Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola
F_T schreef:Wat vind jij een match?
Iedereen heeft daar wat andere ideeën over, wat betekent het voor jou?
koend schreef:Of je een match hebt hangt misschien nog meer van de mens af dan van het paard.
Sommige mensen hebben een heel groot paardenhart en vinden dan ook gemakkelijk een paard dat matcht. Deze mensen houden gewoon van paarden, zijn begripvol en geduldig, dominant of lief zoals past, hebben rustig zelfvertrouwen enz.
Als het paard dat gewoon spiegelt, is er een match.
Tegenvoorbeelden bestaan ook. Sommige mensen zijn gewoon te bang, teveel met zichzelf bezig of willen gewoon dat een paard alles voor hen doet, ondanks hun eigen onkunde waarvan ze zich niet eens bewust zijn.
Tja, die gaan niet rap een match vinden!
Janne1998 schreef:Hallo,
Ik heb een super lieve 5 jarige merrie (JamesonRS2xHennesy). Onwijs mooi en toont potentie voor de dressuursport.
Sinds een halfjaar in mijn bezit. Door omstandigheden vorige eigenaresse had ze nog weinig bespiering en was ze een tikkeltje te dun. Nu is ze lekker in de bespiering en kan ze leuk lopen.
Echter vraag ik mij af, hoe lang duurt het voordat je de weet/merkt dat je een match bent? Ik houd er rekening mee dat een jong paard tijd nodig heeft om te wennen.
Ze is erg lief en werkwillig, tegelijkertijd ook heel onzeker.
Wat is jullie ervaring? Het kan vast voorkomen dat je uiteindelijk geen match bent. Echter hoop ik dat het met de tijd wel groeien kan (en juiste hulp)
dierenfan schreef:Ik voel het direct. Wij hadden een match vanaf foto met een kleur en type trekpaard wat we niet zochten maar we kwamen steeds bij hem terug. Qua karakter matchen we echt enorm. Het voelde bij kennismaking direct goed. Makkelijk is hij absoluut niet op de grond maar in het werk 100% betrouwbaar en zo goed als bomproof. Inmiddels kennen we elkaar door en door en hebben we duidelijke afspraken onderling. Ik zou niet weten wat ik zonder hem moet. Paard van mijn man was er al en exacte tegenpool van die van mij. Echter als duo kunnen ze samen de hele wereld aan haha.
Ik moet de klik voor aanschaf al hebben anders wordt het niets. Heb ik met mijn honden ook.
Janne1998 schreef:Janne1998 schreef:Hallo,
Ik heb een super lieve 5 jarige merrie (JamesonRS2xHennesy). Onwijs mooi en toont potentie voor de dressuursport.
Sinds een halfjaar in mijn bezit. Door omstandigheden vorige eigenaresse had ze nog weinig bespiering en was ze een tikkeltje te dun. Nu is ze lekker in de bespiering en kan ze leuk lopen.
Echter vraag ik mij af, hoe lang duurt het voordat je de weet/merkt dat je een match bent? Ik houd er rekening mee dat een jong paard tijd nodig heeft om te wennen.
Wat is jullie ervaring? Het kan vast voorkomen dat je uiteindelijk geen match bent. Echter hoop ik dat het met de tijd wel groeien kan (en juiste hulp)
Toevoeging:
Ze kan ontzettend spanning opbouwen tijdens het rijden. Met de lessen lukt dit aardig te verlichten maar zelf rijden blijkt dit lastiger.
Janne1998 schreef:dierenfan schreef:Ik voel het direct. Wij hadden een match vanaf foto met een kleur en type trekpaard wat we niet zochten maar we kwamen steeds bij hem terug. Qua karakter matchen we echt enorm. Het voelde bij kennismaking direct goed. Makkelijk is hij absoluut niet op de grond maar in het werk 100% betrouwbaar en zo goed als bomproof. Inmiddels kennen we elkaar door en door en hebben we duidelijke afspraken onderling. Ik zou niet weten wat ik zonder hem moet. Paard van mijn man was er al en exacte tegenpool van die van mij. Echter als duo kunnen ze samen de hele wereld aan haha.
Ik moet de klik voor aanschaf al hebben anders wordt het niets. Heb ik met mijn honden ook.
Wauw wat super fijn! Hoe maak je die duidelijke afspraken?
hem kunnen we geen millimeter ruimte geven want dan is hij gewoon levensgevaarlijk. Vreemden mogen dus ook niet in zijn buurt komen van ons en indien nood mag men enkel bewapend met zweep de paddock of weide in. Als iets hem niet zint wil hij het licht uit je ogen slaan. Erg blij dat hij in eigen beheer staat dus.
) leerde kennen en als tweejarige kocht, was het liefde op het eerste gezicht. En dat is het nog steeds, ook al is hij onder het zadel absoluut niet mijn ideale rijpaard. Hij is eerder flegmatiek en eigenlijk heb ik ze liever wat heter. Tegelijk heeft hij wel karakter en daar houd ik van. Hij leert me veel en ik word langzaam aan een beter paardenmens. Janne1998 schreef:Hallo,
, maar mijn ervaring is dat niets vanzelf gaat..ieder paard heeft een eigen gebruiksaanwijzing en het kost bij allemaal tijd om een combinatie te worden. En zeker jonge paarden kunnen uitdagender zijn omdat die nog door allerlei fasen heen gaan vaak. De vraag is denk ik meer: kun je ermee omgaan zonder dat je zelf bang, onzeker, oid wordt? Zo, ja dan is het een match..zo nee, dan niet. Daarnaast kan ik een ander karakter misschien beter bij je passen,een brutale ipv onzekere oid.
). En er waren wel meer kleine dingetjes.