Jachtmodel scheren, welk apparaat/tondeuse (stil)

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Gekkie10

Jachtmodel scheren, welk apparaat/tondeuse (stil)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : Gisteren, 21:05

Halloo,

Ik ben helaas toe aan een nieuw scheerapparaat/tondeuse.

Mijn paard zal alleen in een jachtmodel geschoren gaan worden op dit moment.

Ik heb van heiniger vanalles gezien maar twijfel tussen een tondeuse of een scheerapparaat.

Vooral omdat het een jachtmodel zal worden twijfel ik of een groot apparaat niet teveel van het goede is, hoofd en benen worden niet gedaan.

Paard is heel gevoelig vooral voor geluid, hij moet dus ook goed stil zijn..

LaDonna75

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 21:25

Ik heb een Heiniger scheerapparaat op batterij en die is vrij stil, scheert heel goed. Maar zeker niet geluidloos . Ik heb ook een tondeuse, een sectolin en die is wel stiller maar voor een groter oppervlak niet fijn. Ik heb dit patroon grotendeels met de Heiniger gedaan, alleen bij het hoofd de afwerking met de tondeuse, even voor het idee.
Afbeelding

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 22:28

Ik heb de sectolin tondeuse en heb hier meermaals grote paarden volledig mee geschoren. Ik zie niet in waarom grote oppervlakten niet gaan?

Mijn shetlanderveulen ook volledig geschoren met de sectolin. Dus ook doorheen 10cm dikke vacht geen probleem. En idd lekker stil tov een scheerapparaat

Deze was ook geschoren met de sectolin
Afbeelding

HorseChica

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 22:35

Ik zou je een heiniger saphir aanraden met brede messen.
Hele fijne machine voor dit soort klussen.
Ander alternatief is de wahl kmc / wahl km supera , aesculap durati.
Dit zijn allen machines met een redelijk gelijk geluids/trillings niveau en met hetzelfde soort messen ( a5 blades ).
De messen heb in je in verschillende lengtes en breedtes. Smal voor tondeuse werkzaamheden, en brede scheerkoppen voor grotere oppervlaktes.

Tondeuses als die van sectolin zijn gewoon niet gemaakt voor dit soort oppervlaktes , de kopjes zijn niet slijpbaar, worden snel warm bij grote oppervlaktes, en zijn doordat ze zo smal zijn niet ideaal voor het streeploos scheren van een paard + je bent eeuwen bezig, ook geen pretje met een paard dat niet van scheren houd.
Laatst bijgewerkt door HorseChica op Gisteren, 22:46, in het totaal 1 keer bewerkt

HorseChica

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 22:45

Art_Ificious schreef:
Ik heb de sectolin tondeuse en heb hier meermaals grote paarden volledig mee geschoren. Ik zie niet in waarom grote oppervlakten niet gaan?

Mijn shetlanderveulen ook volledig geschoren met de sectolin. Dus ook doorheen 10cm dikke vacht geen probleem. En idd lekker stil tov een scheerapparaat

[ Afbeelding ]

Heb je ook een foto van net na het scheren? Die je nu upload is al weer met een flink aangegroeide vacht als ik het goed zie.
Ik scheer al 12 jaar paarden, en heb nog nooit een mooi strak resultaat met een sectolin gezien. Ben erg benieuwd :-)

goldenarrow

Re: Jachtmodel scheren, welk apparaat/tondeuse (stil)

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 00:14

Wij hebben zelf een Andis, zeker niet stil, maar wel vergeleken bij andere scheerapparaten. Je kan hem ook wel zelf instellen in hoe snel hij scheert. Minder snel = stiller natuurlijk. En ik kan hem voor zowel grote als kleinere oppervlaktes gebruiken, dus dat is wel heel fijn.

Je zou eventueel ook kunnen kijken of je oordoppen kan gebruiken bij je paard als het echt alleen het lawaai is waar ze op reageren.

Dit is mijn paard die ik met de Andis geschoren heb, zij is overigens ook geen fan van scheren, maar bij haar was het voornamelijk het trillen wat ze niet top vind.
Afbeelding

Bagheera_206

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 06:19

Dan ben je net alle Black Friday deals mis gelopen. := Ik heb er vorige maand eentje van Aesculap weten te scoren voor 300 euro. 8-) Ook alleen bedoeld voor borst/hals/jachtmodel.

Afbeelding

Afbeelding

LaDonna75

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 08:17

Art_Ificious schreef:

Omwille van wat HorseChica zegt: niet zo mooi streeploos en het apparaat wordt best wel warm. En de Heiniger heet scherpere (en slijpbare) messen waardoor het scheren sneller en gladder gaat. Ik he overigens ook de Heiniger Saphire. Ala je goed zoekt, kun je vast nog een aanbieding vinden

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 08:58

HorseChica schreef:
Art_Ificious schreef:

[ Afbeelding ]

Heb je ook een foto van net na het scheren? Die je nu upload is al weer met een flink aangegroeide vacht als ik het goed zie.
Ik scheer al 12 jaar paarden, en heb nog nooit een mooi strak resultaat met een sectolin gezien. Ben erg benieuwd :-)

Mijn schetveulen met hetzelfde tondeuse gedaan vorige week.
Ik heb dit apparaat al enkele jaren en scheert nog steeds goed, zelfs na paar keer grote paarden geschoren te hebben.
Afbeelding

Merho na scheren
Afbeelding

Konstantine

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 09:08

Wij hebben sinds kort een Heiniger Saphir, in ons geval voor de hond :P Een doodle met een serieuze teddyvacht, toen ik van de week ging scheren zat 'ie wel op 7 of 8 cm.
Hij is niet geluidloos, maar zeker niet luid.
Ik zou voor een paard wel een bredere kop kopen, met de standaard kop is een hond nog wel te doen, maar een paard, zelfs alleen jachtmodel, is toch een wat grote oppervlak :+

Ik vond hem wel duur, maar hij is het wel waard.
Glijdt er soepel doorheen, wordt niet heel warm, accu gaat lang mee.
Goed gereedschap is het halve werk, zeker als je dier er al niet zo'n fan van is wil je niet lopen prutsen.

Cinnepin

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 09:54

Afbeelding

Ook sectolin tondeuse

Sachertorte

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 12:08

Geen idee welke merken scheerapparaten hier liggen, maar ze zijn zeker niet geluidloos. Over het patroon: wij scheren alleen nek en lijf en laten benen en hoofd ongemoeid.

Sintara

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 12:27

Ik heb voor mijn noordse schone een hondentrimmer van de lidle a 15 euro, gaat prima. Sommige stukjes moet je even herhalen vanuit de andere richting, maar dat vind ik geen punt... Maddy vind het trouwens heerlijk om geschoren te worden en heeft echt een mega dichte vacht
Afbeelding

Sachertorte

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 13:05

Off topic maar wat een stoer paard heb je Sintara!

Sintara

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 15:10

Thanks <3

Gekkie10

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : Vandaag, 20:27

Bedankt allemaal voor jullie reacties!
Ik ga de heiniger Saphir of de Opal bestellen. Gewoon een tondeuse is meer dan genoeg voor het model wat ik scheren