fietsen met paard, wordt veel aangeraden maar mag het wel? (in BE)

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Waidida

fietsen met paard, wordt veel aangeraden maar mag het wel? (in BE)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-11-25 12:31

Ik zie hier in diverse topics vaak dat mensen fietsen met hun paard als onbelaste training. Nu vraag ik me af, is dit een typisch Nederlands ding?

In België mag je namelijk zelfs niet eens met een hond fietsen, zeker niet aan de leiband. Lijkt me dan wel krom dat het met een paard wel zou mogen :+

Iemand die mij kan vertellen of dit een verschil is in regels? Want het lijkt dat veel Nederlanders dit de normaalste zaak van de wereld vinden, terwijl ik nog net niet van mijn stoel viel als iemand dit voor het eerst suggereerde.

Trieneke

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-25 12:44

Ik fiets altijd al met mijn honden en paarden. Eigenlijk nooit bij stil gestaan of het überhaupt mag in Duitsland. In ieder geval ben ik nooit staande gehouden door de Polizei :)

callippo

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-25 12:53

In Duitsland mag het niet, maar Nederlander die ik ben, doe ik het wel (en vind mezelf hierbij minder gevaarlijk met mijn opgevoede paarden dan wat ik aan stuiterballen aan de hand voorbij zie komen over straat)

Kidde

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-25 12:57

Ik heb dit er over gevonden in Nederland:

Citaat:
Paarden begeleiden vanaf de fiets

Volgens de RVV 1990 is het niet expliciet verboden om paarden te begeleiden vanaf de fiets. Je geldt zowel als fietser als begeleider als bestuurder dus aan die positie is niets verandert.

Je mag alleen als begeleider of als ruiter je niet op het fietspad begeven, als begeleider zoek je het voetpad op en als ruiter zal je je naar de berm of uiterst rechts op rijbaan moeten begeven.

Ania

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-25 13:13

Kidde schreef:

Citaat:

Volgens de RVV 1990 is het niet expliciet verboden om paarden te begeleiden vanaf de fiets. Je geldt zowel als fietser als begeleider als bestuurder dus aan die positie is niets verandert.

Je mag alleen als begeleider of als ruiter je niet op het fietspad begeven, als begeleider zoek je het voetpad op en als ruiter zal je je naar de berm of uiterst rechts op rijbaan moeten begeven.

Oef, ik ga gewoon wel over het fietspad, anders moet ik op een 80km/h weg gaan fietsen -O-

Ibbel

Re: fietsen met paard, wordt veel aangeraden maar mag het wel? (in BE)

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-25 13:58

Je mag als ruiter niet op het fietspad, maar als fietser/begeleider wel, zolang je paard maar in de berm loopt.

Lara

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-25 14:12

Ania schreef:
Oef, ik ga gewoon wel over het fietspad, anders moet ik op een 80km/h weg gaan fietsen -O-

Ik ook hoor! Er zijn hier echt wel plekken waar je te paard echt niet op de weg wilt rijden of fietsen en waar het voor alle betrokkenen veel fijner is dat je op het fietspad bent.

Heb er zelf ook echt nooit commentaar op gehad van de politie of andere fietsers/weggebruikers.

Ik heb mijn paard graag aan de fiets, fijne manier om onbelast toch een rondje om te doen dat wat actiever is dan alleen wandelen. Maar heb ook heel bewust wel dat ik de enige ben die dat met hem doet, het is wel echt een coördinatie met paard, leidsel, fiets, etc. Vind het een risico als het mis gaat dat ik niet graag bij bijrijders leg. Kan mij best voorstellen dat het niet zou mogen. Telefoon mag immers ook niet en dat kan net zo veel afleiding zijn als het begeleiden van je paard kan zijn.

edit: Ik kom regelmatig in België, maar moet wel zeggen dat ik daar het denk ik nooit zo snel zou doen. De landwegen zijn imo smaller, evenals vaak weinig berm. Goede fietspaden redelijk zeldzaam en het overkoepelende respect voor fietsers is ook laag.

Lenexa

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-25 14:37

Ik fiets ook met mijn pony, we zijn begonnen voor het opbouwen na een peesblessure.
Nu vind ik het ideaal om na een werkdag, pony smerig meepakken en een intensievere training dan wandelen.

Nu staat ze in de randstad waar zij in principe in de berm kan lopen en ik dan op het fietspad fiets. Als we richting de ruiterpaden ga, pak ik wel eens een deel menpad maar dat fiets een stuk minder lekker.

XladyX

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-25 14:42

Ania schreef:

Dit hoor je ook zo vaak als opmerking als het over verboden op fietspaden gaat voor ruiters. Maar op de meeste 80 km/h wegen mág je ook met je paard gewoon niet komen. Als het verboden is voor fietsers en/of trekkers, mag je er ook meestal niet rijden met langzaam rijdend "verkeer"= paard. En de meeste 80 km/h wegen zijn verboden voor fietsers.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-25 14:48

Meestal ligt er een berm, daar mag je wel in.

