Volbloed voor dressuur

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Pikeur

Volbloed voor dressuur

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : Gisteren, 06:21

Goedemorgen,

Een paar maanden terug is mijn paard ingeslapen en ik heb al die tijd gezegd nooit meer een andere maar ik merk dat ik er letterlijk en figuurlijk niet lekker mee in mijn vel zit. De paardentijd is nu vooral opgevuld met scrollen op telefoon en ik merk echt dat het gebrek aan buitenlucht en beweging me geen goed doet maar ik heb al 24 jaar eigen paarden dus ik merk dat ik ook geen andere passie kan vinden.

Mijn vorige paard was een klein uitgevallen kwpn, die was eigenlijk echt perfect voor mij. Super braaf maar tegelijk wel aanleg voor dressuur.

Nu kwam ik op marktplaats iemand tegen die volbloeden importeert en ik zie dat ze succesvol ingezet worden voor de recreatie. Ik ben eigenlijk op zoek naar een paard die niet te groot is en met het karakter van een recreatie paard (zeker geen heethoofd), maar met mijn vorige paard was ik Zz licht dus ik denk dat de dressuur vroeg of laat ook zou trekken.

Kan iemand met ervaring met (engels/ierse) volbloeden hier meer over vertellen? En hoe kan het eigenlijk dat die paarden zo braaf lijken te zijn? Ik had in mijn hoofd dat een renpaard toch wel een zeker temperament moet hebben om over de baan te racen of is dat alleen als ze dat aangeleerd is? En is het dan ook nog belangrijk dat ze nooit op de baan gelopen hebben?

Dorien66

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 06:31

Neem contact op met Kyrkelover hier op bokt. Als er een iemand ingevoerd is in de (omgeschoolde) renpaarden, is zij het wel. Ze kent het wereldje door en door en kan je van goed advies voorzien.
Succes met je overwegingen en zoektocht.

ikke

Re: Volbloed voor dressuur

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 06:52

Op zich niks mis met een gezonde volbloed maar het moet wel een beetje bij je passen. Het zijn hele coole heethoofden en als je daar mee om kunt, rijdt je een volbloed ook naar de hogere regionen van de dressuur. Dat kost niet meer moeite dan willekeurig wel ander paard.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 08:16

Ik zou ze niet kopen als je op hoger niveau dressuur wilt rijden. En denk dat je het goed schrijft.. dat alle paarden braaf 'lijken'.

Ik blijf meestal weg van stallen waar alle paarden braaf zijn/ lijken. Het is lage prijsklasse handel dus het meeste is niet wat het lijkt.

Waarmee ik niet zeg dat er geen leuke, brave of gezonde EV,s bestaan maar zou inderdaad eerder contact opnemen met Kyrkelover.

koend

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 08:40

ikke schreef:
rijdt je een volbloed ook naar de hogere regionen van de dressuur. Dat kost niet meer moeite dan willekeurig wel ander paard.

En dat betwijfel ik heel erg. Tenminste als je de hogere amateurreeksen (ZZL) ambieert.

Omdat
- dat zou betekenen dat fokdoelen van stamboeken bullshit zijn, wat ik niet geloof.
- fokkers van dressuurpaarden er niets van kennen en de bouw van een paard weinig uitmaakt.
- mijn eigen ogen me vertellen dat een racepaard horizontaal over de grond scheert (stuwt) en een dressuurpaard boven de grond danst (draagt)

- mijn eigen beperkte ervaring: ik reed 5 jaar een hele leuke xx, leerde er veel van, vergeet het paard nooit ( positief) maar kwan niet verder dan b2 dressuur en l springen. Met springpaarden kwam ik gemakkelijk in m2 en nu met een vrij gewoon dressuurpaard z2. Verder zie ik geen xx in de dressuurwedstrijden die ik rijd, behalve eens een uitzondering in de laagste reeksen.

Cioccolato

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 08:45

Het ligt er ook aan hoe ze gefokt zijn. Ik zoi er geen kopen die voor renbaan is gefokt en naar hier is geïmporteerd, helemaal niet als t weinig tot niks kost. Dat is t uitschot.

