Wanneer een match?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Janne1998

Wanneer een match?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : Gisteren, 18:42

Hallo,

Ik heb een super lieve 5 jarige merrie (JamesonRS2xHennesy). Onwijs mooi en toont potentie voor de dressuursport.
Sinds een halfjaar in mijn bezit. Door omstandigheden vorige eigenaresse had ze nog weinig bespiering en was ze een tikkeltje te dun. Nu is ze lekker in de bespiering en kan ze leuk lopen.
Echter vraag ik mij af, hoe lang duurt het voordat je de weet/merkt dat je een match bent? Ik houd er rekening mee dat een jong paard tijd nodig heeft om te wennen.
Ze is erg lief en werkwillig, tegelijkertijd ook heel onzeker.

Wat is jullie ervaring? Het kan vast voorkomen dat je uiteindelijk geen match bent. Echter hoop ik dat het met de tijd wel groeien kan (en juiste hulp)

F_T

Re: Wanneer een match?

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 18:47

Wat vind jij een match?

Iedereen heeft daar wat andere ideeën over, wat betekent het voor jou?

Janne1998

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : Gisteren, 18:49

F_T schreef:
Wat vind jij een match?

Iedereen heeft daar wat andere ideeën over, wat betekent het voor jou?

Goeie vraag! Bij een match denk ik aan dat een paard je vertrouwd (en anders om). In spannende situaties samen door kunnen. Mijn merrie vind het lastig om zich te ontspannen, ik kan het vertrouwen niet altijd winnen bij haar heb ik het idee dan.
Ook dat je tijdens het rijden geen gevoel van disbalans hebt. Dus dat je tijdens het rijden ook samen bent en niet beide anders willen/doen.

koend

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 19:34

Of je een match hebt hangt misschien nog meer van de mens af dan van het paard.

Sommige mensen hebben een heel groot paardenhart en vinden dan ook gemakkelijk een paard dat matcht. Deze mensen houden gewoon van paarden, zijn begripvol en geduldig, dominant of lief zoals past, hebben rustig zelfvertrouwen enz.
Als het paard dat gewoon spiegelt, is er een match.

Tegenvoorbeelden bestaan ook. Sommige mensen zijn gewoon te bang, teveel met zichzelf bezig of willen gewoon dat een paard alles voor hen doet, ondanks hun eigen onkunde waarvan ze zich niet eens bewust zijn.
Tja, die gaan niet rap een match vinden!

Janne1998

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : Gisteren, 19:44

koend schreef:
Of je een match hebt hangt misschien nog meer van de mens af dan van het paard.

Sommige mensen hebben een heel groot paardenhart en vinden dan ook gemakkelijk een paard dat matcht. Deze mensen houden gewoon van paarden, zijn begripvol en geduldig, dominant of lief zoals past, hebben rustig zelfvertrouwen enz.
Als het paard dat gewoon spiegelt, is er een match.

Tegenvoorbeelden bestaan ook. Sommige mensen zijn gewoon te bang, teveel met zichzelf bezig of willen gewoon dat een paard alles voor hen doet, ondanks hun eigen onkunde waarvan ze zich niet eens bewust zijn.
Tja, die gaan niet rap een match vinden!

Hoi Koen,

Dat begrijp ik zeker hoor! Maar de kans bestaat toch dat je geen juiste match hebt doordat bijvoorbeeld de klik niet ontstaat? Als je met beide kanten (ruiter en paard) aan de slag gaat maar dit samen niet lukt.
Ik pas mijn bericht even aan met voorbeelden.

Janne1998

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : Gisteren, 19:47

Janne1998 schreef:
Hallo,

Ik heb een super lieve 5 jarige merrie (JamesonRS2xHennesy). Onwijs mooi en toont potentie voor de dressuursport.
Sinds een halfjaar in mijn bezit. Door omstandigheden vorige eigenaresse had ze nog weinig bespiering en was ze een tikkeltje te dun. Nu is ze lekker in de bespiering en kan ze leuk lopen.
Echter vraag ik mij af, hoe lang duurt het voordat je de weet/merkt dat je een match bent? Ik houd er rekening mee dat een jong paard tijd nodig heeft om te wennen.

