Hoe benoem ik mijn eisen voor een eigen paard?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

sevenofnine

Hoe benoem ik mijn eisen voor een eigen paard?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : Gisteren, 17:52

Ik open dit topic zodat bokkers me hopelijk wat wijzer kunnen maken.
Aan een slakken-tempo ben ik aan het denken om mijn eerste eigen paard te kopen. Waarom een slakkentempo? Wellll... Ik heb een specifieke pensionstal in gedachten waar momenteel geen plaats is. Ik ken de eigenaren daar, ik weet dat ze betrouwbaar zijn en hun manier van management staat me helemaal aan. Het is ook vlakbij waar ik woon. Ze weten dat ik geïnteresseerd ben in daar een paard te stallen en ze vinden dat wel goed. We komen samen goed overeen, maar ze zeggen ook dat ze niet weten wanneer er iemand vertrekt. Helemaal oké voor mij, ik heb geen haast. Ik zou wel graag komende zomer een aankoop doen, maar ik ben niet rigide daarin. Ze zitten onder mijn budget voor stalgeld.

Ik zit ook in de knoop met te benoemen wat ik nu juist zoek in een paard. Vroeger had ik gezegd dat ik een braaf & goed dressuurpaard wil dat zeker naar zware dressuur kan doorgroeien. Maar...
Mijn huidige verzorgpaard is een plezier om mee te werken. Oud-renpaard, werkt graag, SUPER braaf en altijd vrolijk, heel intelligent. Tijdens een lunchpauze/vrije dag/weekend kan ik naar de stal gaan en 100% zeker weten dat het paard een plezier zal zijn om mee te werken. Zalig dier. Hij heeft ook zijn moeilijkheden: hij heeft geen aanleg voor de dressuur die ik wil doen, is nooit zorgvuldig gereden-dus ik bekwaam me nu in het rechtrichten- en heeft chronische lichamelijke beperkingen waar ik rekening mee moet houden. Niets waar hij echt last van heeft, maar ik moet errond werken. Op zich is dat voor mij ook geen probleem, moeilijk gaat ook. Als ze maar braaf zijn & graag werken. Ik zou wel liever wat meer kunnen doorwerken met dressuur, maar zo'n bij te houden probleempjes daar kan ik ook wel mee om. Ik besef nu dat karakter voor mij zwaarder doorweegt dan talent/sport.

Maar hoe benoem je dat nu? En hoe weet je dat een paard zo braaf is voordat je het koopt? We hebben allemaal al gehoord van mensen die een braaf, lief paard kopen en achteraf blijkt er een gedragsprobleem te zijn. Altijd risico natuurlijk. En is het wel wijs om te denken dat een paard niet per se "talent" moet hebben voor wat je als hoofdzaak wil doen? Nee zeker...?
Ik heb zo wel de wens/idee dat ik dressuur als hoofdzaak wil houden, maar ik moet niet overdrijven met het niveau dat ik met een 1ste paard ga halen denk ik dan. Als ik een M niveau kan halen heb ik het al heel goed gedaan :Y) . Ik zou wel verder willen gaan als het over les-niveau gaat. Ik ben nooit heel competitief geweest en wil vooral goed leren rijden. Mijn idee is dat ik me zou aanpassen aan het paard dat ik dan heb. Een springgefokt paard? Dan doe ik dressuur en leer ik wat springen of gaan we recreatief boscrossen. Een Iberisch/cruzado, dan gaan we dressuur & working equitation doen. Een draver? Dan doe ik dressuur en misschien stop ik mijn teen in het endurance water. Ik zie mezelf zeker lange tochten maken & ik ben arrogant genoeg om te denken dat ik dressuren zou kunnen met goeie instructie op een draver :') (help mij)

Mijn lijstje eisen is momenteel dus in deze volgorde: !!BRAAF!!, werkwillig, stabiel gezond (kleine defecten mogen), goed voor een grotere ruiter, Liever een paard dat al ingereden is misschien toch al minimum 8jaar oud?, heeft 4 benen tot op de grond zodat dressuur niet onmogelijk is?

