paardenpaspoort kwijt

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

ikkeniet

paardenpaspoort kwijt

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : Gisteren, 10:02

Ik ben het paspoort van mijn paard kwijt, waarschijnlijk in een opruimactie samen met oude paspoorten van paarden, honden en katten die al dood zijn weggegooid.
Maar nu blijk ik wel wat grote uitdagingen te hebben, want het is een paspoort wat in Belgie is uitgegeven, wij wonen in Nederland en mijn paard is een Tennessee Walker wat geen stamboek in Europa heeft.
Omdat ik geen wedstrijden rij en mijn paard ook niet van de boerderij afkomt, heb ik zelfs geen idee hoelang ik het al kwijt ben.
Heeft iemand een idee hoe en waar ik nu een nieuw paspoort ga krijgen?

mavantos

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 10:06

Als het goed is kun je bij iedere instantie die een paspoort uitgeeft een nieuwe aanvragen.

Daar zal dan alleen geen afstamming e.d. instaan.

Oehlala

Re: paardenpaspoort kwijt

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 10:17

ik zou even bij de KNHS of RVO informeren. Het zal erop neerkomen dat een dierenarts jouw paard opnieuw scant om de chip te verifiëren en evt jouw paard schetst en dan moet je die formulieren tezamen met de aanvraag naar een PPI sturen.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 10:45

Oehlala schreef:
ik zou even bij de KNHS of RVO informeren. Het zal erop neerkomen dat een dierenarts jouw paard opnieuw scant om de chip te verifiëren en evt jouw paard schetst en dan moet je die formulieren tezamen met de aanvraag naar een PPI sturen.

Ja dit. En sowieso gooi je geen paspoorten weg toch? Die moet je terugsturen naar de uitgevende instantie bij overlijden.

Roodvos

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 10:48

ikkeniet

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : Gisteren, 10:53

Suzanne F. schreef:
Oehlala schreef:

Ja dit. En sowieso gooi je geen paspoorten weg toch? Die moet je terugsturen naar de uitgevende instantie bij overlijden.

Het waren paspoorten van dieren die al meer dan 20jaar dood zijn.

Celine_Famke

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 10:56

Suzanne F. schreef:
Oehlala schreef:

Dit heb ik ook nooit gedaan met het paspoort van mijn overleden paard. Die staat in haar memorial hoekje bij alle spulletjes.

rien10

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 11:03

Maar TS heeft het wel gedaan. Dat dus.
Na overlijden en opsturen kan je het terugkrijgen, dan is het ongeldig gemaakt met een gat er in.
Idd even contact met de KNHS opnemen, TS. Je zal de eerste niet zijn (Ikke :o ? Nee, ikke niet ;) . Ikke was het paspoort van de hond kwijt, niet van mijn pony :D)

Oehlala

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 11:43

Suzanne F. schreef:
Oehlala schreef:

Dat klopt, de paspoorten zou je eigenlijk terug moeten sturen naar het stamboek en die melden hem dood bij RVO. nu is de regelgeving natuurlijk pas echt actueel sinds een aantal jaren, en leefde het voorheen niet bij de eigenaren, dus nou ja kan gebeuren.
Feit is dat er nu gaan paspoort is, dus beter even goed informeren (het best bij RVO) hoe nu verder te gaan.

Spaansepony

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 12:12

Je weet toch nog wel bij welk stamboek / instantie het paard aangemeld staat. Die bericht je gewoon even. Dierenarts maakt een verklaring op met chipnummer, aftekening oid. En je stuurt dat naar de instantie waar je paard staat.
Na betaling (vaak forse kosten plus boete) krijg je een duplicaat paspoort ook vanuit buitenland als het een buitenlandse paspoort is.

marfries

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 12:36

Hoe erg is het dat je geen paspoort hebt?
Als je niet van je eigen erf af gaat met het paard, geen entingen erin laat noteren, stokmaat of medische behandelingen, heb je praktisch geen paspoort nodig. Wettelijk wel, want bij ieder paard moet een paspoort zijn, maar de NVWA zal dat niet vaak bij particulieren op eigen erf komen controleren . Op openbare weg moet je het kunnen tonen, bij verkoop of export (waarschijnlijk) ook.
Bij aan huis inslapen is er mij nog nooit om gevraagd.