Wat is jullie ervaring? Het kan vast voorkomen dat je uiteindelijk geen match bent. Echter hoop ik dat het met de tijd wel groeien kan (en juiste hulp)

Toevoeging:
Ze kan ontzettend spanning opbouwen tijdens het rijden. Met de lessen lukt dit aardig te verlichten maar zelf rijden blijkt dit lastiger.

dierenfan

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 19:51

Ik voel het direct. Wij hadden een match vanaf foto met een kleur en type trekpaard wat we niet zochten maar we kwamen steeds bij hem terug. Qua karakter matchen we echt enorm. Het voelde bij kennismaking direct goed. Makkelijk is hij absoluut niet op de grond maar in het werk 100% betrouwbaar en zo goed als bomproof. Inmiddels kennen we elkaar door en door en hebben we duidelijke afspraken onderling. Ik zou niet weten wat ik zonder hem moet. Paard van mijn man was er al en exacte tegenpool van die van mij. Echter als duo kunnen ze samen de hele wereld aan haha.
Ik moet de klik voor aanschaf al hebben anders wordt het niets. Heb ik met mijn honden ook.

Janne1998

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : Gisteren, 19:56

dierenfan schreef:
Ik voel het direct. Wij hadden een match vanaf foto met een kleur en type trekpaard wat we niet zochten maar we kwamen steeds bij hem terug. Qua karakter matchen we echt enorm. Het voelde bij kennismaking direct goed. Makkelijk is hij absoluut niet op de grond maar in het werk 100% betrouwbaar en zo goed als bomproof. Inmiddels kennen we elkaar door en door en hebben we duidelijke afspraken onderling. Ik zou niet weten wat ik zonder hem moet. Paard van mijn man was er al en exacte tegenpool van die van mij. Echter als duo kunnen ze samen de hele wereld aan haha.
Ik moet de klik voor aanschaf al hebben anders wordt het niets. Heb ik met mijn honden ook.

Wauw wat super fijn! Hoe maak je die duidelijke afspraken?

koend

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 20:40

Janne1998 schreef:
Janne1998 schreef:
Hallo,

Toevoeging:
Ze kan ontzettend spanning opbouwen tijdens het rijden. Met de lessen lukt dit aardig te verlichten maar zelf rijden blijkt dit lastiger.

Ze komt goed nu in haar kracht en krijgt nu wat puberkuren. Als ze er jou niet begint af te gooien en jij onderhuids bang wordt, komt dat aan een jaar of 7 komt wel goed. Intussen leer je ook hoe je die spanning kunt hanteren. Een eerste stapje kan zijn om de spanning positiever te bekijken. "Waw, wat heb jij een energie zeg! Showbeest!"

Omdat het met lessen veel beter gaat, lijkt het mij ook gewoon een vertrouwenskwestie. Ikzelf zou er tussen het rijden ook allerlei grondwerk mee doen en ook aan de hand buiten mee wandelen. Wat je precies doet is in mijn ogen minder belangrijk als het maar leuk, afwisselend en een klein beetje uitdagend is. Vraag iets van je paard, zorg dat het lukt en prijs het dan. Bv een bermpje op gaan, door een plas lopen, tussen 2 vuilniszakken door lopen, beetje gras eten als jij het zegt en ook weer doorgaan ... alles wat zich aandient is goed. Gewoon samen zijn en jij bent de betrouwbare leider.
Ikzelf ga ook alleen op buitenrit zodra het een beetje kan. Ik vind jonge paarden veel braver op buitenrit dan in een dressuurpiste. Voor hen is het psychisch gewoon veel logischer.
Als een jong paard iets dan echt te spannend vindt, stap ik gewoon even af. 3 x aan de hand doen en dan er weer op.

Komt wel goed.
Ze is lief en werkwillig, fantastische eigenschappen.
Aan jou om de onzekerheid om te zetten in vertrouwen op jou.

kiki1976

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 21:54

Hier heeft het echt bijna een jaar geduurd voordat ze zich geen openstellen naar mij.
Ze was juist heel gesloten, had voor haar idee geen mens nodig.
Maar bv oo de wei kwam ze wel altijd wel naar je toe.
Qua karakter echt betrouwbaar.

