Hulp bij verlatingsangst

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Eva_Peard

Hulp bij verlatingsangst

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : Gisteren, 22:19

Beste mensen,

Omdat ik het niet helemaal kan vinden doe ik het eens via hier.

Ik heb twee merries, 1 van 4 jaar oud en 1 van 10 jaar oud. Ze staan 24/7 buiten achter op mijn terrein.

Ik ben nu in de fase dat ik beide merries graag wat meer van het terrein af zou willen nemen. Wel graag apart aangezien ik wat wedstrijdjes wil gaan doen maar ook gewoon een bosritje in mn eentje.

Beide merries zijn super braaf met meenemen, geen stap verkeerd. Het probleem ligt bij de merrie die achterblijft. Welke van de twee er ook thuis moet blijven, de merrie die thuis blijft rent zich suf en wordt zo gestrest dat ik de blessure gewoon aan kan voelen komen.

Dit wil ik liever niet, maar ik kan echt niks handigs vinden om hiermee te helpen. Alles gaat over het paard wat je meeneemt, maar dat is bij mij het probleem niet

Zijn er mensen die hier tips voor hebben, iemand weten die mij kan helpen of zelf hulp biedt.

Ik hoor het graag,
Groetjes Eva

(Foto is merries in kwestie)
Afbeelding

idylle

Re: Hulp bij verlatingsangst

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 22:42

Een weidemaatje erbij nemen voor degene die achter blijft?

Sterrebell

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 23:04

Paarden zijn kuddedieren dus dit is logisch gedrag.
Ik heb er ook maar 2 in de wei staan. Ik los het op door ze beide mee te nemen. En af en toe wat grondwerk met 1 te doen buiten de wei.
Een andere optie is er een 3e bij zetten.

Hhilde

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 23:28

Is er een mogelijkheid om dichterbij te beginnen, net op de afstand dat ze het ‘gek’ vinden dat zij nog in de wei staan, maar ze nog rustig genoeg blijven en enkel alert zijn? Wellicht kun je op die afstand beginnen en zodra dat vertrouwd is, telkens wat verder gaan tot je echt uit beeld kan gaan? Of, inderdaad, een weidemaatje erbij - al brengt dat natuurlijk ook weer een hoop kosten en werk mee.

Lieser

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 05:43

Heb je de mogelijkheid om de achterblijver op stal te zetten als je met de andere merrie bezig bent?

Eva_Peard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : Vandaag, 06:22

Beste,

Dankjulliewel voor de reacties. Ik heb nog een hengstje in de opfok staan die binnekort naar huis komt, deze blijft wel hengst en hier komt een ruim bij te staan. Deze komen in het zicht van de merries te staan, daarnaast staan ook de paarden van de buren gewoon aan de andere kant van het hek. Nog een paard erbij hebben wij ook aan gedacht, maar dat brengt wel heel veel kosten met zich mee. En de merries zijn nooit lamger dan een paar uur uit elkaar.

Beide paarden meenemen is helaas niet echt een optie als ik op wedstrijd of cursus ga. Dan zou er eentje op de trailer moeten blijven staan en dat vind ik geen prettig gevoel.

Ik heb ook geen stallen meer, echt alleen de paddock, weide en schuilstal.

In de bak werken met 1 van de twee is geen probleem en ook buiten de paddock poetsen is ook niet erg.

Het probleem is begonnen nadat de vosmerrie onverhoopt een operatie moest en hiervoor naar utrecht is geweest. Hier is ze al na 3 dagen van teruggekomen omdat ze in utrecht erg onrustig was.

Vandaar dat ik opzoek ben naar een manier om hen met training iets te helpen. Ik snap dat het kuddedieren zijn dus dat het nooit helemaal weg zal gaan, maar ik zou graag willen kijken of ik in ieder geval het in paniek rennen van de achterblijver eruit kan krijgen.

Jokonootje

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 06:27

En iemand die tijdelijk even met de andere merrie bezig is.

Dus jij gaat weg met merrie A. Vervolgens heeft merrie B even afleiding door wat grondwerk en dan vlak voor jij weer terug bent gaat merrie B weer in het land.
En dan die tijd steeds verder vergroten dat ze het land ingezet wordt voor je terug komt. Zodat je uiteindelijk de andere persoon niet meer nodig hebt.

WendyBZ

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 07:30

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 07:43

Spaikey

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 07:44

Ik lees even mee.
Hier ongeveer hetzelfde probleem.
Alleen is mijn merrie wel zover dat we kunnen trainen en een buitenrit kunnen maken. Alleen een paar uur van huis is een probleem

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 08:28

De enige manier om het ze te leren is om te oefenen, oefenen, oefenen..steeds even weg gaan (uit zicht) en weer terug komen zodat ze het vertrouwen krijgen dat het andere paard gewoon terug komt. Overigens is dit wel echt iets wat vaak ontstaat als paarden met z'n tweeen gehouden worden, dan gaan ze erg klitten aan elkaar. Het mooiste zou zijn om er een paard of gezelschapspony bij zetten.