vragen over rijrokken

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

paardjebont

vragen over rijrokken

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : Vandaag, 10:13

Hoi! Zoals de titel luid heb ik vragen over rijrokken. Een rijrok is natuurlijk lekker warm en knus in de winter, en ziet er ook nog eens (naar mijn mening) erg chique uit. Ik kon nog geen duidelijk forum vinden over dit onderwerp (laat het vooral weten als je er wel eentje weet! misschien heb ik niet goed gezocht..), maar ik zit toch met wat vragen:

1. Ik krijg van iemand een rijrok, en deze persoon maakt hem voor mij op maat. De persoon in kwestie heeft alleen nog nooit een rijrok gemaakt. Weet iemand waar je een patroon van een rijrok kunt vinden? dat mag ook betaalt. Dan kan ik deze doorgeven als richtlijn! de rijrok moet wel over de rug van de pony vallen aan de achterkant.

2. Welke stof is het beste voor een rijrok? Ik heb gekeken websites die de rokken verkopen, en dat is soms van wol, maar ik twijfel of dat te warm is voor de Nederlandse winter. Ook vraag ik me af of een rijrok gevoerd moet zijn of niet, aangezien je het tijdens het rijden dan misschien wel warm kan krijgen, en ik de rok niet zomaar af kan doen.

3. Ik ben bang dat een rijrok gaat flapperen als je heel snel gaat draven, en ik ga de rok dragen tijdens een Carrousel. Dan is het belangrijk dat de rok dus goed blijft zitten zodat alle pony's op hun plek blijven lopen en niet schrikken. Hoe los ik dit op? Of gebeurd dit niet/noulijks en bedenkt ik alleen maar spoken op de weg?

Ik hoop dat er Bokkers zijn die een idee hebben, en kunnen helpen! Bedankt voor het lezen. :D

Konstantine

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 10:30

Wol is vrij zwaar, dus dat klappert niet, lijkt mij.
Persoonlijk zou ik wel voor voeren kiezen, want je wilt dat de rok mooi glad valt, en niet op de kleding er onder blijft 'hangen'.

Stuur bokker Captain anders eens een berichtje met je vragen, zij heeft er ervaring mee, zowel met in kostuum rijden in het algemeen als met rijrokken specifiek :)

paardjebont

Re: vragen over rijrokken

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : Vandaag, 10:35

dankjewel!

Captain

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 10:35

Ik heb inderdaad een aantal rijrokken van wolmix, dus geen pure wol maar een bepaald percentage. Blijft geweldig liggen, ook in galop of met harde wind. Ik heb nooit het idee gehad dat de rok te warm was voor het paard, en anders kun je hem nog opstropen achter het zadel, of achterin knopen laten maken dat je hem 'open' kunt dragen en hij dus niet over de kont van je paard valt maar langs je benen naar beneden.

Ik heb de mijne laten maken door https://www.rijrokken.nl/index.php? maar volgens mij zijn er inderdaad ook wel sjablonen te vinden online.

Afbeelding

Afbeelding

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 10:42

Voeren lijkt me heel glad, zou ik niet doen.
Ik heb ook een rijrok met wolmix. Pure wol lijkt me te warm, dit is ideaal. Inderdaad met knoopjes achterop waardoor hij eventueel open kan. Ik draag hem alleen buiten op buitenritjes. Daarmee nooit ervaren dat hij te heet us voor het paard.
Enige wat ik heb is dat hij soms wat opzij glijdt. Dat valt extra op door de knoopjes natuurlijk, maar belemmert niet met rijden.

Sintara

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 10:44

Ik heb er een volledig van wol, echt heerlijk warm. Na een galopje stroop ik hem even op zodat paard niet gaat zweten, maar verder is het niet te warm voor ze. Ik draag hem ook veel met longeren enzo, alleen niet met op strooien en hooi voeren

BarbaravdW

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 10:55

Ik heb mn moeder er eentje laten maken van een oude regendeken; wind en waterdicht (maar oerlelijk). Ik vind het ideaal: in combinatie met warme rijbroek, schaapje op t zadel, thermolaarzen en warme jas heb ik met -2 heerlijk knus gereden.
Ik wil er ook eentje van wol, maar eigenlijk is dat meer voor de heb en de mooi dan voor de noodzaak...

