Ziek veulen uit belgie gekocht. Welke stappen kunnen we ondernemen?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

GabberGill

Ziek veulen uit belgie gekocht. Welke stappen kunnen we ondernemen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : Gisteren, 00:29

Ik kan een heel lang verhaal maken maar ik ga proberen om het zo kort mogelijk te houden. Het betreft het veulen van mijn zusje.

Afbeelding

3 November 2025 gekocht.

Afbeelding

Pasha was vanaf dag 1 al timide (terughoudend). We zagen dit niet direct als probleem en dachten dat ze bij moest komen van een lange rit. Logisch ook, want het is nog maar een kleine baby.

Afbeelding

Haar opgeblazen buikje heeft ons doen besluiten haar te ontwormen. Dit deden wij op 10 November 2025. 14 November kwamen er nog steeds levende wormen uit Pasha. 15 November 2025 2e kuur erin en werd Pasha met een dik been gevonden.

Veearts is toen direct ingeschakeld en deze kwam wondjes in de kootholte tegen en dacht aan een ongelukje op stal. Nogmaals niet direct zorgen en een gevalletje dikke pech. Aangezien ze bang waren voor pezen enz moest ze naar een stal. Boxrust was het advies. Zo gezegd zo gedaan.

Afbeelding

Pijnstillers en ontstekingsremmers werden toegediend en voorgeschreven en ook de volgende dag 16 november 2025 zijn deze gegeven rond 11.00 op dat moment was haar temp 37.6 dus netjes. Er kwam nog vers bloed uit de wond wat wel gek was omdat dat niet meer zou moeten maar het ging goed.

Afbeelding

Om 16.30 begon haar linkerachterbeen op te zetten en verkrampte zij volledig begon te trillen en het leek totaal niet goed te gaan. Nogmaals Veearts ingelicht het diertje had helaas 39.7. Flinke verhoging in zeer korte tijd.

Haar linker voorbeen werd geschoren en daar kwam dit onder vandaan.

Afbeelding

Ik ging om 22.00 uur checken en trof haar inzichzelf gekeerd aan, maar de wond was veel erger geworden.

Afbeelding

Het heeft ons moeten doen besluiten om op 16 November om 23.00 naar de kliniek te rijden. Hier zijn scans en onderzoeken gedaan en ook het bloed werd getest.

Afbeelding

Afbeelding

Een paar uur later hadden we dit linksvoor.
Afbeelding

Een dag later dus 17 November
2e been ingepakt ivm zwellingen, 3e been begint warm en dik te worden.
Ze staat 24/7 onder cameratoezicht en het zijn hele spannende dagen.
Afbeelding

Afbeelding

Pasha staat tot op heden in de kliniek en zal voorlopig de kliniek nog niet mogen verlaten.

De wondvorming op de benen lijkt te komen van de inwendige infecties die een uitweg zoeken. Vandaar de wondvorming in haar kootholtes.

Bloedonderzoeken, scans, echo's, injecties, kuren en ga zo maar door. Momenteel zelfs te zwak om een gerichte wormbehandeling te ondergaan.

Met 3 maanden afgespeend en met 4.5 maand aan ons verkocht. We wisten pas dat ze met 3 maanden afgespeend was toen mijn zusje daar al stond om haar te halen. 4.5 maand is jong en dat weten we. We hebben hierdoor getwijfeld of mijn zusje haar moest kopen, maar heel eerlijk. Als zij het niet deed deed een ander het wel. Ergens ben ik heel dankbaar dat ze bij mijn zusje staat, want die kan dit voor haar doen.

Helaas heeft de verkopende partij tot op heden niet geantwoord terwijl de veearts al heeft gezegd dat er iets rondgaat in het lijfje wat er al geruime tijd zit. Dit was dus al het geval voor de aankoop.

Wat kunnen we hiermee?

littleroosie

Re: Ziek veulen uit belgie gekocht. Welke stappen kunnen we ondernemen?