Praat me aub wat wijsheid aan := Ik kan onmogelijk beslissen hoeveel ik moet kunnen betalen voor een paard als ik niet kan benoemen wat ik zoek...
Nog info: ik heb meer dan 10 jaar ervaring met paarden, maar heb nooit zelf een paard kunnen betalen/tijd voor gehad. Nu is dat anders, maar ik ga hopelijk niet halsoverkop dure fouten maken. :D

Dandelion2

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 18:11

Hi sevenofnine, het grootste voordeel is denk ik dat je bij een paard zoeken vaak afgaat op een advertentie op Marktplaats, Sporthorses of Facebook en dat je dus niet echt hoeft aan te geven wat je zoekt, je filtert zelf op wat je belangrijk vindt. En dat kan per paard verschillen! Ik ben in mijn laatste zoektocht bij 9 paarden wezen kijken, 8 springers, 1 dressuurpaard, 2 ruinen en 6 merries, tussen 6 en 11 jaar oud. Vrij groen en hoger geklasseerd. Uiteindelijk moet het klikken. Ik wilde niet zoveel paarden kijken hoor, 2 werden helaas afgekeurd. Gelukkig kunnen de advertenties en het contact met de verkoper je al veel informatie geven. Hee goed dat je gaat voor karakter, met een goede instelling kom je echt een heel eind en zonder kom je nergens. Veel succes en plezier, wat heerlijk om dit te kunnen doen!

siskeh

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 18:11

Hoe beschrijf je braaf? Is dat, makkelijk alleen te trailerladen en bijvoorbeeld alleen in het bos rijden?
Of is dat anders?
Iedereen heeft weer een ander beeld hierbij.

en karakter omschrijven, wil je een paard dat meer voorwaarts is, dat easy going is, of dat je meer moet motiveren? Wat past daarin bij jou? Ik weet van mezelf dat ik niet een al te "easy-going" paard wil, ik vind een beetje discussie helemaal niet erg, en ook niet om zelf als het ware aan het werk gezet te worden omdat er weer eens iets niet "lukt".
Voor mij is Braaf dan ook dat ze wel bepaald gedrag vertonen maar dat ik ze wel kan handelen, maar dit is grotendeels ons "contact", de afspraken die ik met mn paarden heb, waarbij ik ook weet hoe een draken het zijn bij anderen :+
Maar mijn "braaf" is zeker geen "brave bosklosser-braaf"

Ken je de karakters van de verschillende rassen?

Wbt grote ruiter, wat is groot, en wat is dan het gewicht wat daar bij komt kijken?

Sowieso belangrijke noot: een paard kan bij een huidige plek enorm braaf zijn maar in 90% van de gevallen hakt een verhuizing er best wel in, en is de eerste periode toch een zoektocht, om weer die rust te vinden en ook om als ruiter en paard op elkaar ingesteld te raken.

sevenofnine

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : Gisteren, 18:46

@Dandelion2 Een klik is inderdaad belangrijk. Zeker voor een eigen paard als recreant. Ik weet dat ik vaak goed overeenkom met slimme paarden. Dat kunnen heel vrolijke beestjes zijn, of net introverte paarden die moeten openbloeien. Het verschilt wat, maar meestal is die intelligentie wel een sterk bepalende factor. Ik gebruik de websites ehorses & sporthorses vaak om te bladeren tussen verschillende rassen. Dat geeft ook een beter beeld van hoe verschillende paarden bewegen imo.

