Ervaringen Volvo XC40 i.c.m. trailer

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Notch

Ervaringen Volvo XC40 i.c.m. trailer

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-11-25 12:11

Gezien onze dochter (8) steeds fanatieker wordt met haar pony, zijn we bezig met het samenstellen van een nieuwe trailercombinatie. Oude trailer is inmiddels verkocht, en hoewel we een nieuwe Thiel Pico of Böckmann uno aluminium op het oog hebben, wacht ik eerst even de nieuwe auto af.

Ik heb zelf een grote voorkeur voor een Suburu Forester (We hebben nog een oud model uit '99 staan) omdat ik daar uit eerste hand gewoon fantastische ervaringen mee heb, zelfs met de trailer op zeer uitdagend terrein was het vaak de enige auto die probleemloos in beweging kwam. En ook menig anders weer uit de modder getrokken.

Door mijn volvo rijdende familie echter gewezen op de XC40 Hybride, dus daar ga ik morgen ook even een proefrit in maken al heb ik het gevoel dat hij te klein zal zijn voor ons gezin.

Zijn er hier wellicht mensen die ervaring hebben met de XC40 i.c.m. een trailer?
Ik ben dan vooral benieuwd naar ervaringen op modderig buitenterrein e.d. Ik ben ook vaak alleen onderweg tegenwoordig en voel er weinig voor om steeds te staan tobben bij de vereniging.

Ervaringen zijn van harte welkom!

Morrie

Re: Ervaringen Volvo XC40 i.c.m. trailer

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-25 12:50

persoonlijk zou ik gaan voor een XC60, ik heb er dan geen trailer achter gehad maar een forse caravan en dat kon hij zelfs in bergen met gemak. Volgens een Volvo forum dat ik volg is een XC40 krap aan met iets erachter en binnenin schijnt hij ook wat krap te zijn.

Ik heb nu een V70, een hele oude met veel km op de teller, maar die trok de caravan ook prima, ik heb een uitvoering die 4x4 heeft.

Josien_

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-25 12:52

Ik rijd inmiddels een paar jaar rond met een XC40 en 1,5 paardstrailer en dat rijdt echt als een zonnetje!
Het is overigens geen hybride, maar ik ben er erg tevreden over.

MyChoice

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-25 13:33

Afbeelding

Ik heb sinds 2 jaar een XC40 B4. Dus wel met een wat zwaardere motor erin. Mag 2.100 trekken. En doet dat met gemak. Soms ook met 2 grote paarden erin waarmee ik echt die 2.100 ook wel aantik. Maar voornamelijk met 1 groot paard en een haflinger momenteel. Er zit ook een vierwieldrive op tot 30 km per uur. Ik vind hem ruim genoeg van binnen. Omdat het echt mijn auto is ben ik voor de XC40 gegaan. Die vind ik meer ladylike dan de XC60 :-)

Ik heb hiervoor met een Volvo V60 die 1.800 mocht trekken ook met twee paarden erachter gereden. Dat mocht natuurlijk niet qua gewicht. Maar hij deed dat met heel veel meer gemak dan de Santa fe die ik had en het wel mocht trekken.

Voor in NL is dit een prima combinatie. Ik heb ook regelmatig op nat gras ermee weg moeten rijden met 2 paarden erin. Geen enkel probleem. Gewoon die vierwieldrive aan en rustig gas geven.

Douce

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-25 13:39

Ik denk dat het qua trailer misschien niet uit zal maken (heb ik geen ervaring mee, maar lees hierboven al goede ervaringen). Ik verwacht echter ook dat het, afhankelijk van wat je gewend bent, binnen wat klein kan zijn. Als volwassene viel het mij achterin tegen. Hij toont groter dan hij is.

n_twinkel

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-25 13:40

Hier ook een xc40. Afgelopen zomer gekocht, ik vond de xc60 (gek genoeg) te groot. Wij hebben een jong gezin met een kindje van 5 en 1 van 1 jaar oud. Past prima, maar ligt er natuurlijk ook aan wat je allemaal mee wil nemen.

We hebben geen hybride, maar bewust een benzine uitvoering gekozen. Het is een T5 AWD en mag ook 2100kg trekken. En zoals hier ook al eerder genoemd zijn wij ook dik tevreden! We rijden met een tweepaards trailer erachter.

MyChoice

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-25 13:44

Oh ja, ik heb ook nog kort met een elektrische versie gereden. Was de leasewagen van mijn inmiddels ex-man. Maar dat was drama. Trok prima hoor, en door z’n gewicht ook lekker steady. Maar dat is mijn benzineversie ook. Maar de actieradius is bij 10 graden nog maar 75 km. Bij 15 graden redde ik 100 km.

Ginam

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-25 14:04

Ik heb een elektrische EC40. Die trekt met gemak 2000 kg. Ik kan er dan ruim 200 km mee rijden.
Ik heb wel een vrij nieuwe versie.

Ik heb de auto niet speciaal om een trailer te trekken. Daarvoor heb ik 2 paards vrachtwagentje :+
Hij doet dat prima maar zou de auto er niet voor kopen. Ik zou dan voor de xc60 of 90 gaan voor trailer en dan benzine of hybride.

EvaC

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-25 14:13

Zelf heb ik een youngtimer XC70 met 4X4 voor de trailer en die trekt 'm echt als een zonnetje, echt heel erg blij mee.

