Volbloeden en dekens - wat ligt er bij jullie op?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Miss_Mii21

Volbloeden en dekens - wat ligt er bij jullie op?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-11-25 16:22

Hier op 24/7 buiten, volbloed die sinds dit jaar ineens een stukje meer fluffy is dan voorgaande jaren (enige verschil is dat hij nog nooit zo veel heeft gewogen :D en hij staat nu op 24/7, eerdere jaren had hij 's nachts een stal )

Bij aankoop werd mij gezegd: volbloed heeft dunnere vacht en huid, dus sneller koud. Dat heb ik ook in de praktijk ondervonden. Ondanks wintervacht(je - iets meer fluffy), voelt die van mij niet heel warm aan onder de Bucas Smartex Medium. (Incl 0 gram nekstuk) Hij staat al langere tijd in winters met onbeperkt hooi - dus dat maakt geen verschil hier.

Nu het kwik daalt, neig ik naar de Smartex extra - misschien nog wel even wachten met dik nekstuk.

Zijn er meer koukleumen? Misschien niet perse volbloed gerelateerd - misschien wat meer bloedlijn gerelateerd. Ik zit er niet zo diep in, maar wel dat ik een ribbenpakhuis krijg als ik hem zonder deken zet. Dus hij staat netjes ingepakt en wordt netjes bijgevoerd, happy horse, wij happy.

Wat doen jullie qua deken-dikte met paarden die ook veel buiten staan?
Bij ons dus 24/7 met gigantische schuilstal en onbeperkt hooi.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-25 16:41

Mijn paarden droegen altijd Horseware dekens met liner systeem.

Ik had voor ieder paard twee regendekens van 0 gram en van iedere liner twee stuks (50 gram, 100 gram en 200 gram) zodat ik kon afwisselen en de regendekens tussendoor goed konden drogen/schoongemaakt konden worden.

Met deze drie diktes van liners kon ik makkelijk afwisselen wanneer het eens wat warmer of kouder was in een periode. In de praktijk heb ik nooit meer dan 250 gram op hoeven leggen.

Reggledoos

Re: Volbloeden en dekens - wat ligt er bij jullie op?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-25 17:04

Die van mij heeft sinds afgelopen week een 300 grams met halve hals op. Het wordt zijn tweede winter 24/7 buiten. Met onbeperkt hooi en schuilmogelijkheid. Hij heeft dit jaar al veel minder krachtvoer nodig dan vorig jaar en ziet er prima uit

SandraWierda

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-25 17:10

Mijn 2,5 jarige volbloed die ik sinds deze zomer heb is nu net afgelopen week onder een 0 grams bucas power turnout gekomen. Hij staat 24/7 buiten met schuilstal, waar hij ook zijn hooi krijgt. Ik zag dat hij afgelopen week met die enorme hoeveelheid regen echt met zijn staart stond aangeknepen, vandaar dat ik heb hem nu onder dek heb gezet.

saarie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-25 11:12

Hier een hoogbloed paard (meer dan 60%volbloed) met een zomervacht, ongeschoren. Maakt gewoon geen haar aan. Die staat in een binnenbox, wel met een frisse stalgang. Overdag in de molen en even op de paddock maar geen uren achter elkaar buiten (helaas). Hij staat onder 200 gram outdoor en staat daar niks te warm onder.

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-25 11:49

Mijn EV stond de laatste jaren ook 24/7 buiten op een groot weiland met onbeperkt hooi. Eerste winter heb ik getwijfeld om af te dekken, maar dit was niet echt praktisch en veilig. Ze stonden tenslotte met 11 en er ging slechts 1x per dag iemand langs om bij te voeren en het water en de hooiruif te checken. Een beschadigd of nat deken was imo vele malen erger, plus vaak genoeg langs gegaan dat ze stonden te dampen van het rennen (allemaal EV's en AV's).
Buiten op extreem gure dagen deed ze het prima.

davinci2412

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-25 13:35

Mijn EV staat sinds afgelopen week ook onder 300 gram, anders merk ik toch dat hij het koud krijgt en dan valt hij (helaas) heel snel af.
Hier altijd 100 gram meer op dan de Wpn'ers