Paard trekt alle dekens kapot... wat nu?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

minouesmee

Paard trekt alle dekens kapot... wat nu?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-10-25 12:58

Hopelijk heeft hier iemand de gouden tip, want ik zit met mijn handen in het haar.... :(

Mijn paard, Carrera, staat sinds vorig jaar september op een pensioenstal. De paarden staan hier 24/7 buiten, hebben een half overdekte hooiruif en een schuilstal, maar deze is niet ruim genoeg voor de 20 paarden die in Carrera zijn groep staan.

Nu is het volgende aan de hand... Ik wil Carrera graag een regendeken opdoen aangezien hij niet genoeg vacht aanmaakt en hij echt staat te trillen in de regen met deze koudere dagen. Alleen maakt er één paard in de groep graag dekens kapot. Vorig jaar heb ik maar liefst 8 dekens weg kunnen gooien omdat dit paard ze echt aan flarden scheurt. Ik heb al heel veel merken dekens geprobeerd, verschillende stoffen, dekens van €50 tot €350... niks blijft heel. De meeste dekens houden het nog geen twee dagen vol... Nu heb ik al geprobeerd azijn op de deken te smeren, antibijtspray en sambal, maar niks werkt helaas.

Ik heb gisterenmiddag een regendeken opgedaan welke ik helemaal met antibijtspray heb ingespoten en vanochtend kreeg ik alweer een appje van de staleigenaar dat de deken in een hele boel stukjes in de paddock lag...

De staleigenaar vindt dat Carrera prima zonder deken kan staan en vindt volgens mij dat ik mij aanstel. De eigenaar van het betreffende paard wil geen dekens of kosten van reparatie vergoeden. Ik heb de verzekering al gebeld, maar die geven aan dat dit soort zaken erg lastig zijn en vooral een hoop geld kosten om het op te lossen.

Van de week heb ik via Marktplaats een New Zealand deken gekocht om te kijken of deze wel heel blijft, voor ik weer een deken aanschaf van een paar honderd euro die binnen een dag kapot is... Helaas was de deken een andere maat dan aangegeven en was deze veel te klein.

Wie o wie heeft er de gouden tip voor een oersterke 0 grams regendeken of een andere oplossing..... _/-\o_

rien10

Re: Paard trekt alle dekens kapot... wat nu?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-25 13:01

Cribox helpt meestal wel. Flink insmeren?

juval

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-25 13:02

misschien een muilkorf voor de sloper voorstellen. Wel heel lastig probleem zeg.
(en ook wel heel jammer dat de ruimte kennelijk niet groot genoeg is voor de hoeveelheid paarden)

minouesmee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-10-25 13:03

rien10 schreef:
Cribox helpt meestal wel. Flink insmeren?

Werkt helaas ook niet, zelfs sambal werkt niet.. :(

juval schreef:
misschien een muilkorf voor de sloper voorstellen. Wel heel lastig probleem zeg.
(en ook wel heel jammer dat de ruimte kennelijk niet groot genoeg is voor de hoeveelheid paarden)

Zowel de staleigenaar als de eigenaar van het paard staan niet open voor dit soort oplossingen.
Laatst bijgewerkt door minouesmee op 29-10-25 13:04, in het totaal 1 keer bewerkt

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-25 13:03

Is 'veel te klein' ook niet geschikt voor één nachtje om te zien of hij het wél uit houdt, desnoods met een breder gemaakte boegsluiting ??

minouesmee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-10-25 13:06

DubbelFun schreef:
Is 'veel te klein' ook niet geschikt voor één nachtje om te zien of hij het wél uit houdt, desnoods met een breder gemaakte boegsluiting ??

Afbeelding
Nee helaas, de voorkant gaat helaas niet dicht, zit echt super strak en deze deken heeft helaas geen buiksingel dus ik vrees dat als het “terror” paard aan de deken gaat trekken mijn paard een sjaal heeft.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-25 13:11

Ik zou toch proberen met een houtje-touwtje constructie de voorkant wat wijder vast te maken en evt. de beensingels wat te verlengen met een touwtje.
Als je een dekensingel hebt (of kunt lenen) zou die ook nog erbij om kunnen.

Wat ik van de oude groene NZ-dekens ken is dat ze wel oersterk zijn!

minouesmee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-10-25 13:14

DubbelFun schreef:
Ik zou toch proberen met een houtje-touwtje constructie de voorkant wat wijder vast te maken en evt. de beensingels wat te verlengen met een touwtje.
Als je een dekensingel hebt (of kunt lenen) zou die ook nog erbij om kunnen.

Wat ik van de oude groene NZ-dekens ken is dat ze wel oersterk zijn!

Ik zal eens kijken of ik iets kan met tyraps, strotouw bijt dat paard kapot, net zoals een dekensingel.

Ik hoorde inderdaad dat dit echt mega sterke dekens zijn, ik baalde er echt van dat de gekochte deken de onjuiste maat was.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-25 13:15

Het zijn geen flatteuze dekens, eerder een hobbezak. Maar als deze ook kapotgetrokken gaat worden zul je geen deken vinden die sterker is.
Een andere stal is dan zo te lezen je beste optie ;(

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-25 13:17

Heb je al eens een bucas smartex geprobeerd? Liefst een wat ouder type, die is gemaakt van een hele stevige stof.