In de eventing lopen ook veel (grotendeels) volbloeden, vaak toch net anders gefokt. Die lopen ook prima mee alleen het zijn om te zien geen typische dressuur paarden.. ze lopen met een cool karakter toch met voldoende bloed crossen rond.. dus dan zou ik in die richting zoeken
Laatst bijgewerkt door Cioccolato op Gisteren, 08:46, in het totaal 1 keer bewerkt

martinev

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 08:45

Ik heb niet een volledige volbloed, maar wel eentje met heel veel volbloed in zich. Haar opa is Ixion X. Ik start met haar Inter1 en we gaan volgend jaar, als ze haar veulen heeft gekregen, Zware Tour starten. Met haar moeder reed ik moeiteloos M2, niet verder gekomen omdat ze helaas geblesseerd raakte.
Geen volledige volbloed dus, maar ze is wel echt volbloed om te zien, krijg daar zelfs van jury's wel eens wat over op mijn protocol. Ze is neerwaarts gebouwd, niet ideaal, maar ja, met mij als amateur mocht ze toch op haar tiende al Zware Tour starten en ik heb alle klassen volledig doorgereden. Het grote voordeel is dat ze ontzettend werkwillig is en altijd door blijft gaan.

davinci2412

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 08:46

Ik heb op dit moment een volbloed.

Heel fijn dier, maar niet geschikt voor de hogere dressuursport. Ik ben nu bijna 4 jaar met hem aan het trainen ( hij is omgeschoold, komt oorspronkelijk van de renbaan) en we zijn nu M1 dressuur. Of het zijn max is, dat weet ik niet. Maar echt geschikt is hij niet.

Overigens is hij wel braaf, al is hij soms wat fanatiek.

Sky_As

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 08:51

Tja eerlijk? Als je ambitie echt dressuur is zou ik er echt nog een keer goed over na denken.
Ik gok dat je bij volbloed uit bent gekomen, mede vanwege het budget?

Ze zijn gefokt om hard te lopen met veel uithoudingsvermogen. (beetje de border collies onder de paarden). Natuurlijk kun je met veel geduld echt dressuurmatig wel het een en ander voor elkaar krijgen, maar de vraag is: Wordt je daar blij van, als je met bloed, zweet en tranen net iedere keer net wel/net geen winst rijdt in de wat hogere klasses. Wordt het paard blij van zoveel rondjes in laag tempo in de bak?
Het is een beetje zoeken naar de border collie die het wel leuk vindt om in een flatje te wonen en 3 keer per dag wat uitgelaten te worden.
Als je nou eventing ambities of iets had, of uuuuuuren buiten wil rijden, kom je al dichter bij het fokdoel van de volbloed en waar deze voor gefokt is.

Ieder paard is een individu, maar het is wel een feit, dat bepaalde rassen wel gefokt zijn, op bepaalde eigenschappen. En als je dan de eigenschappen van een dressuurpaard naast die van een volbloed legt, hebben ze maar weinig overeenkomsten. (zowel in bouw, als in aanleg, beweging etc.)

Pikeur

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : Gisteren, 08:53

Alles wat jullie zeggen zijn inderdaad ook de dingen die mij aan het twijfelen brengen... ik lees het zo nog eens rustig door. Mijn eerste insteek is recreatie maar ik ken mezelf ik denk dat ik na 3 maanden rondjes in de bak dan toch weer meer wil.

Ik heb geen 10.000 euro liggen voor een paard maar aan de andere kant ben ik inderdaad bang een paard aan te schaffen die op lange termijn niet bij me past en we weten allemaal dat een paar duizend euro niks is vergeleken met het onderhoud van een paard.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 08:57

Ik denk eigenlijk dat je ook onder de 10.000 euro wel kunt slagen voor een leuk dressuurpaard met aanleg, mits je dan bereid bent ergens concessies op te doen. Groen, bemerking, leeftijd etc.

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 09:00

ikke schreef:
Op zich niks mis met een gezonde volbloed maar het moet wel een beetje bij je passen. Het zijn hele coole heethoofden en als je daar mee om kunt, knip....

_/-\o_

Ja dit dus.

