Tips tegen koude voeten

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

guapox3

Tips tegen koude voeten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-11-25 11:36

Ik ben een enorme kou klaum sinds ik (veel) afgevallen ben. Ik ben nu ook niet snel meer warm tijdens het rijden en begin daar nu al echt last van te krijgen.

Wat gebruiken jullie om je voeten warm te houden? Ik heb nu standaard rijlaarzen van de Decathlon, maar mijn voeten worden halverwege de les echt al ijsblokjes. Zouden thermo rijsokken helpen? Eventueel normale thermo sokken over/onder mn rijsokken? Ik heb ruimte in mn laars omdat ie uitgelopen is nu.

En wat raden jullie aan voor jas? Is een goede dikke winterjas overdreven? Of juist toch heel fijn? Welke hebben jullie?
Ik heb nu laagjes, lange mauwen shirt > thermo vest > waterafstotende softshell
Zou ik de softshell (straks?) kunnen wisselen voor een gevoerde jas? (En welke?)

Nyaleti

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-25 12:03

Ik reed ook met 2 paar sokken :+ vond ik warmer dan een paar dikke thermo sokken.
Ik heb van die warmte dingen die je kunt knakken, deze deed ik in m'n laarzen zodat ze niet ijskoud waren als ik ze aan trok. Opzadelen etc deed ik met warme stal laarzen.

Thermo rijbroek (of een legging onder je rijbroek maar dat is niet ideaal)
En ja, gewoon met een dikke jas rijden als jij dat wilt. Why not. Ik had een korter bomberjack, lang genoeg dat ik geen blote rug kreeg maar kort genoeg dat ik er niet op ging zitten in het zadel.
Rijden met een fleece buff ipv dikke sjaal, evt oorwarmers aan je cap.

Dennis

Re: Tips tegen koude voeten

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-25 13:14

Zorgen dat je benen ook warm blijven.
Ik men met mijn pony's, stil zitten op de wagen dus, maar heb heel zelden koude voeten terwijl ik wel een koukleum ben.
Ik loop bijna de hele winter in een skibroek en op een paar stevige schoenen (in het werk op grove jodhpurs, op stal in werklaarzen) en dan gaat het prima.

Bathena

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-25 13:26

Je hebt ook van die elektrische zooltjes welke je kunt gebruiken. Die blijven een paar uur warm en kunnen daarna weer op worden geladen. Kost wellicht iets, maar dan weet je zeker dat je warme voeten hebt :)

jorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-25 16:28

Ik doe wel eens wandelwol tussen m’n tenen, je kan het online bestellen maar ik gebruik verse wol. Maak het wel schoon natuurlijk. Heerlijk warm en werkt goed tegen wintertenen. Succes!

hagelslag

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-25 17:06

[url]HEAT HOLDERS - 3er Pack Multipack Damen Winter Extra Warm Thermosocken (37-42, Blockstreifen) : Amazon.de: Fashion https://share.google/C4Nfsaq79BwAyhTYC[/url]

Ik ben zelf ergens fan van deze sokken

winnali12345

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-25 22:01

Bij de action hebben ze verwarmde zooltjes!

Prima2Donna

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-25 10:02

Kan je die ook gebruiken als je al inlegzolen hebt?

MWvd_konijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-25 10:31

Ik herken heel erg je probleem! Ook ik ben 15 kilo kwijt en niet meer warm te krijgen.
Wat voor mij werkt is gewoon een goede lange, warme jas aan. Ik heb die van Horka OUTDOOR JAS TYPHOON. Ontzettend warm, waterdicht en lang. Hierdoor houd ik warme bovenbenen en daardoor blijven mijn voeten ook beter leven.
Verder wissel ik pas als paard is opgezadeld van warme schoenen/laarzen naar mijn rijlaarzen. Dat scheelt toch ook qua tijd en doet behoorlijk goed.

Lalidan
Hoofd Wiki
Zeg maar Lila-Dan!
Of toch Heidepaars?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-25 10:40

Verwarmde sokken is ook een optie. Ik heb zowel de zooltjes als de sokken, maar gebruik de zooltjes vrijwel niet meer omdat ik ze niet warm genoeg vond worden ( en snel leeg. En gedoe met in en uit je schoen/laars halen). Sokken worden vele malen warmer (tot het punt dat de warmste stand mij zelfs veel en veel te warm is), batterij gaat veel langer mee en ze zijn veel makkelijker in gebruik. Enige nadeel is die accu bovenaan je sok.

Bagheera_206

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-25 06:32

Sokken maken ook echt heel veel uit voor koude voeten. Het liefst iets wat lekker dik is en met veel wol erin. Met Black Friday wat sokken besteld van Nordic Socks. Ik heb alleen nog maar de wandelsokken uitgeprobeerd. Daar heb ik nog geen koude voeten mee gehad. Ik heb ook een dikkere variant, maar zal die wel proberen wanneer het weer kouder wordt. Wat warme jas betreft hangt het er vanaf hoe intensief je rijdt. Ik vind laagjes van merinowol heel fijn. Als ik op buitenrit gaat kan een dikke jas prima. Daar heb ik vaak van alleen een t-shirt en longsleeve onder.

paardjebont

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-25 11:25

Een vreselijk gevoel en ik geloof ook niet dat het supper slim is, maar ik deed voorheen altijd plastic boterhamzakjes over mijn sokken heen.. _O-

Nu heb ik sokken van wol gekocht (bij Nordic Socks, na de zomer hadden ze 75% korting) en die zijn echt heerlijk warm! wel belangrijk is dat je dan iets over de sokken heen doet aan de bovenkant, zoals je rijbroek, want bij een paar heb ik nu meer stro dan sok.. Verder doe ik gewoon heel veel laagjes aan (denk aan hemt, dan shirt, dan een vestje en dan nog een (dikke) jas. Ik zag ook iemand die beenwarmers onder de chaps deed. Ik heb ook soms een muts mee voor als ik niet op een paard zit.

en vooral heel veel klusjes doen, haha, dan blijf je lekker warm! :brr: