Aan een slakken-tempo ben ik aan het denken om mijn eerste eigen paard te kopen. Waarom een slakkentempo? Wellll... Ik heb een specifieke pensionstal in gedachten waar momenteel geen plaats is. Ik ken de eigenaren daar, ik weet dat ze betrouwbaar zijn en hun manier van management staat me helemaal aan. Het is ook vlakbij waar ik woon. Ze weten dat ik geïnteresseerd ben in daar een paard te stallen en ze vinden dat wel goed. We komen samen goed overeen, maar ze zeggen ook dat ze niet weten wanneer er iemand vertrekt. Helemaal oké voor mij, ik heb geen haast. Ik zou wel graag komende zomer een aankoop doen, maar ik ben niet rigide daarin. Ze zitten onder mijn budget voor stalgeld.
Ik zit ook in de knoop met te benoemen wat ik nu juist zoek in een paard. Vroeger had ik gezegd dat ik een braaf & goed dressuurpaard wil dat zeker naar zware dressuur kan doorgroeien. Maar...
Mijn huidige verzorgpaard is een plezier om mee te werken. Oud-renpaard, werkt graag, SUPER braaf en altijd vrolijk, heel intelligent. Tijdens een lunchpauze/vrije dag/weekend kan ik naar de stal gaan en 100% zeker weten dat het paard een plezier zal zijn om mee te werken. Zalig dier. Hij heeft ook zijn moeilijkheden: hij heeft geen aanleg voor de dressuur die ik wil doen, is nooit zorgvuldig gereden-dus ik bekwaam me nu in het rechtrichten- en heeft chronische lichamelijke beperkingen waar ik rekening mee moet houden. Niets waar hij echt last van heeft, maar ik moet errond werken. Op zich is dat voor mij ook geen probleem, moeilijk gaat ook. Als ze maar braaf zijn & graag werken. Ik zou wel liever wat meer kunnen doorwerken met dressuur, maar zo'n bij te houden probleempjes daar kan ik ook wel mee om. Ik besef nu dat karakter voor mij zwaarder doorweegt dan talent/sport.
Maar hoe benoem je dat nu? En hoe weet je dat een paard zo braaf is voordat je het koopt? We hebben allemaal al gehoord van mensen die een braaf, lief paard kopen en achteraf blijkt er een gedragsprobleem te zijn. Altijd risico natuurlijk. En is het wel wijs om te denken dat een paard niet per se "talent" moet hebben voor wat je als hoofdzaak wil doen? Nee zeker...?
Ik heb zo wel de wens/idee dat ik dressuur als hoofdzaak wil houden, maar ik moet niet overdrijven met het niveau dat ik met een 1ste paard ga halen denk ik dan. Als ik een M niveau kan halen heb ik het al heel goed gedaan
. Ik zou wel verder willen gaan als het over les-niveau gaat. Ik ben nooit heel competitief geweest en wil vooral goed leren rijden. Mijn idee is dat ik me zou aanpassen aan het paard dat ik dan heb. Een springgefokt paard? Dan doe ik dressuur en leer ik wat springen of gaan we recreatief boscrossen. Een Iberisch/cruzado, dan gaan we dressuur & working equitation doen. Een draver? Dan doe ik dressuur en misschien stop ik mijn teen in het endurance water. Ik zie mezelf zeker lange tochten maken & ik ben arrogant genoeg om te denken dat ik dressuren zou kunnen met goeie instructie op een draver
(help mij)Mijn lijstje eisen is momenteel dus in deze volgorde: !!BRAAF!!, werkwillig, stabiel gezond (kleine defecten mogen), goed voor een grotere ruiter, Liever een paard dat al ingereden is misschien toch al minimum 8jaar oud?, heeft 4 benen tot op de grond zodat dressuur niet onmogelijk is?
Praat me aub wat wijsheid aan
Ik kan onmogelijk beslissen hoeveel ik moet kunnen betalen voor een paard als ik niet kan benoemen wat ik zoek... Nog info: ik heb meer dan 10 jaar ervaring met paarden, maar heb nooit zelf een paard kunnen betalen/tijd voor gehad. Nu is dat anders, maar ik ga hopelijk niet halsoverkop dure fouten maken.
Mijn huidige favoriet is super betrouwbaar, maar niet makkelijk goed te rijden. Hij loopt als een banaan. De lesgeefster noemt hem 'aartsmoeilijk' op dat vlak. Ik vind het wel meevallen maarja, ik heb het beest graag.
Iberische paarden lijken me goed te passen, maar ik ben aan het uitkijken om er wat meer te rijden voordat ik me daarop vastleg. Het karakter is wat me aanspreekt en de uitstraling natuurlijk. Atletisch vind ik dat ze veel te bieden hebben, maar ik weet dat ze niet vaak hoog scoren op wedstrijden. Er komen zeker nog een hoop proefritten!