@Siskeh Ja... :') Ik vind het belangrijk dat ik alleen in het bos kan rijden en dat ik alleen kan trailerladen... Daar wil ik uiteraard professionele hulp bijroepen als er problemen zijn - dat is vanzelfsprekend voor mij. Geld op alle vlakken... Als ik 2x een probleem gehad heb dat ik zelf niet kan oplossen zie je mij al naar de instructeur lopen :Y) Hulp is wel oké, maar ik zet mezelf niet in 'gevaarlijke' of eeeeeecht benarde situaties. En een paard moet wel een wil-to-please hebben en graag werken... dat is inderdaad een eis.
Ik hou van voorwaartse paarden, maar voorwaarts is een paard dat goed reageert op je been, zit, etc (voor mij) Ik heb eens een dressuur Fries gereden die niet voorruit te branden was zonder sporen/zweep, en daar had ik dan zoiets van 'nooit'. Meestal rijden paarden bij mij wel goed vooruit als ze me eventjes kennen en ik vind het fantastisch als ze een grote pas hebben met een hele door-het-lichaam beweging gewoon als ik dat met mijn zit 'vraag'. Dan denk ik aan een KWPN & een Brits sportpaard die ik vroeger reed, dressuur & eventing paarden. Ik heb ook al op PRE's gereden die kleinere passen hebben, maar zeer comfortabel, gevoelig en voorwaarts. Daar was de intelligentie, gevoeligheid en eenkennigheid wat me aantrok.
Easy-going is er ook zo één :)) Mijn huidige favoriet is super betrouwbaar, maar niet makkelijk goed te rijden. Hij loopt als een banaan. De lesgeefster noemt hem 'aartsmoeilijk' op dat vlak. Ik vind het wel meevallen maarja, ik heb het beest graag. :')
Grootte is moeilijk. Ik heb mezelf op filmpjes gezien op een paard van 1.55cm en dat zag er niet uit. Eigenaresse vond het oké. Ik ben zelf al ruim 180cm. Een quarter van hetzelfde formaat ongeveer daar leek ik wel bij te passen... Maar ik zou eerder naar een minimale stokmaat van 165cm willen zoeken. Een brede die kleiner is kan ook kloppen... Flexibel allemaal, maar ik kijk niet naar pony's / echt kleine paarden. Ik rij nu vast 2 paarden die 175cm en +180cm zijn. Zo groot hoeft nu ook weer niet, maar als de rest klopt is dat ook oké.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 18:47

Wat is nu eigenlijk precies je vraag?

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 18:48

Betrek je netwerk. Laat mensen om je heen die je kent via de paarden weten wat je zoekt. Neem iemand mee, als je gaat kijken en wees beducht op teksten als, te koop vanwege geen klik, of staat al een tijdje stil vanwege. Je geeft aan dat je een kleine bemerking niet erg vind. Ik zou daar toch mee uitkijken. Problemen hoef je niet te kopen, die krijg je vanzelf is een gezegde wat vaak rondgaat. Heb voor jezelf alvast een bedrag in je hoofd waar je zeker niet boven wil gaan. Dat bepaalt al aardig waar je naar kunt gaan zoeken. Heel veel mensen willen een braaf paard, en braaf kost nu eenmaal geld. Want een groot deel daarvan is opvoeding, en daar gaat nu eenmaal veel tijd en werk in zitten. Dus ja, ik zou wel voor je verder gaat zoeken voor jezelf bepalen wat je budget is.

siskeh

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 18:57

Als je eisen zijn alleen naar buiten en alleen op de trailer laden zou ik daar op focussen naast je andere eisen als klik en gezond etc.
Dan wordt je spoeling al aardig dun.

180 is inderdaad niet klein, maar gewicht is hierbij ook van belang in je keuze.
Een draver kan hierbij al in gewicht niet passen.

sevenofnine

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : Gisteren, 19:08

@Elisa2 De vraag is ongeveer 'hoe weet ik nu eigenlijk wat ik zoek' :') Heel dom, weet ik. Want ik zie niet goed hoe ik moet inzien wat voor sportcapaciteiten ik moet verlangen bij een aankoop omdat ik karakter zo belangrijk vind. Vroeger keek ik voornamelijk naar dressuur, maar ik zie het nu zodanig breed dat ik het allemaal wat kwijt ben. :') Ik zou nog steeds heel graag goed dressuur kunnen rijden. Misschien is daar de vraag meer 'wat voor minimum capaciteiten moet een paard hebben om op een sterk dressuurniveau te raken' En zie 'sterk niveau' dan als wedstrijd M en informeel als leerpaard hoger. Ik hoop dat ik dan duidelijker ben? Bokt zit vol mensen die ook deze zoektocht gedaan hebben en dus dit vraagstuk ook hebben moeten oplossen.

