Beetje dom geweest.

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Sentinel1969

Beetje dom geweest.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-12-25 17:32

Ik ben een beetje dom geweest. Denk ik.

Ik woon in een grensgebied en bij de stal waar mijn paard stond werd ik gemobbt en ben ik halsoverkop weggegaan in het belang van mijn paard ,wat toen (vreemd genoeg) alleen maar ziek was.

Hij staat nu net over de grens in Duitsland. Hij heeft het nu super en is ook niet meer ziek geweest.Dus in die zin ook geen dag spijt hiervan gehad.
Maar ik wil hem binnenkort elders laten beleren en ik heb het vermoeden dat ik hem door mijn actie van toen ,hem niet meer kan vervoeren,in Nederland of in Duitsland zonder hem te moeten laten keuren en Export papieren aan te vragen.
Ik heb gezocht via google,maar daar wordt ik ook niet veel wijzer van.

De stal waar hij nu staat heeft dus uiteraard ook geen ubn nummer.

Iemand een idee hoe dit reizen werkt tussen grensregio's ?

Bvd

tamary

Re: Beetje dom geweest.

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-25 17:40

Export is bij verandering van eigenaar en dat is niet van toepassing.
Je zal gezondheidsverklaring moeten hebben fit voor vervoer (niet kreupel oid) en geen besmettelijke ziektes te zien, dus geen koorts vieze neus/ogen, etc. Van wat ik hoor is dat simpeler in het buitenland dan hier in NL ook qua kosten. Verder hangt of je moet aanmelden dat paard verhuisd is af van hoe lang die ergens in training oid staat.

mooney

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-25 17:45

tamary schreef:
Je zal gezondheidsverklaring moeten hebben fit voor vervoer (niet kreupel oid) en geen besmettelijke ziektes te zien, dus geen koorts vieze neus/ogen, etc. Van wat ik hoor is dat simpeler in het buitenland dan hier in NL ook qua kosten. Verder hangt of je moet aanmelden dat paard verhuisd is af van hoe lang die ergens in training oid staat.

Ik denk dat je nu met ubn registratie toch echt wel vast zit aan je exportkeuringen. Officieel moest dat altijd al als je de grens over ging, maar toen was het niet controleerbaar.

Toen ik afgelopen jaar mijn veulen uit Duitsland haalde was het in ieder geval best een happening met keuring, traces, etc. Volgens mij lag dat niet aan het van eigenaar veranderen maar echt door de registratie hier in Nederland.

Heb je de beslisboom van de nvwa al ingevoerd? https://www.nvwa.nl/onderwerpen/paarden ... buitenland

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-25 18:37

Sentinel1969 schreef:
Ik ben een beetje dom geweest. Denk ik.

Ik woon in een grensgebied en bij de stal waar mijn paard stond werd ik gemobbt en ben ik halsoverkop weggegaan in het belang van mijn paard ,wat toen (vreemd genoeg) alleen maar ziek was.

Hij staat nu net over de grens in Duitsland. Hij heeft het nu super en is ook niet meer ziek geweest.Dus in die zin ook geen dag spijt hiervan gehad.
Maar ik wil hem binnenkort elders laten beleren en ik heb het vermoeden dat ik hem door mijn actie van toen ,hem niet meer kan vervoeren,in Nederland of in Duitsland zonder hem te moeten laten keuren en Export papieren aan te vragen.
Ik heb gezocht via google,maar daar wordt ik ook niet veel wijzer van.

De stal waar hij nu staat heeft dus uiteraard ook geen ubn nummer.

Iemand een idee hoe dit reizen werkt tussen grensregio's ?

Bvd

Eh als het toen goed ging waarom zou het dan nu niet goed gaan? Ik denk niet dat mensen die in het grensgebied wonen steeds export papieren regelen als ze even over de grens gaan.

Lindsey_99

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-25 18:51

Je mag toch met een paard met EU paspoort en gezondheidsverklaring reizen tussen landen? Wedstrijdruiters doen niet anders.

Bora2013

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-25 19:02

Onlangs, geloof in mei, een paard gekocht in België en zonder export papieren of keuring verplaatst naar Nederland op een stal waar alles gewoon geregistreerd wordt. Geen idee of ik de wet heb overtreden maar tot op heden heb ik niets gehoord.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-25 19:15

Wat denk je van in de trailer zetten en naar je trainingsadres rijden?

Matheno

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-25 19:17

Gewoon inladen en wegbrengen ?

nine1987

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-25 19:21

Sorry, maar je werd op je oude stal gewattest?

Getup

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-25 19:27

Bora2013 schreef:
Onlangs, geloof in mei, een paard gekocht in België en zonder export papieren of keuring verplaatst naar Nederland op een stal waar alles gewoon geregistreerd wordt. Geen idee of ik de wet heb overtreden maar tot op heden heb ik niets gehoord.

Dan heb je geluk gehad, kan ook mensen die daar echt vragen en gedoe mee hebben gehad met de NVVA.
Theoretisch kun je n paard toch ook niet aanmelden zonder export certificaat. Daardoor wordt dat gedoe Met traces ook geregeld

Getup

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-25 19:29

nine1987 schreef:
Sorry, maar je werd op je oude stal gewattest?

Gepest
Laatst bijgewerkt door Getup op 01-12-25 19:36, in het totaal 1 keer bewerkt

Oehlala

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-25 19:31

tamary schreef:

Het klopt niet wat jij zegt. Als het paard in NL is geregistreerd en hij verhuist nu naar het buitenland had daar een exportkeuring bij gemoeten.
Export is bij verandering van houdadres en heeft helemaal niets te maken met eigenaarschap. Maar ik begrijp dat jouw paard nu dus in NL is geregistreerd dus zolang dat zo is kun je hem gewoon naar een stal in Nl brengen en beleren. Overschrijve van oude staladres naar beleeradres en evt vanaf daar officieel exporteren. Overleg even met de stal wat zij willen en maak daar je plan op.

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-25 19:33

Inladen en rijden. Niet moeilijker maken

Esther

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-25 20:00

Mijn paard staat ook in het grensgebied, in Duitsland. Het bos is in Nederland, we gaan dus allemaal regelmatig de grens over om buiten te rijden. Ook de kliniek waar we heen gaan met de paarden is in Nederland, we gaan gewoon heen en weer. Dit al jarenlang zonder problemen.

Maar heel officieel zou je een gezondheidsverklaring moeten hebben, alleen wordt daar bij ons in de regio niet op gehandhaafd.