Lastig probleem dit..de NZ dekens waren inderdaad super sterk en werden gebruikt voor hengsten vaak. Maar zonder buiksingels kan het inderdaad link worden als er een paard aan gaat trekken.

Cioccolato

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-25 13:23

Wij hadden vroeger canvas dekens. Is dat de stof? Zo noemden wij het. Wel erg zwaar en niet regen, maar iets dikker..
Overigens vind ik de plek niet fijn klinken en zou ik verhuizen ook overwegen.

minouesmee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-10-25 13:24

Elisa2 schreef:
Heb je al eens een bucas smartex geprobeerd? Liefst een wat ouder type, die is gemaakt van een hele stevige stof.

Lastig probleem dit..de NZ dekens waren inderdaad super sterk en werden gebruikt voor hengsten vaak. Maar zonder buiksingels kan het inderdaad link worden als er een paard aan gaat trekken.

Ja de bucas smartex heb ik ook geprobeerd, maar heeft nog geen anderhalve dag uitgehouden. :(
De kentucky hurricane was binnen een halve dag al stuk..

DubbelFun schreef:
Het zijn geen flatteuze dekens, eerder een hobbezak. Maar als deze ook kapotgetrokken gaat worden zul je geen deken vinden die sterker is.
Een andere stal is dan zo te lezen je beste optie ;(

Ja klopt haha, maar goed dat het niet flatteus is maakt voor Carrera en mij niet zo heel veel uit. Als het maar heel blijft.

Temeraire

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-25 13:29

Vervelend probleem. Je stelt je niet aan als je paard staat te rillen in de regen.
Naarmate hij ouder wordt zal hij die deken alleen maar meer nodig hebben.

Als deze deken ook niet helpt dan denk ik ook dat je verhuizen helaas moet overwegen.

minouesmee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-10-25 13:30

Cioccolato schreef:
Wij hadden vroeger canvas dekens. Is dat de stof? Zo noemden wij het. Wel erg zwaar en niet regen, maar iets dikker..
Overigens vind ik de plek niet fijn klinken en zou ik verhuizen ook overwegen.

Ja dat zijn die nw dekens als het goed is, die zijn van canvas gemaakt.

Ik heb al met moeite deze plek kunnen vinden, er is hier niks in de regio wat aan de eisen voldoet. Ze staan er verder prima hoor! Goede kwaliteit hooi, terrein wordt goed onderhouden en de stal eigenaar is vriendelijk. (Alleen over dekens niet… :+ )

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-25 13:31

Jammer..dan misschien alleen nog een keer een goed passende NZ proberen met dekensingel oid en anders lijkt mij verhuizen ook een optie.

Cioccoloto, NZ zijn inderdaad die zware canvas dekens met een laagje vilt aan de binnenkant.

minouesmee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-10-25 13:58

Ik heb zo net een pak tywraps gekocht en ga even knutselen om de te kleine deken soort van passend te maken om te kijken of deze wel heel blijft.

Captain

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-25 14:46

Zijn er meer paarden en eigenaren met dit probleem? Kun je vastleggen dat het 1 desbetreffend paard is? Ik zou eens kijken of je het toch niet kunt verhalen op diegene zijn/haar verzekering.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-25 14:51

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-25 16:03

Die onderste zijn de orginele..weet niet of het uitmaakt verder hoor qua kwaliteit.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-25 16:41

Dat weet ik ook niet, maar bij die onderste heb je er 2 voor de prijs van de bovenste :)

snorkel1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-25 16:48

maker4939

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-25 16:49

Misschien voelt ze zich niet lekker?

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-25 17:05

Welke cribox heb je geprobeerd?
De spray is er meteen af, zoals alle andere sprays.
De pasta, even in heet water zetten zodat hij wat beter te smeren is, dat werkt het beste.

En anders idd een canvas deken proberen.
Meer opties zijn er denk ik niet.

Wel heel erg vervelend

minouesmee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-10-25 18:55

Elisa2 schreef:
Die onderste zijn de orginele..weet niet of het uitmaakt verder hoor qua kwaliteit.

Zo ver ik weet is de bovenste inderdaad “de” NZ deken, en is die Renco een soort gelijke.

minouesmee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-10-25 18:59

Captain schreef:
Zijn er meer paarden en eigenaren met dit probleem? Kun je vastleggen dat het 1 desbetreffend paard is? Ik zou eens kijken of je het toch niet kunt verhalen op diegene zijn/haar verzekering.

Nee er staat er maar 1 met een deken op, en dat is echt een “gemene” die slaat van zich af als het sloop paard alleen al in zijn buurt komt..
Zomers sloopt hij ook alle vliegenkappen van de paarden, maar de meeste eigenaren kopen 1 keer een kap en als die kapot is denken ze laat maar zitten.. :+

De eigenaar van dit paard wil daar niet aan meewerken zoals ik beschreef in de OP.