Kosten verbonden aan paard importeren

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

sevenofnine

Kosten verbonden aan paard importeren

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-11-25 11:47

Voornamelijk uit pure interesse (geen concreet plan) zou ik willen te weten komen wat je normaal kwijt bent als je een paard importeert. Ik weet dat er derden zijn die je helpen met de papierwinkel in orde te brengen en transport te regelen en moest ik ooit voor de keuze staan: ik zou waarschijnlijk iemand met die ervaring engageren. Maar dan weet ik graag al meer over wat voor kosten & papierwerk er met import samen gaan, en wat normaal is als transportkost.

Stel je koopt een paard in Duitsland en brengt het naar België/Nederland, wat is er dan nodig? En wat als je iets koopt uit Spanje/Portugal om het naar de Benelux te brengen?

troi

Re: Kosten verbonden aan paard importeren

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-25 12:22

Zal liggen aan de afstand en locatie. Ik woon naast de Duitse grens en ging regelmatig met paard een ommetje in duitsland maken. Vrienden stonden op een Duitse pensionstal met hun nl paard. Die ging echt niet hun paard invoeren en uitvoeren. Peerd in de trailer en rijden..

Saga

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-25 12:24

Hier alleen betaald voor controle van de NVWA en diesel onderweg, plus een tussenstop.
Denk zo'n 500 á 600 euro in totaal voor circa 1400 km.

Laten doen kostte hier 760 euro, enkele jaren geleden, voor ongeveer 1800 km.

haha1995

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-25 12:54

Drie jaar terug was ik voor spanje naar madrid 1500 kwijt... Vriendin was verhuist, ik heb gezorgd dat hij van mij naar haar kwam toen ze daar stalling en zo gevonden had...

sevenofnine

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-11-25 13:20

Transport van Nederland naar Madrid bedoel je? Zullen zeker een paar tussenstops aan bod zijn gekomen beeld ik me in.

gr_roos

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-25 14:04

Ik heb 3 jaar geleden een Shagya in Duitsand gekocht. De verkoper heeft hem gebracht, dat was goedkoper voor mij dan hem zelf halen. Ik heb daarnaast alleen extra kosten gehad voor het registreren van zijn chipnummer. Keuren heb ik in Duitsland gedaan, maar dat had ik ook bij een paard gedaan wat ik hier zou kopen.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 09:50

Vanuit Spanje kostte het tien jaar geleden e1000,-, dat was met alles incl. dus papieren, stops onderweg etc.

Het zal afhangen van de locatie en hoeveel transporten er gaan (daar kun je bij aansluiten). En natuurlijk als ze van heel ver moeten komen en moeten vliegen dan wordt het nog duurder.

Quir
Winnaar Bokt Veulenverkiezing 2024

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 09:58

Het is van het veel dingen afhankelijk, maar binnen de EU is het niet moeilijk. Je hebt alleen traces nodig (transport bedrijf kost die rond de 70/80 euro, als je het zelf laat doen rond de 300).

Ik importeer veel uit Nederland naar Zweden en ook weer terug naar Nederland. Kosten zitten gemiddeld rond de 900 euro inclusief traces, transport, de stops en zelfs paar nachten bij de transporteur op stal. Voor 1 paard, tweede paard (of meer) kan eigenlijk altijd wel wat goedkoper

sevenofnine

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : Gisteren, 10:08

Als ze moeten vliegen zal het idd wel niet te overzien zijn qua kosten. Ik dacht voornamelijk aan import van het ene EU land naar het andere, maarja Ierland is ook een EU land & dat zal vliegen zijn.

@Quir wat zijn traces? :+ Is dat gewoon documentatie over de stops en herkomst van het paard of moet ik me daar iets anders bij voorstellen?

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 10:16

Ierland is niet vliegen hoor. Dan komen ze ook met de vrachtwagen en de boot. Er worden best wat pony's en paarden uit Ierland en engeland geïmporteerd in het goedkope segment en die gaan niet met vliegtuig. Sowieso is vliegen vooral voor afstanden die niet met vrachtwagen af te leggen zijn, dus denk aan de VS enzovoorts. En de kosten van vliegen zijn veel te hoog voor die kortere afstanden.