@SusanH Absoluut, ik ben van plan om meer kennissen te betrekken wanneer ik bijvoorbeeld weet 'er is een plaats vrij'. Voorlopig zit ik nog in de verken-fase. Gelukkig ken ik kwekers die fokken op karakter. Helaas zijn dat meestal springpaarden en serieus duur. Soms hebben ze er wel 1 waarvan ze zeggen 'mnee... Lief, maar gaat de serieuze sport niet in kunnen'.
Ik zou een paard zeker en vast laten keuren & mijn instructeur meenemen om eens te testen. De instructie heeft helaas meer een idee van 'sportcapaciteit eerst' en ik zal dus uiteindelijk mijn zin moeten doordrijven. Logisch ook, ik geef uiteindelijk geld uit. Maar ik ben niet allergisch aan een andere mening. En zeker niet voor een waarschuwing van iemand met ervaring.
Budget is zo moeilijk. Ik zou niet over 15k willen gaan. Maar daar heb je het, voor een PRE is dat geen groot budget. Maar je kan zeker omgeschoolde brave dravers vinden voor veel minder. Dan lever je in op dressuurcapaciteiten, hangt van het individu af, maar ik weet al dat ik daarmee zou kunnen leven. Voor een gezond, braaf, werkwillig paard. En da's het probleem... ik kijk te breed denk ik.

sevenofnine

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : Gisteren, 19:14

siskeh schreef:
Als je eisen zijn alleen naar buiten en alleen op de trailer laden zou ik daar op focussen naast je andere eisen als klik en gezond etc.
Dan wordt je spoeling al aardig dun.

180 is inderdaad niet klein, maar gewicht is hierbij ook van belang in je keuze.
Een draver kan hierbij al in gewicht niet passen.

Zeker, dravers vallen makkelijk klein uit. Je hebt er ook grotere... Maar het zal van het individu afhangen. :j

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 19:25

Ja dankjewel voor de verduidelijking!

Ik denk dat het voor jezelf belangrijk is, wil je dressuur rijden om het paard te verbeteren en starten voor jezelf? Of ook bovenin mee rijden?
Er zijn ook dressuur paarden met genoeg talent en een fijn karakter maar dat zijn meestal niet de goedkopere paarden.

Iberische paarden zijn ook super leuk mits de karakters bij je passen maar dat zijn vaak wel paarden die minder scoren in de dressuur.

Dravers kunnen ook hele fijne paarden zijn maar voor de dressuur zitten ze iets minder gunstig in elkaar.

Dus misschien beginnen met karakter en dan selecteren op stokmaat en type, beweging en prijsklasse?

Wellicht het een en ander gaan proefrijden om te kijken wat je nu echt het fijnste vindt?
Want ook per ras/ type zijn ze niet allemaal hetzelfde.
Laatst bijgewerkt door Elisa2 op Gisteren, 19:26, in het totaal 1 keer bewerkt

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 19:26

Dat is een heel realistisch budget, voor dat geld kun je ook een brave KWPN'er of BWP vinden. Spring gefokte paarden zijn over het algemeen koeler qua karakter dan dressuur gefokte paarden. Ik zou zelf meer in die richting gaan zoeken (springpaard) als ik jou was, dan heb je een veelzijdig paard waar je desgewenst ook mee de sport in kan. PRE's kunnen is mijn ervaring toch wel wat ril zijn, en hebben een flinke gebruiksaanwijzing (of ik ken de verkeerde), dravers zijn over het algemeen geen grote bewegers en doe je over het algemeen geen plezier met dressuur.

Paard waar wij het meeste plezier van hebben gehad, was heel braaf, spring gefokt (Zangersheide) en was heel veelzijdig. Kon met een los teugeltje op buitenrit, heeft M eventing gelopen met mijn man en was zo braaf dat zelfs ik er oefencrossjes mee heb durven rijden, en 90 cm mee heb gesprongen op concours.

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 19:26

Eigenlijk elk gezond paard kan onder een fatsoenlijke ruiter, en met wat tijd, prima die M halen. Het is wel zo dat dit onder dressuur gefokte paarden makkelijker en sneller gaat.

Volgens mij wil jij 'gewoon' een gezellig en gezond paard om leuk samen op pad te gaan.

Ik zou focussen op gezond en goed karakter. Jouw dressuur wensen komen echt bij ieder gezond paard wel goed.

