Paard kopen

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Loladekooi

Paard kopen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-11-25 01:52

Hoi allemaal,

Ik heb nu mijn droompaard voorbij zien komen. Helaas heb ik op het moment 5000 euro. Dit paard is 3000 euro wat betekent dat ik echt max 2000 euro overhoud. Ik verdien genoeg om 500 euro te sparen voor de buffer per maand. Het paard is 3 en ga ik dus ook nog niet rijden. Nu vroeg ik me af hoe verstandig dit is ik had van origine de afspraak met mijn ouders om volgend jaar een paard te gaan kopen wann ik ongeveer 20k heb. Ik kan dit paard alleen niet uit mijn hoofd krijgen. Ik wil dus eerst weten of dit een goed idee is voordat ik de discussie aan ga met mijn ouders. Ik ben 19 bijna 20 btw. Ik weet waar ik aan begin en ik weet hoeveel tijd en geld het kost. Ik wil alleen puur weten of wat ik nu doe een realistisch idee is, eventueel verzeker ik het paard voor 1 jaar en daarna leef ik dan van de buffer die dan al rond de 10k is. In iedergeval heel erg bedankt voor jullie advies!

(Ik weet dat er veel topics hierover zijn ookal kon ik na uren lezen niet echt een vergelijkbaare vinden vandaar)

Amber_anne

Re: Paard kopen

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-25 02:05

Ben je al bij het paard gaan kijken? Dat zou ik als eerste doen om te zien of er een klik is

Verder zou ik me geen zorgen maken om die 2000 als buffer als je 500 per maand kan sparen (is dat naast alle kosten zoals stalgeld etc?). Aangezien je 20 bent snap ik ook niet waarom dit in overleg met je ouders zou moeten, tenzij zij meebetalen

Loladekooi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-11-25 02:10

Amber_anne schreef:
Ben je al bij het paard gaan kijken? Dat zou ik als eerste doen om te zien of er een klik is

Verder zou ik me geen zorgen maken om die 2000 als buffer als je 500 per maand kan sparen (is dat naast alle kosten zoals stalgeld etc?). Aangezien je 20 bent snap ik ook niet waarom dit in overleg met je ouders zou moeten, tenzij zij meebetalen

Nee ik wil eigenlijk eerst weten of dit uberhoudt realistisch is voordat ik ga kijken er een klik is en ik hem vervolgens niet mee kan nemen. Ik verdien echt dik meer dan 1000 euro per maand met m'n studie erbij. Mijn ouders betalen wel mijn studie en zorgverzekering maar zullen geen cent uitgeven aan het paard. Ze zullen dus ook geen financiële terugfal zijn. Ik denk ook dat dat de reden is dat ze het eng vinden merendeels omdat dierenartskosten echt tor duizenden euro's kunnen oplopen en zij dat niet kunnen betalen, het is dus dat hun willen voor mij dat ik dat kan betalen en niet de schulden in moet.

Matheno

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-25 06:27

Ik zie geen probleem, dat is een prima eerste buffer en ik denk dat het meer is dan menig paardeneigenaar heeft liggen.

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-25 07:06

Weet je al waar je net paard kunt gaan stallen? Of kan dat bij jullie thuis?

DDDara

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-25 07:25

Ja ik zie ook niet in waarom je het financieel gezien niet zou kunnen doen. Maar heb je met het paard erbij nog wel genoeg tijd om je studie goed af te ronden, want dat zou natuurlijk jammer zijn als je studie ten kosten gaat van het paard.

Lieser

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-25 07:36

Kun je nog steeds 500 euro per maand sparen als je het paard eenmaal hebt? Want ook als je nog niet rijdt, heb je elke maand kosten voor je paard. En over een jaar komt de aankoop van een zadel erbij.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-25 08:03

Ik zou me meer zorgen maken om de leeftijd. Heb je ervaring met jonge paarden opleiden/ zadelmak maken en doorrijden? Want zo nee, dan ga je ook nog veel geld daar aan kwijt zijn aan begeleiding etc.

Als het je eerste paard wordt kun je beter geen groen paard kopen maar eentje van een jaar of 8 met een goede basis.

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-25 08:18

Elisa2 schreef:
Ik zou me meer zorgen maken om de leeftijd. Heb je ervaring met jonge paarden opleiden/ zadelmak maken en doorrijden? Want zo nee, dan ga je ook nog veel geld daar aan kwijt zijn aan begeleiding etc.

Als het je eerste paard wordt kun je beter geen groen paard kopen maar eentje van een jaar of 8 met een goede basis.

Die zou waarschijnlijk duurder zijn dan wat het beoogde paard van ts nu moet kosten.

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-25 08:24

Ts, je hebt dit paard nog niet eens in het echt gezien.Waarom vind je dat het je droompaard is? Mogelijk valt hij\zij bij een bezichtiging erg tegen en zit je nu zonder reden te rekenen of het financieel kan lukken. Ga eerst maar eens kijken.Denk ook aan een aankoopkeuring als je hem zou willen. Dat kost ook nog wat maar is wel verstandig.

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-25 08:30

Ik zou nog even doorsparen. Paard kost dan nu 3000,- maar daar komt de keuring nog bij, het transport, de stalling, verzekering. Evt nog dekens, halster en andere spullen. Dan blijft er niet veel van je buffer over.

Melzazu

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-25 08:59

Ik vraag me af of je rekening gehouden hebt met de maandelijkse kosten van stalling etcetera die je krijgt zodra je dit paard gekocht hebt en of je dan nog steeds 500.- over houdt om te sparen

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-25 09:00

anjali schreef:
Elisa2 schreef:

Die zou waarschijnlijk duurder zijn dan wat het beoogde paard van ts nu moet kosten.

Daarom kan ze beter ook gewoon doorsparen en zich aan het oorspronkelijke plan houden denk ik. :j

mika11

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-25 09:20

De aanschaf van een paard is niet eens het grootste punt, zeg maar.
Betaald is betaald en je hebt je paard.

De maandelijkse kosten blijven altijd terugkomen, dat is veel belangrijker dat je dit kan betalen.
Het gaat om honderden euro's per maand.

Flevolander

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-25 10:23

realiseer je, gezien je leeftijd dat wanneer je op jezelf gaan wonen het tzt kan betekenen dat je mogelijk weer afscheid moet nemen van je paard om financieel rond te komen. Ik weet niet wat voor studie je volgt en of je een relatie hebt, maar als starter is het hebben van een paard vaak wel een pittige combinatie..

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-25 13:18

Flevolander schreef:
realiseer je, gezien je leeftijd dat wanneer je op jezelf gaan wonen het tzt kan betekenen dat je mogelijk weer afscheid moet nemen van je paard om financieel rond te komen. Ik weet niet wat voor studie je volgt en of je een relatie hebt, maar als starter is het hebben van een paard vaak wel een pittige combinatie..

Als je een paard wil dan moet je daarvoor keuzes maken in je leven. Alles tegelijk hebben is meestal niet mogelijk als je niet steenrijk bent. Als je paard je prioriteit is dan kan dat vaak wel maar moet je andere dingen voor laten. Het is tegenwoordig wel erg duur geworden allemaal. Het geluk op deze aarde ligt op de ruggen van de paarden- maar ook : Mensen met paarden hebben de hemel op aarde, maar als ze komen te sterven is er niets te erven! :+

Firelight
Hoofd Nieuwsredactie
Moderator Over Paarden & Markt

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-25 14:33

Omdat dit topic is geopend door een schaduwaccount wordt het gesloten.