Halve zolen: wat doen jullie

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

musiqolog

Halve zolen: wat doen jullie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-12-25 17:51

Beste mensen,

Ik doe al jaren met hetzelfde paar laarzen. Niets bijzonders, gewoon zwarte plastic rijlaarzen. Handig en duurzaam. Tenminste: van buiten. De kurken binnenzolen lieten al vrij snel los van de bodem, waarna ze vervolgens scheurden en ten slotte ook van de voering loslieten.

Gevolg is dat ik steeds meer moet kl*ten om mijn laarzen aan te krijgen, en dat er vaak een onderdeel in de weg zit bij het rijden. Vandaag ben ik een kwartier aan het hannesen geweest en toen heb ik maar genoegen genomen met een kleineteenbeklemming. Bijzonder onprettig. En vast ook goed bekend bij velen van jullie. Vandaar mijn vraag: wat doe je in zo'n geval? Kopen jullie een nieuw paar? Knip je de voering eruit en leer je leven met wat minder comfort om je voet? Of probeer je de laarzen zelf te herstellen (een stadium dat de mijne, vrees ik, gepasseerd zijn)?

Jet

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-25 18:05

Ik zou nieuwe kopen, dat doe ik zelf ook met die laarzen. Het scheelt wel enorm als je ze uittrekt met een goede laarzenknecht en in de tijd dat ik ze dagelijks droeg had ik twee paar tegen elkaar, zodat de binnenkant kon drogen als ik het andere paar aanhad. Maar als jij er al zo lang mee doet, zou ik zeker voor nieuwe gaan.

puppy1128

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-25 18:10

Toen ik nog laarzen gebruikten en ze aan gort gelopen waren van binnen en alles eruit kwam, deed ik nieuwe zooltjes erin, geen idee meer welke. Zijn enkele euro's.
Nu draag ik geen laarzen meer. Rij 9/10 keer met sneakers. Met veiligheidsbeugels, dat wel. En als ik geen sneakers aan heb, zijn het stalen neus schoenen. :D

Ibbel

Re: Halve zolen: wat doen jullie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-25 18:43

Je had, voor de binnenzolen loskwamen, er inlegzolen in kunnen leggen. Nu is dat te laat, dus koop gewoon een nieuw paar.
En als je ze echt duurzaam wilt, koop dan een stel leren laarzen. Kunststof is niet duurzaam, en heeft ook geen lange levensduur.

Andere alternatief: koop een paar goede mini-chaps en rijschoenen/jodphurs. Een stuk comfortabeler met aantrekken, multi-functioneel, en er zijn chaps die een verrekte goeie imitatie doen van een laarsschacht zodat de combi minichap/jodphur niet van een laars te onderscheiden is.

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 07:41

Kunststof gaat langer mee dan de goedkoopste leren laarzen is mijn ervaring. Dus wil je voor leer, dan zit je toch aan bedragen van zo'n 300 euro vast helaas. Heel wat anders dan 40 voor kunststof laarzen. (of 80 voor de Aigle Ecuyer waar ik al jaren op rondloop, nooit mee rij).

musiqolog

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : Gisteren, 14:29

germie schreef:
Kunststof gaat langer mee dan de goedkoopste leren laarzen is mijn ervaring. Dus wil je voor leer, dan zit je toch aan bedragen van zo'n 300 euro vast helaas. Heel wat anders dan 40 voor kunststof laarzen. (of 80 voor de Aigle Ecuyer waar ik al jaren op rondloop, nooit mee rij).

Dat is ook mijn ervaring. Aan de laarzen zelf is niks versleten (hoogstens een beetje dof geworden), de voering en de zool (die daar helaas aan vastgemaakt is) zijn volledig op.

Ik zal eens kijken of ik er nieuwe zooltjes in kan lijmen, nadat ik de oude binnenkant eruit heb geknipt. Zo niet, dan kan ik altijd nog nieuwe kopen.

Wdj

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 14:45

Je woont in Bunnik, de thuishaven van Peter van Huet...ik zou naar hem gaan....:-). Gekheid natuurlijk, maar die beste man maakt erg mooie leren laarzen. Maar ik zou het advies van Ibbel opvolgen.. Rijschoenen heb je in alle soorten en maten en kunnen echt heel comfortabel zijn. * edit: typo