Denk trouwens niet dat gezond en mak makkelijker te vinden is dan dressuur talent..

germie

Re: Hoe benoem ik mijn eisen voor een eigen paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 19:59

Denk ook even na over de kleur. Ja, een goed paard heeft geen kleur. Maar helaas ken ik werkelijk niet 1 schimmel die geen kanker kreeg vroeg of laat. Dus hoe mooi een schimmel is als ze nog grijs zijn, ik vind die huidkanker wel een dingetje.

En elk springgefokt paard kan Z dressuur lopen. Andersom wordt het lastiger, dressuurgefokt en Z springen. Volbloeden zijn vaak meer op de voorhand gebouwd, dat kost je wel punten in de ring is mijn ervaring. Maar ook daar kun je met goed rijden wel ver mee komen. Maar dat dressuurpaard heeft bij binnenkomst in de ring direct 20 punten voorsprong. Dus ik zou dan kijken naar een springpaard met veel front.

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 20:16

Ook dat kun je niet van tevoren bepalen germie. Ik heb altijd gezegd nooit een schimmel. Maar als die schimmel nu net het paard is, wat verder aan al je eisen voldoet. Enfin, er staat nu al heel wat jaartjes een schimmel bij ons op stal. Maar goed, ik wilde ook nooit een Haflinger. Driemaal raden wat er nu naast die schimmel staat :')

sevenofnine

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : Gisteren, 20:17

@Elisa2 Van bovenin meedoen moet ik nog niet dromen. Ik haal enorm voldoening uit dressuur 'voor het paard' en dus ook echt kunnen zien wat er beter gaat. Ik maak het wel een beetje 'meetbaar' en hou het op dat vlak serieus. Maar ik voer meestal competitie met mezelf :) Iberische paarden lijken me goed te passen, maar ik ben aan het uitkijken om er wat meer te rijden voordat ik me daarop vastleg. Het karakter is wat me aanspreekt en de uitstraling natuurlijk. Atletisch vind ik dat ze veel te bieden hebben, maar ik weet dat ze niet vaak hoog scoren op wedstrijden. Er komen zeker nog een hoop proefritten!

@SusanH Springgefokte paarden staan zeker op de lijst van wat mogelijk is. Het stamboek maakt me niet zo heel veel uit. Warmbloeden vindt ik soms wel een beetje 'stomp' mentaal. Er zijn er slimmerds bij, zeker, maar dat hangt weeral af van het individu. En een gebruiksaanwijzing mag, maar ik moet ze kunnen lezen :D Zo'n oefencrossjes klinken heel leuk! Zou ik graag doen.

@troi Helaas Pindakaas ik denk van mezelf dat ik het kan met een braaf paard dat graag werkt en met goeie instructie :') Ik ga zo nog op mijn bek gaan denk ik. Mijn huidige verzorgpaard heb ik ook beter helpen lopen en ik denk dat dat niet goed is voor mijn ego.
Een gezellig, betrouwbaar, gezond paard is inderdaad het belangrijkste. En je hebt gelijk dat dat waarschijnlijk niet makkelijker te vinden is dan dressuur talent.

@germie Ohhh ik hou van schimmels... Desnoods bescherm ik ze meer met een deken. :') Ik gebruik ook elke dag SPF. Ik ken er wel die gezond oud zijn geworden, maar of dat meerderheid/minderheid is kan ik niet zeggen. Is het niet meer zwarte huid (schimmel) kan tegen de zon en roze huid (cremello/perlino) niet? Ik weet het niet. Ik ben van kamp 'goed paard heeft geen kleur' maar als we moeilijk doen heb ik liefst een paard zonder aftekeningen ofwel juist helemaal bont/whatever. Maar sokken en een bles is niet mijn ideaalbeeld. Maar nee! dat weiger ik te zien! :))
Mja aan die oordelen in de ring... Ik zou mezelf niet zo geweldig vinden als ik gewoon op afstamming/pure bouw van mijn paard meer punten kreeg... Maarja, hoe lang blijft moeilijk nog leuk? Dus daar heb je wel een punt.
Volbloeden zijn fantastisch, maar ze kunnen wat té graag gaan lopen. En ik weet hoeveel eten erin kan verdwijnen! Ik zou het de pensionhouder niet kwalijk kunnen nemen als de prijs opslaat.

siskeh

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 20:26

Nee schimmels is melanomen, en dat heeft helaas niets met zonlicht te maken.
Het is wel goed om je daar bewust van te zijn. Dit zit ook veelal in darmen.
Dit kan ook bij cremello en perlino voorkomen .
Qua schimmels is het veelal wel hoe sneller ze verkleuren hoe meer melanomen er vaak zijn.

