Paard moeilijk te vangen met binnen halen

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

vierhoef

Paard moeilijk te vangen met binnen halen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-11-25 16:35

Weet niet of dit in het goed topic staat maar ik denk het wel

Hoi allemaal,
ik heb een vraag over mijn 9 jarige ruin (KWPN x volbloed, springgefokt) die ik nu 3 jaar heb. Hij staat de hele dag buiten (zolang het licht is eigenlijk) op de paddock met hooi, in de zomer op de wei de hele dag ('s nachts op stal). Hij staat met andere paarden om zich heen. Het probleem waar we tegen aan lopen is dat hij vaak niet te vangen is op de paddock door mijn staleigenaresse en degene die op stal werkt. Hij staat op een super fijne stal, bij mijn instructrice die tevens ook de oud eigenaresse is. Zij heeft hem 2 jaar gehad, ook bij haar thuis op stal (dus dezelfde stal waar hij nu is) voordat hij van mij werd. Ik heb hem een jaar op een andere stal gehad, zelfde management (eigenlijk geen verschil).

Hij heeft een super lief karakter, heel mensgericht en heel vriendelijk. Met rijden is hij eigenlijk heel braaf, vindt alles leuk en gezellig. Makkelijk op vreemd terrein, bos, strand, you name it. Hij kan wel een karakter hebben, maar is vooral erg gevoelig wat hij dan opkropt.

Hij heeft de afgelopen drie jaren wel wat gezondheids dingetjes gehad: 3 jaar terug had hij met oud en nieuw maagzweren en hij heeft verschillende blessures gehad. Gelukkig gaat het nu super goed met hem en hij is heel vrolijk.

We rijden ongeveer 4 keer in de week, voornamelijk in het bos en ook wel in de bak. We springen in de B en springen ongeveer 1x in de twee weken.

Het is al sinds dat ik hem heb dat hij af en toe niet te vangen is, met periodes wel en dan weer niet. Wat hij dan doet is dat hij wel blijft staan, maar als je het touwtje vastklikt, dat hij dan heel hard achteruit gaat of wegrent.
Nu is het al een maand ofzo dat hij vaker niet dan wel te vangen is en ik weet gewoon niet waar het aan ligt. Hij wordt binnen en buiten gezet door stal (altijd dezelfde mensen dus - die ook super lief voor hem zijn en alleen maar goede bedoelingen hebben), maar ik doe het ook regelmatig als ik er 's ochtends of eind van de dag ben. Meestal als ik het doe is het geen probleem, maar soms wel. Het is ook niet dat hij een slechte associatie kan hebben met een van ons, iedereen is heel lief voor hem en ik pak hem even vaak zonder dat hij iets 'moet' dan dat we wel gaan rijden oid.

Hij staat momenteel alleen op de paddock (wel met andere paarden om hem heen) omdat mijn andere paard geblesseerd is en boxrust heeft. Het geeft overigens geen verschil of hij wel of niet met andere paarden in dezelfde paddock / wei staat.

Weet iemand wat het zou kunnen zijn dat hij niet te vangen is? Alvast bedankt!

dierenfan

Re: Paard moeilijk te vangen met binnen halen

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-25 16:40

Zelden dat de mijne zich niet laat vangen maar als ik dat merk jaag ik hem op en laat hem lopen lopen lopen tot ik zijn houding zie veranderen. Dan nodig ik hem uit, halster om en mee. Gebeurd hooguit 3x per jaar hier.

Ania

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-25 16:45

dierenfan schreef:
Zelden dat de mijne zich niet laat vangen maar als ik dat merk jaag ik hem op en laat hem lopen lopen lopen tot ik zijn houding zie veranderen. Dan nodig ik hem uit, halster om en mee. Gebeurd hooguit 3x per jaar hier.

Dit deed ik ook. Totdat ik een uur lang bezig was en hem bijna kon vermoorden. :') Je gaat onbewust toch die strijd met ze aan en dat is ook een reden waarom ze niet willen komen.

Nu rammel ik met snoepjes en staat ie in 2 tellen bij me.

Bloodymary

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-25 16:48

Inderdaad. Helpt voer niet? Altijd iets lekkers meenemen. Een snoepje of een wortel of een handje brok.

Firelight
Hoofd Nieuwsredactie
Moderator Over Paarden & Markt

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-25 16:50

Omdat dit topic op VMR thuishoort ga ik het daarheen verplaatsen.

PW --> VMR

vierhoef

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-11-25 17:00

ook met voer werkt niet. Als ik dat een paar weken doen komt hij elke keer wel (op een enkele keer na) maar bij de andere mensen heeft het geen nut

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-25 17:29

En als hij achteruitgaat of wegrent wordt hij dan ook los gelaten?

Want als dat zo is dat ook wel zijn "spel".

Dan kan het werken om een longeerlijn aan te doen zodat hij nooit los is.
Uiteraard handschoenen aan en vasthouden.

Ik heb hier een paard op pensioen gehad die bij het buiten zetten, zodra je het klipje los maakte, omdraaide en weg bokte.
Dier was 14 deed hij zijn hele leven al zei de eigenaar.

Fijn, maar niet heus.

Ik ben die met dubbel touw buiten gaan zetten.
1 voor het klipje }>
1 om vast te houden.

Paard kreeg een snoepje bij omdraaien bij de poort en halthouden.
En dan touw los. Maar dat viel tegen dat los niet los was :?

Haar hele gewoonte verpest.

2e touw vast, weer los gemaakt, weer hetzelfde.

Maar die leerde snel dat ze niet los kwam. En dat snoepje bij wachten was ook wel lekker.
Binnen een week was dat 14 jarige probleem weg.

Vandaar mijn vraag. Komt hij los bij trekken?

vierhoef

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-11-25 17:35

DuoPenotti schreef:
En als hij achteruitgaat of wegrent wordt hij dan ook los gelaten?

Want als dat zo is dat ook wel zijn "spel".

Dan kan het werken om een longeerlijn aan te doen zodat hij nooit los is.
Uiteraard handschoenen aan en vasthouden.

Ik heb hier een paard op pensioen gehad die bij het buiten zetten, zodra je het klipje los maakte, omdraaide en weg bokte.
Dier was 14 deed hij zijn hele leven al zei de eigenaar.

Fijn, maar niet heus.

Ik ben die met dubbel touw buiten gaan zetten.
1 voor het klipje }>
1 om vast te houden.

Paard kreeg een snoepje bij omdraaien bij de poort en halthouden.
En dan touw los. Maar dat viel tegen dat los niet los was :?

Haar hele gewoonte verpest.

2e touw vast, weer los gemaakt, weer hetzelfde.

Maar die leerde snel dat ze niet los kwam. En dat snoepje bij wachten was ook wel lekker.
Binnen een week was dat 14 jarige probleem weg.

Vandaar mijn vraag. Komt hij los bij trekken?

We proberen altijd vast te houden, wat meestal ook wel lukt maar hij wordt er steeds slimmer in lijkt wel door net voor het vastklikken al weg te rennen

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-25 17:54

Lokken met brok of zo (rammelen met gevuld bakje). Wil hij echt niet komen, dan gewoon laten staan- als alle andere paarden naar binnen zijn willen ze meestal ook wel komen.Dat achteruitlopen als je hem al hebt, dat ken ik niet en zou niet weten hoe op te lossen. :?

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-25 18:03

Als net dat vastklikken niet gaat helpt het om er een touwtje van 30 cm aan te hangen. Zoals je bij een veulen ook wel ziet.

Maar ik zou toch ook eens gaan kijken naar grondwerklessen oid.

tjaakje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-25 18:09

Kan hij 's nachts buiten blijven staan? Voor nu, niet voor altijd. Maak er dan een trainings week van. Loop 3 keer per dag zijn paddock in, loop naar hem toe met een halstertouw of longeerlijn, geef hem een aai over z'n bol en loop weer weg. Daarna eens met een borstel de paddock in en hem afborstelen zonder aan zijn hoofd te zitten. Zodra hij de neiging heeft om weg te lopen, loop je zelf als eerste weg en draai je niet meer om. Eigenlijk moet jij de eerste zijn die weg loopt steeds. Zodra je merkt dat hij weg wil, draai jij je resoluut om en loop je de andere kant op. Geen idee of het werkt bij jouw paard, maar het valt te proberen.

En heel belangrijk: ga er vanuit dat hij de hele week in zijn paddock blijft staan. Heb zelf nergens de intentie om hem toch "even te pakken"

Lindsey_99

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-25 18:19

Paar weekjes clickertraining met voerbeloning, dan loopt hij los met je mee. Dan blijven volhouden om hem te conditioneren; dat duurt wat langer.
Op FB zijn voldoende filmpjes hoe je dat goed doet (het komt aan op de juiste timing) o.a. van Shawna Karrash en Inge Teblick.

Desi_2409

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-25 18:22

Vaker de paddock/ wei ingaan, wat lekkers geven en weer weglopen. Zodat hij merkt dat hij niet altijd eruit gehaald wordt wanneer iemand naar hem toe komt.

roekes

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-25 19:23

Waarom moet hij naar binnen als hij zo duidelijk aangeeft niet naar binnen te willen?
Ik zou zo'n paard lekker buiten laten staan :o

vierhoef

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-11-25 19:33

Thanks voor alle reacties!! ik houd alles in het achterhoofd.

Ik vraag me toch af of het te maken kan hebben met lichamelijk ongemak.

