Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola
Cayenne schreef:Misschien een tandarts laten komen? Het kan zijn dat ze last heeft en dat het uitdoen van het bit pijn doet.
Elisa2 schreef:Is haar gebit nagekeken? Dat is namelijk mijn eerste gedachte..bit/ hoofdstel kan pijn doen omdat ze haken oid heeft. Daarnaast, past het hoofdstel goed? Is deze anatomisch gevormd? Want bij hoofdstellen die dat niet zien kan de drukverdeling niet fijn zijn en het kopstuk op gevoelige zenuwen drukken.
Het kan ook zijn dat ze dit eng vindt omdat ze het bij het halster ook heeft, maar ook hysterisch bij het zadel af doen. Past het zadel nog goed? Het klinkt als een paard die schreeuwt niet lekker in het lijf te zitten. Is ze weleens medisch nagekeken? of behandeld door een osteopaat oid?
Art_Ificious schreef:Is er iets gebeurt tijdens die handeling van hoofdstel afdoen? Misschien onbewust eens tegen haar ogen gekomen of het bit tegen haar tanden gestoten?
Wat is het heel raar doen precies? Kan je dat beter omschrijven?
Melissaaxdh schreef:Art_Ificious schreef:Is er iets gebeurt tijdens die handeling van hoofdstel afdoen? Misschien onbewust eens tegen haar ogen gekomen of het bit tegen haar tanden gestoten?
Wat is het heel raar doen precies? Kan je dat beter omschrijven?
Bij ons iig niet. We hebben wel gevraagd of er iets gebeurd is met het binnenhalen bij de stalgenoten die dit doen, dit was volgens hun niet het geval.
Aller eerst gooit ze haar hoofd omhoog, wanneer je dat het stuk achter haar oren wil halen wil ze wegvluchten. Wanneer je buiten staat doet ze dit ook echt. We zadelen nu alleen nog af in de stal en hier probeert ze dit ook te doen, maar heeft ze de ruimte niet voor, dus knalt ze vervolgens tegen de stalmuren aan. Ook houd ze het bit dan vaak vast in haar mond waardoor er nog meer paniek ontstaat
Bieden schreef:Ik zou bij het hoofdstel uitdoen eerst het bit los maken bij het bakstuk , het bit uit z’n mond halen en dan de rest af doen.
Je kan met het zadel eerst de singel wat losser maken na het rijden en dan in stal pas helemaal los maken.Eventueel eens vanaf de andere kant als dat je altijd doet.
En misschien een nare vraag…maar rijd je niet te streng ?Dat je paard bang is .
Levita schreef:Ik zou haar helemaal laten nakijken, kan maar zo dat ze pijn heeft achter haar oren ter hoogte van haar 1e halswervel. Dit klinkt als ongemak en pijn en niet als een gedragsprobleem.
MarliesV schreef:Levita schreef:Ik zou haar helemaal laten nakijken, kan maar zo dat ze pijn heeft achter haar oren ter hoogte van haar 1e halswervel. Dit klinkt als ongemak en pijn en niet als een gedragsprobleem.
Nou dit idd. Eerst maar is de medische kant na laten kijken, hoofd, hals, gebit. Dus dierenarts er bij en onderzoeken. Dat ze niet reageerd op aanraking, betekend voor mij niet zoveel.
Blijkbaar heeft ze ongemak als ze een tijdje een hoofdstel of halster op heeft gehad. Dus geeft de druk achter de oren in mijn ogen pijn en daardoor dit gedrag.
Dat zou ook verklaren waarom omdoen prima is, want dan heeft er geen druk op gezeten nog.
Ik zou echt niet gaan oefenen met 'gedrag' voordat je weet dat het dier medisch ok is. Je wilt ze geen extra pijn doen met je training.

MarliesV schreef:Levita schreef:Ik zou haar helemaal laten nakijken, kan maar zo dat ze pijn heeft achter haar oren ter hoogte van haar 1e halswervel. Dit klinkt als ongemak en pijn en niet als een gedragsprobleem.
Nou dit idd. Eerst maar is de medische kant na laten kijken, hoofd, hals, gebit. Dus dierenarts er bij en onderzoeken. Dat ze niet reageerd op aanraking, betekend voor mij niet zoveel.
Blijkbaar heeft ze ongemak als ze een tijdje een hoofdstel of halster op heeft gehad. Dus geeft de druk achter de oren in mijn ogen pijn en daardoor dit gedrag.
Dat zou ook verklaren waarom omdoen prima is, want dan heeft er geen druk op gezeten nog.
Ik zou echt niet gaan oefenen met 'gedrag' voordat je weet dat het dier medisch ok is. Je wilt ze geen extra pijn doen met je training.
Er mag wel wat padding onder, maar geen bochtjes, uitsparingen of wat dan ook. Zonder padding is ook goed