De barokke paarden hoeven zeker niet slecht in de dressuur te scoren, maar wil je een gezonde, relatief grote(165) die braaf op buitenrit is maar ook nog goede gangen heeft dan denk ik dat 15.000 krap is.
Laatst bijgewerkt door siskeh op Gisteren, 20:27, in het totaal 1 keer bewerkt

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 20:27

SusanH schreef:
Ook dat kun je niet van tevoren bepalen germie. Ik heb altijd gezegd nooit een schimmel. Maar als die schimmel nu net het paard is, wat verder aan al je eisen voldoet. Enfin, er staat nu al heel wat jaartjes een schimmel bij ons op stal. Maar goed, ik wilde ook nooit een Haflinger. Driemaal raden wat er nu naast die schimmel staat :')

Ik herken dat hoor. Maar ik waarschuw er wel even voor. Ik zou dus als eerste keuze niet voor een schimmel gaan. Maar mijn eerste keuze was ook niet mijn paard. Ik ging kijken naar een twenter uit een keur prestatiemerrie en kom thuis met een jaarling zonder bijzondere afstamming. Ik vind dat bij schimmels wel een dingetje die huidkanker. Dus daarom heeft die kleur niet mijn voorkeur (en ja, dan kan het nog steeds zo zijn dat ik daar mee thuis kom).

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 20:30

Schimmel en kanker is idd echt een probleem ja. Vaak goedaardig maar wel klote op plekken waar ze toch last krijgen, zoals singelplek of bij de anus. Heel lastig weg te halen ook. Ik laat ze ook om staan.

sevenofnine

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : Gisteren, 20:34

siskeh schreef:
Qua schimmels is het veelal wel hoe sneller ze verkleuren hoe meer melanomen er vaak zijn.

De barokke paarden hoeven zeker niet slecht in de dressuur te scoren, maar wil je een gezonde, relatief grote(165) die braaf op buitenrit is maar ook nog goede gangen heeft dan denk ik dat 15.000 krap is.

Ok, goed om te weten.
Inderdaad, aan een Iberisch paard ben je makkelijk 15k kwijt. Dan zou ik eventueel voor een jonger paard kunnen gaan, maar één met ruime gangen daar vragen ze sowieso een hogere prijs voor. Je kan ze natuurlijk ook in Spanje/Portugal gaan halen :') Maar da's ook een bijkomende kost. En kan ik dan wel genoeg testen... De lesgever kan dan geen mening geven behalve via een filmpje. Achnee, dat gaat te moeilijk worden.

Gulpje

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 20:43

Hoi Sevenofnine! Wat je ook koopt, het is wennen. Wennen aan een nieuwe situatie, wennen aan elkaar.
Soms met een soort weemoed :') terugdenken aan je oude maatje waar je aan een half gebaar/woord genoeg had en denken, waarom wilde ik ook alweer een jong paard? Maar als je, zoals ik een onwijs lieve eigenaresse hebt die je meerdere keren laat komen rijden, poetsen, longeren en knuffelen dan heb je iig al wel een idee hoe het paard in elkaar zit. En dan heb je dus de klik al, en een mooie kleine basis om vanuit te beginnen. Maar je springt toch wel in het diepe, want je gaat gewoon nieuwe/andere dingen meemaken. Soms leuk, soms minder leuk. Maar ik leer nu na precies 4 maanden samen dat dat er allemaal bijhoort en we groeien ook al enorm samen <3

Lang verhaal kort, als je gevoel klopt bij een paard dan weet je het vanzelf. Dus, hup, spring er maar in!

