Paard combineren met opleiding?

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

meganopzoek

Paard combineren met opleiding?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-12-25 12:57

Ik zit nu in het laatste jaar van mijn middelbare school, binnenkort ga ik ook beginnen aan mijn eerste bijbaantje (had dit graag al eerder willen doen maar dit was niet mogelijk vanwege mijn thuissituatie). Hierna ga ik een tussenjaar doen waarin ik dus veel wil gaan werken, maar ik ook extra tijd ga hebben voor, je kunt het al wel raden; een eigen paard! (mits ik mijn moeder kan overtuigen, tips daarbij zijn ook zeer welkom! :D )

Ik heb al een redelijk spaarpotje opgebouwd voor aanschaf van het paard en spullen etc, wat hiervan overblijft zal gaan naar een spoedpotje voor eventuele dierenartskosten of kapotte spullen. Na dat tussenjaar ga ik beginnen aan een HBO opleiding, hier komt dus ook mijn vraag; is het mogelijk om een eigen paard te combineren met een opleiding (en werk), en wat zijn jullie ervaringen hierbij?

De opleiding die ik op dit moment in het vizier heb heeft 20 uur contactmomenten en 16 uur zelfstudie, wel begin je in het eerste jaar gelijk met stage, maar de eventuele stage vergoeding zou ik dan kunnen gebruiken voor de kosten van mijn paard. Het is een kleine drie kwartier reizen met de trein, ik zou hier al wat zelfstudie kunnen doen zodat ik thuis meer tijd over heb.

Het gaat mij dus vooral om of ik genoeg tijd zal hebben, mijn doel is wel om zover het lukt elke dag naar mijn paard te gaan, ook al is het maar een klein halfuurtje op sommige dagen. Zal dat haalbaar zijn met een opleiding, stage en werk? Een uitgaansleven heb ik niet bepaald, dus daar hoef ik niet veel rekening mee te houden. Veel vriendinnen zitten ook in de paardenwereld dus ik zou zelfs met ze kunnen afspreken terwijl we naar mijn paard gaan.

Heel erg bedankt voor het lezen van dit ietwat chaotisch en lange verhaal, ik hoor graag jullie ervaringen! Eventuele tips voor het hebben van een paard zijn ook welkom, aangezien dit mijn eerste eigen paard zal zijn! <3

Celebi

Re: Paard combineren met opleiding?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-25 13:06

Ik had in mijn studietijd veel meer tijd dan nu in mijn werkende leven en ik heb nu 'pas' een paard. Wat dat betreft zal tijd je probleem niet zijn als je aan het studeren bent. Stage daarentegen kan wel intens zijn. Bij mij was dat gewoon 40 uur en ik verdiende er nagenoeg niks mee. Daarnaast deed ik dus nog 1 avond in het weekend werk in de horeca. Was echt pittig.

Daarom is geld daarentegen je grootste uitdaging.. Studeren én voldoende werken om je studie en een paard te kunnen betalen is wel intens. Dan komt (bijna) dagelijks naar je paard er nog eens bij. Zou goed kijken naar hoeveel je moet werken om je toekomstige paard te onderhouden. Als dat 4 avonden in de week in de horeca is bijvoorbeeld, zijn dat 4 dagen waarop je al niet naar stal kan gaan.

Ik vond persoonlijk 2 dagen per week een verzorgpaard daarom echt voldoende en pas toen ik een baan had die voldoende betaalde om een paard te kunnen onderhouden heb ik die stap gezet. Onderschat niet hoeveel het kost in geld, tijd, maar ook in zorgen en als ie niet volpension staat dan moet je altijd iets regelen als je ook maar iets anders te doen hebt.

Vanuit mijn werk kom ik heel veel overspannen paardeneigenaren tegen omdat het gewoon heel erg veel is om te werken en/of studeren en een paard te onderhouden.

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-25 13:10

Het hangt er natuurlijk vanaf.

36 uur opleiding in totaal (je reisuren kan je gebruiken voor de zelfstudie) over 5 dagen verdeeld met een uur pauze = 41 uur van huis weg.

