Paard blijft zich los trekken

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Mooblie

Paard blijft zich los trekken

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : Gisteren, 20:36

Een probleem die ik wel vaker voorbij heb zien komen. Maar nog nooit zo hardnekkig als bij mijn paard helaas.

Ik zet hem zelf zo goed als nooit buiten en eigenlijk haal ik hem ook zelden binnen. Ik moet dus afgaan op de verhalen van stadgenoten, en met name de stalbaas.

Hij trekt zich los.. dit kent hij helaas al van jongs af aan, toen hij 2 was is hij op de vorige stal door iemand verkeerd gecorrigeerd en liet hij zich door deze persoon niet meer pakken. Toen hadden andere er nog geen last van. Maar helaas wordt het nu toch een patroon :( Hij is inmiddels 7 trouwens.

Hij is snel en sterk, zet zijn schouder in maar durft ook gerust voor omhoog te komen en vanuit daar haast weg te springen.

Iemand tips?

Hengstenketting over en onder de neus hebben we geprobeerd maar is hij nauwelijks van onder de indruk.

Met voer brengen en halen werkt minimaal. En als het wachten op voer te lang duurt is hij alsnog weg.

Een professional mag ook zeker worden aangeraden worden! Als je iemand kent die naar omgeving Barneveld komt, graag!

Mijn stalbaas vind het gelukkig niet eens zo heel erg. En moet vaker om hem lachen dan huilen gelukkig. Maar ik voel me er wel bezwaard bij inmiddels.

Earth

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 20:40

Dit gaat alleen werken als je stalhouder hier ook tijd in wil investeren. Is hij daar toe bereid? Want jij kan hem wel leren dit niet meer te doen, maar als de stalhouder het vervolgens weer laat gebeuren dan is het zonde van je investering.

ruitje

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 20:57

Deze heb ik ook in pension :D . Meerdere helaas. Heel vervelend, zeker als het gevaarlijk word voor degene die hem vast heeft.

Ik leer patronen aan. Dus 'ik zet jou altijd als eerste buiten' met een. Die ging trouwens van kwaad tot erger, toen is die klant hem een week lang 30 minuten eerder komen buiten zetten om daar slobber te voeren. Dat heb ik kunnen omzetten naar: je krijgt een snoepje voordat je mag rennen. Dus die gaat altijd als aller eerste.

Dan heb ik er met binnen halen een die zichzelf opfokt en dus als eerste eruit gaat, door een andere uitgang. Als die door de uitgang moet waar de rest staat bouwt ze ook spanning op.

Ik merk dat dat echt werkt, voorspelbaarheid en ze als eerste doen. Op die manier krijgen ze geen andere prikkels mee.

Succes!

koend

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 21:18

Earth schreef:
Dit gaat alleen werken als je stalhouder hier ook tijd in wil investeren. Is hij daar toe bereid? Want jij kan hem wel leren dit niet meer te doen, maar als de stalhouder het vervolgens weer laat gebeuren dan is het zonde van je investering.

Helemaal mee eens.

Maar hoe je het zelf moet aanpakken, is me minder duidelijk.
Het paard is inmiddels 7 en heeft slechte manieren mogen ontwikkelen.

