Paardrijden met plaatwerk in enkel - hak niet uitdrukken

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Miss_Mii21

Paardrijden met plaatwerk in enkel - hak niet uitdrukken

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : Gisteren, 09:48

Na een enkelbreuk (alle botten) vorig jaar, 2 platen met 8 schroeven er in laten zetten. (Het was uit de kom, stukje kom afgebroken en 2 botten door. Stukje kom is weer aangegroeid; botten zijn vastgezet met plaatwerk)
Na langere periode, rij ik nu weer sinds paar maanden.

Echter kan ik mijn hak niet uitdrukken rechts, omdat het plaatwerk dat tegenhoudt. Dit betekent dus, dat wanneer mijn paard wegschiet - wat nog weleens gebeurt - ik er meteen naast lig omdat ik die beugel verlies. Ik kan de druk er niet op houden, die hak gaat gewoon niet omlaag. En tja, dat weet mijn paard ook. Heel hinderlijk, want ik wil hem corrigeren als hij wegschiet ipv dat ik er meteen naast kiep.

Nu heb je beugels met magneten, maar die zijn gigantisch duur (lees 300-400 euro). Dat budget is er simpelweg niet na aankoop huis vorig jaar.

Hebben jullie soortgelijke ervaring(en), hebben jullie hier ook een oplossing voor/ideeën hoe of wat?

Over 2 weken heb ik controle in het ziekenhuis, de vraag wordt of het plaatwerk er niet gewoon uit moet om die beperking weg te krijgen.
Echter levert dat weer langere tijd herstel op, wat eigenlijk ook geen optie is. Dit jaar heb ik er al 4 maanden uit gelegen - 6 maanden niet fatsoenlijk auto kunnen rijden en volledig afhankelijk van anderen. Weer hoge fysio kosten, operatie, herstel, staat eigenlijk niet op de planning. Iemand soortgelijke ervaringen, misschien nog alternatieve ideeën?

Ik ga mijn instructrice nu mijn paard laten rijden, ik heb zelf zeker een halfjaar niet gereden, daarna mondjesmaat. Ik denk dat het heel verstandig is, dat iemand met veel meer ervaring en een goede zit, eerst alles weer gaat bevestigen. Want de rem zit er ook niet bepaald op. En dat vind ik eng, dat voelt mijn paard weer.
Gister ook, dan rijden we met 3'en in de bak, wil hij alleen maar achter de andere paarden aan gaan. Naar achter zitten helpt niet, ik wil ook niet aan de teugel hangen, en tja hak uitdrukken rechts gaat niet. Dus ik ben er af gestapt, omdat ik dan bang wordt dat hij echt gaat en dan lig ik zand te happen.
Normaliter was het niet zo'n punt, maar ik kan die rechter hak niet uitdrukken, dus ik ben mijn beugel meteen kwijt. Dus ik ga hem sowieso even door iemand laten rijden die hier kennis/ervaring mee heeft.

Maar dan blijft dat hak-uitdruk probleem. En met een ex renbaan paard, en het feit dat het uitdrukken van die hak niet kan en dan m'n beugel meteen weg is... werkt niet bepaald bevorderlijk.

Meer mensen met soortgelijke ervaringen, misschien mensen met ideeën voor hoe ik die beugel niet kwijt raak?
Mensen ervaring met plaatwerk er uit laten halen? Wordt alles dan ook weer wat soepeler?
Anderzijds, vind ik het doodeng. Want ik weet niet waarom het kapot is gegaan, ik heb het gewoon kapot gedraaid. "stomme pech" zegt iedereen, nu met dat plaatwerk draai ik het daar in ieder geval niet weer kapot, dus tja vind het er uit laten halen wel eng. En heb niet zo'n zin meer in zo'n lang herstel. Dus zit in dubio.

Starspangled

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 09:57

In theorie zou je je beugels niet nodig moeten hebben om te kunnen blijven zitten en hoef je ook je hak niet uit te drukken om druk op je beugels te kunnen houden. Je moet je been lang maken en dat komt niet vanuit je enkel, maar van hoger uit je been. Beugels verliezen duidt er vaak op dat iemand gaat klemmen en daarmee hun been optrekt. Ik zou meer focussen op wat je doet met je bovenbenen en je knieën als je paard verschiet dan op wat er beneden je knie gebeurt. Je dijbeenspieren en knieën zijn wat je in het zadel houden op die momenten, niet je beugels. Je kunt ook overwegen om tijdelijk met een beugelriem om z'n nek te rijden, dat geeft ook een beetje stabiliteit als hij wegschiet.

Kimsel94

Re: Paardrijden met plaatwerk in enkel - hak niet uitdrukken

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 10:25

Als je staat op je voet, is je voet ook plat toch? Dat is precies de houding die je in het zadel ook wilt hebben en zeker niet je hak naar beneden drukken waardoor je stijf wordt in je gewrichten.