Is je stage daarbovenop of in plaats van een schooldag?
Is je werk daarbovenop? Elke zaterdag bijvoorbeeld?

Dan ben je in de praktijk gemiddeld 8 uur van thuis weg (7-15, 8-16). Lijkt me ruim zat om erna nog een paard te verzorgen en trainen. Sta je op een DHZ stal waar je twee keer per dag heen moet dan wordt het al ingewikkelder dan op een pensionstal waar je enkel heen hoeft om te trainen bijvoorbeeld.

Ter vergelijk, ik heb 4 paarden op mijn eigen weide 1 km van de deur.)

Ik werk twee dagen thuis. In de praktijk ben ik dus niet beschikbaar:
MA 8-18.30
Di 7-15
woe 8-17.30
don 7-15
vrij 8-17.30

Mijn man helpt gelukkig ook mee bij de paarden, maar ik kan dus op din en don een of twee paarden trainen, de andere dagen is het vooral uitmesten, basisverzorging, koken, huishouden.
In het weekend doen we de extra klusjes en volg ik les.

Kidde

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-25 13:13

Qua tijd zal het wel kunnen denk ik. Ik vraag me meer af hoe het nu financieel zit? Ik heb het idee dat je dit wat onderschat. Als ik het goed begrijp moet je alles zelf betalen en werk je nu niet? Hoeveel heb je dan nu gespaard voor alles en hoeveel kan je missen?

Ik vraag me eigenlijk af of je in jouw situatie niet beter naar een bijrijpaard kan gaan kijken

meganopzoek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-12-25 13:20

Heel erg bedankt voor de snelle antwoorden!

De stal waar ik al kort contact mee heb gehad is volpension en is een kleine 10 minuten fietsen vanaf mijn huis. Klusjes en dergelijke zou ik dus niet hoeven te doen.

Op financieel gebied, ik ga niet precies prijsgeven hoeveel ik tot op dit moment heb gespaard, maar dit bedrag ligt boven de 10 duizend euro. Danzkij de situatie waardoor ik eerder niet kon werken, krijg ik nu ook uitkeringen, en kom ik ook in aanmerking voor een aanvullende beurs. Bovendien zou ik mijn moeder ook wel kunnen overtuigen om per maand wat mee te betalen, aangezien ze nu ook mijn lessen op de manege betaald.

Duhelo, heel erg bedankt voor het inzicht over hoe jij het doet met de tijd! :)

marleen_88

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-25 13:26

Toen ik studeerde en nog thuis woonde stond mijn haflinger op de boerderij van mijn ouders. Door de lange dagen en reistijd heb ik weinig tijd gehad om te rijden, zeker in de wintermaanden was dat doordeweeks geen optie.

Sherivey

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-25 13:32

Ik zou nog even goed nadenken over het hele financiële plaatje. ;)
"Ik denk dat ik mijn moeder kan overtuigen om mee te betalen" is geen goede basis op een paard te onderhouden.

En hoe zit het met je plannen na school?
Heb je enig idee hoe je het allemaal gaat betalen als je uit huis gaat? Het leven is nogal duur. Huur is een ding, maar daar komen ook nog een hoop andere dingen bij.

Kun je, naast de kosten van je paard, ook nog sparen?

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-25 13:38

Als je geen klusjes hoeft te doen, en je hebt beschikking over een goede verlichte bak of zelfs een binnenbak, dan is een paard naast een schema van +- 40-50 uur werken prima te doen.

Als ik enkel langsga om te trainen, ben ik ongeveer 1.5 uur kwijt (30-45 min trainen, opzadelen, afzadelen, na verzorgen, voeren.)
Per paard dat ik extra train komt er ong 45 minuten bij (want vaak werk ik in reeks, ik neem mijn borstel, roskam ze alle vier in serie. Leg mijn zadels en hoofdstellen klaar, en dan kan ik gewoon op en afzadelen en switchen, ze staan 24/7 buiten dus zijn wel zelf in en uitgestapt.