Ik kan wel zeggen hoe ik opvoed.
- halster en touw kunnen niet breken. Ik leer hen stap voor stap vast staan, met gepaste touwlengte en eerst op gemakkelijke plaatsen maar los trekken behoort niet tot de mogelijkheden.
- ze komen dagelijks minimaal 2 x in de hand en ze moeten altijd "beleefd" blijven.
- als ze in hun stal aankomen, staat het voer al klaar. Maar verder geen voerbeloningen.
- als ik eentje heb die zich zou kunnen los trekken, zet ik hem eerst buiten. In de weide draaien we eerst om om de poort dicht te maken en dan eerst nog een knuffeltje en dan pas los.
- loslaten doe ik rustig, dus geen stimulans van mijnentwege om er vandoor te rennen. ( hoe leuk dat ook is om naar te kijken)
- met je paard aan het touw buiten rondlopen is géén tijdverlies. Doen! En hij moet bij je blijven. Desnoods een paar keer met harde maatregelen. Maar altijd kalm en beslist. Maak het ook niet te moeilijk. Pas je staptempo bijvoorbeeld zelf wat aan.
- grondwerk, wat dan ook, is heel opvoedend. Alleen ben ik tegen de stijl van "het paard moet kunnen kiezen" Nee, IK kies iets wat goed mogelijk is en zorg dat het goed komt. Het paard wordt aangemoedigd en elk stapje wordt beloond.
- in jouw geval zou ik de eerste keren grondwerk beginnen met een join-up, hooking-on of een andere variant van natuurlijk tonen wie de leider is.
- spelen mag bij het vrijlopen en de paddock maar aan de longe eis ik goede manieren.

Een heleboel, ik weet het, maar volgens mij noodzakelijk.

paars

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 21:26

Mooblie schreef:
Hij trekt zich los.. dit kent hij helaas al van jongs af aan, toen hij 2 was is hij op de vorige stal door iemand verkeerd gecorrigeerd en liet hij zich door deze persoon niet meer pakken.
gaat ‘ie vanzelf naar buiten en naar binnen? Ik ken stallen waar ze de paarden dat zelf laten doen. Deur open en ze wandelen naar de paddock en ‘s middags weer terug.

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 21:46

Ik zet ze altijd stevig achterwaarts als ze loperig worden naast me.
Wachten zullen ze en doen ze hier ook keurig maar dat word lastig als dit niet consequent gedaan word omdat er steeds anderen mee lopen.

Charaz

Re: Paard blijft zich los trekken

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 21:52

Als ze dat trucje eenmaal kennen ben je al te laat die zijn al weg voor ze loperig worden. Wij hebben ook zo'n geinig exemplaar gehad, wel in maatje D pony, die konden we voor zijn met een hengstenketting onder de kin door (in een boogje laten hangen en als hij er vandoor wilde speren trok hij die zelf aan) en op het moment dat je hem voelde spannen je elleboog in zn hals zetten en neus naar je toe halen.

Haalt hij dit geintje ook uit als je aan de hand met hem loopt met het hoofdstel in?

rien10

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 21:52

Wat Koend zegt. En nog een tip; een gewoon halster met een halstertouw aan, een tweede touwhalster ook om doen. Twee begeleiders. Zou hij zich lostrekken bij begeleider één aan het gewone halster, dan grijpt nummer twee met het (sterker inwerkende touw halster) in; "jij bent niet los meneertje, hier blijven". Ik heb dit zelf twee maal gedaan bij een brutaaltje en dat ging verbluffend goed. Hij stond echt raar te kijken dat hij niet los was.

Mooblie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : Gisteren, 21:58

De stalbaas staat er zeker voor open om mee te denken en helpen dit aan te pakken. Wel is de stalbaas wat sceptisch tegenover een professional, daarvan zijn de verwachtingen erg laag.

Onder het zadel is er niks aan de hand, en over het algemeen aan de hand en met grondwerk ook niet. Hij heeft het ook gedaan bij het opstapje vlak voor het rijden. Maar dit is opgelost door er eens scherp bit in te hangen en heel duidelijk te zijn. Hij weet dat hij met zadel en hoofdstel aan het werk gaat. En in de wei speelt hij de hele dag, en dus ook als je binnen wilt gaan halen.

Hij is al de eerste die naar buiten gaat. Vooral omdat de boel dan wordt afgezet :+

Helaas loopt hij nu regelmatig met een touw door de wei. Daarom zijn we wel aan het overwegen om de staldeur open te zetten en hem zelf naar de wei te laten lopen. Maar ik ben bang dat het daarmee nog erger/moeilijker wordt om hem een buiten te zetten na een wedstrijd of les bijvoorbeeld. Ik kan er helaas niet altijd omheen plannen.