Plan anders eens een les in met een centered riding instructeur die je ook goed kan helpen met de punten hierboven beschreven door Starspangled. Ook oefenen op een horse simulator als Joker zou je veel goede inzichten kunnen geven

Celebi

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 10:30

Wat voor beugels heb je nu? Ik merk dat sinds ik over ben gegaan op beugels met een breed metalen voetbed met punten dat ik mijn beugels echt veel minder snel verlies. Eigenlijk altijd wel goede grip en ik ben iemand die van nature snel geneigd is mijn benen iets op te trekken. Voelde me hier echt heel stabiel en veilig mee. Goed nou heb ik verder geen plaat in mijn enkel natuurlijk.

Zouden die magneet beugels niet tweedehands ergens op de kop te tikken zijn? En hoe is de draaiing van je enkel? Ik geloof dat je je voet op een bepaalde manier moet kantelen om het contact tussen de magneten te verbreken.

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 10:32

Beugels een maatje korter geeft misschien iets meer grip. Bij mij lag het probleem bij een niet goed werkende knie en geen druk kunnen geven daardoor. Een beugellengte korter was voor mij de oplossing.

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 10:36

Is een beugel met een korfje misschien een idee? Of van die beugels met een heel groot oppervlak voor je voet.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 10:37

Starspangled schreef:
In theorie zou je je beugels niet nodig moeten hebben om te kunnen blijven zitten en hoef je ook je hak niet uit te drukken om druk op je beugels te kunnen houden. Je moet je been lang maken en dat komt niet vanuit je enkel, maar van hoger uit je been. Beugels verliezen duidt er vaak op dat iemand gaat klemmen en daarmee hun been optrekt. Ik zou meer focussen op wat je doet met je bovenbenen en je knieën als je paard verschiet dan op wat er beneden je knie gebeurt. Je dijbeenspieren en knieën zijn wat je in het zadel houden op die momenten, niet je beugels. Je kunt ook overwegen om tijdelijk met een beugelriem om z'n nek te rijden, dat geeft ook een beetje stabiliteit als hij wegschiet.

Dit :j

Je hak uitdrukken hoeft niet voor druk.
Gewoon horizontaal is voldoende.

Optrekken is wat juist snel word gedaan met een schrikreactie en daarom de beugels kwijt raken.
Dat zie je mensen ook nog wel eens doen in galop.

Een breder voetbed kan je ook het gevoel geven van meer grip, maar veel beugels hebben dat tegenwoordig al.
En zo ook daar wat meer grip zodat je ze niet zo snel verliest.

https://minihorseshop.nl/products/br-st ... vgQAvD_BwE

bijvoorbeeld zoiets.
Geen idee wat je nu hebt.

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 10:43

Ik heb door een breuk ook een minder stabiele enkel en minder gevoel door beschadigde zenuwen waardoor ik mijn beugel aan die kant sneller verlies.
Wat bij mij wel wat scheelt is om beugels met een breed voetbed te nemen, die ben ik wat minder snel kwijt.

Shenavallie

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 10:49

Oefenen op zonder beugels rijden, zodat je echt met je zit werkt. Hak uitdrukken betekent spanning opbouwen en dat wil je juist voorkomen. Wegschieten zou meerdere dingen kunnen betekenen: van (onbewuste) (aan)spanning vanuit de ruiter tot een lichamelijk ongemak bij een bepaalde oefening en alles daartussen. Dit is niet vanaf een computer te beoordelen helaas.

SandraWierda

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 11:18

Ivm enkel breuk kan ik ook aan 1 kant mijn hak minder goed uitdrukken. Ik rij met Sprenger bowbalance omdat de beugel dan wat kan vormen naar mijn stand zeg maar. Ik heb de gewone zooltjes erin, maar je kunt er ook metalen zooltjes in krijgen met mee grip. Beugels vooral goed afstellen helpt ook, vlak na de breuk had ik mijn beugels ongelijk omdat ik ander gewoon niet kon rijden. Probleem enkel was dus langer.

Verder sluit ik me ook aan bij de rest, hak uitdrukken hoeft/ heeft geen invloed te hebben op kwijt raken beugels.

Het eruit halen van het metaal werk in mijn enkel heeft trouwens geen positief effect gehad op flexibiliteit van de enkel. Maar dat kan uiteraard bij iedereen verschillen, bij waren er ook nog ander problemen bij de fixatie van de enkel.

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 11:27

Starspangled schreef:

Dit inderdaad. Ik heb ook verminderde beweeglijkheid in mijn rechterenkel, maar ervaar dit helemaal niet zo. Ik kan ook gewoon druk uitoefenen in mijn beugel zonder mijn hak uit te hoeven drukken. Maar meest belangrijk is het hebben van een goede balans vooral belangrijk. Ik rijd vaak zonder zadel om dat te trainen/ onderhouden.

