Do’s en don’ts halsdeken

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Gizeppie

Do’s en don’ts halsdeken

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-12-25 11:04

Ik ben benieuwd naar jullie ervaringen met een halsdeken. Ik heb mijn paard nooit een hals opgedaan met kouder weer, wel een dikkere deken natuurlijk. Ik heb ooit gelezen dat een paard warmte kwijt raakt door zijn hals. Mijn paard heeft het snel warm, ondanks amper een wintervacht aanmaken. Nu hij wat ouder wordt zit ik toch te denken een hals aan te schaffen. Wat is jullie ervaring? Ik heb de bucas smartex dekens in alle varianten. Hoe vallen de halzen van bucas?

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-25 11:08

Ik zou alleen een hals omdoen als je paard het merkbaar koud heeft of omdat je paard een nachtje schoon moet blijven. Verder niet. Het is slecht voor de manen en paarden kunnen inderdaad hun warmte minder goed kwijt.

Muze

Re: Do’s en don’ts halsdeken

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-25 11:28

Halzen van bucas vallen niet groot vind ik.
Ik heb in mn hele leven 2 keer met halzen gewerkt.
Twee jaar terug mn toenmalige pony die hoefbevangen stond, koud, en kon dat toen wel gebruiken.
En nu sinds twee dagen mijn huidige paard, een 50 grams bucas Hals eraan ivm de gure wind.

AnnoNiemand

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-25 11:50

Bucas dekens vind ik groot vallen, bucas halzen juist klein.

Mijn ervaring is dat als een paard het echt koud heeft (staan te rillen), een hals écht het verschil kan maken. Mijn ervaring betreft dan wel (volledig) geschoren paarden. Een ongeschoren paard zou ik niet heel snel een hals op doen. Met veel regen kan het wel een uitkomst zijn om inregenen te voorkomen.

Gizeppie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-12-25 12:04

AnnoNiemand schreef:

Mijn ervaring is dat als een paard het echt koud heeft (staan te rillen), een hals écht het verschil kan maken. Mijn ervaring betreft dan wel (volledig) geschoren paarden. Een ongeschoren paard zou ik niet heel snel een hals op doen. Met veel regen kan het wel een uitkomst zijn om inregenen te voorkomen.

Het paard heeft het niet koud. Hij heeft het gauw warm en is niet geschoren. Maat amper haar aan.

Met de regen zou het idd wel een uitkomst kunnen zijn.

Kabayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-25 12:07

Ik gebruik ze alleen als het paard volledig geschoren is in de winter
(Of op een vliegendeken)

Piekosjj

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-25 16:06

Ik gebruik een halsdeken als het regent, hard waait, of als er veel modder ligt - bij ongeschoren of deels geschoren paarden. Het laatste omdat mijn paard lange manen heeft (die ik niet in vlecht) en ze een hekel er aan heeft om veel geborsteld te worden. Zo voorkom ik irritatie voor ons beide, want de manen blijven dan in ieder geval schoon zonder dikke modderklonten er in. De manen gaan niet meer of minder uit vallen door het gebruik van de halsdeken. Bij -10 en kouder (ik woon in Zweden dus dat gebeurd nog wel 'ns :j) krijgt ze een gevoerde hals op, want dan merk je wel dat ze toch veel kou kwijt raken. Anders houden haar manen in ieder geval een kant warm :D Als ik haar hele hals zou scheren, zou ik wel sneller een halsdeken op doen. Waarom wel op het lijf maar niet op de hals?

Britta31

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-25 16:08

Ik heb mijn ruin van 30 ook een halsdeken op.

Siers83

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-25 16:31

Ik heb mijn 31 jarige gisteren toch een hals op gedaan. De wind was zo hard en koud hier, niet leuk. Ze voelde wel warm onder haar Bucas maar toch voelde het voor mij beter om m op te doen. Ze is gewoon blij met hals dus prima

Macs

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-25 16:51

Ik gebruik een hals omdat haar dekens steeds inregenen.
Nu ook een hals op op ivm de wind en geschoren.
Maar daarna gaat ie weer af, idd om warmte kwijt te kunnen.
Ze heeft geen manen die haar hals nog beschermen.
Halzen van bucas zijn inderdaad krapjes..

Gigixponys

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-25 19:35

Mijn pony heeft wel een hals op zijn bucas smartex, maar om een andere reden. Hij heeft zomerexceem, maar als we eind oktober de dekens wisselen heeft hij vaak nog jeuk. Als ik dan een gewoon regendeken opdoe zonder hals, schuurt hij al zijn manen er af. Dus sinds ik hem overgenomen heb, doe ik nu ook een hals op in de herfst en misschien zelfs heel de winter. Nadeel is wel dat zijn haar sindsdien amper groeit en dun geworden is, maarja nog altijd beter als geen haar en jeuk denk ik dan.Afbeelding

Freyr

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-25 22:06

Gizeppie schreef:
AnnoNiemand schreef:

Het paard heeft het niet koud. Hij heeft het gauw warm en is niet geschoren. Maat amper haar aan.