Ik heb maar een 70% volbloed* en ieder paard is een individu, maar dat is dus inderdaad een ijskoude gifkikker.
Zaterdag ging ik op wedstrijd. Het ene moment staat ze heerlijk te genieten van knotjes zetten, het andere moment schijt ze een hele kruiwagen vol met een hoop gedrentel. Dan zet ik ze in de trailer en ze breekt de hele hut bijna af, om vervolgens 500 meter verder weer heel fijn rustig uit haar hooinet te gaan staan eten. Heet en koud kunnen elkaar echt vliegensvlug afwisselen.
En dan moet je op de hete momenten niet denken dat je dat even kunt 'africhten'. je moet gewoon zuchten, lachen en wachten. Want je wéét dat het goed komt. Ik heb echt nog nooit zo'n leuk paard gehad om mee te werken. Ze heeft er altijd zin in en wil alles voor je proberen. Maar je moet wel tegen die golven kunnen.
Tegelijk is het een gouden recreatiepaard. In het verkeer en ijskoud. https://www.instagram.com/p/DRopxEVgpsw/

Omdat die van mij ook nog wat gewoon warmbloed heeft, zijn haar bewegingen tussen warmbloed en volbloed in. Het is niet direct een belemmering. Maar ze is wel anders dan een gemiddeld dressuur gefokt paard in de beweging (ik héb haar dan ook met name omdat ik eventing wilde rijden)
Als je doel echt weer het ZZL is vind ik het niet de meest voor de hand liggende keuze. Het kán zeker. Maar als ik op een selectiewedstrijd om me heen kijk ben ik altijd wel echt onder de indruk van de bewegingen van die paarden. Dat is wel een tandje anders dan wat ik tegen kom op springwedstrijd.
Dus dan ligt het voornamelijk aan je ambities.
Bij ons zit de belemmering nog steeds vooral aan de bovenkant van het zadel.

*zelfde verhaal als martine dus. Op stand herken je duidelijk het volbloed aandeel in haar
Laatst bijgewerkt door pol013 op Gisteren, 09:11, in het totaal 2 keer bewerkt

koend

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 09:07

Knap hoor davinci2412! Heb je een foto?

Kruisingen met volbloed kunnen met wat geluk het beste van 2 werelden hebben, inderdaad.

Maar een echte xx is nu eenmaal voor de renbaan gefokt.

In mijn opinie is het eenvoudig: laat elk paard vooral doen waar het goed in is, dus bijna altijd is dat waar het voor gefokt is. Andere disciplines zijn gewoon afwisselingstrainingen, leuk, maar dan moet je respect tonen voor het paard en je ambities beperkt houden.

Tazzey

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 09:32

Ik heb in het verleden een Engels volbloed voor iemand gereden die ik uiteindelijk in de lichte tour gestart heb. Het is zeker mogelijk maar het kost veel meer moeite dan met een dressuur gefokte KWPN-er. Hij had gewoon niet het talent noch de bouw voor het niveau van verzameling dat wel gevraagd wordt op dat niveau. Het was wel een fantastisch paard om te rijden, zeer intelligent en werkwillig. Hij deed echt zijn stinkende best maar waar ik met mijn Jazz ruin de 70% kon aantikken kwam deze Engelse reus nooit verder dan 62%.

Dus ja, het is zeker mogelijk maar ik zou er zelf niet bewust voor kiezen. Dit paard kwam toevallig op mijn pad maar ik zou hem niet gekocht hebben met als doel de hoge dressuur, dan zou ik toch gaan voor een paard dat voordeliger gebouwd is.

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 09:57

Ik zou idd definiëren hoe ver je wil gaan in de dressuur.

Ik heb zelf geen goed gebouwde paarden (trekpaarden), die vond/vind ik zalig om te rijden en ik heb echt wel mooie dingen neergezet ermee.

En nu heb ik een spanjaard (ik rij academisch). Het verschil in karakter was wennen, maar als ik voel hoe gemakkelijk al die moeilijke dingen haar afgaan, en welk potentieel erin zit, zou ik bij een volgend paard zeker geen trekpaard meer kiezen met het doel "dressuurmatig" gaan rijden.

