leren paardrijden

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

rody0707

leren paardrijden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : Gisteren, 17:05

hallo allemaal
ik ben rody en al jaren gefasineerd van paarden alleen nooit de kans gekregen om dit te uiten.
ik heb in de familie iemand zitten met een paard ben alleen te bang om te vragen dat ik een keer mee mag ernaartoe om te kijken off het wat voor me is. zijn er mensen die hier ervaring mee hebben?
groetjes rody peeters

Anastasia24

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 17:14

Waarom ben je bang dat te vragen? Je mag vast mee om te kijken, of je ook een rondje kunt rijden oid zal aan het paard liggen(niet ieder paard is geschikt natuurlijk).
Als je het budget hebt kun je ook een keer privé les rijden op de manege, daar hebben ze altijd wel een braaf paard. Als die stap te groot is, kun je vragen of jouw familielid iemand kent waarbij je mee mag? Bijv op een pensionstal even meelopen of bij iemand aan huis? Misschien vind hij\zij het wel hartstikke leuk dat je mee wilt. :D

Rex_Rolfo

Re: leren paardrijden

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 17:32

Wat Anastasia zegt. Iemand met paard is daar meestal heel enthousiast over. Als je daar over begint heb je goed kans dat hij/zij niet meer stopt met praten :D

Wil je rijden gewoon bij een manege binnen lopen. Het is hun werk, die vinden dat heel gewoon. Net zo gewoon als een kapper het vindt als je binnen loopt met de vraag of je haar geknipt kan worden.

koend

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 18:37

Rex_Rolfo schreef:
Wat Anastasia zegt. Iemand met paard is daar meestal heel enthousiast over. Als je daar over begint heb je goed kans dat hij/zij niet meer stopt met praten :D

Wil je rijden gewoon bij een manege binnen lopen. Het is hun werk, die vinden dat heel gewoon. Net zo gewoon als een kapper het vindt als je binnen loopt met de vraag of je haar geknipt kan worden.

Helemaal mee eens.

Vragen is vrij.
Veel paardenmensen zijn gewoon blij als er weer iemand belangstelling toont en iets wil leren. Het best is om eerst te beginnen met omgang met paarden. Gewoon leren borstelen, leiden, vertrouwen en er plezier in hebben. Wie weet waar je ooit uit komt.

Toch 2 bedenkingen
- veel iets gevorderde ruiters/paarden gaan geen zin hebben om je op hun paard de echte basis te leren. Een paard is echt geen bromfiets, het is een levend wezen, een partner, waaraan je als beginner echt wel iets verkeerd kan doen.
Bv: een aantal buren van mij zien me steeds weer rijden met een gehoorzaam, goed getraind paard; ze vinden het prachtig. Enkelen vroegen mij al of ik hun puberkind wil leren rijden en dan is mijn eerste vraag: "Heb je iets om op te rijden?" Maar dan blijkt dat ze hopen dat ik mijn paard gebruik. Dan moet ik uitleggen dat ik dat écht niet zal doen. Ik train 4 a 5 x per week en volg nog les in de hoop mijn paard nog ietsiepietsie te verbeteren. Dan ga ik er echt geen beginneling op zetten die onbewust een heleboel verkeerde tekens geeft.
Voor de echte basis in het rijden, moet je gewoon naar de manege.
Tenzij je geluk hebt en je toch een privépersoon vindt. Zo had ik ooit een geschikte pony. Hij kwam niet ver op wedstrijd maar als leerpony was hij super. Het kan wel.

- tweede beperking. Sommige ruiters/paarden gaan het niet zien zitten wegens het potentieel gevaar. Tussen de paarden zitten er brave jongens maar ook stoute jongens met een handleiding. Bij die laatste wil je geen ”vreemden”. Het kan gek klinken maar als een derde persoon een ongeval heeft met jouw paard, kan jij verantwoordelijk gesteld worden.

Dit gezegd zijnde; ga ervoor!
Het is een prachtige, levenslang boeiende hobby!