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 00:59

Jeetje zeg, wat ontzettend zielig voor jullie veulen, ik hoop dat ze snel de goede kant op gaat. Wat een geluk dat ze bij jullie terecht is gekomen.

Ik heb mijn oude paard vorig jaar terug gekocht uit België, zwaar verwaarloosd. Met veel bewijzen heb ik aangifte gedaan, de Belgische politie nam dit serieus op. Het wordt daarna doorgezet naar een soort van justitie, maar zij hebben er nooit een zaak van gemaakt. Dierenmishandeling is heel moeilijk om gerechtigd voor te krijgen.

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 01:10

Wat ontzettend sneu voor zowel je zusje als het veulen -O-
Ik denk alleen wel dat het heel moeilijk te bewijzen gaat zijn dat er al iets door het lijfje ging voor de aankoop.
Ik neem aan dat er geen bloedonderzoek is gedaan voor aankoop?

GabberGill

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : Gisteren, 01:31

Nee maar door het dusdanig aangedane lijf durft de kliniek het met zekerheid te zeggen. Ze zijn nu nog allemaal onderzoeken aan het doen. Ze wordt echt binnenstebuiten gekeerd.

Vooral een ode aan mijn zusje die er alles aan doet om dit veulen te helpen waar nodig.

Het is een hevige wormeninfectie, maar om alles goed te kunnen onderbouwen wordt dit nog verder onderzocht. Voorlopig staat ze er nog wel. Er worden monsters/swabs van echt alles genomen en ze noemde dit een chronisch ziektebeeld waar ze dus mee beaamde dat dit al vele malen langer gaande was dan 3 weken. De staat van het veulen en de uiting van het lijf nu laat ook zien dat dit dus al inwendig speelde.

Het is met de verhuizing enz waarschijnlijk tot uiting gekomen omdat dat natuurlijk best intensief is voor een veulen.

Er wordt dus genoeg bewijs verzameld want ergens hoe gek het ook klinkt, weet ik dat de verkoper wel degelijk gek op haar was. Ik ga ook niet uit van het kwade maar vind ook dat dit op zijn minst besproken mag/moet kunnen worden.

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 06:16

Ach jeetje wat onwijs zielig. Wat goed dat jullie zo kunnen helpen.

Inhoudelijk heb ik geen advies, alleen heel veel sterkte en succes gewenst!

StalNollie

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 06:16

Deze heb ik gezien is / was van particulier. Eerlijk hier ga je niks mee kunnen die wonden lijken ook vers waardoor ik er eerder vanuit ga dat ze zich bij jullie heeft bezeerd en infectie heeft opgelopen. Ontwormen staat er los van en de besmetting ook

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 06:49

Sjee wat super sneu zeg....! Arm kleintje.... heel hard duimen dat ze zich snel beter mag gaan voelen :knuffel:

Saga

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 07:05

Arm diertje, gelukkig is ze bij jullie terecht gekomen en krijgt ze nu de juiste zorg. :(:)

Als de kliniek zwart op wit wil zetten dat dit al voor de koop aanwezig was, wat een kliniek zelden doet, dan sta je vrij sterk.
Maar de kans is groot dat de verkoper haar dan terug moet nemen.
Het is niet dat je de verkoper kunt dwingen een deel van de kosten te vergoeden en dat je dan zelf het diertje mag houden.
De vraag is of je dat moet willen. :o

KimD

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 07:08

Jeetje, wat een narigheid! Geen advies, alleen maar heel veel sterkte en beterschap! :(:)

Thami

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 07:29

;) Poeh wat zielig, komt het wel goed denkt de dierenarts?
Ik denk dat je qua stappen richting de verkoper weinig kan. Ook als dit het gevolg is van verwaarloosde ontworming, dat hadden jullie bij aankoop al kunnen zien. Natuurlijk hoop je dat het met een paar x ontworming goed komt, maar je weet dat het helaas ook anders kan lopen. Echt pech dat het zo heftig uitwerkt op haar. Sterkte

Dorien66

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 07:40

Heeft je zusje een rechtsbijstandverzekering? Zo ja: daar navragen. Zo nee: naar het juridisch loket.
Of accepteren dat dit een geval van stomme pech is…
Sterkte!