Vind ik die trekpaarden leuk? heel erg, karakter is geweldig, ze staan altijd aan, ze willen werken en ze doen hun stinkende best. Maar nu ik geproefd heb van oefeningen zoals pirouettes, piaffe, passage, etc, dan is het naar hun toe niet fair om dat te eisen.

Imo, als je een paard hebt, dan train je naar zijn kunnen. Maar als je een paar moet kopen, kan je wel gewoon eentje kopen volgens je wensen.

Wil je gewoon een rondje in de bak kunnen rijden met mooi horizontaal evenwicht, een zijgangetje ertussen en een sprongetje, koop dan zeker die volbloed, draver, trekpaard, ...
Wil je een proefje gaan rijden en naar de Z gaan, koop dan iets wat wat voordeliger gebouwd is.

Let op, Haflingers bv draaien nu ook al heel goed mee in de sport en zijn imo dan vaak interessanter kwa bouw en kunnen dan een volbloed. Die zijn vaak ook wel leuk en pittig qua karakter maar ook super om buiten mee te gaan rijden. Misschien is in die richting ook een optie?

Een lichter gebouwde Schwarzwälder Fuchs, kan ook zéker meedraaien op verschillende vlakken.

OFFFFFF ! Heb je al eens naar een Freiberger gekeken? Die vind ik persoonlijk ook erg interessant, koel in de kop, iets meer body dan een gewone volbloed/warmbloed, maar wel potentieel om leuke dingen neer te zetten.

een normandische cob valt ook wel wat in die lijn.
Laatst bijgewerkt door Duhelo op Gisteren, 09:58, in het totaal 1 keer bewerkt

mooney

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 09:58

Ik denk inderdaad dat een volbloed niet ideaal is voor wat je zoekt, met oog op dat je wellicht meer wilt op dressuurgebied. Ik denk dat ze het wel voor je gaan proberen als je het geschikte type bent voor een volbloed, maar dat ze zichzelf mogelijk kapot lopen om aan je vraag te kunnen voldoen.

Hoe groot was je klein uitgevallen kwpn? Even een compleet andere zijstraat, maar als dat richting E pony ging dan is het mogelijk interessant om naar een uit de maat gegroeide sportpony te kijken? Je hebt er best wel wat die uit de D maat groeien, dan niet interessant zijn voor de ponytopsport, maar wel sportgefokt zijn. En die zijn meestal wat veelzijdiger/nuchterder dan de gemiddelde dressuur kwpner.
Dan moet je alleen zelf niet te groot zijn.

3heathcliff5

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 10:05

Als je sterk en gezond wil in een wat lagere prijsklasse zou je ook iets kunnen overwegen met wat tuigbloed. Vaak hele veelzijdige paarden. Kunnen wel wat scherp en wakker zijn, maar zijn dan niet rillerig.

Dee_Es

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 10:39

Als budget een issue is zou je ook naar een veulen kunnen kijken. Ik heb dit jaar hele leuke voor belachelijk lage prijzen voorbij zien komen.

Of zoek een fokker die een paard (tijdelijk) uit wil lenen.

Diddykong

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 11:28

Mijn volbloed is ook echt braaf, dus het kan zeker. Voordeel is dat ze vaak al een hoop gezien en meegemaakt hebben, dat zorgt er weer voor dat ze daarin vaak makkelijk zijn. En op een renbaan moeten ze ook gewoon luisteren natuurlijk. Het is niet hek open, hop gaan en een jockey heeft niks meer te zeggen. Anders kun je ze beter zonder laten rennen ;). Maar de training is beslist anders en minder gericht op buiging, verzameling en het lijf goed gebruiken etc. Ze zijn slim en gevoelig, daarin maken ze ook gebruik van de ruimte die ze krijgen. Blijf je rustig als een paard drukker doet, dan kun je zeker een match zijn. Ik vind ze minder geschikt voor onzekere ruiters of ruiters die snel in de stress schieten.

