Reserve wiel voor trailer

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

TNIE2021

Reserve wiel voor trailer

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : Gisteren, 14:25

Hallo bokkers,

Een vraag voor het collectieve bokbrein, die altijd een berg van ideeen heeft.

Nu heb ik een tweede handse trailer, 2 paards, twee assen en dus vier banden, geen zadelkamer. Lig ik opeens wakker van de mogelijkheid dat ik een lekke band krijg met pony en kind erin. Er zit geen reserve wiel in maar nu wil ik die eigenlijk wel hebben (denk ik). Om nu elke keer een zware band in mijn achterbak van de auto te gooien, lijkt mij wat onhandig. Ik heb een schot met een zeil ertussen.

Wie heeft de oplossing om hem wel ergens te monteren zonder de wanden te doorboren? Of iets anders slims.

Alvast bedankt!

Konstantine

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 14:43

Heeft je auto geen reservewiel wat toevallig dezelfde maat is?

Anders misschien zo'n drager voorop de trailer, op de koppeling tussen auto en trailer zeg maar, zoals caravans wel eens hebben voor fietsen?

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 15:10

Is een bandenreparatie spuitbus niet voldoende? Daarmee zou je de trailer met lekke band veilig naar huis kunnen rijden. Mits het een gewone, kleine lekkage is natuurlijk.
Laatst bijgewerkt door 8nnemiek op Gisteren, 15:10, in het totaal 1 keer bewerkt

Psydoxy

Ik heb 'm aan de voorkant van de trailer op de dissel laten bevestigen. Helemaal top. Hangt nooit in de weg en toch altijd bij me. Zijkant was destijds geen optie ivm sponsor.

Konstantine

Psydoxy schreef:
Ik heb 'm aan de voorkant van de trailer op de dissel laten bevestigen. Helemaal top. Hangt nooit in de weg en toch altijd bij me. Zijkant was destijds geen optie ivm sponsor.

Dit bedoelde ik, ik was het woord alleen kwijt :D

Mando

Re: Reserve wiel voor trailer

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 15:14

ANWB bellen.

TNIE2021

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : Gisteren, 15:29

Nou dat lijkt mij ook een logische plek de dissel. Als dat gewoon kan zonder in de weg te hangen bij draaien enzo. Lijkt me dat helemaal top.

@mando jij zegt ANWB bellen maar ik lees verschillende verhalen, o.a. dat die geen banden mee hebben en al helemaal geen trailer banden vervangen.

@8nnemiek, heb jij daar ervaring mee? Dan is het probleem ook opgelost als dat kan.

@Konstantine, volgens mij heb ik helemaal geen reserve wiel in de gewone auto :D . Ga ik zo gelijk kijken.

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 15:33

Mando schreef:
ANWB bellen.

Altijd goed advies. Maar de ANWB kan je ook alleen maar helpen als je een reservewiel bij je hebt. Die hebben écht niet tig bandenmaten plus velgen op voorraad in hun bus bij zich...

Band liggend op de dissel is een optie als je voldoende ruimte hebt

Onder de trailer kan soms ook, bevestigd aan de draagbalken. Sommige auto's hadden vroeger ook de reserveband onder de auto. Je krijgt alleen wel gruwelijk vuile handen als je zo'n band er onder uit wilt halen, plus dat het loskrijgen vaak ook niet echt makkelijk gaat. Niet alleen vanwege het vuil, maar ook omdat je weinig kracht kunt zetten.

Meeste trailers hebben het reservewiel gewoon aan de zijwand of aan de voorkant hangen. Goed bevestigd hoeft dat helemaal geen probleem te zijn als de boorgaten maar netjes worden afgewerkt en je ringen binnen en buiten onder de bouten en moeren gebruikt.
In mijn eerste trailer had ik 'm binnenin de punt, aan de wand. Voordeel: geen invloed van zonlicht en dus geen UV-schade als het ding er 10 jaar heeft gehangen.

Reservewiel van de auto (als de velg al past) moet je niet gebruiken. Aanhangerbanden hebben een hoger draagvermogen dan autobanden.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 15:38

TNIE2021 schreef:
@8nnemiek, heb jij daar ervaring mee? Dan is het probleem ook opgelost als dat kan.

Onze auto heeft zo’n spuitbus in plaats van een reserveband, maar ik heb hem *klopt af* nog nooit nodig gehad. Het schijnt heel eenvoudig te zijn; je kan de spuitbus gewoon op het ventiel zetten, en dan doet hij automatisch het lek dichten en de band oppompen.
Je kan er dan geen lange tijd mee door blijven rijden, maar wel ideaal om snel en zonder gedoe en gereedschap weer op de weg te zitten en rustig tot thuis te kunnen rijden.

TNIE2021

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : Gisteren, 15:41

Nou toevallig krijg ik net van de trailer boer de boodschap dat de banden die er nu onder zitten 16 jaar oud zijn. Dus die vervang ik wel, lijkt me wel zo veilig. Dan overleg ik gelijk over die spuitbus, weg van de minste weerstand langs de weg als dat kan.

