook nog steeds een ding?

Lisanne_S

Re: KNHS en LRV wie helpt?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-25 21:22

Bij de KNHS moet je inderdaad lid zijn van een (ik neem aan Nederlandse) rijvereniging. Ikzelf ben op dit moment niet-lessend lid bij onze vereniging, zo hoef ik niet te betalen voor de wekelijkse clubles en kan ik wel wedstrijden rijden.
Ik denk dat je lid moet zijn van de KNHS om de wedstrijdkalender te kunnen raadplegen, ik word in ieder geval direct doorgelinkt naar de mijn-omgeving.

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-25 21:26

Je hebt voor zover ik weet nog steeds een paar 'papieren' rijverenigingen. Daar word je lid van om wedstrijden te kunnen rijden en meer niet. Die hebben geen locatie, geen lessen, bestaan alleen maar op papier. Of ze bieden naast de standaarddingen (les, etc) ook een papieren lidmaatschap aan:

https://www.rvpaardenvreugd.nl/

https://vcm-malden.nl/rijvereniging/

Lukasje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-25 21:30

Om in Nederland wedstrijd te kunnen rijden, moet je lid zijn van een Nederlandse rijvereniging en van het KNHS. Bovendien dien je ook een startkaart aan te vragen.

Op de startpagina van het KNHS (https://Www.knhs.nl) onder “alles over wedstrijd rijden” vind je veel info, waaronder ook de wedstrijdkalender.

Eens lid, heb je een “mijnknhs” met oa een overzicht over je ingeschreven wedstrijden, je winstpunten, …

Wedstrijden bij KNHS zijn wel duurder dan bij LRV.

FleurSandro

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-25 21:33

Lisanne_S schreef:
Bij de KNHS moet je inderdaad lid zijn van een (ik neem aan Nederlandse) rijvereniging. Ikzelf ben op dit moment niet-lessend lid bij onze vereniging, zo hoef ik niet te betalen voor de wekelijkse clubles en kan ik wel wedstrijden rijden.
Ik denk dat je lid moet zijn van de KNHS om de wedstrijdkalender te kunnen raadplegen, ik word in ieder geval direct doorgelinkt naar de mijn-omgeving.

Je kan veel wedstrijden vinden via www.startlijsten.nl
Daar hoef je geen knhs lid van te zijn om te zien waar er wedstrijden zijn

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-12-25 21:34

Lukasje schreef:
Om in Nederland wedstrijd te kunnen rijden, moet je lid zijn van een Nederlandse rijvereniging en van het KNHS. Bovendien dien je ook een startkaart aan te vragen.

Op de startpagina van het KNHS (https://Www.knhs.nl) onder “alles over wedstrijd rijden” vind je veel info, waaronder ook de wedstrijdkalender.

Eens lid, heb je een “mijnknhs” met oa een overzicht over je ingeschreven wedstrijden, je winstpunten, …

Wedstrijden bij KNHS zijn wel duurder dan bij LRV.

Momenteel rijd ik Kempische regionale, Denk dat dat redelijk overeen komt en met hoe ze momenteel bezig zijn ben ik benieuwd of we volgend jaar meer dan drie locaties hebben. Dit jaar hadden we 18 wedstrijden waarvan er twee geannuleerd zijn. :+
Ik wil best meer betalen voor meer keuze kwa planning en locatie. Ben aan het proberen te registreren maar de bevestigingsmail komt niet. :+

Katja

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-25 22:14

Op mijnknhs kun je ook gewoon wedstrijden zonder in te loggen dus ook als je geen lid bent.

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-25 09:16

MelissaV

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-25 10:30

LRV ligt heel erg af van de club of je verplicht moet komen lessen etc, er zijn clubs waar dit echt nog wel een ding is, er zijn ook clubs die dit totaal niet meer doen. Dus zou je even moeten rondhoren in jou regio hoe het zit.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-12-25 10:47

Duhelo schreef:
en de WVUR? Of is dat eerder vlaanderen?
https://wvur.be/n/dressuur/kalender/

Wij zitten in Limburg, ik denk dat de V.O.R dan het dichtste bij is naast de KR. WVUR valt onder PSV maar dan voor West Vlaanderen al delen ze locaties met Oost Vlaanderen iig voor kampioenschappen dus die twee hebben wel overlap.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-12-25 10:50

MelissaV schreef:
LRV ligt heel erg af van de club of je verplicht moet komen lessen etc, er zijn clubs waar dit echt nog wel een ding is, er zijn ook clubs die dit totaal niet meer doen. Dus zou je even moeten rondhoren in jou regio hoe het zit.

Ik denk dat in Rekem een club zit die niks vraagt of organiseert. Mijn man moet daar nog wel gaan kappen, kan haar misschien even vragen. Daar ben ik nu ook lid voor de KR omdat ze niet te veel eisen stellen.

Katja schreef:
Op mijnknhs kun je ook gewoon wedstrijden zonder in te loggen dus ook als je geen lid bent.

