Schiefels bij mijn droompaard

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

paarden6632

Schiefels bij mijn droompaard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-12-25 21:52

Hoi allemaal! Ik ben al een tijdje (2 jaar) opzoek naar een paard en heb eindelijk mijn droom paard gevonden. Na 3 keer wezen kijken en rijden heb ik besloten dat dit echt mijn droom paard is alleen, hier komt het. Het paard heeft 2 schiefels in zijn voorbenen. Ik ben 20 en wil echt nog springen. Hij spring nu 1 meter en hij heeft er nooit kreupel of verkeerd op gelopen. Is dit een risico? Moet ik het niet doen? Ik ben 4 jaar geleden mijn ruin verloren en zo’n verlies wil ik nooit meer op zo’n jonge leeftijd. Je weet het uiteraard nooit maar ik wil alle risico’s vermijden! Iemand met ervaring die mij hier meer over zou kunnen vertellen? Al het advies is welkom! Alvast bedankt.
Laatst bijgewerkt door C_arola op 17-12-25 22:50, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Capslock uit titel gehaald

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Re: SCHIEFELS BIJ MIJN DROOMPAARD

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-25 22:03

Paard laten keuren door een dierenarts die jij uitkiest. Niet de verkoper. En deze dierenarts kan jou vraag beantwoorden.
Wij zien het paard nu plus de meeste bokkers zijn geen dierenarts.

Succes

Kidde

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-25 22:03

Als je een paard koopt zou ik hem sowieso laten keuren :) Ik zou het persoonlijk niet doen er de schiefels. Problemen wil je toch liever niet kopen

Cioccolato

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-25 22:10

Schieffels hoeven helemaal geen probleem te zijn. Maar dit ligt wel aan de plek waar ze zitten.
Dus keuren en beginnen bij de schieffels. Aan de hand van die uitslag zou ik pas zeggen ja of nee.

Friezenkind

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-25 22:18

Cioccolato schreef:
Schieffels hoeven helemaal geen probleem te zijn. Maar dit ligt wel aan de plek waar ze zitten.
Dus keuren en beginnen bij de schieffels. Aan de hand van die uitslag zou ik pas zeggen ja of nee.

Had het niet beter kunnen zeggen.

Mijn merrie heeft bij mij een schiefel opgelopen, helemaal onder de loep genomen en geconstateerd dat hij op een goede plek zat en ze er in principe nooit last van zal hebben. Nu 5 jaar later nog geen problemen.

Als je hem laat keuren en ze zeggen dat er een operatie aan te pas moet komen, zou ik het persoonlijk niet doen.

cissy

Re: SCHIEFELS BIJ MIJN DROOMPAARD

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-25 22:21

Als de schiefels op een plek zitten waardoor je geen springbescherming kan omdoen zou je een probleem kunnen hebben, kijk daar ook naar.

Diddykong

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 00:02

https://www.dehoefslag.nl/welzijn/welzi ... elke%20met

Hier staat een duidelijk verhaal, en de rest zul je zelf met je eigen dierenarts moeten bespreken bij de keuring.
Opletten:
- kun je nog beenbescherming omdoen, zonder dat dit drukt?
- Hoe groot is de kans dat het paard zich op de plek precies gaat aantikken?
- als ze aan beide voorbenen op dezelfde plek zitten zou ik ook voorzichtig zijn, mogelijk dat er dan toch vanuit de stand of pezen iets komt. Kijk ook of het paard frans staat, toontredend en hoe hij beweegt. Maar meestal is het pech en/of wat lomp geweest.

Het hoeft dus geen groot probleem te zijn, maar het kan wel. Zeker omdat het 2 benen betreft, zou ik waakzaam zijn.
Maar goed als het allemaal een beetje gunstig uitpakt dan hoeft het een sportcarriere niet in de weg te staan.

germie

Re: Schiefels bij mijn droompaard

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 07:45

Meestal zitten schiefels op het pijpbeen. Daar kunnen ze echt wel voor problemen zorgen. Vraag daar dus echt bij je dierenarts goed over na.

Mijn paard heeft toen ze 1.5 was een schrikactie gehad en toen met het kroonbeen aan de zijkant vlak boven de hoef van het achterbeen tegen een metalen pijp gestoten. Er zat direct een bobbel en die is nooit weggegaan. Is nu 22, heeft in de sport gelopen, en wordt nu nog gewoon bereden alsof ze een jong paard is. Oftewel, je merkt nog niets aan haar leeftijd. Die bobbel, alias schiefel op het kroonbeen is dus nooit een probleem geweest. Ze is er ook nooit kreupel van geweest, ook niet toen het gebeurd was.

Elisa2

Re: Schiefels bij mijn droompaard

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 09:16

Schieffels kunnen wel een probleem zijn als ze op de zenuwen drukken.

Ik zou zeggen, laat het paard keuren en de schiefels scannen dan hoor je het gauw genoeg. Als ze op een gunstige plek zitten dan zijn het alleen schoonheidsgebreken.

billy3105
Ik hou van poffertjes!

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 09:19

Ik heb 2 paarden met schiefels gehad. 1 loopt zonder morren een 160 km uit in de heuvels op 16 per uur. De ander was mijn multifunctioneel paard, sprong op 110 m1 dressuur en 80 km wedstrijden. Het hoeft geen Probleem te zijn, mits je keurt en weet wat er speelt