Bellatrix
Lid Nieuwsredactie
The Scarlet Witch 

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 07:42

Jeetje, arm veulen. :(:)
Hopelijk komt het weer helemaal goed.
Ik kan je geen tips geven maar ik volg graag mee.

amyz

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 07:47

Wat een bizarre wonden zeg, idd alsof zich van binnenuit iets naar buiten vreet :wow:

Hopelijk komt ze er helemaal bovenop en is er geen blijvende schade. Arm dier.

Tancreda4

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 08:00

Ach wat zielig en wat een rare symptomen. Hopelijk knapt ze op!

Voor wat betreft stappen, ze had bij koop geen wondes en het timide zijn is vrij vaag, niet iedereen kan en wil dat zien als iets dat er iets speelt. Als ze verder geen wondes had, geen verhoging, hoe zeker is het dan dat een vorige eigenaar dit had kunnen opmerken of hier iets aan had kunnen doen?

Is het geen verslagen droes?

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 08:04

Ik denk dat er alleen een kans is om uberhaupt wat te kunnen als de dierenartspraktijk zwart op wit de oorzaak zet. Maar daar zijn ze vaak terughoudend in, ik zou het ook navragen bij je rechtsbijstandverzekering of juridisch loket.

Als dit echt van de wormen komt dan denk ik dat de moeder ook al aardig besmet moet zijn geweest. Ik vraag mij af of dit veulen wel alle basisentingen e.d. heeft gehad.

Anyway, ik hoop dat ze gauw opknapt en weer mee naar huis kan!

haha1995

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 08:23

En hoe legaal is de grens overgekomen? Normaal gaat daar ook een dierenarts keuring vooraf. Mogen ze alleen met een gezondheidsverklaring mee. Dus als je iets wil beginnen ,snij dan niet in je eigen vingers. En voor de ex eigenaar is het dan ook makkelijk te zeggen ,ze is gezond verklaart....Ik kan me ook voorstellen dat ze dit echt niet wisten en het pas tot uiting door stress is gekomen.

Wel fantastisch dat jullie er zo goed voor zorgen,en wat een pech voor het arme diertje...

Unwritten

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 08:25

Het doet mij ook aan verslagen droes denken eigenlijk. Heeft de kliniek dat ook in onderzoek?

Arm diertje, gelukkig dat jullie (je zusje, jij) op het pad kwamen!

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 08:37

Flink wormen kan wel.
10 jaar terug kochten wij 2 veulens.
Toen nog lopende bij de moeder. Pas een weekje oud.

Gras mooi groen, moeders goed in conditie.
De zomer vorderde.
Er werd veel te weinig bijgevoerd. Er stonden te veel paarden op dat stuk wei met zo weinig voer. De ware eigenaren kwamen naar boven.

Elke week gingen we kijken.
En ineens stonden de veulens apart. 3,5 maand oud.
Dat was niet afgesproken.
Maar de merries teerde zo in was hun antwoord.

Wij hebben ze toen hier In orde gemaakt en hebben ze direct opgehaald.
Hier kon ik tenminste veulen korrel voeren enz.

Ook ik vond ze timide.
Maar volgens fokker speelde ze goed.

Waren ook ontwormt. Zei die..

Hier thuis vond ik ze ook mat en in een week viel mij hun buikje op.
Dus ontwormt.
Echt ongelooflijk hoeveel daar afkwam.
Je hoefde geen mestbal uit te pluizen om wat te vinden.
Je zag het zo liggen.

Maanden zoet mee geweest.

Maar ik ben blij dat wij dit dus direct hebben kunnen doen.
Niet als ts nog weer een maand later.
Want wat was er dan in het lijfje meer aan de hand?

En ik kreeg ook al heel snel andere veulens betreft energie.