fleurtjeuh

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 20:50

Mogelijk opzetje als je ergens een gezocht advertentie plaatst:
Braaf, werkwillig paard gezocht
Minimaal 8 jaar
Geschikt voor basissport
Kleine bemerking (afhankelijk van de soort) geen groot bezwaar
Minimaal (stokmaat) groot
(Aanvullende eisen, zoals alleen trailerladen, braaf op externe locatie, blootvoets, minimale wedstrijdklasse, etc benoemen)
(Prijsklasse)

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 20:53

sevenofnine schreef:
siskeh schreef:

Ok, goed om te weten.
Inderdaad, aan een Iberisch paard ben je makkelijk 15k kwijt. Dan zou ik eventueel voor een jonger paard kunnen gaan, maar één met ruime gangen daar vragen ze sowieso een hogere prijs voor. Je kan ze natuurlijk ook in Spanje/Portugal gaan halen :') Maar da's ook een bijkomende kost. En kan ik dan wel genoeg testen... De lesgever kan dan geen mening geven behalve via een filmpje. Achnee, dat gaat te moeilijk worden.

Er is wel genoeg aanbod in Nederland onder die prijsklasse. :)
Misschien wat minder kwaliteit maar aangezien je puzzelen leuk vindt..gangen zijn voor een groot deel ook nog wel te verbeteren.

Schimmels kunnen inderdaad melanomen krijgen, dat is wel iets om rekening mee te houden.

Ik denk dat het voor jou vooral belangrijk is om te kijken wat voor een karakter je nu echt fijn vindt. Is dat van een EV, een KWPNer een Iberisch paard of wat anders. Met ieder paard kun je wel dressuur rijden op de manier waarop jij wilt rijden. :-)

Maar de karakters kunnen wel erg verschillen tussen de verschillende soorten paarden.

sevenofnine

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : Gisteren, 21:08

@Gulpje Met vergelijken moet je oppassen, da's juist. Bedankt voor de aanmoediging!

Oeh Fleurtjeuh, ik zit in de verkenningsfase (of is dit de pre-verkenningsfase :') ) ik ben niet dapper genoeg om een advertentie te schrijven denk ik haha. Ik denk eerst netwerk, paarden te koop advertenties en dan als laatste pas zelf een advertentie schrijven.

Elisa2, Puzzelen is inderdaad één van mijn favoriete dingen om te doen :D

mika11

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 21:26

Je moet ook een klik hebben met een paard, elkaar begrijpen en aanvoelen zeg maar.
Mijn laatste paard was een merrie die ik 10 jaar heb gehad tot haar dood.
Op papier totaal niet wat ik zocht (braaf, eenvoudig, recreatie ).
Maar ze was een kwpn merrie van Metall en snel heet.
Maar ik had er vanaf het proefrijden een klik mee.
Ik kon er alleen mee naar het bos, Eper vierdaagse mee gedaan, springen dressuur, urenlang poetsen en tutten etc.
Zolang je haar maar in haar waarde liet, niet pushen, altijd rustig met haar omgaan etc , was er geen makkelijker paard en kon ik er alles mee.

Ik denk dat je met een open blik allerlei paarden kunt bezichtigen.
Niet te beperkt zoeken.
Wat jij zoekt in een paard is niet ras gebonden.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 21:52

fleurtjeuh schreef:
Mogelijk opzetje als je ergens een gezocht advertentie plaatst:
Braaf, werkwillig paard gezocht
Minimaal 8 jaar
Geschikt voor basissport
Kleine bemerking (afhankelijk van de soort) geen groot bezwaar
Minimaal (stokmaat) groot
(Aanvullende eisen, zoals alleen trailerladen, braaf op externe locatie, blootvoets, minimale wedstrijdklasse, etc benoemen)
(Prijsklasse)

Maar wat is dan braaf?

mijn tegenvraag als verkoper zou meteen zijn: welke skills heb JIJ te bieden aan het paard?

Ik ken intussen toch een aardig bosje paarden dat best heel betrouwbaar is maar dat toch vooral ook omdat de ruiter(s) en eigenaren de juiste toon aanslaan tegen het paard.

Ga ik er nog even aan voorbij dat het de wereld uit maakt of een paard het voor je wil doen, of juist helemaal niet.

Dus nog los van alle eerdere tips; TS, kun jij een paard lezen?