Ik vind dat helemaal geen gek idee Rien10! Die gaan we dit weekend eens proberen! :D

Wat tot nu toe nog het beste werkt is veel geduld hebben. Niet te veel willen corrigeren maar wachten tot hij zelf het spelletje niet leuk meer vind. En dus wachten bij het hek tot hij ontspant voor je de wei in/uit loopt.. maar dit duurt gerust lang!

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 22:03

Poeh wat lastig. Want als ze echt los willen dan begin je niks. Ook niet met dubbele halsters en lange lijnen. Ik heb er ook ooit eentje gekend die het deed. Ik heb het nooit opgelost gekregen. Heb hem weggedaan. Geen idee of het ooit verholpen is.

senna21

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 22:19

In hoeverre sta je open voor grondwerk?
Voor dit moment zou ik kiezen voor 'de basis op orde'. Bijvoorbeeld met trt. Het gaat om lichaamstaal en respect.
Als hij deze truc al vele jaren kent, zijn twee halsters waarschijnlijk ook niet voldoende. De cirkel van gewoonte doorbreken.
En omdat hij verder braaf is, verwacht ik wel snel resultaat van wat training.

Dee_Es

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 22:26

Mijn paard heeft jaren los naar de wei mogen lopen. Toen hij naar een andere stal ging moest hij ineens aan een touwtje en toen had hij ook erg snel door hoe hij zich los kan trekken. Touw of ketting over de neus werkte ook maar beperkt maar voor een touwhalster heeft hij best respect, icm zweep voor de neus. Niet om te slaan maar om voor zn neus heen en weer te zwiepen, daar rende hij niet snel doorheen.

Geen voer buiten werkt ook maar dat is lastig als ze op een wei vol sappig gras gaan. Die van mij gaat in het weideseizoen eerst even op de paddock en dan pas op het gras :')

Lindsey_99

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 22:31

Clickertraining! Binnen een paar weken kan hij leren hoe hij zich hoort te gedragen en netjes mee te lopen. Wel volhouden en een paar maanden de oefening blijven herhalen totdat het goed geconditioneerd is.

Maddy_Paola

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 23:03

Lastig! Vooral omdat hij het bij jou niet doet als ik het zo lees.

Helaas geen tips, maar hier ook een die er een handje van had, en precies door had bij wie ze het kon doen. Zelf nergens last van dus dan wordt het lastig corrigeren.

Aan de ene kant liever niet los naar buiten natuurlijk want ongecontroleerd, maar het kan wel voorkomen dat het erger wordt, en dan kan je tussendoor op zoek naar een oplossing en de trigger zoeken

Karlijnxxx

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 23:38

Staat hij langere tijd zonder (lekker) voer voor hij eruit gaat? Dat zou zijn haast ook iets kunnen verklaren?

monzamonza

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 05:11

Stübben controller proberen? Werkt bij ons eigenlijk wel goed.

beestenfreak

Link naar dit bericht Geplaatst: 34 min geleden

Earth schreef:

Precies dit. Je schrijft dat hij regelmatig met een touw nog aan zijn halster door de wei loopt, bij voorkeur wil je hem meteen weer pakken en herhalen tot het wel goed gaat maar dit kun je natuurlijk niet van de stalbaas verwachten. Is er een bepaald punt waarop hij zich lostrekt? Dan kun je een paar meter richting de wei lopen, belonen als het goedgaat en weer omdraaien voordat hij spanning opbouwt en zich lostrekt. Dit kun je steeds een klein stukje verder uitbreiden. Op kracht ga je het niet winnen, wees het gedrag voor.
Een goede gedragstrainer kan je in 1 of 2 sessies helpen om dit op te lossen, misschien staat de stalbaas ervoor open om aan het einde van de training even aan te sluiten zodat hij dan ook weet hoe hij het gedrag voor kan zijn. Ik weet niet wie er bij jou in de buurt zitten maar je zou iemand van 2moons.nl kunnen vragen of e-quine.nl. Succes!