Furst

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 10:18

Ik heb vanuit NL naar BE geimporteerd. 2x zelfs. Volgens mij vielen de kosten allemaal wel mee, zal ze even opsommen.

Vervoer: 325 euro met transportbedrijf, 150 euro met meeliften (gedeelde dieselkosten)
Inschrijven bij HorseID: 50 euro per paard
Coggins test: 50 euro per paard
Dierenartskosten: 50 euro per paard

denk dat dit het was. De Coggins test heb ik overginds bij 1 paard kunnen vermijden geloof ik omdat ik wel een gezondheidsverklaring had, maar vergeten meesturen was, lol.

Quir
Winnaar Bokt Veulenverkiezing 2024

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 10:28

sevenofnine schreef:
Als ze moeten vliegen zal het idd wel niet te overzien zijn qua kosten. Ik dacht voornamelijk aan import van het ene EU land naar het andere, maarja Ierland is ook een EU land & dat zal vliegen zijn.

@Quir wat zijn traces? :+ Is dat gewoon documentatie over de stops en herkomst van het paard of moet ik me daar iets anders bij voorstellen?

Traces is gewoon de gezondheidsverklaring, in nl doet nvwa dat. Hier in Zweden de gewone dierenarts.

Stelt niks voor, controleren chip nummer en ze zouden het paard moeten controleren of ze gezond zijn, maar meestal kijken ze het paard niet eens aan. Het traces nummer heb je voor steeds meer dingen nodig, zijn zelfs al stamboeken die dit nummer eisen om in Nederland in te kunnen schrijven (wat verplicht is en anders kan je ze ook niet op ubn zetten).

billy3105
Ik hou van poffertjes!

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 10:30

Furst schreef:
Ik heb vanuit NL naar BE geimporteerd. 2x zelfs. Volgens mij vielen de kosten allemaal wel mee, zal ze even opsommen.

Vervoer: 325 euro met transportbedrijf, 150 euro met meeliften (gedeelde dieselkosten)

denk dat dit het was. De Coggins test heb ik overginds bij 1 paard kunnen vermijden geloof ik omdat ik wel een gezondheidsverklaring had, maar vergeten meesturen was, lol.

Oh eindelijk de prijs van de coggintest, nooit kunnen vinden

Is het zo dat als de coggin positief is in BE dat er dan een slacht plicht is? Of zit ik helemaal verkeerd?

sevenofnine

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : Gisteren, 10:32

Ok, dan dacht ik te ingewikkeld. Ik zie wel vaak volbloeden te koop uit Ierland in het goedkope segment. Dan stel ik me wel snel de vraag "hoe?" zijn ze dan wel veilig op transport gezet enz.

@Furst Bedankt voor die lijst, da's interessant. De dierenarts deed dus de Cogginstest en keuring voor transport & dat moet dan de Nederlandse DA geweest zijn? Of was de Coggingstest in NL gedaan en dan ingeschreven door een Belgische?

sevenofnine

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : Gisteren, 10:37

billy3105 schreef:
Furst schreef:

Oh eindelijk de prijs van de coggintest, nooit kunnen vinden

Is het zo dat als de coggin positief is in BE dat er dan een slacht plicht is? Of zit ik helemaal verkeerd?

Ik kan niet veel vinden zo direct, maar deze melding van een uitbraak doet vermoeden van wel. https://efpb.be/meldingen/geval-van-equ ... en-belgie/ Positieve dieren geëuthanaseerd. Slachten zal zomaar niet mogen voor de veiligheid.

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 11:39

sevenofnine schreef:
Ok, dan dacht ik te ingewikkeld. Ik zie wel vaak volbloeden te koop uit Ierland in het goedkope segment. Dan stel ik me wel snel de vraag "hoe?" zijn ze dan wel veilig op transport gezet enz.

@Furst Bedankt voor die lijst, da's interessant. De dierenarts deed dus de Cogginstest en keuring voor transport & dat moet dan de Nederlandse DA geweest zijn? Of was de Coggingstest in NL gedaan en dan ingeschreven door een Belgische?