Met de regen zou het idd wel een uitkomst kunnen zijn.

Waarom zou je nu een hals op willen? Als die het snel warm heeft, zou ik ervoor zorgen dat hij het niet te warm gaat krijgen. Ik heb mijn oude merrie (28) ook alleen een deken op van 150/200 gram en zij heeft het zeker niet te koud.

Nou ben ik wel wat feller dan gemiddeld op het niet te warm onder een deken staan, mijn paard wordt kolikerig van te warm staan. Als je je zorgen maakt of ze zich warm houden kun je ook heel goed extra hooi geven, zodat ze zich warm kunnen eten.

Gizeppie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-12-25 12:03

Mijn paard heeft het niet gauw koud. Echter staat hij overdag wel midden in de wind, zonder schuil mogelijkheid. De avond wel op stal hoor. Nu hij een dagje ouder wordt leek het mij wel een goede oplossing naast dat hij wat extra’s krijgt aan voer. Alleen mijn paard heeft ook wel een flinke hals, vraag me af of de hals wel past.

marleen_88

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-25 12:13

Ik vond de Smartex halzen dramatisch voor mijn haf. M was veel te lang, die kwam tot over zijn oren, met de S kon hij niet eens bewegen. :=

Nu dus maar een Amigo met hals gekocht voor de gure dagen.

Gizeppie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-12-25 12:22

marleen_88 schreef:
Ik vond de Smartex halzen dramatisch voor mijn haf. M was veel te lang, die kwam tot over zijn oren, met de S kon hij niet eens bewegen. :=

Nu dus maar een Amigo met hals gekocht voor de gure dagen.

Ik ben daar ook een beetje bang voor bij die van mij.
Afbeelding

marleen_88

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-25 13:09

Bij de EJ had ik hem de volgende dag in huis en gratis retour. Je zou het kunnen overwegen.

C_arola
Moderator Over Paarden & Markt

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-25 20:57

Ik verplaats dit topic naar Vraag maar raak.

Gizeppie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-12-25 16:32

Weet iemand of andere type halzen ook op de bucas smartex passen? Of alleen de combi neck.

nastyexplosive

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-25 18:04

Gizeppie schreef:
Weet iemand of andere type halzen ook op de bucas smartex passen? Of alleen de combi neck.

Elke hals die met zo'n klittenband strook bevestigd wordt kan op een Bucas Smartex. Ik gebruikte zelf vaak een Rhino of Rambo hals op m'n Bucas omdat die modellen wat beter zaten en ze er ook in verschillende diktes zijn. Bij Bucas is het meestal de normale of meteen 300gram

Beemsterkaas

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-25 20:00

Mijn paard is even zwaar, breed en groot gebouwd als de jouwe. Ik heb een Amigo deken (met borstverbreder) en een afneembare Amigo hals. De grootste maat volgens mij maar dat moet ik nakijken.

PrizTwir

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-25 20:14

Ik gebruik een halsstuk alleen met regen. Zo kan het niet bij de deken inregenen. Ik gebruik ook bijna alleen maar de 0gr. Of het moet heel koud zijn en regenen, maar laat dat nou nooit voorkomen.

Gizeppie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-12-25 23:11

Beemsterkaas schreef:
Mijn paard is even zwaar, breed en groot gebouwd als de jouwe. Ik heb een Amigo deken (met borstverbreder) en een afneembare Amigo hals. De grootste maat volgens mij maar dat moet ik nakijken.

Ik heb alleen al mijn winterdekens van bucas. Ik zou daar graag een hals aan maken. Amigo halzen past hij wel, maar bucas zit wat strak.

Autumnn

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-25 23:33

Ik ben ook met halsdekens gestopt. Hoewel mijne het met langdurige regen heel fijn vond (maar inderdaad, een hele dag regenen gebeurt echt weinig) woog het niet op tegen de afgeschuurde manen. Zie ook veel paarden bij ons op stal die het met zo’n hals (te) warm hebben en veel staan te schuren, mijne dus ook. Terwijl hij eigenlijk altijd een 0 Grams hals op had en altijd geschoren is en uit Spanje kwam.
Vind het ook een fijn idee dat ze zonder hals juist ergens hun warmte kwijt kunnen indien gewenst.

Helemaal als je zegt dat jouw paard het snel warm heeft denk ik dat je hem niet gelukkig maakt met een hals..

Dee_Es

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-25 00:16

Don't: te veel grams hals nemen, hoe lichter hoe groter de kans dat de manen het overleven
Do: op stal de hals af of terugklappen op de rug. Evt antiklit in de manen om frictie te voorkomen.

Ik heb zelf alleen halzen van Horseware en die vallen lekker ruim.