Dus ik denk, met je fietstijd erbij indat je in 2 uur per trainingssessie wel klaar bent. Als je 5 keer per week traint is dat ruim zat, dus als je zat en zon kan inplannen, heb je nog drie dagen in de week dat het wat langer is (en ga je in de week eens langs om gewoon te tutten of te longeren, is dat ook niet erg (als ze uiteraard een dagdeel buitenkomen minimum.)
Dus lijkt me prima doenbaar.
Let goed op de faciliteiten en of ze ook nu met nat en bagger weer buiten komen. Zonde als je denkt een goede stal te regelen maar blijkt dat je in de winter 2 uur mag aan de hand gaan stappen omdat ze toch niet buiten komen, of je 4 maand niet kan trainen omdat de bak bagger is.

qua kosten: ik ben ong 175 euro per maand gemiddeld kwijt per paard. dit is voer, basis dierenarts (entingen, basis tandarts) en hoefsmid. Excl stalling.
Dus bovenop je stalling mag je zeker 75-100 euro extra rekenen voor de smid, entingen en tandarts. Alle extra's (beslag, extra tandverzorging, osteo, Materiaal) komt daar bovenop.
Dus reken op een 500 euro per maand + opbouw van spaarpotje voor noodgevallen.

Celebi

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-25 13:47

Mijn half pension stalling is al 360. Daar komt nog voer en medicatie bij wat niet goedkoop is. Heb eerder ook op een plek gestaan voor 440, daar kwam ook alles nog bij. Rondom beslaan is tegenwoordig ook al zo'n 150 euro per 2 maanden.

Ik wil er verder geen kostenplaatje van maken, maar ga zeker niet te krap zitten met je berekening. Er kan zomaar iets zijn waardoor je toch opeens een hoop meer moet betalen.

meganopzoek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-12-25 13:55

Sherivey, wat ik zei gaf misschien een beetje een vertekend beeld, ik zou het geld van mijn moeder niet nodig hebben, maar als ik dit er bij kan rekenen, kan ik nog wat extra van mijn eigen geld opzij zetten naar het spaarpotje voor noodgevallen.

Over het uit huis gaan, mijn moeder heeft er nog bepaald geen haast bij dat ik het nest verlaat. Na mijn eerste opleiding volg ik nog een deeltijdopleiding (gerelateerd aan paarden), die ik kan combineren met een baan waarvoor ik na mijn eerste opleiding ben gekwalificeerd. Ofwel, ik kan dus al carrière maken terwijl ik nog naar school ga, grotere kans dus dat ik tegen de tijd dat ik uit huis ga een stabiel inkomen heb.

Duhelo, de betreffende stal heeft zowel een binnenbak als buitenbak, dus in het donker rijden is gelukkig een optie. Ik kom geregeld langs de stal, en elke keer staan de paarden buiten, hoeveel uur dit precies is weet ik niet, maar zowel op de heen- en terugweg staan ze buiten (hier zit meestal een aantal uur tussen), zelfs rond deze tijd van het jaar. Hier heb ik dus gelukkig geen angsten over dat mijn toekomstige paard daar tekort gaat komen.

Voor allen die hebben gereageerd; het zal sowieso nog wel een aantal maanden duren voordat ik überhaupt serieus advertenties ga bekijken, ik ben namelijk bewust dat dit een weloverwogen beslissing moet zijn. In die tijd kan ik nog wat verder sparen en het hele plaatje voor mezelf duidelijk maken, ik wil natuurlijk een paard het allerbeste geven.