Die goedkope die je hier ziet zijn niet voor niets zo goedkoop. Meestal mankeert er heel wat aan, want de gezonde/goede worden daar gewoon verkocht. Want er zijn er daar zat die gewoon heel leuk allround meedraaien en mensen die niet zoveel vooroordelen hebben. Het moet bij je passen, maar als je een gezonde treft zijn het echt leuke paarden. (En je moet of meer betalen voor 1 die al omgeschoold is of zelf kundig genoeg zijn en dat laatste gaat ook vrij vaak fout hier) Je moet bedenken dat die handelaren hier dus en paard moeten aanschaffen, en transport betalen en nog winst maken. Je kan dus wel bedenken hoe weinig ze betalen voor de paarden. En 9 van de 10 keer zijn ze mager en zogenaamd heel braaf maar hebben vooral geen energie om echte karakter te tonen door te weinig voeding en veranderen dus als je ze wel gaat voeren en vooral voeden.

Maar ook tinkers bijvoorbeeld, allemaal brave kinderpony's, terwijl ze net week in NL zijn en niet doorgereden...

nieky1993

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 11:44

Wij hebben wel wat ervaring met transport. We prijzen die ik noem zijn incl traces enz.

Van finland naar belgie was het 1100 euro

Vanuit Ierland naar belgie is gewoonlijk 550-700 afhankelijk van transporteur.

Vanuit belgie naar Denemarken is kleine 900 euro.

Vanuit Belgie naar hoog Nederland (4u van ons af) was 300 euro.

Inschrijven in belgie doe je met de tracés papieren en dan hoef je geen coggins test te doen overigens. Als je veearts zegt van wel, dan is dat geldklopperij. Heb hier de FAVV over de vloer gehad met controlers en die zeiden dat de tracés voldoende waren om in te schrijven. Inschrijven in belgie kost 48 euro geloof ik.

Kaitlyn

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 12:21

Van Nederland naar Duitsland is in ieder geval een stuk duurder dan andersom. Heb eind vorig jaar mijn paard mee verhuisd naar Duitsland. De keuring van de nvwa is belachelijk, alleen het chipnummer werd gecontroleerd en of de entingen op orde waren. In Duitsland is die “keuring” een stuk goedkoper, maar dat moet je opvragen bij de plaatselijke organisatie daar want die kosten verschillen ook weer.

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 13:20

Klopt, nvwa is belachelijk met zijn prijzen. Over de grens ben je 80..100€ kwijt voor een export keuring

Transport zal wel duurder gaan worden want er zijn weer wat veranderingen in regels voor vrachtwagens en er komt nu vanaf volgend jaar tol bij in NL

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 13:29

sevenofnine schreef:

Die import paarden komen vaak met een hele vrachtwagen vol, dan is het ook weer goedkoper voor degene die importeert. En het zijn vaak lage prijsklasse paarden.

Hutcherson

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 14:32

Mijn paarden zijn verhuist van NL naar BE. Kosten NVWA waren 300€ en ik huurde n comfortabele paarden vrachtwagen a 150€ en verder de brandstof (50€) en eenmaal op nieuwe adres DA die de chips ging registreren 83€ geloof ik.

Iejoorr

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 17:46

Destijds van IJsland naar Denemarken was zo'n €2000,- (met het vliegtuig dus).
Van Denemarken naar NL kostte aan transport €600,-. Maar dit is allemaal zo'n 10 jaar geleden, dus die prijzen zullen nu wel iets hoger liggen.
Daarnaast kostte het een bezoekje van een dierenarts in Denemarken voor een gezondheidsverklaring en in NL om de importpapieren in te vullen. (En dan nog de registratie bij het stamboek, maar dat zal per stamboek verschillen denk ik).

Caira

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 18:21

Ik heb net afgelopen week mijn nieuwe paard in Zweden gekocht. Transport was rond de 1000 euro, Dierenarts rekening rond de 360 voor alle papieren. Eigenlijk was het vrij simpel zelf te regelen hoor. Uiteindelijk transport samen met iemand gedaan die ook een paard had gekocht.