Driepaard trailer tips en ervaringen gevraagd

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

LaDonna75

Driepaard trailer tips en ervaringen gevraagd

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-11-25 10:20

Omdat we geregeld met drie grote pony's op stap willen, overwegen we een driepaard trailer. wie heeft hier ervaring mee en tips? Een vrachtwagentje met tweepaard trailer erachter is geen optie en onze auto mag 2500kg trekken. De pony's wegens samen rond de 1250kg.

wortel115
Blogger

Re: Driepaard trailer tips en ervaringen gevraagd

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-25 10:23

Het hangt er ook vanaf welke trailer je op het oog hebt. Een 3 paard angle load weegt gemiddeld tussen 1500 en 2500. Onze Prado (max 3000kg) kan geen 3 paarden trekken met zo een trailer. Dat gaat dan wel om 3 grote paarden.

LaDonna75

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-11-25 10:27

Ik woon wel in NL, dus dat zal iets anders zijn ;)

Saga

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-25 10:40

Ik heb een 4-paards trailer gehad en was er echt ontzettend tevreden over, wel met een auto die 3500 mocht trekken.
Vraag me wel af of je een trailer kunt vinden die licht genoeg is, maar het schuin staan vonden mijn paarden erg fijn.

wortel115
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-25 10:48

LaDonna75 schreef:
Ik woon wel in NL, dus dat zal iets anders zijn ;)

Gewicht blijft hetzelfde lijkt me.

Princesj

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-25 10:51

Met de Cheval Liberte Maxi 3 zou je net aan uitkomen met zijn eigen gewicht van 1250kg. Of je dat moet willen is vraag 2.

saarie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-25 11:43

Ik denk dat dat best een uitdaging wordt met je trekgewicht, los van of je dat moet willen. Als je een keer op een helling staat, snel moet optrekken, moeilijke bodem, spullen nog mee... Altijd op de max belasting trekt echt je auto in tienen. Eigen gewicht van de trailer op papier komt vaak niet overeen met de realiteit. Heel veel trailers worden gemeten zonder dingen als zadelkamer, tussenschotten en dergelijke.

XladyX

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-25 11:54

saarie schreef:
Ik denk dat dat best een uitdaging wordt met je trekgewicht, los van of je dat moet willen. Als je een keer op een helling staat, snel moet optrekken, moeilijke bodem, spullen nog mee... Altijd op de max belasting trekt echt je auto in tienen. Eigen gewicht van de trailer op papier komt vaak niet overeen met de realiteit. Heel veel trailers worden gemeten zonder dingen als zadelkamer, tussenschotten en dergelijke.

Heb je zelf die ervaring qua leeg gewichten van trailers? Want ik heb juist niet die ervaring. Zowel mijn Iforwilliams (incl zadelkamer ingebouwd en tussenschotten) was lager in gewicht dan leeg op het kentekenbewijs en ik weet de trailer van mijn stalgenoot (Westfalia) ook, beide gecheckt op de weegbrug. Ik hoor veel mensen dit zeggen namelijk en was zelf daar ook overtuigd van maar dat bleek uit eigen ervaring dus niet zo te zijn.

Lienek

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-25 11:58

saarie schreef:

Als je de juist wagen hebt is dat geem probleem. Mijn pick up trekt 3500kg en ben aan het orienteren op een 3 angle load. Mét accomodatie and dat in Nieuw Zeeland waar alles heuvel landschap is. En dit werkt voor iedereen prima, mits je auto 3500kg kan trekken en hoe zwaar je paarden zijn. Voor ts met de juiste auto zou het gaan probleem moeten zijn.
Veel paarden reizen ook beter wanneer schuin dus zou het zeker aanraden.

saarie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-25 13:06

Uiteraard met een auto die 3500 mag trekken geen probleem allemaal, maar de auto van ts mag maar 2500 trekken. Daar zit je al heel snel aan.

LaDonna75

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-11-25 13:44

saarie schreef:
Uiteraard met een auto die 3500 mag trekken geen probleem allemaal, maar de auto van ts mag maar 2500 trekken. Daar zit je al heel snel aan.