Konstantine

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-25 14:13

Ik denk dat je heel optimistisch bent.
Qua tijd zal het je vast lukken, maar qua geld is het echt pittig en het wordt ook alleen maar pittiger.
De aanschaf van paard en spullen is het minst dure aan een paard.
De maandelijks terugkerende kosten zijn zeker met de gierende inflatie van tegenwoordig veel heftiger, om nog maar te zwijgen van de kosten van een tegenvaller. 1 keer een stom geintje waarvoor een dierenarts moet komen op een weekenddag en je bent totaal potje los := Om over een verblijf op de kliniek maar te zwijgen.
Laatst bijgewerkt door Konstantine op 23-12-25 14:15, in het totaal 1 keer bewerkt

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-25 14:15

Mijn dochter heeft net een pittige opleiding achter de rug (operatieassistent). Met nog 2 paarden. De paarden hadden we al dus het was geen keuze. Rond mei is ze klaar. Maar het breekt wel op inmiddels want je kunt toch minder tijd aan ze besteden dan je eigenlijk zou willen. Zo is er bv van het wedstrijd rijden maar weinig terechtgekomen in het afgelopen jaar. En is het "de paarden doen" helaas op sommige momenten echt een "moetje". Qua tijd zijn we echt minimaal 3 uur per dag bezig als we met z'n tweeen zijn. We staan nu op een stal waar we zelf moeten mesten, eerst stonden we verder weg dus qua tijdsbesteding scheelt dat niet echt. Paarden komen er in de winter 2 x per dag uit. 1 x door stal die ze dan in de stapmolen zet en de tweede x doen we zelf.
Als je de keuze hebt, zou ik het niet aanraden en lekker wachten tot je klaar bent met je studie.

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-25 14:25

Ik heb wel een beetje het idee dat iedereen erg pessimistisch erover denkt. Ts heeft nu al spaarpotje van meer dan 10 K. eerlijk gezegd, ik heb geen spaarpot van meer dan 5K per paard hoor.
Dat is ook een deel keuzes dat je maakt. Ik geef mijn paarden alles wat ze nodig hebben, maar een operatie van 10 K ga ik toch echt niet doen.

qua opleiding: als je met een 40 urige opleiding geen tijd kan maken om drie keer per week 3 uur naar je paard te gaan, dan moet je nooit een paard houden, want een fulltime job neemt meer tijd in. Ts woont ook nog thuis dus heeft minder werk in het huishouden.

Budgettair: afhankelijk van de prijs van de pensionstal maak je een deel wel zo duur als je min of meer wil.
Zoek een paard met goede voeten die barefoot kan. Volg zelf een cursus trimmen zodat je zelf kan bijhouden om de 2-4 weken, dan heb je maar eens per 6 maand een smid nodig.
Dat scheelt al een hoop.
Je kan natuurlijk altijd onvoorziene kosten hebben, maar die kan je aan een hamster hebben ook natuurlijk.
Als Ts 500-600 euro per maand kan missen, lijkt me dat ruim zat.

meganopzoek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-12-25 14:47

Heel erg bedankt iedereen voor al deze verschillende inzichten! (In het bijzonder Duhelo, ik waardeer de tijd die je genomen hebt heel erg! <3 )

Zoals ik al zei duurt het nog wel even voordat ik echt serieus ga kijken, sowieso pas rond juni - juli, tegen die tijd heb ik alle financiën duidelijk op een rijtje, ook met mijn nieuwe bijbaan etc. Ik was in mijn bericht vergeten toe te voegen dat ik in de vakanties al vaak oppasbaantjes heb gehad voor familie en vrienden, en die ga ik ook gewoon behouden, dus dat zouden nog extra inkomsten zijn.

Wedstrijden zijn niet per se een ambitie van mij dus daar zal geen tot weinig geld naar toe gaan, misschien een keer voor de lol met een vriendin (als het paard hier ook plezier in heeft).

Ik neem pas een paard als ik echt 100% zeker weet dat hij of zij niks tekort zal komen, dus daar kunnen jullie allemaal gerust over zijn. Ik ben verder ook geen grote geld uitgever, dus vrijwel alles wat er binnenkomt kan ik ook uitgeven of sparen voor mijn paard. :)

Selina

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-25 15:01

Qua tijd zal het vast gaan, onthoud dat je paard écht niet doodgaat als je niet elke dag gaat. Vooral als hij volpension staat en overdag gewoon buiten komt. Ik had periodes dat ik 6 dagen p/w naar m'n paard ging, maar ook periodes dat ik 3 dagen p/w ging. Als ik jou was zou ik kijken in het topic (wat kost een paard gemiddeld) en kijken of je dat bedrag elke maand opzij kan zetten. (Bij mij was het 700 euro p/m, maar ik nam 4x per maand les wat al €200 was)

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-25 15:03

De ellende is dat je, zeker als student, óf tijd hebt óf geld. Zelden beide tegelijk.