Starspangled

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 11:41

Wat betreft eventueel andere beugels aanschaffen, zou ik TS wel aanraden om en-en te doen. En eventueel andere beugels, en ook werken aan je eigen zit. Alleen beugels vervangen is symptoombestrijding, maar lost het probleem niet op en is ook geen wondermiddel om je wel in het zadel te houden als je zit nog steeds niet optimaal is. Beugels met een breder voetbed of meer grip zijn een goede optie ter ondersteuning, maar niet de oplossing van het probleem als geheel.

Miss_Mii21

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : Gisteren, 11:51

Celebi schreef:
Wat voor beugels heb je nu? Ik merk dat sinds ik over ben gegaan op beugels met een breed metalen voetbed met punten dat ik mijn beugels echt veel minder snel verlies. Eigenlijk altijd wel goede grip en ik ben iemand die van nature snel geneigd is mijn benen iets op te trekken. Voelde me hier echt heel stabiel en veilig mee. Goed nou heb ik verder geen plaat in mijn enkel natuurlijk.

Zouden die magneet beugels niet tweedehands ergens op de kop te tikken zijn? En hoe is de draaiing van je enkel? Ik geloof dat je je voet op een bepaalde manier moet kantelen om het contact tussen de magneten te verbreken.

Ik heb compositi stijgbeugels met een veiligheidsclip er voor. Precies dit zou heel goed kunnen dat ik dan ook precies doe, normaal denk ik dan been lang maken, maar dan verlies ik die beugel. Ik kan niet genoeg gewicht op die beugel kwijt dan, naar mijn gevoel. Kan wel kijken voor beugels met meer grip, waar dan ook zo'n clip aan kan, dat vind ik veiligheidshalve wel fijn. Tweedehands kan ik ook naar kijken inderdaad, draaien kan wel, maar kan hem niet omhoog bewegen.
Wat ik hier boven lees, wordt ook aan gewerkt indd.

PaulSimonFan

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 11:52

Post elastiek rond je beugel/voet. Doen ze id western met barrel racen veel.
Post elastiek breekt bij vallen. Maar houd de beugel op ze plek bij gewoon rijden.

PaulSimonFan

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 11:55

Afbeelding

Mijn tip zou de volgende zijn. Onder de beugel gekruist;
Afbeelding

Miss_Mii21

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : Gisteren, 11:57

Starspangled schreef:
Wat betreft eventueel andere beugels aanschaffen, zou ik TS wel aanraden om en-en te doen. En eventueel andere beugels, en ook werken aan je eigen zit. Alleen beugels vervangen is symptoombestrijding, maar lost het probleem niet op en is ook geen wondermiddel om je wel in het zadel te houden als je zit nog steeds niet optimaal is. Beugels met een breder voetbed of meer grip zijn een goede optie ter ondersteuning, maar niet de oplossing van het probleem als geheel.

Wordt ook aan gewerkt.
Er zit sowieso een groot verschil in balans in dat rechter been/die voet. Dat is meer een gegeven, fysio kan daar ook niets meer aan doen. Qua kracht is het een heel stuk beter dan hoe het was, de fysio zegt geen progressie meer te boeken. Maar dat tesamen met het verschil in balans, kan ook wel meespelen waarom ik er dan naast ga. Daar is niets meer aan te doen, de fysio heeft er uit gehaald wat er uit te halen is. De beperking blijft volgens de fysio door het plaatwerk. Kan hooguit de sportschool in om te kijken of dat nog wat uithaalt. Maar jaar fysio heeft weinig meer balans gegeven. Misschien was dat voorheen ook al slecht en valt het nu wat meer op door fixatie van die enkel. Ben al lang blij dat ik weer auto kan rijden en kan lopen/paardrijden. Dat heeft ook maanden niet gekund. Kan ook weer met zakken voer sjouwen, dat ging ook voor maanden niet. Een boodschappentas was al te zwaar in het begin.
Laatst bijgewerkt door Miss_Mii21 op Gisteren, 11:59, in het totaal 1 keer bewerkt

haha1995

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 11:58

Ik zou vooral eens zit lessen nemen,in principe moet je zonder zadel op een wegschietend paard kunnen blijven zitten. Ik heb een gescheurde achillespees gehad en dan gewoon zonder beugels en een brace aan blijven rijden...Je moet die beugels in principe niet nodig hebben als steun...

manzano

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 11:59

Maar wat heeft het voor zin? Als je beugel aan je voet blijft zitten en je trekt je beugel met voet en al omhoog heb je toch nog steeds geen steun? Een omhoog getrokken beugel aan een slappe beugelriem geeft geen steun.

