Ik zit dubbel…

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Kmbly

Ik zit dubbel…

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : Vandaag, 15:44

Hai bokkers,

Ik zit al een tijdje te hikken tegen m’n eigen gedachten betreffend mijn paard.
Maar ik zal wel even het hele verhaal samenvatten voordat ik mijn twijfel deel.

In 2020 kwam hij bij mij nadat we elkaar een paar maanden kenden door de handelsstal waar ik werkte.
Ondertussen heb ik hem al ruim 5 jaar en hebben we echt heel wat gedaan. Van mijn eerste wedstrijd, selecties, jeugdtrainingen, vakanties etc.
Maar altijd al kon hij weleens gek de lucht in springen. Afgelopen voorjaar hebben we dan ook echt onderzoek laten doen na fysio, hartslag metingen, etc. Daaruit kwam kissingspines.
Op advies van de DA hebben we het ingespoten en 10x aquatraining gedaan. En vanuit mezelf ben ik met een revalidatietherapeut gaan werken.
Hier leek hij echt van op te knappen.
En langzaam begon hij zelf ook weer beter in zijn vel te zitten.

Daarvoor ben ik vorige kerst van hem afgebonjourd. Een flinke val waar ik wel bang van ben geworden.
Het scheelde dat ik tijdens de revalidatie niet op hem gereden, dus er nooit echt over na had gedacht.

Maar nu ik hem verder aan het oppakken ben, knaagd die angst nog aan mij. Al helemaal toen hij uit het niets (kwestie van fris en hinnikende paarden) omhoog kwam en ik er naast lag.

Hier ben ik wel van geschrokken en ik heb iemand anders er de dag erna op laten rijden.
Hij was fris, maar niet heel gek.
Ik een paar dagen erna ook op. Niks aan de hand, maar toch flinke spanning bij mezelf.

En hier de twijfel…

Ik zit heel dubbel om hem te verkopen, maar ik ben bang dat hij niet op een juiste plek terecht komt.
Het is een goudeerlijk paard met goed sportbloed dat voor je door het vuur gaat, mits je hem goed rijdt. Maar door die KS wil ik hem niet meer de sport in (al denk ik dat het hem niet veel uitmaakt).

Ik woon nu met hem aan huis en ben alleen maar met hem bezig als ik hem binnen en buiten zet. Rijden spreekt me bij hem niet aan en ik merk weinig energie bij mezelf op. Maar toch is het als m’n kind…
Ik hoopte eigenlijk na de KS revalidatie dat hij minder gekke sprongen meer zou doen en we nog lekker buitenritjes konden maken, maar met deze frisheid durf ik niet meer te rijden zoals vroeger.

Is het nog te volgen?

Wat zouden jullie doen?

Kabayo

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 15:50

Ik zou zelf nooit een paard met kissing spines verkopen. KS gaat nooit meer over, ook niet met een revalidatie therapeut.
Doet hij het niet uit pijn? Je zegt uit frisheid, hoeveel staat hij buiten? Kan je met het management niet iets verbeteren dat het wel vertrouwder wordt voor je? Evt een leaser of bijrijder?

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 15:53

Ligt er een beetje aan hoe ernstig de KS is. Kun je daar iets over zeggen?
Alles valt of staat bij de prognose. KS paarden kunnen beter niet recreatief terecht komen, omdat het heel belangrijk is juist voor die paarden dat ze goed in de bespiering zitten en blijven.
In sommige gevallen is KS operabel; is dat nog iets waar je voor zou willen gaan?

Popstra

Re: Ik zit dubbel…

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 15:56

Ligt er idd de ernst van de ks

Dat het paard zo kan verschieten hoeft geeneens door de ks te komen.
Kan ook het karakter zijn.

F_T

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 16:03

Zou hij mennen nog kunnen (goed met aangespannen buik en dus niet met holle rug)

En zou jij dat zelf leuk vinden?

Of is hij of jij daar het type niet voor?

(Áls je dit doet laat hem dan beleren bij professionals die jou ook meteen goed instructies geven over hoe hem te rijden en blijf lessen )

Kmbly

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : Vandaag, 16:04

Volgens de DA is de KS mild tot niet hinderend. Hij zei dat ik na 3 weken gewoon weer kon verdergaan waar ik gebleven was. Alleen zat mij dat niet zo lekker, vandaar de therapeut.

Hij staat nu de hele dag buiten op enkele hectaren land met 2 merries. ‘s avonds weer binnen.