Kabayo

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 15:44

Wij hebben hem juist van de trailer afgehaald, het reservewiel. Die hing daar al zo lang dat gebruiken ook niet meer veilig was. Daarnaast is het geen gezicht (vinden wij :o )

We hebben thuis genoeg banden op voorraad en 1 telefoontje naar m’n broer of vader en de band is gewisseld. Krikje in de auto, doppenset en de band en dan is dat zo gepiept
Nou rijden we de wereld ook niet af, we blijven wel vaak binnen een straal van een uur rijden (vanaf huis)

Mando

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 15:46

Anwb doet er een plug in schieten zodat je weer door kan.

Ik heb in the middle of nowhere gestaan met een trailer, paard en lekke band.
Werd netjes een prop in mijn band geschoten en ik kon naar huis.
Daarna wel naar Impex gegaan en mijn banden waren toen 11 jaar oud dus gelijk nieuwe banden eronder laten zetten.

Afbeelding
Laatst bijgewerkt door Mando op Gisteren, 15:56, in het totaal 1 keer bewerkt

Kabayo

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 15:47

Mando schreef:

Daarna wel naar Impex gegaan en mijn banden waren toen 11 jaar oud dus gelijk nieuwe banden eronder laten zetten.

Als je een klapband hebt moet je wel met een hele grote prop aankomen :=

TNIE2021

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : Gisteren, 15:52

@Kabayo dat is echt super fijn. Ik maak me nu ook druk om al deze dingen omdat ik niemand heb die met dit soort dingen mij even komt helpen. Ik ben vaak degene die gebeld wordt :D . Maar een slimme meid is voorbereidt toch. Duur grapje 4 bandjes maar veiligheid boven alles enzo.

Goed om te weten dat er opties zijn, ook zonder reserve band.

Mando

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 15:58

Kabayo schreef:
Mando schreef:

Als je een klapband hebt moet je wel met een hele grote prop aankomen :=

Ja dan zet je je paard maar voor die trailer hoor. Overal is een oplossing voor. :D _O-

TNIE2021

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : Gisteren, 16:39

Mando schreef:

[ Afbeelding ]

Geweldig, fijn dat je zo geholpen bent!

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 16:48

Is het een 1,5paards of een 2paards?

Er zijn mensen die zeggen dat je met een 1,5 paards met lekke band/klapband nog wel rustig aan naar huis zou kunnen rijden.

Zelf heb ik op mijn 1,5 paards wel een reservewiel en dat zit aan de voorkant tegen het kopschot aan geschroefd, heb ik de dealer laten doen.
Ik heb een volledig aluminium trailer overigens.

KiKiDo

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 19:18

Op zaterdagmiddag met een klapband langs de A73 gestaan.
ANWB erbij..
Band onder (inderdaad!) de trailer vandaan gehaald. Maar die band was droog en op.
Dat is niet grappig, als er nergens meer een bandenboer open is. Gelukkig nog een klein bandenbedrijfje gevonden, een paar afslagen verderop, die ook nog de goede maat band had. (En die ons roze ventieldopjes als troost gaf.)
De ANWB heeft ons daarheen begeleidt.

Sindsdien reserveband mee, op de dissel.

En héél blij dat onze 4 jarige hengst zo braaf bleek. Die middag 2x met de trailer scheef op de krik gestaan, en geen poot verzet <3
Maar liever niet nog een keer meemaken.

TNIE2021

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : Vandaag, 13:34

Oh Kikido, wat een scenario. Gelukkig was er nog redding. Ik wil nu ook graag roze doppie's. Spray besteld en nieuwe banden eronder. Ik kan er tegen aan en hoop het vooral nooit nodig te hebben.

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 13:59

Marije_jiplover schreef:
Is het een 1,5paards of een 2paards?

Er zijn mensen die zeggen dat je met een 1,5 paards met lekke band/klapband nog wel rustig aan naar huis zou kunnen rijden.

Met een 2-paards ook. In principe worden tandemassers (ook gewone aanhangers dus) met banden uitgerust die een dusdanig draagvermogen hebben dat je de asdruk over 3 banden kunt verdelen. Maw, met een TMM van 2000 kg en banden die 750 kg/stuk aankunnen, kom je thuis.

Helaas worden 750 kg-banden niet meer gemaakt (ik heb ze iig niet kunnen vinden) en liggen er vaak 600 kg banden onder. Dan wordt het dus wel lastig met een vol beladen 2-paardstrailer. Of je aanhanger met een kuubje zand voor je paddock ;)

Ik heb bij mijn vorige trailer er banden van 900 kg/stuk onder laten leggen. Dan kom je zeker thuis met 2700 kg draagvermogen en 3 banden...

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 14:14

Onderweg naar Frankrijk naar Nl hadden we lekke band. Rustig konden we de P op rijden en ik parkeerden hem naast een Poolse vrachtwagen. Lieve mannen. Hoppakee vrachtwagen krik eronder. Band eraf en reserve band erop. Toen alles klaar was de mannen uiteraard betaald en nog even het deurtje open gedaan om twee nieuwsgierige paarden even te laten kijken.
Toen verder gereden en thuis gelijk nieuwe band gekocht. De reserve band en de andere drie waren nog vrij nieuw. Dus met grote afstanden altijd reserve band meenemen.