Elke dag naar je paard is lastig icm studie +bijbaan. 3/4x per week erheen al een stuk haalbaarder. Eventueel een bijrijder voor de andere dagen? Of zorgen voor altijd voldoende vrije beweging op de stal. Ook in de winter bij regen en storm.

Sherivey

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-25 15:06

Duhelo, ik vind het niet zozeee pessimistisch hoor.
10K is leuk, maar met de aanschaf van een paard slinkt dat natuurlijk al.
Carriere maken tijdens je opleiding klinkt leuk, maar is niet altijd haalbaar.
Geen haast met het huis uit. Gold voor mij ook. Tot van de een op de andere dag alles compleet veranderde en mijn thuisfront opeens wegviel.

Ik had een paard tijdens mijn studie. Maar als ik het opnieuw zou mogen besluiten, zou ik er nooit aan zijn begonnen.
Want ja, ook ik was erg optimistisch. En dat heeft me een hoop ellende bezorgd.
(Ik was 16 toen ik mijn eerste paard kocht)

scrabbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-25 15:09

Ik zal eerst eens kijken of een verzorg/lease paard je bevalt. Vindt je het na een paar maanden nog steeds leuk als je ipv 1 x per week 7x per week er heen moet? Ook zit er een groot verschil tussen een manage paard en een prive paard. Daarnaast is lessen extra belangrijk voor je ontwikkeling. Ipv stoppen met lessen is het juist verstandig om in het begin extra te lessen. Dit zijn dan ook extra kosten.

996981

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-25 15:13

Mijn tip; zorg dat je financiële buffer blijft groeien nu je nog thuiswoont en goed kan sparen, zodat je een huis kunt kopen als je daar aan toe bent.

Als je gesetteld bent, een huis en een grote mensen baan hebt kun je kijken of je nog tijd, geld en zin hebt in een eigen paard.

Je gaat spaargeld nodig hebben als je op jezelf wilt. Dat kan nu nog heel ver weg lijken, maar dat kan morgen anders zijn.

Een huis is basis. Paarden is maar hobby. Beiden kunnen bekostigen als starter is heel zeldzaam. Kies verstandig. Geld kun je maar één keer uitgeven. Een huis kopen is een investering. Een paard kopen is een kostenpost.

Sherivey

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-25 15:18

996981 schreef:
Mijn tip; zorg dat je financiële buffer blijft groeien nu je nog thuiswoont en goed kan sparen, zodat je een huis kunt kopen als je daar aan toe bent.

Als je gesetteld bent, een huis en een grote mensen baan hebt kun je kijken of je nog tijd, geld en zin hebt in een eigen paard.

Je gaat spaargeld nodig hebben als je op jezelf wilt. Dat kan nu nog heel ver weg lijken, maar dat kan morgen anders zijn.

Een huis is basis. Paarden is maar hobby. Beiden kunnen bekostigen als starter is heel zeldzaam. Kies verstandig. Geld kun je maar één keer uitgeven. Een huis kopen is een investering. Een paard kopen is een kostenpost.

Dit.