Dan dressuur, het kan zeker. Maar ze zijn op de voorhand gebouwd met een wat lang en steil achterbeen. Dat maakt dragen zeker lastig. Een en ander ligt ook aan je eigen talent, maar houd er rekening mee dat een volbloed eerlijk gaat spiegelen wat er precies verkeerd gaat en je geen ruimte laat om te compenseren op punten. Als je echt graag dressuurwedstrijden rijdt of denkt te gaan rijden en er plezier uithaalt om hoog te eindigen, dan zou ik een paard kiezen wat meer geschikt is voor dat doel.
Idem trouwens voor bijv een haflinger, fjord of tinker. Ontzettend leuke paarden, maar degene die lekker meelopen op wat hoger niveau zijn uitzonderingen.

Behalve veulens staan er ook leuke 2 jarigen te koop, die zijn al meer af en kun je op de foto zetten. En hoef je minder lang te wachten :')

nikkel

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 11:37

Waarom de meeste volbloeden in een aantal handelstallen braaf lijken, is omdat ze slecht in het voer staan en overdonderd worden. Op een uitzondering na hebben veruit de meeste volbloeden een vlakke gang, wat nu eenmaal niet gewenst is n de dressuur sport. Ik zou in principe toch voor iets anders gaan.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 11:47

Cioccolato schreef:
Het ligt er ook aan hoe ze gefokt zijn. Ik zoi er geen kopen die voor renbaan is gefokt en naar hier is geïmporteerd, helemaal niet als t weinig tot niks kost. Dat is t uitschot.

In de eventing lopen ook veel (grotendeels) volbloeden, vaak toch net anders gefokt. Die lopen ook prima mee alleen het zijn om te zien geen typische dressuur paarden.. ze lopen met een cool karakter toch met voldoende bloed crossen rond.. dus dan zou ik in die richting zoeken

Bij het kopen van een (Engelse of Ierse) volbloed is het belangrijk om te letten op de bouw. De volbloeden die gefokt zijn voor de renbaan zijn toch wel paarden met een meer stuwend dan dragend achterbeen.
Je moet dus kijken naar m.n. de kwaliteit tot dragen en een goede galop. Wat wel fijn is aan een volbloed is dat ze heet kunnen zijn zonder daarin door te slaan. Dat is wel iets dat een dressuurpaard m.i. ook moet hebben.
Niet iedere volbloed is geschikt voor dressuur maar ze zijn er wel.
En idd vraag advies aan Kyrkelover; die heeft er wel kijk op.

Sintara

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 12:00

Het ligt niet perse aan het ras, maar de fokrichting maakt wel wat uit en natuurlijk de bouw en het talent van het individu.

Mijn eigen volbloed zou ik niet aan je aanraden voor dressuur, ze is gefokt als sprinter en heeft totaal geen aanleg of interesse in dressuur. Meestal zijn de springlijnen/ eventers meer geschikt maar ook dan geldt dat je om het individu moet gaan. Het ras is maar papier, daar kun je niet op rijden he

Pikeur

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : Gisteren, 12:17

Diddykong schreef:
Behalve veulens staan er ook leuke 2 jarigen te koop, die zijn al meer af en kun je op de foto zetten. En hoef je minder lang te wachten :')

Hier zit ik nu ook aan te denken, 2 jonkies kopen van een meer dressuurgericht ras ipv 1 volwassen paard.

Ik mis het rijden eigenlijk nog nieteens het meeste dus het maakt ook eigenlijk helemaal niet uit als dat (nog) niet gaat.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 16:39

Pikeur schreef:
Diddykong schreef:

Hier zit ik nu ook aan te denken, 2 jonkies kopen van een meer dressuurgericht ras ipv 1 volwassen paard.

Ik mis het rijden eigenlijk nog nieteens het meeste dus het maakt ook eigenlijk helemaal niet uit als dat (nog) niet gaat.

Als budget een ding is, zou ik die ruiger overwegen op de boktmarkt.

hoogendroog

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 16:48

Aangezien de handel van rijpaarden al zo'n beetje een jaar op z'n gat ligt, kun je op dit moment prima met een kleiner budget iets goeds en gezonds kopen. Echt goede paarden waren altijd al duur en blijven dat ook voorlopig. Maar voor alles daaronder... iedereen heeft de stallen vol. Ga niet af op de prijzen die je hoort van veilingen etc., het meeste wordt niet verkocht en men wil dus graag verkopen. Het is momenteel een kopersmarkt, dus sla je slag!