TS en zus, veel sterkte.

Cioccolato

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 09:05

Ik denk dat je weinig kan als het wormen zijn. Dat hebben bijna alle veulens. Ik had haar gelijk al ontwormd, al was je her dan niet voor geweest waarschijnlijk. Maar slecht ontwormen van veulens is bijna standaard te noemen.. helaas.

Het lijkt wel een vleesetende levende bacterie zo snel die wond ineens ging.. arm dier.

Daarnaast denk ik dst je ook weinig kan als het wat anders is. Veulens zijn vatbaar. Verhuis ze en er kunnen ineens dingen naar buiten komen die erin zaten, erger of net zo erger zonder verhuizing zul je nooit weten.
Evenals het over de grens brengen, daarvoor heb je een gezondheidsverklaring. Die zegt dus dat die gezond was..

Ik zou alle energie steken in het veulen.

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 09:11

Ach wat sneu voor haar :(:) . Het is wel een schatje om te zien :-)

Hoop dat ze er snel bovenop komt, voor haar echt geen mooie start in haar leven. Gelukkig is ze nu bij jullie :-)

Melzazu

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 09:13

Ach wat enorm sneu. Verder geen advies van mij. Ik hoop vooral dat het veulen er helemaal bovenop komt.

Veel beterschap en sterkte gewenst.

Hevonen

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 09:22

Goh, wat een ellende. Hoop voor het veulen dat het zich gauw beter voelt, want wat een zielig hoopje paard nu.

Petje af voor jouw zus.

Sterkte allemaal!

GabberGill

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : Gisteren, 09:29

haha1995 schreef:
En hoe legaal is de grens overgekomen? Normaal gaat daar ook een dierenarts keuring vooraf. Mogen ze alleen met een gezondheidsverklaring mee. Dus als je iets wil beginnen ,snij dan niet in je eigen vingers. En voor de ex eigenaar is het dan ook makkelijk te zeggen ,ze is gezond verklaart....Ik kan me ook voorstellen dat ze dit echt niet wisten en het pas tot uiting door stress is gekomen.

Wel fantastisch dat jullie er zo goed voor zorgen,en wat een pech voor het arme diertje...

Gewoon legaal gegaan

Ze heeft een paspoort en vanuit België is geen gezondheidsverklaring nodig.

StalNollie

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 09:32

haha1995 schreef:

Dierenarts keuring en gezondheids verklaring zijn twee verschillende dingen

StalNollie

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 09:35

DuoPenotti schreef:
Flink wormen kan wel.
10 jaar terug kochten wij 2 veulens.
Toen nog lopende bij de moeder. Pas een weekje oud.

Gras mooi groen, moeders goed in conditie.
De zomer vorderde.
Er werd veel te weinig bijgevoerd. Er stonden te veel paarden op dat stuk wei met zo weinig voer. De ware eigenaren kwamen naar boven.

Elke week gingen we kijken.
En ineens stonden de veulens apart. 3,5 maand oud.
Dat was niet afgesproken.
Maar de merries teerde zo in was hun antwoord.

Wij hebben ze toen hier In orde gemaakt en hebben ze direct opgehaald.
Hier kon ik tenminste veulen korrel voeren enz.

Ook ik vond ze timide.
Maar volgens fokker speelde ze goed.

Waren ook ontwormt. Zei die..

Hier thuis vond ik ze ook mat en in een week viel mij hun buikje op.
Dus ontwormt.
Echt ongelooflijk hoeveel daar afkwam.
Je hoefde geen mestbal uit te pluizen om wat te vinden.
Je zag het zo liggen.

Maanden zoet mee geweest.

Maar ik ben blij dat wij dit dus direct hebben kunnen doen.
Niet als ts nog weer een maand later.
Want wat was er dan in het lijfje meer aan de hand?

En ik kreeg ook al heel snel andere veulens betreft energie.

TS en zus, veel sterkte.

Ontwormen van dieren wil niet zeggen wormvrij ook dit zijn twee verschillende dingen