Enorme stijging AVPkosten als hobby-paardenhouder.

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

criollo_yess

Enorme stijging AVPkosten als hobby-paardenhouder.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : Vandaag, 13:44

Al jaren zitten wij met onze AVP bij Univé. Vanaf december 2025 gaat de premie voor paardenhouders omhoog vanwege de sterk gestegen kosten voor de verzekeraars. Echter de hoogte van de premie wordt gekoppeld aan het aantal paarden dat je hebt. Dat betekent voor ons een premie die ruim 10x hoger wordt dan voorheen. Wij betaalden altijd ongeveer € 70 AVP voor 2 personen per jaar.

Zijn er meer bokkers die hier tegenaan lopen? Zo ja, is er een alternatief? Welke verzekeringsmij heeft hobby-paardenhouderij in de AVP en is betaalbaar? Tips welkom.

Evercreek

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 14:26

Ik heb me laten wijsmaken dat het paard wel is meeverzekerd bij onze aansprakelijkheidsverzekering; maar alleen als niemand anders erop rijdt, of het paard voor de sport of fokkerij wordt gebruikt. Dus puur hobbymatig. Nu heeft mijn vriend dit gecontroleerd en nagevraagd voordat het paard werd aangeschaft en ik weet eigenlijk niet zeker meer welke verzekering dit is.. Ik lees daarom even mee :)

Bentuh

Re: Enorme stijging AVPkosten als hobby-paardenhouder.

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 14:37

Ooh hier heb ik nog nooit van gehoord.
wij zijn verzekerd bij Centraal beheer en mijn paard valt gewoon onder de AVP. zij hebben ook al eens kosten vergoed vanuit deze verzekering.

Boelles

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 14:44

Hier ook bij Unive, nog niets over gehoord eigenlijk. Kan het mij wel voorstellen, zorgverzekeraars zitten je op de hielen als er wat gebeurt mbt opname na val van paard.

criollo_yess

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : Vandaag, 15:13

Deze paardenverhoging bij Univé gaat in per 1 december 2025.

Quote wijzigingen Univé;

Wat is er veranderd? Wat betekent dit?
Uitvraag aantal paarden Bij nieuwe aanvragen of het wijzigen van uw verzekering vragen wij
naar het aantal paarden waar u eigenaar van bent. Wij passen uw
verzekering niet automatisch aan naar de nieuwe situatie. Dit kan u
zelf aanpassen.
Wilt u het aantal paarden aan ons doorgeven? Dit kan via
Mijn Univé of neem contact op met uw adviseur.

Wanneer u het aantal paarden niet of niet juist aan ons heeft
doorgegeven is uw eigen risico € 500. Ook dan betalen wij de
schade met aftrek van het eigen risico.

F_T

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 15:17

Als je niets veranderd heb je nu dus een eigen risico van 500 per gebeurtenis.

Dat lijkt me beter dan per paard gaan betalen.

criollo_yess

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : Vandaag, 15:20

F_T schreef:

Ja, totdat er voor de 2e keer in 1 jaar iets gebeurt. Bovendien kunnen ze je royeren als dán blijkt dat je het aantal paarden niet correct hebt opgegeven.

F_T

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 16:06

criollo_yess schreef:
F_T schreef:

Ja, totdat er voor de 2e keer in 1 jaar iets gebeurt. Bovendien kunnen ze je royeren als dán blijkt dat je het aantal paarden niet correct hebt opgegeven.

Maar als je deze tekst goed leest is er dus bij een eerste claim niets aan de hand, behalve 500 eigen risico. Ook niet als je niets doorgegeven hebt.

Er is dus ruim tijd om te kijken welke verzekering meer passend is voor je.

Of je moet ontzettend vaak moeten claimen op die verzekering.
Maar ik heb dat bijvoorbeeld nog nooit hoeven doen.

criollo_yess

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : Vandaag, 16:08

Klopt hoor F_T, wij hebben ook nog nooit iets op onze AVP geclaimd. Maar juist daarom voelt het ook zo onrechtvaardig dat de premie zo ontzettend stijgt. Dus ja, gaan ons oriënteren op andere AVP verzekeraars.

Blacky94

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 16:13

Hier asr en paard valt onder de AVP (en paardenspullen zoals een zadel onder de inboedel, ook als je deze gewoon op stal hebt liggen - heb dat specifiek telefonisch allemaal nagevraagd want vaak mag een zadel niet of maar een korte tijd op stal liggen, wil die onder je verzekering vallen).

Wat wel belangrijk is, en zoals Evercreek al benoemd, is om na te vragen wat de mitsen en de maren zijn van je AVP. Ik ben er hier op Bokt al eens vaker niet op geloofd, maar veel verzekeringen hebben idd in hun voorwaarden staan dat je geen geld met je paard mag verdienen, wil deze onder je AVP vallen. Oftewel, en dat heb ik tot nu toe van 2 verschillende aanbieders begrepen, val je niet onder je AVP als je op wedstrijd bent. Bij asr waren ze er aan de telefoon iets milder in, zolang je maar geen prijs won (ook prijzen in natura tellen hiervoor mee, dus ook geen borstel ofzo), dan viel je weer wel onder hun AVP. Vraag dit soort dingen dus ook echt allemaal goed na bij potentiële aanbieders.