Cioccolato

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 12:42

marfries schreef:
Hoe erg is het dat je geen paspoort hebt?
Als je niet van je eigen erf af gaat met het paard, geen entingen erin laat noteren, stokmaat of medische behandelingen, heb je praktisch geen paspoort nodig. Wettelijk wel, want bij ieder paard moet een paspoort zijn, maar de NVWA zal dat niet vaak bij particulieren op eigen erf komen controleren . Op openbare weg moet je het kunnen tonen, bij verkoop of export (waarschijnlijk) ook.
Bij aan huis inslapen is er mij nog nooit om gevraagd.

Dus wettelijk moet je het gewoon hebben.

Tancreda4

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 13:05

Als je naar de kliniek moet oid heb je hem ook nodig. Ik zou kijken of het knhs of iets je hierbij kan helpen. Zelf geen ervaring mee....

juval

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 13:10

Oehlala schreef:
Dat klopt, de paspoorten zou je eigenlijk terug moeten sturen naar het stamboek en die melden hem dood bij RVO. nu is de regelgeving natuurlijk pas echt actueel sinds een aantal jaren, en leefde het voorheen niet bij de eigenaren, dus nou ja kan gebeuren.
Feit is dat er nu gaan paspoort is, dus beter even goed informeren (het best bij RVO) hoe nu verder te gaan.

Je kan je paard toch zelf dood melden bij RVO? Dan heb ik wel gedaan iig.

Oehlala

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 13:23

juval schreef:
Oehlala schreef:

Je kan je paard toch zelf dood melden bij RVO? Dan heb ik wel gedaan iig.

Echt dood gemeld of afgemeld? Als het kan, kun je dat doen idd.

Volgens mij (maar ik heb ff geen zin om de volledige wetgeving door te akkeren), mag jouw dierenarts geen behandelingen doorvoeren bij niet - identificeerbare dieren, en een paard zonder paspoort valt onder niet identificeerbaar. (Op het stukje over vaccineren van ergens hierboven). Het is gewoon handiger om een paspoort te hebben.

Kabayo

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 14:04

Ik heb m’n pony’s toen wel als overleden gemeld bij het stamboek. Maar zowel het paspoort als stamboek papier heb ik nog, zonder gaten

ikkeniet

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : Gisteren, 14:23

Via het stamboek een nieuw paspoort aanvragen lukt niet omdat deze in Amerika zit.
Zojuist contact gehad met de KNHS, die verwijzen mij door naar Belgische federatie.
Mocht dat niet lukken dan kan ik weer met de KNHS contact opnemen, en dan gaan zij kijken wat ze voor me kunnen doen.

Manadeluca

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 14:30

Ik heb ook nog een Tennessee walker, hij is gewoon bij het KNHS ingeschreven, wel stamboekloos.
Hij is wel in Nederland geboren en ik heb hem naar België verhuisd in 2008.

Voor onze lipizzaner destijds die nog in bezit was van een oud stamboek, heb ik een nieuw aangevraagd, het heeft me met het schetsen, lidgeld etc meer dan € 200 gekost, met opnieuw schetsen, terwijl dit alles in zijn oud boekje stond samen met de barcodes van zijn chip. Het gaat hier om een paard van 2003.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 15:51

Tancreda4 schreef:
Als je naar de kliniek moet oid heb je hem ook nodig. Ik zou kijken of het knhs of iets je hierbij kan helpen. Zelf geen ervaring mee....

Nog nooit nodig gehad, alleen bij entingen.

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 15:55

Klinieken vragen altijd naar je paspoort. En die moet je sowieso dan bij je hebben wánt je transporteert je paard.
Maar ze vragen er naar, om te controleren of er een 'niet geschikt voor mensenlijke consumptie' paragraaf in staat, en die er in te zetten als er medicatie wordt gebruikt waardoor die clausule er in moet.
En daarbij uiteraard na vragen of de eigenaar daarmee akkoord gaat - zo niet, beperkt het de medicatiemogelijkheden.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 15:56

Ibbel schreef:
Klinieken vragen altijd naar je paspoort..

Wolvega iig niet.

Kabayo

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 15:56

Ibbel schreef:
Klinieken vragen altijd naar je paspoort. En die moet je sowieso dan bij je hebben wánt je transporteert je paard.
Maar ze vragen er naar, om te controleren of er een 'niet geschikt voor mensenlijke consumptie' paragraaf in staat, en die er in te zetten als er medicatie wordt gebruikt waardoor die clausule er in moet.
En daarbij uiteraard na vragen of de eigenaar daarmee akkoord gaat - zo niet, beperkt het de medicatiemogelijkheden.

Klopt
Dierenkliniek Wolvega vraagt altijd naar het paspoort aan de balie als ik mij kom aanmelden

Als ze aan huis komen vragen ze er trouwens nooit naar