Oh heb hem op desktop versie gezet en nu zie ik de kalender wel fatsoenlijk. :=

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-25 10:52

De wedstrijden van knhs kan je op hun site vinden onder de kalender, de site is altijd een beetje onhandig maar via google "knhs wedstrijd kalender" kom je er op uit. Je ziet dan de wedstrijden van die dag/week maar als je naar de filter er onder gaat kan je alles zien.

Bij knhs moet je inderdaad lid zijn van een rijvereniging maar die hebben ze wel in "papieren" vorm, wat voor jou dan wellicht handig is.

Wij hebben een fysieke rijvereniging, maar ook daar zijn er een aantal lid die elders in het land wonen.
Behalve de contribute hebben wij bv geen aanwezigheid verplichtingen oid. Misschien dat er ook een aantal meer bij jou in de buurt zitten die het zo doen?

Katja

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-25 11:01

Ayasha schreef:
Ik was alweer vergeten hoe ellendig die site is als mobiele versie. Heb hem op mijn telefoon als standaard op desktopversie openen staan omdat het anders niet te doen is. De app maakt het ook niet beter zal ik vast verklappen :')

Fly_high

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-25 11:14

ja je moet bij mijnknhs zijn maar dan zonder in te loggen :j kalender is verder best makkelijk te filteren

Er zijn genoeg KNHS rijverenigingen waar je een lid van kunt worden zonder er uberhaupt ooit fysiek te zijn geweest, meestal staat het op de website van de vereniging in kwestie of er vrijwilligerswerk wordt verwacht of dat je ook puur een startpas lidmaatschap kunt aanvragen.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-12-25 11:19

Katja schreef:
Ayasha schreef:
Ik was alweer vergeten hoe ellendig die site is als mobiele versie. Heb hem op mijn telefoon als standaard op desktopversie openen staan omdat het anders niet te doen is. De app maakt het ook niet beter zal ik vast verklappen :')

_O- nu kom ik er idd wel in. _O-
De app doet het nog beter dan de mobiele versie van de site iig. Moet wel even de dorpen leren. :))

Fly_high schreef:
ja je moet bij mijnknhs zijn maar dan zonder in te loggen :j kalender is verder best makkelijk te filteren

Er zijn genoeg KNHS rijverenigingen waar je een lid van kunt worden zonder er uberhaupt ooit fysiek te zijn geweest, meestal staat het op de website van de vereniging in kwestie of er vrijwilligerswerk wordt verwacht of dat je ook puur een startpas lidmaatschap kunt aanvragen.

Dankje! Ik ga even kijken in de app en dan kijken of ik een startpas aan vraag maar jullie hebben iig veel meer wedstrijden. :oo

Fly_high

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-25 11:23

Ja dressuur kun je echt overal elke week starten :P KNHS is super actief wat dat betreft!

koend

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-25 13:50

Lrv is minder groepsgereguleerd dan vroeger.
Er zijn clubs die weinig inzet van de leden vragen, het hangt erg van club tot club af.
Ook de verplichting om groepsdressuur te rijden is in de meeste clubs gesneuveld.
Rest er nog de verplichting die de club heeft om af en toe dressuurjury’s te leveren en de driejaarlijkse verplichting om een tornooi te organiseren. Daarvoor heeft elke club toch echt wel de helpende handen van de leden nodig.

Toch blijft lrv staan voor betaalbaar wedstrijden rijden in ruil voor organisatie- en juryplicht. Verder toch ook wel wat sociaal zijn met collega paardenliefhebbers.

Als je heel individualistisch ingesteld bent en je wens is "betalen, wedstrijdje rijden en hup naar huis,” dan zijn er logischer keuzes.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-12-25 14:18

koend schreef:
Lrv is minder groepsgereguleerd dan vroeger.
Er zijn clubs die weinig inzet van de leden vragen, het hangt erg van club tot club af.
Ook de verplichting om groepsdressuur te rijden is in de meeste clubs gesneuveld.
Rest er nog de verplichting die de club heeft om af en toe dressuurjury’s te leveren en de driejaarlijkse verplichting om een tornooi te organiseren. Daarvoor heeft elke club toch echt wel de helpende handen van de leden nodig.

Toch blijft lrv staan voor betaalbaar wedstrijden rijden in ruil voor organisatie- en juryplicht. Verder toch ook wel wat sociaal zijn met collega paardenliefhebbers.

Als je heel individualistisch ingesteld bent en je wens is "betalen, wedstrijdje rijden en hup naar huis,” dan zijn er logischer keuzes.

Ik ben minder sociaal ingesteld en heb een herseninfarct gehad wat maakt dat extra taken boven op wat ik zelf al probeer.
Dus ja, als ik zelf wedstrijdjes wil kunnen mee pikken moet ik idd individualistisch in gesteld zijn. Dan is het al met op voorhand en de dagen er na rust nemen.