Overigens heeft je paard echt geen idee of jij wel of niet je hak kan uitdrukken, dus dat is echt onzin. Zo kunnen ze niet eens denken.

Miss_Mii21

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : Gisteren, 12:01

manzano schreef:
Maar wat heeft het voor zin? Als je beugel aan je voet blijft zitten en je trekt je beugel met voet en al omhoog heb je toch nog steeds geen steun? Een omhoog getrokken beugel aan een slappe beugelriem geeft geen steun.

Overigens heeft je paard echt geen idee of jij wel of niet je hak kan uitdrukken, dus dat is echt onzin. Zo kunnen ze niet eens denken.

Dan kan je in ieder geval corrigeren, dat gaat niet als je uit balans bent en je beugel ook nog eens kwijt is, als hij nog aan je voet zit, kan je nog proberen weer goed te gaan zitten. Maar je moet niet in die elastieken blijven hangen, dan is het een stuk gevaarlijker.

PaulSimonFan

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 12:30

Elastieken breken ipc!

Ik ga mee met de voorgangers. Les nemen is de beste optie. En been lang maken.

Maar je vraagt om een goedkope oplossing. Dan zijn elastieken een optie.

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 12:36

Ik kan ook mijn hak niet uitdrukken, maar door breuken in mijn voet ipv enkel. Dus ben inderdaad ook snel mijn beugel kwijt aan die kant omdat ik er ook echt geen druk op kan zetten. Met mijn hak omhoog of recht zou ik prima mijn beugel kunnen behouden, maar omdat er bij mij dus geen druk op kan (door oa een lisfranc fractuur klap ik er dan doorheen :') ) ben ik hem altijd kwijt als er wat gebeurt qua sprongen oid.

Ik heb zitles genomen en veel zonder beugels gereden in het begin en nu soms ook nog weleens. Dan heb ik er geen last van mocht ik hem kwijt raken.

Heb wel veel baat bij mijn sprenger bow balance beugels, die verlies ik veel minder snel en heb ook geen pijn met rijden.
In de zitles best wat handige tips en trucs geleerd om ondanks mijn verschil aan kracht aan beide kanten toch recht en in balans te zitten.

Starspangled

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 12:52

Miss_Mii21 schreef:
Starspangled schreef:

Wordt ook aan gewerkt.
Er zit sowieso een groot verschil in balans in dat rechter been/die voet. Dat is meer een gegeven, fysio kan daar ook niets meer aan doen. Qua kracht is het een heel stuk beter dan hoe het was, de fysio zegt geen progressie meer te boeken. Maar dat tesamen met het verschil in balans, kan ook wel meespelen waarom ik er dan naast ga. Daar is niets meer aan te doen, de fysio heeft er uit gehaald wat er uit te halen is. De beperking blijft volgens de fysio door het plaatwerk. Kan hooguit de sportschool in om te kijken of dat nog wat uithaalt. Maar jaar fysio heeft weinig meer balans gegeven. Misschien was dat voorheen ook al slecht en valt het nu wat meer op door fixatie van die enkel. Ben al lang blij dat ik weer auto kan rijden en kan lopen/paardrijden. Dat heeft ook maanden niet gekund. Kan ook weer met zakken voer sjouwen, dat ging ook voor maanden niet. Een boodschappentas was al te zwaar in het begin.
Balans komt in de eerste plaats vanuit je core, daar heeft je enkel niet zoveel mee te maken. Je bovenbenen en knieën houden je in het zadel als je paard wat geks doet, maar ook daar heb je je enkel niet voor nodig, zoals meerdere mensen al hebben aangegeven. Na zo'n zware blessure en blijvende beperking zul je alleen wat meer moeite moeten doen om die spieren sterk te maken en te houden. Een fysio is ervoor om jou weer zoveel mogelijk functionerend te krijgen in het dagelijks leven, sportspecifieke kracht zul je toch echt zelf moeten doen.

Melzazu

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 12:54

Ik vermoed (net als enkele anderen hier) dat je gaat klemmen en je been optrekt. Dit omdat je ook aangeeft dat je eigenlijk wat bang bent, helemaal geen schande is trouwens, dat heb ik ook langere tijd gehad. Gaatje korter zou je eens kunnen proberen.

Verder vroeg ik me af wat je dan doet als hij alleen achter de anderen aan wil. Het komt op mij over dat je als enige oplossing alleen aan “remmen” denkt omdat je het over je zit en teugels hebt maar zet hem eens op een kleine volte steeds als hij het tempo overneemt. Echt aan het werk zetten. Eventueel bij iedere letter iets anders. Sommige paarden hebben teveel tijd om eigen dingen te bedenken en zeker als jij dan “niets” vraagt dan regelen ze zelf wel iets en vaak zijn dat nou net dingen die jij dan niet wil.