Ik heb een tijdje in de XC40 van een klant gereden, maar die vind ik stiekem toch echt wel erg klein van binnen. Met instappen moet ik bukken om m'n hoofd niet te stoten tegen de deurstijl en ik ben zelf niet eens lang. Nou is ruimte natuurlijk erg persoonlijk maar ik vind dat bij de XC40 wel echt een minpuntje. Als je de keuze hebt zou ik voor een XC90 gaan.

Matheno

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-25 14:16

EvaC schreef:
Als je de keuze hebt zou ik voor een XC90 gaan.

Maar die 90 is dan weer echt belàchelijk groot _O-

Kabayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-25 14:39

Haha verschil xc40 naar xc90 is wel erug groot ja.

Mooie combinatie hier boven. Ik weet niet of je een 1,5 paarde hebt of een 2 paards? Wellicht de uitvoering nemen die MyChoice heeft. Die mag aardig wat trekken

Wij hebben een V70.
Rijdt er prima mee weg. Ik had hiervoor een S60. Die had er ook geen problemen mee
Afbeelding

truitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-25 14:41

ik zou ook voor een xc60 gaan, dan heb je meer vermogen

EvaC

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-25 15:00

Matheno schreef:
EvaC schreef:
Als je de keuze hebt zou ik voor een XC90 gaan.

Maar die 90 is dan weer echt belàchelijk groot _O-

Wat ik zei: ruimte is persoonlijk. Een auto is mij niet gauw te groot en als ik vrije keuze had dan trok ik toch altijd een XC90 uit de voorraad <3

Josien_

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-25 15:21

Ruimte is zeker persoonlijk. Voor ons is de XC40 meer dan ruim zat, ik vind het zelfs voor in de stad weer wat aan de grote kant.
Maar ik snap de opmerkingen wel over dat hij van buiten groter oogt dan hij van binnen is. Toch hebben wij er al een heleboel zooi in vervoert, zelfs een getrokken weidesleep _O- .
Die we trouwens ook met de xc40 hebben gebruikt om de weide te slepen in de zomer *\%/* .

Matheno

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-25 16:00

Ik heb een Q3 waar ik een paard in anderhalf paard trailer moeiteloos mee kan trekken.

KiKiDo

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-25 16:03

Ik ervaar de XC60 echt niet zo groot als hij aan de buitenkant toont. En met alle camera's en sensoren aan boord, kan je ook prima een parkeeergarage in.
Ik heb een B5 hybride en mag 2300kg. Maar.. mocht je op een B5 stuiten: bouwjaar 2020 tot half 2021 heeft een riem aangedreven oliepomp. Moet je wel checken of die al vervangen is door een ketting aangedreven! Ik heb met de motor in de soep langs de weg gestaan en als je internet geloofd, ben ik niet de enige..
Helaas valt het niet onder veiligheid en komt er geen terugroepactie. Zelf waakzaam zijn dus..

Benzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-25 16:03

truitje schreef:
ik zou ook voor een xc60 gaan, dan heb je meer vermogen

Dat ligt meer aan de motor die erin zit.

Notch

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-11-25 16:34

Ik ga morgen even bij een T5 kijken.

Xc60 is in ttm eigenlijk te hoog omdat ik de combi bij voorkeur onder B rijbewijs blijf rijden. Voor mij is BE geen enkel probleem, maar mijn partner heeft een aangepast rijbewijs vanwege zijn ziekte en moet dan weer door allerlei bureaucratische hoepeltjes met medische keuringen en controles om E toe te voegen. Puur en alleen om af en toe zijn dochtertje naar de vereniging te kunnen brengen.

Als het de xc40 morgen niet wordt, ga ik me focussen op een jongere subaru forester.

Heel erg bedankt voor jullie input tot dusver

ElinaSK

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-25 16:38

Geen XC-40 maar een V60 T8 hybride hier. Geeft geen zier om trailer met twee paarden en daarnaast ruimte zat en bloedsnel (oke dat laatste vind ik dan weer een leuk extraatje :') ). Als je meer ruimte wil dan zou ik persoonlijk ook naar de xc-60 kijken :)) . Wij houden niet van SUVs maar anders waren wij ook voor een xc-60 gegaan.

ashley1

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 19:54

Meelezer hier, hoe was de XC40 T5?
Zit er ook aan te denken om 1550kg te trekken; een 2-paards trailer met 1 paard erin.

De auto's mogen 1800kg trekken dus dat komt wel goed.
Vind zelf alleen VW Tiguan fijner ivm altijd al VW te hebben gereden, maar die zijn niet makkelijk te vinden als hybride in een andere kleur dan zwart en icm bepaalde interieur-eisen helaas.

De Volvo's zijn er in overvloed omdat deze massaal zijn aangekocht door leasemaatschappijen en nu na 2-5 jaar allemaal op de markt komen dus dat aanbod is veel groter merk ik, jammer genoeg.

Maar goed, het is natuurlijk op zich een fijne auto. Heb er 2 proefgereden en als ik niet op hele korte termijn (2 weken ofzo) een Tiguan vind, ga ik ook voor de Volvo want wil toch wel weer met de trailer op pad.

Notch

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : Gisteren, 21:32

Vandaag proefgereden in de XC40 T5, heerlijke wagen wel. Wel heel stuk kleiner dan de outlander dus dat was even wennen. Achterbank viel ons mee met 3 grote kinderen, alleen de middenzits is wat oncomfortabel.

Ik ga er een paar nachtjes over slapen en misschien toch nog even bij de jongere forester kijken zodat ik dat uit mn hoofd kan zetten (of niet :') )