Maar inderdaad niet op het fietspad. Nu zal dat vaak gedoogd worden, maar dat is wat anders dan dat het officieel mag natuurlijk :)

LoveBodin

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-25 14:58

Maar staat in de quote van Kidde niet dat je als begeleider dus ook in de berm moet?
Dus dan zou je ook met de fiets (en het paard in de berm) niet op het fietspad mogen?

Verder heb ik, in elk geval bij ons, een hekel aan ruiters op het fietspad gekregen... Er ligt onwijs veel mest op het fietspad in de zomer, ook onder een viaduct waar het niet wegspoelt. Opruimen doen ze het ook niet. Vind ik toch wel heel jammer, want dit is een druk fietspad, en zo krijgen wij ruiters allemaal een slechte naam.

Waidida

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-11-25 17:01

Kidde schreef:

Citaat:

oh dankje, volgens mij is het in BE zo dat als je op een fiets zit, je de bestuurder bent van de fiets. En als je een paard leidt, je bestuurder bent van het paard. Maar dat je niet 2 voertuigen tegelijk kan besturen oid. Ik heb het hier alleszins nooit iemand zien doen. Mag je in NL honden meenemen op de fiets?

vbu1016

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-25 11:13

Het mag niet in België (wegcode artikel 43.1), met geen enkele diersoort.

XxLiEsJuHhxX

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-25 11:55

hoe zit het dan in Belgie met bijv. bikejoring?

Waidida

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-11-25 11:57

vbu1016 schreef:

Nee zie je, dat dacht ik dus al. Zou het helemaal krom vinden dat je met een hond niet aan de hand mag en met een paard wel haha

Eilandje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-25 16:59

XxLiEsJuHhxX schreef:

Het is hier in België verboden om je hond (en andere dieren) naast een fiets te laten lopen op de openbare weg. Je ziet het hier wel eens, maar veel minder dan in Nederland, en die mensen overtreden dus eigenlijk de wegcode (het stond onlangs nog in de krant dat iemand hier een boete had voor gekregen).

Bikejoring is voor zover ik weet wel toegestaan, althans ik zie op Facebook soms filmpjes van een kennis die dat doet, maar wetende dat je niet op de openbare weg mag fietsen ga ik ervan uit dat het enkel mag op mountainbike paden.

XxLiEsJuHhxX

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-25 17:14

Eilandje schreef:
XxLiEsJuHhxX schreef:

Het is hier in België verboden om je hond (en andere dieren) naast een fiets te laten lopen op de openbare weg. Je ziet het hier wel eens, maar veel minder dan in Nederland, en die mensen overtreden dus eigenlijk de wegcode (het stond onlangs nog in de krant dat iemand hier een boete had voor gekregen).

Bikejoring is voor zover ik weet wel toegestaan, althans ik zie op Facebook soms filmpjes van een kennis die dat doet, maar wetende dat je niet op de openbare weg mag fietsen ga ik ervan uit dat het enkel mag op mountainbike paden.

Daar heb je idd een goed punt :D Niet bij na gedacht.

dierenfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-25 17:45

Ik fiets al jarenlang met gerust 2 of 3 honden tegelijk. Ook langs de doorgaande weg en nooit problemen met de politie gehad. Ik deed dat als 15 jarige al. Tegenwoordig ook gerust de 2 trekpaarden tegelijk naast de fiets van boerderij richting hooiland waar ze momenteel overdag lopen. Daar nog nooit politie bij ontmoet maar bij verkeer ga ik sowieso de berm in en stap ik af waar ik dat mogelijk nodig vind

MissYvette4u

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-25 17:56

Oh chips zeg, nooit geweten dat het niet (overal) mag :o?

Mn paarden vinden het juist heerlijk om buiten de rijbak ff lekker de benen te strekken zonder ruiter. Ik fiets vaker met een paard dan met n hond 8-) zoveel mogelijk in de berm en mochten ze toch op de weg mesten schop ik de mest de berm in. Wel altijd in het buitengebied

chamion
Huisheks

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-25 19:40

Nooit geweten dat ik niet over het fietspad mag.... doe dit regelmatig en elke route heb ik een stukje fietspad. Helaas 1 route waar pony niet in de berm kan, want die ligt 1,5 meter lager... Maar dat is maar een klein stukje. Politie is mij wel eens gepasseerd (fietspad ligt naast een doorgaande weg tussen 2 dorpskernen) dus die vonden het prima.

fakeredhead

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-25 11:08

vbu1016 schreef:

Ik las hier even mee uit interesse, maar wat "bizar"... Dat het met een paard niet mag vind ik ietsje minder gek, maar dat je ook niet met een hond mag fietsen... Zoveel energieke rassen voor wie dat een goede uitlaat klep is lijkt mij?