Ik ben echt gek op mijn paarden, en de paarden die ik hiervoor gehad heb.
Maar mijn eerste paard heb ik, na een poos op mezelf, moeten verkopen omdat ik het niet meer kon betalen.
En nooit een grote buffer gehad, want elke keer is er wel iets van kosten (dierenarts, nieuw zadel enz enz).
Dat heb ik over voor mijn paard en ik hoop dat mijn huidige paard hoogbejaard mag worden.
Maar heb al wel gezegd dat er na deze sws geen nieuwe paarden meer komen. Het wordt ook allemaal steeds duurder, zowel levensonderhoud als onderhoud voor mn paard.

meganopzoek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-12-25 15:23

Ik heb al een verzorgpaard gehad in het verleden, ik val nu soms ook in voor een vriendin voor mij als zij niet naar haar verzorgpony's kan, hier doe ik zowel klusjes als grondwerk en af en toe rijden. Ik wil ook zeker nog wel lessen gaan volgen, alleen voel ik me op de manege waar ik zit niet echt meer thuis, wel er is er vlak naast de pensionstal nog een manege, waar ik eventueel ook zou kunnen lessen.

Voor een huis kopen, rijbewijs etc heb ik ook een apart spaarpotje, op dat gebied gelukkig geen problemen, daar kan ik ook nog niks van afhalen dus ook geen verleiding om stiekem wat van het geld voor bijvoorbeeld een huis af te halen. :D

Ik heb het gevoel dat ik dit onder elk bericht zet, maar als ik er tegen die tijd over twijfel of ik er goed aan doe om een paard te nemen, dan doe ik dat zeker niet. :)

996981

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-25 15:27

Weet je hoeveel je moet overbieden in de regio waarin je wil kopen? Heb je dat geld (tegen die tijd?) het gaan niet meer om duizenden, maar veelal tienduizenden euro’s die je moet bijleggen voor een normale woning.

Ik heb mijn hele leven paarden gehad. Ook tijdens mijn studie. Ik zou het niet weer doen. Niet om de kosten, niet om de tijd en niet om de verantwoordelijkheid.

Bieden

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-25 15:37

Het ligt er ook aan hoeveel energie je heb.Klinkt vast raar maar sommige mensen kennen het woord “ moe” niet bij wijze van spreken en een ander sleept zich door het leven .
Je belastbaarheid bepaald voor een groot deel of het extra genieten is of een loodzware last in je leven.
Een paard hebben is heerlijk maar vraagt veel van je elke dag ben je daar mee bezig in je hoofd en in praktijk.

AnnoNiemand

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-25 15:44

Ik had een paard niet kunnen combineren met studeren en sociaal leven (relatie, hoteldebotel verliefd, heen en weer reizen voor je relatie enz). Ik ben toen zelfs gestopt met mijn bijrijdpaard. Pas ‘later’ toen ik een goed inkomen had, kocht ik paarden. En dat zou ik niet weer anders doen. Ik vind het fijn om een goed inkomen te hebben want ik moet niet denken aan geldstress om een paard.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-25 15:57

Duhelo schreef:
Ik heb wel een beetje het idee dat iedereen erg pessimistisch erover denkt. .

Dat is, omdat met paarden altijd uit moet gaan van het worst case scenario. Het kost altijd meer dan je van te voren had kunnen bedenken. Qua tijd en qua geld en qua verantwoordelijkheid.

Een paard kopen dat blootsvoets kan? Dat moet je maar net lukken. De meeste kunnen dat namelijk niet en de discussie daarover zullen we hier maar niet voeren...
Een goede smid kost je ca 250 per maand (alleen voorijzers) 1 x per 6 a 7 weken ook voor een paard met goede voeten. Heeft je paard om wat voor reden dan ook speciaal beslag nodig ben je nog meer kwijt. Dat zijn o.a. de steeds terugkerende kosten naast je stalgeld, voer en wat er ook maandelijks nodig is.
Een beetje goed passend zadel? Tussen de 3000-5000 euro.
Dierenartskosten? Als het tegenzit ben je zomaar een paar duizend of meer kwijt. Zeker als je met een beetje pech een paard hebt gekocht dat niet voorzichtig met zichzelf is of andere problemen die je niet van tevoren wist, ook al heb je netjes gekeurd.
Dus als je verstandig bent doe je het helemaal niet. Een beetje minder verstandig pas als je je leven al een beetje op de rit hebt, inclusief een huis etc etc, waarvan je de kosten nu ook nog helemaal niet kunt overzien.