Ik heb nog ruim een ton voor de trailer “over” he met mijn drietal. Mijn huidige trailer weegt 700g leeg, misschien 750-800 met alles er op en er aan maar niet meer.

maralyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-25 13:59

Bonilla

Carlaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-25 14:33

Ik heb een Böckmann Traveller G3, wellicht zou een K3 wat voor je kunnen zijn.
Mocht je specifieke vragen hebben dan kan je altijd een pb sturen.

Saga

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-25 15:21

Die ton zegt weinig.
Mijn huidige trailer is op papier 900-nogwat, maar op de weegbrug 1000 kg.

Chantalla

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-25 18:05

Ik heb een Bonilla gekocht vanwege het lage gewicht (en de deuren in plaats van een klep). Zelf heb ik een 1,5 maar ze hebben ook trailers voor 3 paarden. Het is hierboven al even genoemd, Brouwer in Steenwijk verkoopt ze.

KiKiDo

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-25 18:30

Geen ervaring met een 3 paards.
Wel dat paarden het fijn vinden om schuin te reizen.

Ik zou vooral kijken naar gebruiks gemak. Bijvoorbeeld een voorlader? Dat je niet eerst 2 eraf moet halen om de derde te pakken.
Voorlader scheelt ca. 60kg in gewicht, is mij deze zomer verteld.
Niet alle voorladers zijn echt geschikt om regelmatig te gebruiken (te smal), maar met pony gaat het wellicht wel.

De meeste trailerboeren hebben wel indelingen en gewichten op hun site staan. Om ideeën op te doen..

Sirius heeft ook 3 paards en is normaliter een lichtgewicht trailer.

Fangio

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-25 18:39

Vrienden van mij zijn erg tevreden van hun Fautras 3 paards.

prugelpiet

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-25 19:29

Ik heb vroeger met de Cheval Liberte maxi 3 gewerkt voor concoursdagen. Hou er bij die echt wel rekening mee dat een groot/lang paard er niet lekker in staat. Die kunnen niet comfortabel staan als de luiken dicht zijn. En een hele grote past er simpelweg niet in, hoe hard je ook probeert. Nu heb je pony's, dus zal je dat probleem niet hebben, maar mocht je eens andere mensen meenemen of je trailer uitlenen.

Verder vond ik het altijd handig werken met voldoende ruimte ook om binnen om de paarden heen te werken. Ze stonden altijd erg graag met hun hoofden naar buiten te kijken en ook hooinetten ophangen ging prima.

Ik ben alleen een beetje bang dat het voor de auto die je nu hebt niet ideaal is. De Cheval Liberte Maxi 3 zit volgensmij al op 1250kg en dat zijn doorgaans hele lichte trailers. Dan zit je aan de max van je auto, en dat moet je imo gewoon niet willen.

Saga

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-25 21:25

Ik had de Maxi 4 en daar paste mijn paard van 1.70+ met lange rug prima in, aangezien je de schotten kunt verstellen.
Ze staan dan wel schuiner dan bijvoorbeeld een Fjord of Haflinger.

Het is inderdaad ook dat het daadwerkelijke leeggewicht van veel trailers hoger ligt dan op papier staat.

Santos_05
Fotograaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-25 07:40

Onze ervaring is dat de gewichten van de oudere trailers (650kg) niet kloppen, maar de nieuwere wel.

Met pony's van 1250kg zou je bij de Cheval Liberte kunnen kijken. De rest is volgens mij zwaarder.

Saga

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-25 08:29

Ik heb 1,5 jaar geleden een Cheval Liberté gekocht, nieuw model, waarvan het leeggewicht 935 kg is op papier, maar 1000 kg in het echt.
Het zit wel in de buurt, maar het kan wel net dat verschil van eronder of erboven maken.

LaDonna75

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-11-25 18:00

Maar als het zó krap komt, moet je het helemaal niet willen denk ik.

Dank voor alle input zo ver :)

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-25 18:26

Je zou bij Hati kunnen kijken wat die voor je kunnen bouwen.
Die kunnen alles naar wens maken.
https://marsman-hati.nl/hati-speciaalbouw/

Ik heb een pony trailer van ze gehad, top ding. Daarna voor wat anders gegaan, en eeuwig spijt dat ik niet weer voor een Hati gegaan ben. Hati heeft mijn huidige trailer wel in aluminium opnieuw opgebouwd, ben daar wel heel blij mee.