Ik merk bij hem geen pijn op. Anderen vinden ook zijn sprongen niet vanuit het pijn gedrag komen, maar uit fris en werkwilligheid (met veel halsstrekken en rustig werk is hij juist een bom dat uit het niets kan ontploffen. En met echt werk is hij energiek, maar niet blokkerig als in wild doen. Het is lastig te beschrijven).

Aan de ene kant denk ik dat ik soms te menselijk naar hem kijk en mezelf aanpraat dat hij pijn heeft, maar vervolgens rent hij vrolijk door het land en speelt met z’n vriendinnen.
Verder ook niet gemeen gedrag met zadelen of poetsen.

Afgelopen tijd is hij wel weer afgevallen in spieren door de verhuizing in augustus naar mijn nieuwe thuis.
Ik weet dat ik hem aan het werk moet houden, maar zoals ik al zei, de energie is er soms niet en de angst om te rijden wel.
Grondwerk doen we ook niet zoveel als we deden.

Kmbly

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : Vandaag, 16:05

F_T schreef:
Zou hij mennen nog kunnen (goed met aangespannen buik en dus niet met holle rug)

(Áls je dit doet laat hem dan beleren bij professionals die jou ook meteen goed instructies geven over hoe hem te rijden en blijf lessen )

Dat zou ook nog wel een leuk idee zijn. Hij heeft ook weleens met een slee erachter gelopen en we hebben samen gehorseboard!
Alleen knaagt die angst aan me als hij wel ervandoor gaat zoals onder het zadel….

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 16:06

Dus het dier heeft KS, komt vanuit het niets omhoog… Nee, een paard met KS verkoop je niet. Die houd je of laat je in slapen.

Eentje die zo ontploft zou ik ook niet voor de kar willen. :=

Firelight
Hoofd Nieuwsredactie
Moderator Over Paarden & Markt

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 16:11

Omdat dit topic beter op VMR past ga ik het daarheen verplaatsen.

ED --> VMR

Bieden

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 16:15

Lastig hij heeft Kissing spines en die kan best matig lijken maar toch veel pijn doen .
Maar sommige sport paarden zijn eigenlijk te heet gefokt voor een recreant.Die knappen op van lekker aan het werk zijn.
Eigenlijk is je paard lastig tot niet verkoopbaar er moet maar net iemand zin in die uitdaging hebben.En er staan zo veel paarden te koop momenteel.
Je kan een fanatieke bijrijder zoeken ? Of het gewoon laten bij grond werken .Niemand verplicht je om te rijden omdat je een paard heb .

Evercreek

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 16:22

Ik denk niet dat er mensen zijn die een paard met KS willen kopen, wanneer ze ook een goed/gezond paard kunnen kopen zonder problemen. Het eerlijkste is om het paard zelf te houden, wat Bieden al zegt, je hoeft niet te rijden als je dat niet wil. Ik denk dat de meeste paarden het wel fijn vinden om vervroegd met pensioen te gaan of als weide ornament door het leven te gaan. Een paard heeft zelf niet door wat voor potentie ze hebben, ze zijn gewoon paard :)

Lindsey_99

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 16:25

Kmbly schreef:
F_T schreef:

Dat zou ook nog wel een leuk idee zijn. Hij heeft ook weleens met een slee erachter gelopen en we hebben samen gehorseboard!
Alleen knaagt die angst aan me als hij wel ervandoor gaat zoals onder het zadel….

Laten beleren, en rustig opbouwen, ook bij mennen moet er communicatie en vertrouwen worden opgebouwd.
In elk geval niet verkopen; dan je verantwoordelijkheid nemen en hem op pensioen zetten of afmaken.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 16:48

Je zou hem ook aan de dubbele longe kunnen trainen, goed over de rug..kan hij zijn energie kwijt en zijn spieren worden goed getraind en je hoeft er niet op.

Voor de wagen zou kunnen mits het er vandoor gaan niet komt door pijn door de KS, dan is het levensgevaarlijk.

Ik zou zo'n paard ook niet aan een recreant verkopen trouwens, milde KS kan best prima gaan maar zo"
n paard moet wel echt goed gereden en getraind worden. Je zou ook nog hulp kunnen zoeken van een goede instructeur voor jouw angst en om jullie weer meer als team te laten werken.

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 17:53

Je hebt hem aan huis staan.Dan hoef je geen dure pensionstal te betalen- laat hem gewoon lekker op de wei lopen als gezelschapspaard. Verkopen lijkt me lastig als je eerlijk bent over zijn ks want wie wil dat . Als je zou proberen hem te verkopen zonder dat erbij te zeggen, dan gaat hij in de handel terechtkomen als hij bij een nieuwe eigenaar ook gekke sprongen zou gaan maken. Velen doen dat maar dat gevoel heb ik bij jou niet ts! Als ik jou was zou ik hem dus zelf houden.Een paard is ook leuk zonder er op te moeten rijden.