PSV in Limburg is een stille dood aan het sterven dus ik sta open voor de logischere alternatieven.

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-25 14:38

LRV is qua deftige accommodaties ook niet per se een vooruitgang denk ik. In de zomer zijn de wedstrijden toch vaak op grasland/veld.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-12-25 14:41

Gini schreef:
LRV is qua deftige accommodaties ook niet per se een vooruitgang denk ik. In de zomer zijn de wedstrijden toch vaak op grasland/veld.

Zolang ik niet 10 van de 18 wedstrijden in de boom hang met mijn cap is het vooruitgang. Grasland heb ik geen probleem mee.

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-25 15:02

In een boom zul je niet snel hangen, maar een uitgesleten hoefslag op het einde van de dag of een veld zo hobbelig dat je je afvraagt of het wel eerlijk is om te jureren op taktfouten, kan al wel eens gebeuren. :D Al is dat ook al een tijd geleden, dus misschien schets ik ondertussen wel een enorm achterhaald beeld.

Sky_As

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-25 15:22

Mocht je ooit in Nederland wedstrijden gaan rijden, Let er dan goed op dat wij sommige plaatsen 2 keer in ons land hebben....

En dat we Zeeland plaats, en Zeeland provincie hebben.

Maar ook bijvoorbeeld haren en Haaren ( en daar zit maar 300-350 km verschil tussen :Y) )

Vivre

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-25 15:33

LRV alleen ervaring met de eventing wedstrijden en dan als knhs lid. Dus daar kan ik je niet mee helpen. Al weet ik dat er wel wat collega ruiters zowel LRV als KNHS lid zijn.
Voor het springen heb je nu in (zuid) nederland ook meerdere lokaties die wedstrijden zonder knhs startkaart/lidmaatschap uitschrijven. Dan wordt je lid van de lokatie en is het een 'onderlinge' wedstrijd. Dit zijn geliefde wedstrijden, zeker ook onder de profs. Je kunt de hoogte die je start zelf kiezen.
Dressuur wedstrijden zijn er ook meer dan voldoende. Mocht je kampioenschappen willen starten (provinciaal en event NK). Dan is het wel handig om daarmee rekening te houden met waar je vereniging zit. Zowel hoe ver het rijden is naar het kampioenschap, als hoe de selecties zijn geregeld. Brabant heeft selectie wedstrijden (4 rijden 3 tellen). Maar er zijn ook provincies zonder selecties.
Limburg zit waarschijnlijk voor jou het dichtste bij, geen idee of je meer noord of zuid zit. Maar Hulsberg heeft naar het schijnt een mooie lokatie

MelissaV

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-25 16:52

Gini schreef:
In een boom zul je niet snel hangen, maar een uitgesleten hoefslag op het einde van de dag of een veld zo hobbelig dat je je afvraagt of het wel eerlijk is om te jureren op taktfouten, kan al wel eens gebeuren. :D Al is dat ook al een tijd geleden, dus misschien schets ik ondertussen wel een enorm achterhaald beeld.

Tgoh het is nog niet allemaal op zandbodem maar het is gelukkig wel al een heel eind verbeterd :D Vroeger met de ponies reden wij op maïsveld dat net afgedaan was :+ -O- Dat gebeurd gelukkig niet meer, ofja in regio Limburg toch niet, voor de rest vd provincies kan ik niet spreken want daar kom ik nooit

Beemsterkaas

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-25 17:31

Luxe dat je kan kiezen!
Misschien leuk om beide gewoon te combineren?

Ik ben ooit bij een LRV-wedstrijd (zomertornooi) wezen kijken en wat me het meest opviel was de gezellige sfeer onderling. Het had nog net geen festivalvibes :)

Ik kan me voorstellen dat dit voor kinderen / jongeren ontzettend leuk is. Misschien voor volwassenen ook, afhankelijk van je sociale behoefte? Maar die lijkt niet zo groot aan je eerdere post te lezen.

Als je enkel wedstrijden wil starten, gewoon helemaal vrij en voor jezelf, zou ik het bij KNHS houden. Het is een goed werkend en duidelijk systeem.

Bij de verschillende rijverenigingen in onze buurt is het mogelijk om enkel lidgeld te betalen zonder verdere verplichtingen. Zo kan je KNHS-wedstrijden starten zonder vast te hangen aan groepslessen en/of activiteiten. En zoals iemand zei: er zijn wekelijks wedstrijden op haalbare afstand. Heel fijn.

Vind je het gezellig om bij groepsles aan te sluiten, zou ik gewoon uitzoeken waar dit het leukst voor je is: bij de vereniging in je buurt of bij de LRV.

In de rijvereniging betaal je (aan democratische prijzen) bijvoorbeeld per kwartaal dat je les wil volgen. Bovenop je lidmaatschap.

Samengevat: individueel-minded wedstrijden starten zou ik bij KNHS doen. Op zoek naar groepsles zou ik kijken waar de sfeer het leukste is, los van land / club.