Hij heeft veel verschillende blessures gehad in de laatste 2 jaar. Aan de aanhechting tussenpees (4x, beide achterbenen, behandeld met PRP en stamceltherapie), SI-gewricht (ook meerdere keren, behandeld met PRP), 2 jaar geleden ook ontstekingen in de halsgewrichten (behandeld met cortico). We zijn heel voorzichtig met wat hij aankan, en ik probeer hem zo lang mogelijk zo goed mogelijk te houden, maar ik vraag me toch af of dit gedrag een uiting van pijn zou kunnen zijn. Vooral omdat het steeds in periodes komt en gaat, en het in het verleden ook leek samen te hangen met een blessure of opvlamming van een blessure.

jackie1995

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-25 19:47

Beste Vierhoef,
Volg je onderbuikgevoel en laat je ruin nakijken... zeker als hij dit gedrag vaker heeft laten zien in periodes van pijn...

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-25 07:31

Je kent je eigen paard het beste, als dit gedrag in het verleden samen hing met lichamelijk ongemak dan is na laten kijken de eerste stap.

Verder denk ik dat grondwerk lessen/ clickertraining zinvol zouden kunnen zijn.

tengeltje11

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-25 08:01

Wat gebeurt er idd als hij alleen achterblijft?
Volgens mij worden de meeste dan toch behoorlijk nerveus om ook mee te gaan?

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-25 08:33

Goh, je hebt wel een probleempakket overgenomen van je instructrice. Terugkerende tussenpeesblessures, SI gewricht en halsproblemen. Dat is heel veel. Of wist je dat van tevoren?
Ik sluit me aan bij Jacky. Laat hem nog een keer goed nakijken en besluit dan of dit paard nog kwaliteit van leven heeft.

dierenfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-25 09:01

Ania schreef:
dierenfan schreef:

Dit deed ik ook. Totdat ik een uur lang bezig was en hem bijna kon vermoorden. :') Je gaat onbewust toch die strijd met ze aan en dat is ook een reden waarom ze niet willen komen.

Nu rammel ik met snoepjes en staat ie in 2 tellen bij me.

Dat heb ik niet waarschijnlijk door ee frequentie er van. Met brood lok ik ook vaak of pluk voordroog maar meestal staan ze samen al te dringen voor het hek en is het eerder een sport er maar 1 ipv 2 te hebben haha

vierhoef

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-11-25 10:35

Ben bezig een afspraak te maken bij de kliniek. Hoop zo snel mogelijk terecht te kunnen en dan halen we hem helemaal door de molen.

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-25 10:35

Dat opjagen als hij niet wil komen lijkt mij contraproductief. Je vangt immers meer vliegen (of paarden) met stroop dan met azijn!

vierhoef

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-11-25 10:48

Babootje schreef:
Goh, je hebt wel een probleempakket overgenomen van je instructrice. Terugkerende tussenpeesblessures, SI gewricht en halsproblemen. Dat is heel veel. Of wist je dat van tevoren?
Ik sluit me aan bij Jacky. Laat hem nog een keer goed nakijken en besluit dan of dit paard nog kwaliteit van leven heeft.

Nee wist dat niet van te voren, zij ook niet trouwens.
Is een lastige, wanneer zou hij niet meer genoeg kwaliteit van leven hebben?

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-25 11:06

vierhoef schreef:
Babootje schreef:

Nee wist dat niet van te voren, zij ook niet trouwens.
Is een lastige, wanneer zou hij niet meer genoeg kwaliteit van leven hebben?

Dat was niet jouw vraag ts. Zoiets kan alleen een DA aangeven. Jouw vraag was, wat te doen als een paard moeilijk te vangen is in de wei. En dat is een erg veel voorkomend probleem waarvoor diverse mensen diverse oplossingen aandragen.

amyz

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-25 13:16

Goed dat je hem laat nakijken. Je ziet overigens bij halsproblemen wel vaker dat er dan vanaf het si omlaag ook 'random' problemen opduiken, ze gaan toch ergens compenseren.

Vangtechnische haperingen herken ik met mijn merrie. In haar geval meer ongemakjes dan problemen zoals jouw paard, gelukkig. Maar ábsoluut communicatie over ongemak. Zou het heel goed kunnen verklaren. Ik heb er met mijn merrie na jaren heel veel proberen (en heel veel frustratie :') ) afspraken over kunnen maken waar en hoe ik Hare Majesteit op zo'n dag dan mag benaderen en vangen. Komt gelukkig niet vaak meer voor (onderliggende oorzaak opgelost), maar áls het gebeurt weten we er een weg mee.
Geen pasklare oplossing, maar hopelijk heb je er evengoed iets aan en vooral hoop ik voor je dat het op de kliniek toch meevalt