Cioccolato

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 18:05

Ik denk dat je m alleen kan verkopen als hij goed mee komt in de sport.
Dus geen pijn laat zien met rijden.

Of je moet m goed oppakken en goed onderhouden.
Of op pensioen.

Er is geen middenweg met ks. Wel meerdere wegen naar Rome

vierspan

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 18:06

Kmbly schreef:
F_T schreef:

Nooit een paard inspannen dat weet wat vandoor gaan is, die loopt zich dood / ergens tegen te pletter wanneer hij "achtervolgd" wordt door de koets.

Lys_PPA

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 18:13

Elisa2 schreef:
Voor de wagen zou kunnen mits het er vandoor gaan niet komt door pijn door de KS, dan is het levensgevaarlijk.

Dit dus, het vorige paddockmaatje van mijn paard had ook KS, die had er alleen last van onder het zadel, was dan niet te rijden. Voor de wagen hebben ze er een superfijn paard aan gehad. Dan geen pijn dus geen fratsen.

Maar ik zou zo'n paard zelf nooit verkopen.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 18:17

anjali schreef:
Je hebt hem aan huis staan.Dan hoef je geen dure pensionstal te betalen- laat hem gewoon lekker op de wei lopen als gezelschapspaard. Verkopen lijkt me lastig als je eerlijk bent over zijn ks want wie wil dat . Als je zou proberen hem te verkopen zonder dat erbij te zeggen, dan gaat hij in de handel terechtkomen als hij bij een nieuwe eigenaar ook gekke sprongen zou gaan maken. Velen doen dat maar dat gevoel heb ik bij jou niet ts! Als ik jou was zou ik hem dus zelf houden.Een paard is ook leuk zonder er op te moeten rijden.

Dat is voor KS vaak geen goede oplossing, die hebben hier spier korset nodig om niet meer last te krijgen van de KS.

Tenminste het kan wel, maar dan zou ik het dier dus onbelast blijven trainen aan de DL.

siskeh

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 18:20

Kmbly schreef:
Ik merk bij hem geen pijn op. Anderen vinden ook zijn sprongen niet vanuit het pijn gedrag komen, maar uit fris en werkwilligheid (met veel halsstrekken en rustig werk is hij juist een bom dat uit het niets kan ontploffen. En met echt werk is hij energiek, maar niet blokkerig als in wild doen. Het is lastig te beschrijven).

Ik vind het wel bijzonder dat hij met bijvoorbeeld halsstrekken dit laat zien. Dan zou ik ergens mogelijk toch pijnklachten verwachten.
Misschien dat het door gedrag komt, maar eerlijk gezegd zou ik dat durven zeggen als fysiek beter is uitgesloten. (zoals hals, spondylose etc)

Als antwoord op je vraag verkopen: er vanuit gaande dat hij nu eigenlijk niet echt te berijden is en met wat probleemgedrag, zou ik hem absoluut niet verkopen.

Of je pakt het aan, of weideversiering, of inslapen/slacht..

Kmbly

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : Vandaag, 20:17

siskeh schreef:
Kmbly schreef:

Ik vind het wel bijzonder dat hij met bijvoorbeeld halsstrekken dit laat zien. Dan zou ik ergens mogelijk toch pijnklachten verwachten.
Misschien dat het door gedrag komt, maar eerlijk gezegd zou ik dat durven zeggen als fysiek beter is uitgesloten. (zoals hals, spondylose etc)

Als antwoord op je vraag verkopen: er vanuit gaande dat hij nu eigenlijk niet echt te berijden is en met wat probleemgedrag, zou ik hem absoluut niet verkopen.

Of je pakt het aan, of weideversiering, of inslapen/slacht..

Halsstrekken is niet perse het moment dat ie het doet, was meer bedoeld als indicatie van een ontspannen ritje.

We hebben hem van hals tot bekken op de foto gehad en echo’s gemaakt ;)

Aan de ene kant denk ik dat ergens dat het karakter is, wetende dat de zussen in zijn bloedlijn nuchter zijn maar allemaal wel een apart trekje hebben.

Ik zit vooral aan verkoop te denken omdat ik het niet eerlijk voor hem vind om hem te houden als hij wel iemand nodig heeft die kan doorpakken, maar wel naar hem luistert.
Maar lease klinkt ook wel goed. Maar dan zit ik ermee dat mensen dan op het erf moeten komen en dan op onbeheerd terrein zijn.
Vooral omdat ik de woning huur en de stallen ook gebruikt wordt door een andere buur/huurder.