Het patroon is "gewoon" een cirkelrok, maar mijne is zeg maar 5/4 ipv 4/4 dus een overlap waardoor hij fijner valt. En hij is niet helemaal rond omdat de basis dus een oude regendeken is...

Afbeelding

Henrike5

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 12:36

Ik heb hem zelf gemaakt van wel via een patroon online, blijft super zitten. Is een beetje het idee van een wrapskirt en dan ev wat extra stof voor meer drama effect zeg maar :o

Super warm in de winter als je volledig wol hebt

Hilary

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 12:40

Waidida

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 14:29

Ik heb vorig jaar twee rijrokken gemaakt als leek met de naaimachine!

Ik heb ook de link van hierboven gebruikt, dat ging prima. Ik heb alleen een lange strook als tailleband gebruikt zodat ik een knoop of strik kon maken om hem te sluiten.

Tip: zorg voor voldoende overlap vooraan zodat je daar geen tochtgaten hebt.

Ik heb de mijne gemaakt met dubbele split (had een bokgraag paard en wilde dat niet uitlokken) dus die ligt niet over de achterhand, die was gemaakt met twee kwartcirkels. Later hem ik er eentje voor mijn instructrice gemaakt (wel over de achterhand) deze was uit twee halve cirkels die in het midden dan aan elkaar vastgestikt waren.

Ik heb mantelwol gekocht op de website royallook.nl. Dat is ook een wolmix waardoor hij dus wel lekker warm is maar niet te warm voor de belgische winters. Ik draag hem ongeveer vanaf een graad of tien.
Hij durfde bij mij in galop wel eens over mijn been vliegen maar je kan de voorste rand ook onder je knie leggen, eventueel kan je nog een touwtje oid eraan bevestigen die je dan rond je been doet.

Ik heb bij mijn eerste wel de fout gemaakt om het niet dubbel om te zomen en die begint nu dus wel te rafelen. Dubbel omzomen is wel echt nodig.

Wat mij mij hielp was om het eerst op een blaadje uit te tekenen zodat ik wist waar ik hoeveel moet wegknippen.

Als je wil mag je ook altijd pb doen met vragen!

Afbeelding
Afbeelding

paardjebont

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : Vandaag, 17:14

Wow! Wat veel reacties! bedankt allemaal! Hilary en waldida, bedankt voor de linkjes, die ga ik zeker doorsturen, ook goed om te weten dat wolmix het beste is. BarberavdW, wat handig zo met een regendeken. Hij ziet er mooi uit hoor! Best knap van jou moeder dat ze dat zo goed kan! Secrisible, ik ga doorgeven dat voeren niet nodig is, dat is namelijk wel handig om te weten, anders zit ik straks gekookt op mijn pony, haha. Captain, die knopen om hem open te houden is inderdaad erg handig, maar zitten deze niet in de weg tijdens het rijden? Mooie rokken trouwens! Ze staan prachtig.

Iedereen erg bedankt voor het advies! Als ik het resultaat binnen heb, dan zal ik het zeker laten zien! Al denk ik wel dat dat nog even duurt..

Waidida

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 17:22

Veel succes! Nog een laatste tipje voor je afmetingen, denk goed na hoe je de rok zal dragen. Over je jas, onder je jas maar onder een trui, volledig onder alles heen? Dat is erg belangrijk bij het nemen van de maten. Ik heb de mijne genomen met afmetingen voor onder een jas maar boven een trui en dat werkt voor mij prima. Ik moet wel zeggen dat het door de strik een flinke bult onder je jas is. Je kan dus ook een klittenbandsluiting kiezen, alleen dan kijken of er niet te veel haren in blijven hangen oid.

Ik ben heel benieuwd naar het eindresultaat!