Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola
Starspangled schreef:In theorie zou je je beugels niet nodig moeten hebben om te kunnen blijven zitten en hoef je ook je hak niet uit te drukken om druk op je beugels te kunnen houden. Je moet je been lang maken en dat komt niet vanuit je enkel, maar van hoger uit je been. Beugels verliezen duidt er vaak op dat iemand gaat klemmen en daarmee hun been optrekt. Ik zou meer focussen op wat je doet met je bovenbenen en je knieën als je paard verschiet dan op wat er beneden je knie gebeurt. Je dijbeenspieren en knieën zijn wat je in het zadel houden op die momenten, niet je beugels. Je kunt ook overwegen om tijdelijk met een beugelriem om z'n nek te rijden, dat geeft ook een beetje stabiliteit als hij wegschiet.

Starspangled schreef:In theorie zou je je beugels niet nodig moeten hebben om te kunnen blijven zitten en hoef je ook je hak niet uit te drukken om druk op je beugels te kunnen houden. Je moet je been lang maken en dat komt niet vanuit je enkel, maar van hoger uit je been. Beugels verliezen duidt er vaak op dat iemand gaat klemmen en daarmee hun been optrekt. Ik zou meer focussen op wat je doet met je bovenbenen en je knieën als je paard verschiet dan op wat er beneden je knie gebeurt. Je dijbeenspieren en knieën zijn wat je in het zadel houden op die momenten, niet je beugels. Je kunt ook overwegen om tijdelijk met een beugelriem om z'n nek te rijden, dat geeft ook een beetje stabiliteit als hij wegschiet.
Celebi schreef:Wat voor beugels heb je nu? Ik merk dat sinds ik over ben gegaan op beugels met een breed metalen voetbed met punten dat ik mijn beugels echt veel minder snel verlies. Eigenlijk altijd wel goede grip en ik ben iemand die van nature snel geneigd is mijn benen iets op te trekken. Voelde me hier echt heel stabiel en veilig mee. Goed nou heb ik verder geen plaat in mijn enkel natuurlijk.
Zouden die magneet beugels niet tweedehands ergens op de kop te tikken zijn? En hoe is de draaiing van je enkel? Ik geloof dat je je voet op een bepaalde manier moet kantelen om het contact tussen de magneten te verbreken.

Starspangled schreef:Wat betreft eventueel andere beugels aanschaffen, zou ik TS wel aanraden om en-en te doen. En eventueel andere beugels, en ook werken aan je eigen zit. Alleen beugels vervangen is symptoombestrijding, maar lost het probleem niet op en is ook geen wondermiddel om je wel in het zadel te houden als je zit nog steeds niet optimaal is. Beugels met een breder voetbed of meer grip zijn een goede optie ter ondersteuning, maar niet de oplossing van het probleem als geheel.
manzano schreef:Maar wat heeft het voor zin? Als je beugel aan je voet blijft zitten en je trekt je beugel met voet en al omhoog heb je toch nog steeds geen steun? Een omhoog getrokken beugel aan een slappe beugelriem geeft geen steun.
Overigens heeft je paard echt geen idee of jij wel of niet je hak kan uitdrukken, dus dat is echt onzin. Zo kunnen ze niet eens denken.
) ben ik hem altijd kwijt als er wat gebeurt qua sprongen oid.Miss_Mii21 schreef:Balans komt in de eerste plaats vanuit je core, daar heeft je enkel niet zoveel mee te maken. Je bovenbenen en knieën houden je in het zadel als je paard wat geks doet, maar ook daar heb je je enkel niet voor nodig, zoals meerdere mensen al hebben aangegeven. Na zo'n zware blessure en blijvende beperking zul je alleen wat meer moeite moeten doen om die spieren sterk te maken en te houden. Een fysio is ervoor om jou weer zoveel mogelijk functionerend te krijgen in het dagelijks leven, sportspecifieke kracht zul je toch echt zelf moeten doen.Starspangled schreef:Wat betreft eventueel andere beugels aanschaffen, zou ik TS wel aanraden om en-en te doen. En eventueel andere beugels, en ook werken aan je eigen zit. Alleen beugels vervangen is symptoombestrijding, maar lost het probleem niet op en is ook geen wondermiddel om je wel in het zadel te houden als je zit nog steeds niet optimaal is. Beugels met een breder voetbed of meer grip zijn een goede optie ter ondersteuning, maar niet de oplossing van het probleem als geheel.
Wordt ook aan gewerkt.
Er zit sowieso een groot verschil in balans in dat rechter been/die voet. Dat is meer een gegeven, fysio kan daar ook niets meer aan doen. Qua kracht is het een heel stuk beter dan hoe het was, de fysio zegt geen progressie meer te boeken. Maar dat tesamen met het verschil in balans, kan ook wel meespelen waarom ik er dan naast ga. Daar is niets meer aan te doen, de fysio heeft er uit gehaald wat er uit te halen is. De beperking blijft volgens de fysio door het plaatwerk. Kan hooguit de sportschool in om te kijken of dat nog wat uithaalt. Maar jaar fysio heeft weinig meer balans gegeven. Misschien was dat voorheen ook al slecht en valt het nu wat meer op door fixatie van die enkel. Ben al lang blij dat ik weer auto kan rijden en kan lopen/paardrijden. Dat heeft ook maanden niet gekund. Kan ook weer met zakken voer sjouwen, dat ging ook voor maanden niet. Een boodschappentas was al te zwaar in het begin.