Na bijna een jaar bij ons kreeg ze koliek. Door er voor haar te zijn, met haar te wandelen, bijstaan toen de da er was. Dat was voor haar het zetje om zich open te stellen.

Qua rijden was ze of enorm meewerkend of juist niet. Spiegelen deed ze enorm, je wijzen op je fouten ook. Pfff regelmatig maar even mijn teugels los gegooid en gaan stappen. Tel daarbij gehaaid en enorm slim bij op.

Ze was een gouden pony met een sterk karakter en mening. D'r waren mensen die dat karakter niet konden waarderen. Maar gelukkig zagen vele het als zoals ze was. Een merrie van goud.
En tja, ze had mensen kennis.

Ik heb helaas maar 14 jaar van haar mogen genieten. Een stomme blessure gooide roet in het eten.
Maar waar andere in eerste instantie niet zagen wat ik aan haar zag. Dat was dat ze op het punt stond van, het is genoeg geweest.

Onze band, de match, my one in a lifetime pony. Die is gegroeid, maar hebben we beide voor moeten werken. Het blinde vertrouwen in elkaar.

dierenfan

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 05:39

Janne1998 schreef:
dierenfan schreef:

Wauw wat super fijn! Hoe maak je die duidelijke afspraken?

Ja is ja en nee is nee is duidelijk genoeg ;) hem kunnen we geen millimeter ruimte geven want dan is hij gewoon levensgevaarlijk. Vreemden mogen dus ook niet in zijn buurt komen van ons en indien nood mag men enkel bewapend met zweep de paddock of weide in. Als iets hem niet zint wil hij het licht uit je ogen slaan. Erg blij dat hij in eigen beheer staat dus.

Nimber

Link naar dit bericht Geplaatst: 53 min geleden

T is net zoals met mensen je moet een klik hebben en met de 1 wordt je een leuke kennis, goede vrienden, besties of je krijgt een relatie.
Je blijft je hele leven bij elkaar of je gaat scheiden of je vriendschap verwaterd en je verliest elkaar uit t oog.

Aan relaties en vriendschappen moet je werken.
Ook aan de band met je paard. Fijn dat t rijden minder spanning geeft met les, ga meer lessen als dat kan. Wat doe je anders zonder dan met les? Ergens geef je haar dus andere hulpen of ga je anders met haar om in de les dan als je geen les hebt. En bij een onzeker paard helpt dat niet.
Werk aan vertrouwen vanaf de grond, onderneem dingen buiten t rijden.
Hoe graag wil je een match worden met dit paard?
Ga er voor.

Mijn once in my life paard heeft 2 jaar lang wekelijks gezorgd dat ik languit in t zand lag. Soms 2 of 3 keer per half uur dat ik er op de kop naast ging. Ik dacht alleen maar “ ooit gaat t lukken” ik heb nooit zo’n band gehad met een paard zoals deze echt lezen en schrijven.

Toch na 11 jaar verkocht maar dat heeft altijd wel zeer gedaan. Er zijn tig paarden erna gekomen maar pas nu heb ik er 1 waar ik weer een vergelijkbare band mee heb.

Caira

Link naar dit bericht Geplaatst: 15 min geleden

Hier na het verliezen van mijn maatje in augustus via een foto een veulen gekocht. Ik zag de foto en dacht: ja dat is hem. 1300 km verderop stond hij dus ik moest hem eerst kopen voordat hij hier was. Maar nu hij hier is denk ik elk moment dat ik hem zie: ja dit is hem. Toch snap ik dat dit niet voor iedereen zo werkt. Zelf ben ik instructeur dus ik adem en leef omgangsvormen met paarden. Mijn grootste tip: investeer in de tijd op de grond, ga grondwerken, wandelen, eet samen iets, ga leuke dingen ontdekken en dan krijg je een heel andere band. Een goede instructeur kan je daar zeker bij helpen.